gust gescand en opgevoeld: toch drachtig????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:58

Ik heb het niet met scannen meegemaakt, maar wel met hengstigheid, ik had een merrie die het jaar ervoor schijnzwanger was geweest, dus dacht dat dit weer zo was. op een gegeven moment werd ze hengstig en is ze ook gedekt...2 weken later stond er ineens een veulentje naast!!!

Er kan heel veel...., maar ik zou toch gewoon je schoonzus even vragen om nog een keer te checken.

Is het trouwens niet risicovol om nu nog ( zo laat in de dracht) een merrie op te laten voelen?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:59

nouska ik denk niet dat je je daar erg veel zorgen over hoeft te maken. Dan had ze allang moeten aborteren. Die van mij was nog geen 18dagen drachtig toen er een flinke antibioticakuur doorheen moest ivm een flinke trap tegen dr achterbeen.. En in de 5 maand nog 10 dagen ventipulminstroop. En ze is nog steeds drachtig hoor

Vasthi

Re: gust gescand en opgevoeld: toch drachtig????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 15:11

Nouska, misschien even navragen over die ontworming bij een DA?

Volgens mij houdt opvoelen altijd een klein risico in en wordt dat niet groter naarmate je later in de dracht nogmaals opvoelt.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 15:21

Anke schreef:
op een gegeven moment werd ze hengstig en is ze ook gedekt...2 weken later stond er ineens een veulentje naast!!!

Dat is een korte dracht geweest

Nouska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 15:22

Sammie schreef:
nouska ik denk niet dat je je daar erg veel zorgen over hoeft te maken. Dan had ze allang moeten aborteren. Die van mij was nog geen 18dagen drachtig toen er een flinke antibioticakuur doorheen moest ivm een flinke trap tegen dr achterbeen.. En in de 5 maand nog 10 dagen ventipulminstroop. En ze is nog steeds drachtig hoor

Fijn om te weten Met een antibioticakuur heb ik het wel meegemaakt, toen de merrie uit mijn onderschrift bijna 10 mnd. drachtig was van haar eerste veulentje kreeg ze een ontzettende koliekaanval en de DA wou haar al afschrijven (horrorverhalen over waarschijnlijk meer dan drie uur moeten rijden naar de kliniek etc). Dat is alweer een paar jaar terug en mijn ouders waren die week net niet thuis en ik en mijn jongere broer moesten het allemaal met zijn tweetjes afhandelen. DA zei toen ook nog tegen ons: "Reken maar niet op dat veulen"(!)...

Ik heb toen twee dagen bij haar in de stal geslapen (nou ja, geslapen, ik deed natuurlijk geen oog dicht. Manon ook niet trouwens, die had veel pijn). Iedere twee uur kreeg ze medicijnen, en dus ook die antibioticakuur.. Gelukkig heeft ze zich er toen doorheen geslagen, en een maand later kreeg ze een gezond (ookal was hij vrij zwak en heeel klein) hengstveulen! Die is nu alweer volwassen

Maar ik betwijfel dat deze "ontwormde" merrie nu toch een veulentje krijgt hoor (ik kreeg dat idee naar aanleiding van haar onbegrijpelijke dikker worden en toen dit topic ), al zie ik haar volgende week vrijdag pas, ik laat dan wel weten hoe ze er dan uitziet
Laatst bijgewerkt door Nouska op 23-02-06 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 15:25

Vasthi schreef:
Nouska, misschien even navragen over die ontworming bij een DA?

Klinkt inderdaad wel zo verstandig Dan kan ik haar misschien gelijk wel laten nakijken... Al zullen ze me thuis wel voor gek verklaren (maar What else is new )

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 15:31

Dan zitten er al 2 gekken in dit topic

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:15

Het zal niet de eerste keer zijn dat een merrie gust wordt gescant en gevoelt maar toch drachtig blijkt te zijn.
Ken zelf een merrie die elk jaar na 3 maanden dekking gust gescant wordt maar toch drachtig is.
De eigenaren van haar zijn er nu zo op ingesteld dat de gunst scanning pas 6 maanden na dekking plaats vind omdat ze het dan wel aardig kunnen zien.
Het zelfde gebeurt ook veel met mensen, de baarmoeder ligt zo ver naar de ruggengraat toe dat het heel moeilijk is te zien of iemand zwanger is.
Ook met paarden is dit geen vreemde gebeurtenis!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:23

TIP:
Geef je merrie na het rijden ongeveer 3 kwart emmer met koud water.
Kijk goed na haar buik.
Meestal reageren veulens heel heftig op koud water na rijden en kan je het zien bewegen in de buik.
Dit werkt natuurlijk niet altijd.

P.S. geef niet te veel koud water na het rijden want dat is slecht.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 23:32

update: mijn schoonzus voelt pas weer op als Vasthi uier zou gaan ontwikkelen. Ze weet ook dat er rare dingen gebeuren, maar zij is er van overtuigd dat ze niet drachtig is, want toen ze is opgevoeld was haar baarmoeder veel te klein voor een dracht van dat aantal maanden.

Ik kan er natuurlijk nog een andere DA bij halen, maar dat gaat me een smak geld kosten. Eerst maar eens zien of er meer tekenen van dracht verschijnen......

Prrrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 23:39

Oeh... geduld is een schone zaak...

silas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 18:11

jeetje Vasthi: dat zou wat zijn zeg....maar zou het niet beter zijn om zo snel mogelijk zeker te zijn van je verdenking. Dit ivm voeren zodat je merrie en eventuele veulen niks te kort komt....?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:04

Er zijn zat veulentjes geboren op alleen een dieet van gras.

Zou het geen schijnzwangerschap kunnen zijn.

Annelous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:18

Ik heb dit zelfde probleem!, Mijn merrie is in Juli gedekt, vorige week opgevoeld, en de DA zegt ze is niet drachtig, hij had wat problemen met het opvoelen en hij zei dat ze een kleine baarmoeder had. Ze is heel erg dik en heeft veel vocht voor haar uier, dus ik de Da weer gebeld, hij dacht dat ze schijndrachtig was of toch wel drachtig.
Nu moet ik afwachten of ze een puntvorm in haar buik krijgt en nog dikker wordt, als dat zo is komt hij haar weer opvoelen..
Ik hoop voor je dat je paardje een veulentje krijgt!

Ik blijf dit topic nog ff volgen

Kit_for_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:23

xx_irisje van Bokt had dit ook. Ze reed een merrie voor iemand die haar had laten dekken, eind van het seizoen is deze merrie gust verklaard. Toen de merrie als maar dikker en dikker werd hebben ze haar nog een keer laten controleren. Kei drachtig! Ik hoop voor je mee dat je merrie drachtig is. Waar is zei dan misschien dragend van? Of heb ik daar overheen gelezen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:37

daantjuhhh schreef:
TIP:
Geef je merrie na het rijden ongeveer 3 kwart emmer met koud water.
Kijk goed na haar buik.
Meestal reageren veulens heel heftig op koud water na rijden en kan je het zien bewegen in de buik.
Dit werkt natuurlijk niet altijd.

P.S. geef niet te veel koud water na het rijden want dat is slecht.

na het rijden 3/4 emmer KOUD water? slechte tip hoor

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:40

Hoezo slecht.
Bij mijn beest werkte het perfect.
Kijk ik besef heus wel dat je daar mee op moet passen en dat je voorzichtig daar mee moet zijn.
Dat heb ik er ook bijgezet.
Maar als je met mate wat water geeft na het rijden een keer en je houd je paardje in de gaten kan het niet zoveel kwaad.
Daarom zei ik ook hoogstens 3 kwart..

Het heeft bij mijn pony super gewerkt.
Kon het veulen zien bewegen.
(en ja hoor anderhalve maand kwam er een kei gezond veulen.)

Anke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:59

Jammer dat ze niet wil opvoelen....nu weet je nog niks en als de uier opzet, dan komt het veulen ook op korte termijn, wel jammer voor je!

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 23:18

wie wat waar waarom? gaat Vashti niet worden opgevoeld?
lijkt mij wel verstandig om het zeker te weten?

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 23:41

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 00:17

Ik zie er geen drachtig paard staan.
maar soms kan je dat ook niet zien.
Maar als ik het vergelijk met de 3 drachtige paarden van een vriendin is het buikje van jou paard echt niets.
Maar die van jou zou als die drachtig is ook nog langer moeten he?

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:36

Vasthi schreef:
Tja, we wachten het nu maar gewoon af. Mocht ik meer "tekenen" krijgen dan hang ik direct aan de telefoon.

Hierbij buikfoto's van mijn meissie van vanmiddag:

Afbeelding
Afbeelding

En wat vinden jullie?

Heb even de spaties weggehaald, hopen dat je foto's het nu wel doen.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:39

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:42

Nee dus en dat hoefttoch ook niet. We kunnen toch ook op de link klikken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:47

ze ziet er (nog) niet drachtig uit hoor, mijn merrie is niet drachtig en is veel dikker ik zou haar zeker nog eens laten scannen en opvoelen als je het zeker wilt weten