onverwachte verassing!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

westerninfo

Re: onverwachte verassing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 10:23

Dat is nog eens een leuke verrassing, gefeliciteerd
Ben benieuwd naar de foto's,
gr

cojolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 12:37

Wat een leuke verrassing, gefeliciteerd ben benieuwd naar de foto's.
En of je er ooit achter komt wie de vader is.

FlairS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 12:43

euromerens schreef:
hoi,
altijd leuk een veulentje, ik denk alleen niet dat er een papier bij kan komen omdat er ten tijde van de dekking geen dekbon is uit gescheven, je kunt de geboorte dus niet aangeven en ook is het niet 100% zeker wie de vader is.
maar ja in elk geval is het zo te horen een leuk veulen ik ben ook benieuwd naar de foto's.
wie is de hengst eigenlijk?

Als beide ouders van het veulen bekend zijn kun je door middel van DNA in ieder geval een hulpboek papier aanvragen(tenminste bij het NRPS en het KWPN)Het veulen dat onze hengst verwekt heeft bij een merrie komt op deze manier ook gewoon in het hulpveulenboek.

euromerens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 15:06

@flairS,
hoi,
ja, je zou bij het veulen wel een registratiepapier kunnen aanvragen maar geen stamboekpapier. dit is (vind ik) nog al een verschil.
nrps en kwpn zijn geen (ras)stamboeken en dus kan elk paard of pony die aan enkele eisen voldoet daar een (hulp)papier van krijgen. het is ja ook verplicht om een registratiebewijs bij je paard te hebben.
het veulentje is er niets minder om maar een "echte"merens zou het (helaas)nooit zijn.

Sisim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 20:51

De hengst is Domino 'd (en dan iets moeilijks...) Hij staat in de Ardennen. Ik heb geen idee of de eigenaar van het veulen papieren wil proberen te krijgen, ik denk dat ze het wel gaat proberen.
Als het niet lukt, is het geen ramp gelukkig. Het is een mooi veulen, de eigenaar heeft land genoeg. Ze zal haar wel willen houden om op te gaan rijden later. Ik denk dat het veulen straks met de andere merries en veulens (er staan er veel in de buurt) naar de weide gaat om groot en sterk te worden. Ik hoop dat ze een goed leven krijgt... t' is een schatje.

Het is even lastig met de foto's, ik moet even aan een digitale camera. Ik heb nog een ouderwets ding met een rolletje....

Helina0611

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 10:35

gefeliciteerd met de verassing. is de naam al bekent??
succes met een digi kopen of lenen.
in blijde verwachting op foto's

Sisim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 19:38

Ik heb het even na gevraagd bij de eigenaar, door middel van bloedproef kan ze aantonen wie de vader is en dan krijgt het veulen gewoon haar Merens papieren. Ik hoop dat het ook werkelijk zo gaat... Voor een merrie vind ik papieren persoonlijk wel belangrijk. Met oog op eventuele fok of verkoop.

Renskeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:14

Wow wast een verrassing!
Echt heel gaaf, gefeliciteerd

Diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 14:48

Ik zou er niet vanuit gaan dat het dmv DNA kan. Er gelden strenge regels voor het dekken en opgenomen worden in het stamboek (dekbonnen, geboorte bericht, en dan ook nog eens op tijd insturen). Ik weet er aardig wat van, maar het piekfijne niet, maar het kan nog wel eens een moeizame en kostbare reis worden om papieren erbij te krijgen.

Aangezien het om Belgische paarden gaat (wrs met Frans paspoort) zal het dan waarschijnlijk via Frankrijk moeten gaan denk ik. Ik weet niet hoever het Belgische Merens Stamboek al ivm mbt dekkingen en stamboekpapieren, maar ik denk dat dat via Frankrijk gaat.

(Waar het ook over een hulpboek ging: een hulpboek bestaat bij Merens Stamboek in NL iig niet.)

@TS: je zou de eigenaar vh veulen contact op kunnen laten nemen met het Belgisch Merens Stamboek: http://www.merensstamboek.nl/belgie.htm
Of het Franse Stamboek SHERPA http://www.chevaldemerens.com/