Lise81 schreef:Wat een mooi veulen!
Toevallig kwam ik dit topic tegen...was namelijk ook op zoek naar een verklaring van 2 veulens die er zo uit zien, zijn afgelopen week geboren. Vader is zwart, ene moeder is zwartbont (m. ook zwartbont), andere is een witte schimmel. Verder voorouders onbekend. Zijn ijslanders.
Ene veulen is dus smokey-cream-bont en de andere geheel smokey-cream. Beide hebben blauwe ogen! Ze zijn echt prachtig.
Snapte echt niet hoe dat kon. Dacht eerst ook aan Champagne.
Eigenaren dachten misschien Cremello....maar dat kan toch echt niet dacht ik!?
Hebben ze een gen van de vader en van de moeder nodig? Of is 1 van beide genoeg?
Om smoky cream te zijn hebben ze inderdaad 2x het creme-gen nodig, van zowel de vader als de moeder.
Ieder gen bestaat uit 2 allelen, 1 van de vader en 1 van de moeder, deze vormen samen een paar en dus een gen, van dit paar wordt er weer 1 doorgegeven aan nakomelingen. Zijn deze allelen verschillend dan is een paard heterozygoot, zijn ze hetzelfde dan is een paard homozygoot.
Creme is een gen wat onvolledig dominant is. Dominant omdat het altijd te zien is als een paard het heeft, onvolledig omdat het sterker inwerkt als een paard homozygoot is. En een cremello, perlino of smoky cream is dubbel verdund, en heeft dus zeker weten 2 creme allelen. De ouders kunnen beide maar 1 zo'n allel doorgeven, dus moet het van beide ouders komen.
Ik weet eerlijk gezegd niet of champagne voorkomt bij ijslanders, creme komt zeker weten wel voor. Maar creme is vrijwel niet te zien op zwart, sommige smoky zwarten zijn wat valer, maar de meesten lijken gewoon zwart. Bij zwarte paarden kan dus het creme-gen verborgen blijven.
Dan zouden dus van het bonte veulen beide ouders smoky zwart moeten zijn als het daadwerkelijk een smoky cream is.
Weet je toevallig wat de originele kleur is van de schimmel moeder? Schimmel is namelijk geen kleur op zich, maar eigenlijk een genetisch 'foutje' waardoor de haren veel sneller vergrijzen. Genotypisch is een schimmel dus altijd een paard met bepaalde basiskleur+schimmelfactor.
crazycactus schreef:smokey black bedoel je?? dat zou kunnen als vaders stiekem niet zwart is...
Cremello kan echt alleen als je 2 ouders kruist die allebei het cremegen dragen en schimmels hebben dat niet.
Scimmels kunnen dus zéker wel creme dragen, want zoals ik al zei, schimmel is geen kleur op zich maar een factor over een andere kleur heen. Een paard kan bijvoorbeeld ook palomino + schimmel zijn (dus vos + creme + grijsfactor), genetisch is het dan nog steeds een vos + creme, en kan het creme dan ook doorgeven.
@Lise81, Heb je toevallig foto's van de veulens? Evt. per PB om hier niet verder teveel off-topic te gaan.