Ervaringen met Birth Alarm?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 15:33

Ik heb afgelopen jaar een GSM melder gekocht. Mijn merrie draagt steeds 14 dagen langer, nou slapen doe je dan niet meer, met de melder om ben ik er iets geruster op dat er niets gebeurd. Toen het zover was ging hij wel af, ik was er al bij, ik heb nooit vals alarm gehad, maar mijn merrie ligt ook niet vaak.

Suzan1

Re: Ervaringen met Birth Alarm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:49

hier wordt de Birth alarm voor 2 merries gebruikt. Je wordt toch wel heel regelmatig uit je slaap gewekt door het afgaan van loos alarm. Je kunt de zender in verschillende standen zetten: 1 voor helemaal horizontaal rustende merries en 2. voor half rustende merries (dus met het hoofd nog omhoog).

voor 1 merrie bij mij heeft deze birth alarm geen zin, het alarm gaat niet af, omdat ze tijdens de barensweeen niet plat gaat.
Vertrouw dus nooit helemaal op het systeem!
Eigenlijk ben ik nog blijer met de bewakingscamera. Die houdt de boel goed in de gaten en heb ik toch wel op het laatst de hele nacht aanstaan. Je merkt dan ook duidelijk een verschil als de merrie onrustiger gaat worden als andere nachten ben ik extra op mijn hoede.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:55

Suzan1 schreef:
hier wordt de Birth alarm voor 2 merries gebruikt. Je wordt toch wel heel regelmatig uit je slaap gewekt door het afgaan van loos alarm. Je kunt de zender in verschillende standen zetten: 1 voor helemaal horizontaal rustende merries en 2. voor half rustende merries (dus met het hoofd nog omhoog).

voor 1 merrie bij mij heeft deze birth alarm geen zin, het alarm gaat niet af, omdat ze tijdens de barensweeen niet plat gaat.
Vertrouw dus nooit helemaal op het systeem!
Eigenlijk ben ik nog blijer met de bewakingscamera. Die houdt de boel goed in de gaten en heb ik toch wel op het laatst de hele nacht aanstaan. Je merkt dan ook duidelijk een verschil als de merrie onrustiger gaat worden als andere nachten ben ik extra op mijn hoede.

wij hadden eerst alleen een camera, maar mijn moeder kreeg een stijve nek van het kijken.
nu hebben we dus En een singel En een camera.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:21

dat is dus bij mij ook de bedoeling...ik heb al camera én babyfoon (ook handig ) en nu wil ik dus ook nog een alarm voor het geval ze weer als vorig jaar op de wei bevalt

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:51

Ik gebruik sinds een paar jaar ook birth alarms op de merries en het werkt redelijk goed.
Met plat slapen heb ik niet snel vals alarm, wel als een merrie rolt voor het opstaan.
Maar goed, ik heb ook camera's hangen dus vals alarm is niet zo erg.
Slechts 1x heb ik gehad dat het alarm niet af ging toen een merrie aan het veulenen was, de merrie heeft wel plat gelegen maar de singel was over haar schoft gegaan (merrie was erg rond).

Ook op de wei gebruik ik ze. Alleen als het heel hard regent haal ik hem af.
Schuurplekken heb ik nog niet meegemaakt, ik gebruik wel het liefst een neoprene dressuursingel ipv leer.

Huren doe ik nooit, ik heb er zelf 2 liggen.
Volgens mij kan je ipv huren net zo goed kijken voor een 2e hands en die na het veulenen weer verkopen als je maar 1 veulen fokt. Denk dat je dan minder geld kwijt bent en je kan hem net zo lang gebruiken als je zelf wilt.

@Kebie, heb je bij de weide wel stroom?
De ontvanger moet wel op stroom en daar sluit je weer de GSM melder op aan.

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:57

Marije, dat hoeft niet noodzakelijk, je hebt ook birth alarms die bestaan uit een gsm met een klein apparaatje aan, je moet dan enkel ervoor zorgen dat de batterij van die gsm goed opgeladen is. Die gsm zit in een speciaal 'zakje' en hang je bovenaan de singel (op dezelfde plaats waar de normale birth alarm zit)
Je programmeert dan en nummer en daar belt die gsm dan naar, zonder dat er een vaste ontvanger aan te pas komt...

Ik heb wel gehoord dat de betrouwbaarheid hiervan iets lager ligt, maar dat weet ik niet zeker, heb er zelf geen ervaring mee.

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:00

Ah oke dat wist ik niet. Is zeker wat nieuwer dan de birth alarms die ik heb

magic84331

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:54

Ik heb ook een eigen birth-alarm, maar ik moet 's nachts altijd uit mijn bed voor vals alarm (merrie die gaat liggen) met als gevolg dat ik hem maar opzit als ze gaat kegelen., dit houdt toch wel risico's in ...
Dit jaar echter komt er ook nog een camera-systeem, kan de singel goed opgezet worden en mag het gerust enkele keren per nacht afgaan en hoef ik mijn warme bedje niet uit ... tot het grote moment is aan gebroken !!

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:25

Blijkbaar heb ik dan nog geluk met mijn merrie, ik weer 100% zeker dat ze al liggend slaapt elke nacht en toch nooit vals alarm...
Hopelijk gaat het dit jaar even goed!

Marije, dat was idd vrij nieuw, toen wij vorig jaar aan het rondkeken waren om 1 te kopen hebben we dat ook gezien, maar omdat dat (naar het schijnt) minder betrouwbaar is en we de paarden toch aan huis hebben leek zo'n vaste ontvanger handiger (en ons kennende zou het net die nacht zijn dat ik die gsm vergeet op te laden )

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 10:03

ik huur hem ook maar het is daar waar ik hem haal veel goedkoper :geen borg en ik denk 20€ voor de eerste week . Maar ik houd de merries goed in het oog -ook met camera - de laatste dagen en begin al wat "ervarener" te worden .Dus ik ga het alarm echt geen weken op voorhand afhalen (het eerste jaar deed ik dat wel en dan ging de merrie ook nog 3 weken overtijd en veel vals alarm ,nou dan heb je het wel gehad .. Verleden jaar het alarm bij de ene merrie 3 dagen voordien opgehaald en de andere daags voor het veulenen .

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 14:14

Ik heb gelukkig wel de beschikking over stroom, en kan het zo regelen dat ze in een wei staat die vlakbij de stal is.
Maar omdat ik idd een GSM melder wil hebben, en dat een vrij nieuw systeem is, betwijfel ik of ik die tweedehands kan krijgen.
Maar ga wel even rondkijken, want dat is misschien best een oplossing En het loont dus kennelijk ook de moeite om even rond te bellen voor verhuur.

Ik verwacht misschien ooit nog wel een veulen te fokken, maar dan zeker niet volgend jaar (ze is nu al vrij laat uitgeteld). En ik hoop tegen die tijd ook de paarden wel aan huis te hebben, en het misschien anders te kunnen oplossen.