Akhal teke merrie bevalt van Quarterhorse veulen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:57

Klijntje schreef:
Gefeliciteerd!
Bijzonder kleurtje ja, ben ook wel benieuwd naar de droogfoto's.
Heet dit niet champagne ofzo?

Dan zou de vader champagne moeten zijn, en dat is hij niet. Bij Akhal teke's is wel lang gedacht dat de aparte glans die die paarden hebben veroorzaakt werd door champagne, maar dat blijkt na onderzoek niet zo te zijn. Akhal teke's dragen dus geen champgne.
En bovendien is champagne dominant, dus moet 1 van de ouders champagne zijn. De moeder is ook geen champagne, champagne op zwart geeft 'classic champagne':
Afbeelding

Emori

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:58

interessant zeg, al die kleuren!

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:06

Wat een mooi veulen!

Toevallig kwam ik dit topic tegen...was namelijk ook op zoek naar een verklaring van 2 veulens die er zo uit zien, zijn afgelopen week geboren. Vader is zwart, ene moeder is zwartbont (m. ook zwartbont), andere is een witte schimmel. Verder voorouders onbekend. Zijn ijslanders.
Ene veulen is dus smokey-cream-bont en de andere geheel smokey-cream. Beide hebben blauwe ogen! Ze zijn echt prachtig.

Snapte echt niet hoe dat kon. Dacht eerst ook aan Champagne.
Eigenaren dachten misschien Cremello....maar dat kan toch echt niet dacht ik!?
Hebben ze een gen van de vader en van de moeder nodig? Of is 1 van beide genoeg?

jennyk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:10

Ja een heel mooie aparte kleur, maar ik wacht op droogfoto's

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:11

smokey black bedoel je?? dat zou kunnen als vaders stiekem niet zwart is...
Cremello kan echt alleen als je 2 ouders kruist die allebei het cremegen dragen en schimmels hebben dat niet.

koetjeboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:12

heel mooi veulen ben benieuwd wat de kleir nou is.

Abercrombie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:19

Mooie kleur zo, maar wordt deze schimmel uiteindelijk?

Amber_

Re: Akhal teke merrie bevalt van Quarterhorse veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:20

Droog Foto's !

collerpoint

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:26

collerpoint

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:42

http://www.appaloosa-stamboek.com/kleureng.htm hier staat het verschil tussen een perline en cremello
ik denk door de donkere kleur dat je een perline hebt en geen cremello
het ligt er ook aan of de manen en staart donkerder is dan de rest ivm perline bij cremello is dit gelijk

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 14:28

Hoi,

Manen en staart zijn gelijk.
Volgens de dierenarts had hij tweemaal een verdunningsfactor.
Cremello volgens hem.
En nu zijn de batterijen op van mijn camera
Even gauw nieuwe halen
Liefs Lisa

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:29

Cremellos zijn veel lichter gekleurd ook bij de geboorte.

Loolapelooza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:50

shetlandfan schreef:
Een cremello kan het veulen niet zijn. Cremello kan alleen als het veulen van beide ouders het verdunnings-gen dat de kleur palomino, valk en grullo veoorzaakt mee heeft gekregen. Aangezien je vertelt dat de moeder een gewone schimmel is, is dit dus niet mogelijk.
Wat voor kleur is de vader van het veulen?

'S niet helemaal juist, een 'gewone' schimmel kan als palomino/valk/whatever geboren zijn en dus wel het creme gen dragen.

Kiwipitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:04

Ben nu ook erg benieuwd naar foto's en wat het nu eigenlijk is.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:13

Lise81 schreef:
Wat een mooi veulen!

Toevallig kwam ik dit topic tegen...was namelijk ook op zoek naar een verklaring van 2 veulens die er zo uit zien, zijn afgelopen week geboren. Vader is zwart, ene moeder is zwartbont (m. ook zwartbont), andere is een witte schimmel. Verder voorouders onbekend. Zijn ijslanders.
Ene veulen is dus smokey-cream-bont en de andere geheel smokey-cream. Beide hebben blauwe ogen! Ze zijn echt prachtig.

Snapte echt niet hoe dat kon. Dacht eerst ook aan Champagne.
Eigenaren dachten misschien Cremello....maar dat kan toch echt niet dacht ik!?
Hebben ze een gen van de vader en van de moeder nodig? Of is 1 van beide genoeg?

Om smoky cream te zijn hebben ze inderdaad 2x het creme-gen nodig, van zowel de vader als de moeder.
Ieder gen bestaat uit 2 allelen, 1 van de vader en 1 van de moeder, deze vormen samen een paar en dus een gen, van dit paar wordt er weer 1 doorgegeven aan nakomelingen. Zijn deze allelen verschillend dan is een paard heterozygoot, zijn ze hetzelfde dan is een paard homozygoot.
Creme is een gen wat onvolledig dominant is. Dominant omdat het altijd te zien is als een paard het heeft, onvolledig omdat het sterker inwerkt als een paard homozygoot is. En een cremello, perlino of smoky cream is dubbel verdund, en heeft dus zeker weten 2 creme allelen. De ouders kunnen beide maar 1 zo'n allel doorgeven, dus moet het van beide ouders komen.

Ik weet eerlijk gezegd niet of champagne voorkomt bij ijslanders, creme komt zeker weten wel voor. Maar creme is vrijwel niet te zien op zwart, sommige smoky zwarten zijn wat valer, maar de meesten lijken gewoon zwart. Bij zwarte paarden kan dus het creme-gen verborgen blijven.
Dan zouden dus van het bonte veulen beide ouders smoky zwart moeten zijn als het daadwerkelijk een smoky cream is.
Weet je toevallig wat de originele kleur is van de schimmel moeder? Schimmel is namelijk geen kleur op zich, maar eigenlijk een genetisch 'foutje' waardoor de haren veel sneller vergrijzen. Genotypisch is een schimmel dus altijd een paard met bepaalde basiskleur+schimmelfactor.
crazycactus schreef:
smokey black bedoel je?? dat zou kunnen als vaders stiekem niet zwart is...
Cremello kan echt alleen als je 2 ouders kruist die allebei het cremegen dragen en schimmels hebben dat niet.

Scimmels kunnen dus zéker wel creme dragen, want zoals ik al zei, schimmel is geen kleur op zich maar een factor over een andere kleur heen. Een paard kan bijvoorbeeld ook palomino + schimmel zijn (dus vos + creme + grijsfactor), genetisch is het dan nog steeds een vos + creme, en kan het creme dan ook doorgeven.

@Lise81, Heb je toevallig foto's van de veulens? Evt. per PB om hier niet verder teveel off-topic te gaan.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:18

crazycactus schreef:
Cremellos zijn veel lichter gekleurd ook bij de geboorte.

Niet ieder dubbel verdund paard is een cremello. Cremello is het alleen als een paard een vos-basis heeft en daarbij 2 creme allelen. Een bruine met 2x creme wordt perlino, een zwarte met 2x creme een smoky cream.
Het veulen zou dus ook nog perlino of smoky cream kunnen zijn (dat is zelfs waarschijnlijker dan dat het een cremello is). Een perlino heeft dezelfde kleur vacht als een cremello, maar de manen zijn roder. Een smoky cream kan in zijn geheel veel roder zijn dan een cremello. Als het veulen dus een dubbel verdunde is zou ik zeggen dat hij niet cremello is maar waarschijnlijk smoky cream.
Een manier om zekerheid te hebben is trouwens DNA testen, en dat is niet zo duur.

collerpoint

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:29

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:44

Al dat gedoe ook met die kleuren.. Ik was tot een week geleden dat schimmels altijd als vos of zwarte geboren werd.. tot ik van de week een hengst tegen kwam die als palomino op papier stond en echt een schimmel was...

Ik ken smockey cream alleen als smockey black btw... zo worden ze bij de quarters geregistreerd. Perlino's ken ik ook wel dat is de dubbele verdunning van een bruine (bay) zover reikt mijn kennis dan weer wel... (heb zelf een cremelo)

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:49

crazycactus schreef:
Al dat gedoe ook met die kleuren.. Ik was tot een week geleden dat schimmels altijd als vos of zwarte geboren werd.. tot ik van de week een hengst tegen kwam die als palomino op papier stond en echt een schimmel was...

Ik ken smockey cream alleen als smockey black btw... zo worden ze bij de quarters geregistreerd. Perlino's ken ik ook wel dat is de dubbele verdunning van een bruine (bay) zover reikt mijn kennis dan weer wel... (heb zelf een cremelo)

Lastig he?
Smoky cream en smoky black zijn dus 2 verschillende kleuren. Een smoky black (of smoky zwart in het NL) is een zwarte met 1x creme, een smoky cream een zwarte met 2x creme. Een smoky cream is dus een dubbel verdunde zwarte.
Zelfde als met palomino en cremello, palomino vos+1x creme, cremello vos+2x creme.

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:15

Gefeliciteerd met je (kleur onbekend) veulen!

Mooie paardjes staan er op dat land zeg

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:54

heel mooi veueln ben ook benieuwd naar droogfotos

lisa_pluisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 20:03

TheSam schreef:
Gefeliciteerd met je (kleur onbekend) veulen!

Mooie paardjes staan er op dat land zeg

En toevallig allemaal van mij
Dus ik kan de kleur laten testen bij van Haeringen?
Vind ik wel leuk.
Liefs Lisa

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:13

Ja dat kan. Is wel leuk om te weten, en ook handig als je er later mee verder wilt fokken.
Als je haar laat testen zou dat moeten zijn op de E-factor (ee is vos, Ee of EE is zwart als basis), op de A (agouti=wat bruin zwart maakt) factor, en uiteraard op creme, of ze 1 of 2x creme heeft.

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:49

Ik denk ook dat dit weleens een smokey cream kan zijn, een zwarte met 2 creme allelen dus, een vriendin heeft een minihengst in die kleur en die heeft ook een erg oranje tint, ze heeft ook een palomino maar hij is zelfs roder heel apart.
Die is ook getest op kleur dus dat weten ze zeker.
Ben benieuwd naar de droogfoto´s

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:56

Nou, jij kan je lol op met al die baby-beesten die geboren zijn! Heleboel keer gefeliciteerd hoor. Het veulen ziet er apart uit, ben benieuwd hoe het eruit ziet als tie later groot is. Jammer van de pups, maar 13 stuks zijn ook wel heel veel. Zelfs met 10 kleintjes heeft de moederhond het al druk genoeg. Wat zijn het voor honden? En als je dan toch bezig bent, zet je dan ook puppie-foto's op bokt???