veulen bokt naar mensen :( help !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:54

Ik vind dat er een groot verschil zit tussen een bokje geven als je een hand op een veulenkontje legt (= idd een reflex) en een bok in jouw richting (soms vergezeld door een los achterbeentje). Het eerste accepteer ik, het tweede absoluut niet. "Eh eh" vind ik in dit geval niet duidelijk, omdat een veulen nog niet geleerd heeft wat "eh eh" betekent. Als je een flinke pantoffel onder het veulenderrieretje nou vergezeld laat gaan van een "eh eh" heb je kans dat de volgende keer "eh eh" genoeg is. Ik ben het met bovenstaande reacties eens dat een welgemikte schop onder het veulenbipsje de enige reactie is die je kunt geven. Voor je eigen veiligheid (want veulens kunnen echt heel hard trappen) maar ook voor de duidelijkheid.

frenia

Re: veulen bokt naar mensen :( help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:10

nou, dat vind ik geen zo nette opmerking...

Ik vind dat Jovarna wel gelijk heeft in de basis van haar opmerking: het veulen is niet noodzakelijk agressief, maar vindt iets aan zn kont niet fijn, beangstigend of wil gewoon spelen. Het meteen met zweep en veel geweld benaderen is dan ook geen goede oplossing.
Wél vind ik dat te zacht omgaan met een veulen niet altijd de goede oplossing is. Mijn ervaring met veulens (in alle karakters) is dat een klap op de kont als ONMIDDELLIJKE reactie op meppen of bokken, liefst met wat geluid van de klap én ondersteund met idd een krachtig "nee" of andere stemhulp/correctie het beste werkt. Het moeilijkste veulen dat ik tot hiertoe al heb gekend hierin had drie keer zo'n correctie nodig. Wat niet noodzakelijk wil zeggen dat er geen veulens bestaan die het je moeilijker maken.
Met zweep en dergelijke lijkt me niet meteen noodzakelijk, maar als het echt niet anders gaat, dan moet je natuurlijk wel wat...
(voordat ik oud genoeg was om actief met veulens mee te helpen, hebben we zo'n echt moeilijk hengstje gehad herinner me wel dat het er daar mee erg heftig aan toe gegaan is, maar tis er helemaal mee goed gekomen )

Bokken of slaan mag gewoon niet. Als een veulen dit doet in groep, wordt hij/zij ook meteen afgestraft door een beet of mep ondersteund vaak door zo'n "miep"geluid of ander gebrom...
Vind het wel gek dat ze het nu pas doen, meeste veulens beginnen er veel vroeger mee (zo dag 1 )

Ook heeft jovarna gelijk als ze zegt dat je na de "straf" bij goed gedrag of inzicht moet belonen, kroelen etc zodat het veulen ook echt de combinatie legt bokken mag niet=mep krijgen en niet iets zoals mens=slecht=mep eruit leert!

edit: sluit me verder helemaal bij Mac aan

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:42

TS zit ook helemaal niet aan het veulen dr kont! Het veulen draait zich om en geeft haar een mep als ze de stal in komt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:45

janderegelaa schreef:
Weet je wat je het allerbeste kunt doen? Laat Jovarna voor je uit lopen de stal in, eh eh roepend...

Mocht Justy het bovenstaande lezen: het is dus een grapje ( niet OW waardig )