Arrogant hengstje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 16:36

Ik heb na het lezen van het eerste bericht al meteen een vraag: staat het hengstje alleen? Heeft hij leeftijdsgenootjes? Zo nee, probeer hem in te scharen in een groep met paarden van gelijke leeftijd zodat hij kan spelen, want hij ziet jouw als speelmaatje. Als je geen mogelijkheid hebt om hem in te scharen, zet hem dan bij een kudde drachtige merries, zodat zij hem kunnen opvoeden. Dat kunnen zij namelijk veel beter dan wij.

Als je verder niet op kunt gaan met een puberende hengst, de mogelijkheid niet hebt om hem in te scharen, rest als optie ook nog de castratie voordat er echt ongelukken gebeuren.

frodo1993

Re: Arrogant hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 16:37

gipsygirl schreef:
Elskevree schreef:
@odess Als je je veulen hebt moeten slaan met een zweep heb je waarschijnlijk te weinig tijd aan de opvoeding besteedt. Het handigste is om op jonge leeftijd beginnen, als je ervoor kiest om dat niet te doen, moet je wel weten hoe je ze wel moet opvoeden. Jouw methode zou ik niet gebruiken.

@charadelover Je zult meer tijd aan je shet moeten besteden. Met 1 keer per week oefenen, kun je geen jonge hengst opvoeden (ook al is het maar een kleintje). Wat het beste is om te leren is dat hij niet in jouw ruimte mag komen. Dat betekent dat je hem traint dat hij niet uit zichzelf jou mag aanraken. Reken er wel op dat je dit heel veel moet herhalen en dus langere tijd kan duren. Bij het oefenen kun je wel een zweep in je hand nemen als aanwijsstok (niet om te slaan). Wacht niet totdat je shet te dicht bij je in de buurt is maar zeg op tijd (of geef een signaal) dat hij moet stoppen. Hoe verder (niet te ver want je commando moet wel geloofwaardig zijn) weg je begint met het commando, hoe groter de kans dat hij op tijd stopt en je niet kan aanraken. Succes!

Hier ben ik het helemaal mee eens ! Slaan met een zweep is niet de manier om iets af te leren. Het veulen wordt zo bang voor je en zal uit angst naar je luisteren en niet uit respect. Met slaan krijg je nooit en te nimmer het vertrouwen van je paard. Het opvoeden van een veulen is nu eenmaal investeren en één keer per week de zweep erover, sorry hoor, vind ik geen manier !

dat ben ik 100% met je eens! ik vind het eigenlijk helemaal niet kunnen.
ik vind het gewoon ontzettend afbeulen en ontzettend sneu voor het paard. de mensen die dat doen zijn gewoon gek.

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:03

Lili schreef:
ehhm .... ik ben geen pennymeisje hoor!
tuurlijk geef ik wel een brul en een klap als mijn hengst weer eens de baas wil spelen,
maar echt hard slaan en de hele tijd negatief doen tegenover het paard help niet veel in mijn ogen
, maar ja, elk paard is anders en via een topic kan je niet echt goed zien hoe het er bij iemand anders aan toe gaat.
enneh : een pennymeisje vind alles zielig en vind gauw dat een paard/pony verwaarloosd/mishandeld is als hij in een modderig weilandjes staat en er takjes in zijn staart hangen.
en een hengsteketting lijkt mij niet echt nodig in jou geval charadelover

Ja maar waar basseer je dit op dan? Hoe vaak moet ik nog zeggen belonen wanneer hij het goed doet? IMO is dit helemaal niet negatief doen, maar juist duidelijkheid geven, dit mag wel, dat mag niet. Dat verschil is bij mij HEEL duidelijk. Maar bijten (tikje op zn snoet met hand) en steigeren (mep met zweep = verlengstuk van jezelf) is niet afbeulen!

Juist met zon jong ding moet je geen onduidelijkheden laten onstaan, maar duidelijk zijn in wat gewenst gedrag is en wat niet.

Maar idd wat Cassidy aangeeft, staat dit veulen alleen? Zo ja, dan moet je echt voor vriendjes zorgen want anders heb je straks een a-sociaal en onopgevoed veulen!

Shira2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:10

Alle dametjes die hier denken een hengstveulen te kunnen 'opvoeden' zoals ze dat zo leuk noemen, met een aai over hun bol hebben ze bovenin niet helemaal op een rijtje. Ik ben het helemaal met Odess eens. Een flinke tik of trap op zn bast leert een hengst dat hij niet met je kan sollen en hij niet boven jou staat. Het veel in de hand komen is helemaal geen oplossing, het ligt gewoon aan het karakter van het dier. Als een vervelend rotkwalletje veel in de hand komt zal hij alleen meer ongelukken kunnen veroorzaken en moet je m dus snel een pak op zn donder geven. Dus gewoon consequent zijn met straffen, met zweep of je voeten, en belonen als hij braaf is.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:37

ik ben inderdaad ook voor om een jonge hengst (of wat voor paard ook) consequent en met ferme hand op te voeden.
een paard kan je niet vergelijken met een hond.
honden voeden elkaar op door beten in het nekvel,
paarden trappen elkaar. een hond kan je dus niet goed opvoeden
door hem een mep te geven.
paarden wel, en zeker hengsten.
nooit over je heen laten lopen want dan heb je een paard
waar niemand wat mee kan, en levensgevaarlijk!
een paard moet je als paard opvoeden, en niet ,zoals sommigen hier,
als knuffelbeestjes.
inderdaad is het een verschil of je een wpn hengst of een shet hengst hebt.
maar in beide gevallen is het een paard, en paarden voeden elkaar echt niet zachtzinnig op!!!

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 19:41

ehhm ... als mijn methode volgens jou niet werkt, waarom werkt het bij mij dan wel? en het maakt niet uit of je nou een shetland hengst hebt of een kwpn-er. Tuurlijk, een kwpn-er is groter, maar in karakter verschillen ze niet veel. Dat is dus onzin.
maar laten we een beetje ontopic blijven en alleen reageren op de vraag van de TS. Einde discussie dus!

Shira2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 12:59

Er wordt gewoon vermeld door verschillende meiden hoe zij hun hengst leren wat wel en niet mag. Er word helaas een discussie van gemaakt doordat sommigen het niet met elkaars opvatting eens zijn.

frodo1993

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 19:34

Shira2 schreef:
Er wordt gewoon vermeld door verschillende meiden hoe zij hun hengst leren wat wel en niet mag. Er word helaas een discussie van gemaakt doordat sommigen het niet met elkaars opvatting eens zijn.

inderdaad, alleen de TS heeft hier HELEMAAL niets aan.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 21:43

ilona,vraag jezelf af wat jouw hengstveulentje krijgt als hij dit doet bij een oudere pony?

juist,een mep,een hap ,een oplawaai en niet te zuinig ook.
paarden zijn hard voor elkaar.

je veulentje heeft geen speelmaatje en dus wil het met jou ''stoeien'' en de hengst uithangen.

hij moet leren dat het bij mensen ECHT niet mag!
geef altijd eerst een duidelijk waarschuwing met de stem en daarna de ''oplawaai''.

hij zal er even van opkijken en als het goed is wat afstand van je nemen(dat is niet zielig,dus niet meteen kroelen),misschien zelfs even terughoudend blijven.

zodra het weer vergeten is zal hij het weer doen,iedere keer consequent blijven en ook meteen belonen met je stem wanneer hij zich wel gedraagt.

ps:pas je nu op nu zijn hormonen echt gaan opspelen voor de geiten die erbij staan?

enne,als je vakantie wil vieren met winston kom je gezellig bij mij kudde(ik heb nu ook een jaarlingshetje erbij)

frodo1993

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:20

casanova schreef:
zodra het weer vergeten is zal hij het weer doen,iedere keer consequent blijven en ook meteen belonen met je stem wanneer hij zich wel gedraagt.

een paard vergeet dit niet zo snel hoor, zulke dingen onthouden ze goed. ze weten wie goed voor ze is en wie niet.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:28

Die zweep zou ik ook achterwege laten, dat moet vast anders kunnen! mischien is het ook een idee hem vaker dan 1 keer in de week uit de wei te halen, en concequent zijn, heel belangrijk!

EmDee

Re:Arrogant hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:28

Verkeerd gedrag negeren en goed gedrag belonen, dat werkt bij alles en iedereen over het algemeen nog het beste. Wat zou je zelf doen als je bij alles wat je verkeerd deed de zweep zou krijgen? Beter gedrag laten zien, of in elkaar kruipen van angst, of er tegen in verweer gaan? Het laatste komt vaker voor dan het eerste, en over de middelste optie wil ik het niet ineens hebben. Goed gedrag belonen en daar heel consequent inzijn levert m.i. nog altijd bij elk levend wezen het meest op!

frodo1993

Re:Arrogant hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:33

aj01 schreef:
Verkeerd gedrag negeren en goed gedrag belonen, dat werkt bij alles en iedereen over het algemeen nog het beste. Wat zou je zelf doen als je bij alles wat je verkeerd deed de zweep zou krijgen? Beter gedrag laten zien, of in elkaar kruipen van angst, of er tegen in verweer gaan? Het laatste komt vaker voor dan het eerste, en over de middelste optie wil ik het niet ineens hebben. Goed gedrag belonen en daar heel consequent inzijn levert m.i. nog altijd bij elk levend wezen het meest op!

hier ben ik het volkomen mee eens!

Shira2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:26

Proest, mijn aanpak is al gegeven. Hopelijk trekt de Topic startster haar eigen conclusies uit alle gegeven tips. Succes!!

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:12

@ Lili; verkeerd gedrag wordt hierdoor normaal gedrag en normaal gedrag wordt hierdoor uitzonderlijk goed gedrag. Dit is uiteraard heel overdreven. Maar een hengstje beseft hierdoor wel dat het steigeren dus blijkbaar mag. En wat doe jij als je paard op je teen gaat staan? Die van mij krijgt een klets of stomp. Ik wil haar geen tweede keer op mn teen hebben.

Ik zou straffen als een paard zo naar je steigert.. Eerst met mn stem, reageert hij niet dan met mn hand, ruk aan halster of uiteinde touw een zwieper geven, reageert hij dan nog niet dan uiteraard een schop of zweep erbij. Tot dat hij het begrijpt en dan kun je het meestal wel met je stem af. Uiteindelijk moet je toch op een manier respect krijgen, het hangt van je paardje af, hoe snel hij dit door heeft. En respect krijgen is wat anders dan angst voor je laten ontwikkelen.

MissRoxyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:21

BonBon schreef:
@ Lili; verkeerd gedrag wordt hierdoor normaal gedrag en normaal gedrag wordt hierdoor uitzonderlijk goed gedrag. Dit is uiteraard heel overdreven. Maar een hengstje beseft hierdoor wel dat het steigeren dus blijkbaar mag. En wat doe jij als je paard op je teen gaat staan? Die van mij krijgt een klets of stomp. Ik wil haar geen tweede keer op mn teen hebben.

Ik zou straffen als een paard zo naar je steigert.. Eerst met mn stem, reageert hij niet dan met mn hand, ruk aan halster of uiteinde touw een zwieper geven, reageert hij dan nog niet dan uiteraard een schop of zweep erbij. Tot dat hij het begrijpt en dan kun je het meestal wel met je stem af. Uiteindelijk moet je toch op een manier respect krijgen, het hangt van je paardje af, hoe snel hij dit door heeft. En respect krijgen is wat anders dan angst voor je laten ontwikkelen.

AMEN! helemaal mee eens

geit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 00:03

sorry hoor maar ik vind de reacties van raken waar je raken kan een beetje onzin.maar als je je paard graag in de prak wil hebben schop er maar op los hoor

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 00:12

geiten schreef:
sorry hoor maar ik vind de reacties van raken waar je raken kan een beetje onzin.maar als je je paard graag in de prak wil hebben schop er maar op los hoor

Nou, een paard raakt echt niet in de prak van een paar kletsen en trappen van een mensje van bijv. 70 kg hoor, maar als een paard dat bij jou doet daarentegen

De mensen die hier hun paard nooooit een tik verkopen: Hoe reageren jullie als je van een jonge steigerende hengst een klap tegen je kop krijgt van zijn hoef?

Ik sla mijn paarden normalerwijze ook niet, maar als een jonge hengst mij een beet of trap verkoopt kan hij toch echt op zijn actie een reactie verwachten!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 06:41

Nouska schreef:
De mensen die hier hun paard nooooit een tik verkopen: Hoe reageren jullie als je van een jonge steigerende hengst een klap tegen je kop krijgt van zijn hoef?

Die worden enkele dagen versuft wakker in het ziekenhuis.
Godzijdank doen de meesten hun hengsten castreren, anders zou het paard allang op de lijst "gevaarlijke huisdieren" staan als ze zo opgevoed worden.

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:04

Nouska schreef:
geiten schreef:

Nou, een paard raakt echt niet in de prak van een paar kletsen en trappen van een mensje van bijv. 70 kg hoor, maar als een paard dat bij jou doet daarentegen

Ik sla mijn paarden normalerwijze ook niet, maar als een jonge hengst mij een beet of trap verkoopt kan hij toch echt op zijn actie een reactie verwachten!

tuurlijk verkoop ik me paard ook wel eens een goeie klap of schop maar als je hier sommige dingen leest van raken waar je raken kan vind ik het zeker tever gaan.
maar ja dat is mijn mening en ja we zitten hier op bokt he.als je het niet met de mening van de meeste eens bent dan ben je niet goed hier ofzo

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:26

Hihi, dat zeg ik toch nergens geiten? Ken je trouwens die spreuk "Iedereen is gek, alleen ik ben een vliegtuig."?

Met "raken waar je raken kan" bedoelen velen waarschijnlijk dat die tik ook bijv. op een been ofzo aan mag komen, zolang je maar onmiddelijk reageert en je paard het verband legt (niet wachten tot je zijn hals ofzo te pakken hebt). Gelukkig hoeft dit probleem niet te ontstaan als je van jongs af aan consequent bent in de opvoeding

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:30

Gewoon opvoeden als een kind.
Een kind van 1jr beseft ook nog geen woorden, preken, maar als hij iets verkeerds doet en krijgt een tik op zijn vingers of bij een shet bv op zijn neus dan zal hij het niet meer doen.
Ze zien dan het vervelend doen als pijn. Klinkt hard, maar uitleggen heeft nog geen zin.
Hij is nu in zijn tijd dat hij vruchtbaar is/wordt en hij wil dominant worden en bij jouw lukt dat zo te horen.
Jij moet boven hem staan en jij bent degene die hem moet leiden.

Bijten? Tik op zijn neus. Steigeren? Tik op zijn hals/kont.

Hoeft niet zozeer met een zweep, zolang hij het maar voelt en ervan vooral van 'schrikt'.

Maar ook veel belonen als hij het goed doet!

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:32

Neonlight schreef:
Die worden enkele dagen versuft wakker in het ziekenhuis.
Godzijdank doen de meesten hun hengsten castreren, anders zou het paard allang op de lijst "gevaarlijke huisdieren" staan als ze zo opgevoed worden.

*ziet het al helemaal voor zich*

Ik protesteer: wij hebben meerdere hengsten gehad en het is niet veel anders dan puberende merries hoor, ze zijn alleen slim(mer) en zoeken constant hun grenzen, maar we hebben er nooit veel meer problemen mee gehad dan met merries! Hengsten hebben in veel gevallen onterecht een slechte naam. Met vroeg castreren verhelp je vaak de symptomen, niet de oorzaak.

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:44

Nouska schreef:
Hihi, dat zeg ik toch nergens geiten? Ken je trouwens die spreuk "Iedereen is gek, alleen ik ben een vliegtuig."?

Met "raken waar je raken kan" bedoelen velen waarschijnlijk dat die tik ook bijv. op een been ofzo aan mag komen, zolang je maar onmiddelijk reageert en je paard het verband legt (niet wachten tot je zijn hals ofzo te pakken hebt). Gelukkig hoeft dit probleem niet te ontstaan als je van jongs af aan consequent bent in de opvoeding

als ze met raken waar je raken kan bedoelen van t maakt niet uit waar je hem straft als je hem maar ergens raakt moeten ze dat neer zetten.er zijn genoeg mensen die het serieus opnemen en die dan hun veulen wel de prak in schoppen.
mijn paardje is ongeveer 500 kilo als het niet meer is.ja die zou je best kunnen raken waar je raken kunt maar een veulen in kwetsbaar en niet iedereen ziet dat in volgens mij.ik bedoel een baby sla je ook niet in elkaar wat je bij een volwassen mens eerder wel zou kunne doen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:53