tot hoe oud om te laten dekken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:21

Sammie schreef:
Ik zou dan voor een hengst kijken met zeer goede beenstanden.
Veel beenstanden, maar niet alle kunnen bij een pasgeboren veulen tot op een zeker hoogte beperkt of gecorrigeerd worden met bekappen en/of beslag. Dit kan tot een paar maanden na de geboorte. Dit kan een tijdrovende en dure bezigheid worden.
Mocht het heel ernstig zijn bij de merrie, écht goed overna denken of je dat wel wilt. Zeker indien het merrie beperkt in haar beweging.

het beperkt de merrie in niks dus dat is het probleem niet, ik heb wel een foto van haar benen, zou ik wel even opzoeken!

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:27

hier is de foto, van de eerste dag dat ik haar had, ze kende nog niks, geen wortels, geen appels, geen brood of wat dan ook, en halster om en af doen was ook nieuw voor der, maar nu kent ze dat inmiddels al allemaal!

dit is de beste foto die ik van haar benen kon vinden dus vandaar, ik moet wel zeggend at ze er wel wijd op staat hoor, op de foto!
Afbeelding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:30

zou ik niet mee fokken
de eerste vereiste om te fokken is toch gezond uitgangsmateriaal

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:33

ik wou net zeggen veuelens en prikkel draad gaan niet samen. maar paarden en prikkeldraad ook niet. Maar het zou ook kunnen dt je nu ergens anders staat he?

pAardenMeiid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 18:05

maar als je er nou niet mee wilt fokken (niet voor meerdere veulens) maar dan voor 1 keer, is het dan alsnog erg?

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:06

dit was nog bij de handelaar en die had haar wel als fokmerrie dacht ik, maar jullie zeggen dus niet doen?
er zijn trouwens wel stamboek veulens uitgekomen, maar weet niks van de benen...

pAardenMeiid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 18:08

sorry meisjj ik zou het niet weten en jullie zeggen dus ook dat ik niet moet laten dekken?

maar ik wil zóó graag nog een nakomelingetje van haar voordat ze overlijd...

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:22

is het anders niet een idee om de DA er na te laten kijken wat die zegt?
ik wil ook graag een veulen van mijn merrie, en ik weet dat ze wel mooie veulens geeft die voor veel geld verkocht worden, alleen ik weet niks van de benen van die veulens!

pAardenMeiid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 18:24

nou als er wel mooie veulens uitkomen dan zou ik niet weten waarom je haar niet zou kunnen gebruiken om te fokken. zolang zij er geen last van heeft kan het makkelijk toch? maar als je merkt dat ze het er moeilijker mee krijgt dan zou ik daarna niet doorgaan.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:36

pAardenMeiid schreef:
maar als je er nou niet mee wilt fokken (niet voor meerdere veulens) maar dan voor 1 keer, is het dan alsnog erg?

fokken is fokken, ook maar voor 1 keer.
pAardenMeiid schreef:
maar ik wil zóó graag nog een nakomelingetje van haar voordat ze overlijd...
Ik begrijp je reden volkomen. Maar slecht materiaal kan nooit de basis zijn voor goed materiaal.

Er kleven zoveel risico's aan, zeker voor jou maar ook voor je merrie. Je weet vrij weinig van haar. De leeftijd niet, ze heeft geen papieren, je weet niet hoe ze fokt, ze heeft niks gepresteerd qua sport (alleen manege werk)

Klinkt heel banketstaaf, maar maak een mooi foto van haar en hang die op. En geniet van háár bij het leven, doe er nu leuke dingen mee. Een veulen vervangt de moeder niet, een veulen behoort bij fokken een verbetering te zijn van het vorige exemplaar. Bovendien wordt jij ook groter en heb je er dan nog wel tijd en ruimte voor? Jij wordt groter, dat paard niet (veel).

@meisjj. Ik vind het er nogal eng uit zien. Heb ook het idee dat ze van achter niet helemaal correct staat. O-benigheid zorgt voor (onevenredige) slijtage van de gewrichten. Ze heeft een leuk koppie.
Het is verstandig om met de da te praten. Heeft ze papieren?

pAardenMeiid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 19:00

Citaat:
ze heeft niks gepresteerd qua sport

waarom zou ze moeten hebben gepresteerd eigenlijk?
het veulen wou ik gewoon laten dienen als (latere?) gezelschapspony.. niet voor verkoop

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:03

Koop dan een leuk paardje wat een mooie dag kan verdienen bij jou als gezelschapspony.

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:06

maar dit is toch anders, een paard die je van veueln af aan al kent heeft al bij de geboorte een speciaal plekje in je hart, in de buik van de merrie zelfs al!
en een paard dat je koopt, moet je eerst nog mee leren omgaan, en de gerbuiksaanwijzing bij elkaar puzzelen en juist gebruiken, ook al is het nog zo lief!

het is gewoon anders...

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:21

Maar is het ook beter ?

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:26

dat zeg ik niet, alleen dat ik zelf ook liever een nakomeling van mijn eigen merrie heb dan 1 die van iemand anders is geweest en waar ik het verleden niet van weet met hoe die alles aangeleert is enzo, maar aan de andere kant ben ik ook weer wel een '' opvang'' voor klunsige slachtpaarden zegmaar, want elk dier verdient een extra kans!

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:11

je kan d'r ook laten klonen!! allen dat is behoorlijk prijzig

Tibamar

Re: tot hoe oud om te laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:35

Ik heb een keer een IJslander gevonden op internet die op haar 29e het laastse veulentje kreeg. In haar hele leven had ze er geloof ik 18 gehad. Weet niet meer waar ik het vandaan had, het is een tijdje geleden. Denk een IJslandse site ofzo.

pAardenMeiid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 13:41

arans schreef:
je kan d'r ook laten klonen!! allen dat is behoorlijk prijzig

dat is niet leuk dan heb je een nep dier

Elienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 13:45

Gewoon de DA ernaar laten kijken ..
die weet het het beste

Mitnait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:53

En een 15 jarige merrie, die in prima gezondheid verkeert? KAn je die laten dekken voor de 1X?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:55

15 jaar vind ik op het randje van eigenlijk nét maar niet meer doen. Dan zijn ze 16 als ze bevallen. Altijd een jaar erbij optellen

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:40

Dan hoef ik mijn paard dus ook niet te laten dekken want dan is ze 17 als het veulen komt

gabrycha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 01:10

MSQuincyTE schreef:
Dan hoef ik mijn paard dus ook niet te laten dekken want dan is ze 17 als het veulen komt

Als de merrie mooi in cyclus is waarom niet? Is puur afhankelijk hoe de merrie lichamelijk erbij loopt.

Ik herken jou paard by the way die staat in kopstukken tegenover basgier.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 01:20

Dat klopt helemaal
Het is Mussel

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 19:38

gabrycha schreef:
Als de merrie mooi in cyclus is waarom niet? Is puur afhankelijk hoe de merrie lichamelijk erbij loopt.

Voor een EERSTE veulen? Nee vind ik écht op het randje. Net erover dus
Als ze al veulens heeft gehad, vind ik het geen probleem. Dan is het meer per merrie kijken hoe ze zijn en hoe ze doen.

Overigs is het een beslissing die jezelf moet nemen. Er kleven nu eenmaal meer risico's aan bij oudere (maiden) merries en wil je die (bewust) nemen? Wilt trouwens helemaal niet zeggen dat het percé fout gaat, maar het percentage lig wel hoger bij deze merries.