Hoelang een drachtige merrie blijven rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flettie

Re: Hoelang een drachtige merrie blijven rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:50

Zolang mijn merrie niet aangeeft dat ze niet meer wil blijf ik haar nog zo'n 3 keer in de week door rijden of longeren. De zwaarte van de training heb ik al 1-2 maand geleden terug geschroefd. Als ik haar nu rij is dat 30-45 minuten stap en draf waarbij ik haar soepel probeer te houden. Galopperen, springen en (voor haar) zware dressuuroefeningen doe ik niet meer.
En binnenkort pak ik het mennen met haar op waaronder ook het slepen van de bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:52

IndianSummer schreef:
[***] schreef:
Ik wil je niet ongerust maken maar ik zou toch mijn voorzorgsmaatregelen nemen.

Wat bedoel je hier precies mee ?
Met haar conditie?
Dat is het juist, ik weet niet hoe ik het op moet bouwen.
Omdat ze zoooo snel moe is!
Ze is ook wel weer snel op adem.

Ik weet het gewoon allemaal niet meer..

Lieve meid, je paard moet ècht naar buiten! De frisse buitenlucht in en bewegen (grazen of verspreid steeds bultjes hooi neerleggen). Dit is nu (en eigenlijk altijd, maar vooral nu) echt onontbeerlijk voor je paard.

IloveKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:03

Wij reden tot 5 a 6 weken voor de geboorte 1x per week les(1 uur)met balkjes en soms een rondje galop(Meestal niet). Verder 3x per week een buitenritje. Op het laatst zonder zadel 10 min stappen en draven tot 2 week voor de geboorte. 2 dagen voor de geboorte ging mijn zus nog even rijden(We wisten dat ze tussen 7 Juni en 1 Juli gedekt was). En ze ging de hele tijd draven enzo. Maar wij reden toch altijd buitenritjes.

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:12

Jovarna schreef:
IndianSummer schreef:
[***] schreef:
Ik wil je niet ongerust maken maar ik zou toch mijn voorzorgsmaatregelen nemen.

Wat bedoel je hier precies mee ?
Met haar conditie?
Dat is het juist, ik weet niet hoe ik het op moet bouwen.
Omdat ze zoooo snel moe is!
Ze is ook wel weer snel op adem.

Ik weet het gewoon allemaal niet meer..

Lieve meid, je paard moet ècht naar buiten! De frisse buitenlucht in en bewegen (grazen of verspreid steeds bultjes hooi neerleggen). Dit is nu (en eigenlijk altijd, maar vooral nu) echt onontbeerlijk voor je paard.

Hee,
Allemaal heel erg bedankt voor de berichtjes.
Ik heb er veel aan!
Vandaag heb ik haar dik 4 uur in de wei gehad.
Toen ben ik ook nog ff 10 min. buiten met haar gaan lopen.
Ze was echt super fris! Ze was aan het eind ook eigenlijk helemaal niet zo moe.
De frisse lucht heeft haar natuurlijk goed gedaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:45

Hartstikke goed!!

Olly_Beau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:03

hay,
Het is zoals eerder is gezegd per merrie verschillend. Ik denk dat je zelf het beste aanvoelt wanneer je merrie het niet meer aankan. Ik heb mijn merrie tot 2 dagen voor de geboorte gereden, daarbij moet ik wel zeggen dat het geen zware trainingen waren hoor, ik zat er zonder zadel op en wel draven en galloperen, 2 dageb voor de geboorte wilde ze niet meer galloperen en heb haar dan ook niet gedwongen, dus niet meer gegalopeerd. Wel is haar bevalling heel soepel en snel verlopen, binnen 2 uur was ze helemaal klaar, veulen eruit en nageboorte eraf... Of het een fabel is weet ik niet maar sommige fokkers zeggen hoe langer je de merrie in beweging houd hoe makkelijker de geboorte is..... Ik denk dat je het zelf moet aankijken, jij kent de merrie het beste en weet wat ze kan en wanneer niet..... Succes ermee!!!!!

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 17:04

He bedankt voor jullie reacties. Mijn merrie is nog hardstikke blij met het rijden en heeft nog een aardige conditie vind ik zelf. Alleen met opzadelen af en toe wat narrig, maar dat is ze de hele dracht al, zullen de hormonen wel zijn. Ik blijf haar dus af en toe rijden tot ik merk dat het te zwaar wordt of dat ze het niet meer leuk vindt. Ik weet nu iig dat er niet echt een "regel" voor is.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:05

Jovarna schreef:
IndianSummer schreef:
Sorry hoor, maar mijn pony staat op een pensionstalling en kan niet de hele dag naar buiten.
Ik durf te wedden dat een heleboel paarden hier 22 uur per dag op stal staan!

Dus dat maakt het oké?

IK heb wel vaker post van jou gelezen. maar kan jij iemand ook in de waarde laten? Jij weet net zo goed als ik dat veel paarden op stal staan. En dat ze daar NIET minder van worden. omdat ze simpel weg niet anders gewend zijn, dat ze zomers op land staan en swinterst helemaal of gedeelte binnen.

Dat jij dat zielig en niet voldoende vind prima. Maar * nu spreek ik voor me zelf* mijn paarden zijn heel vrolijk en gelukkig.

Kan je dus eens laten om mensen daar op aan te spreken?
dat je dat zelf doet. prima. en dat je op naturals je thuis voelt PRIMA.

Maar jee. doe eens even niet zo beledigend tegen mensen zeg

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:11

=Ik rijd mijn merrie niet meer. die is nu 9 maand. maar die had op 7 maand al zo iets van DOEI
de singel past weinig meer. en als ik op zadel is het rug bollen en trappen naar achter. last van buik dus.

met rijden uis het de rug weg drukken.. en boos doen als ik benen aan leg. dus heb het maar gestopt.
Ik gooi ze elke dat in de bak met andere paarden of ik longeer haar. ( naja beweging aan de lange lijn) om nu nog een pesoa er aan te hangen ofzo vind ik TE ) en na 3 kinderen weet ik wel hoe het voelt om hoog zwanger te zijn

Koekiesgek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:16

Mijn merrie wordt nog zo'n 4 tot 5 keer per week gereden. Van 3 kwartier tot een uur. De andere dagen in de stapmolen, longeren of in de paddock.

Ik wil dit zo lang mogelijk volhouden omdat de bevalling dan gewoon makkelijker voor haar is en ik haar daarna sneller weer kan oppakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:45

Cayusejuhh schreef:
IK heb wel vaker post van jou gelezen. maar kan jij iemand ook in de waarde laten? Jij weet net zo goed als ik dat veel paarden op stal staan. En dat ze daar NIET minder van worden. omdat ze simpel weg niet anders gewend zijn, dat ze zomers op land staan en swinterst helemaal of gedeelte binnen.

Dat jij dat zielig en niet voldoende vind prima. Maar * nu spreek ik voor me zelf* mijn paarden zijn heel vrolijk en gelukkig.

Kan je dus eens laten om mensen daar op aan te spreken?
dat je dat zelf doet. prima. en dat je op naturals je thuis voelt PRIMA.

Maar jee. doe eens even niet zo beledigend tegen mensen zeg

Hallo Cayusejuhh,
Uit je reactie maak ik op dat je je irriteert aan mijn schrijfstijl en/of aan de inhoud van wat ik schrijf. Dat je hier iets over kwijt wilt, begrijp ik best, maar had je beter per PB kunnen doen, omdat het persoonlijk gericht is en niet over paarden gaat.
Aangezien je me nu publiekelijk hebt aangesproken, wil ik ook zodanig reageren. Het is nooit mijn bedoeling - ook niet geweest - om anderen te beledigen. Wat het 'aanspreken over stal c.q. weidegang' betreft en jouw verzoek 'om dat dus eens te laten', kan ik alleen maar verwijzen naar mijn posts op de Kraamstal. Ik heb namelijk niet één keer mensen aangesproken op het feit dat paarden in de wei horen en niet op stal. Pas toen er hier een bericht verscheen dat een 8,5 maand drachtige pony last heeft van bronchitis/dampigheid, snel moe en benauwd is, na 10 minuten lopen buiten adem is en desondanks slechts 2 uur per etmaal buiten komt, dan voel ik me toch echt geroepen om daar op te reageren. Niet op of vanwege de persoon in kwestie, want zo zit ik niet in elkaar, maar om de schrijfster duidelijk te maken dat die 2 uur toch echt te weinig is; juist vanwege de bronchitis, het snel buiten adem zijn en de bevalling in het vooruitzicht. Het tegenargument dat deze pony niet de hele dag naar buiten kàn en 'dat een heleboel paarden 22 uur per dag op stal staan', vind ik geen goed argument om je eigen pony 'dan dus ook maar' op stal te zetten/houden (terwijl het bovendien bronchitis heeft en straks moet bevallen). Ik vind het niet eerlijk ten opzichte van de pony om op die manier te denken en dat wilde ik met mijn "Dus dat maakt het oké?" ook aangeven: ookal doet iedereen het op manier X, dat wil nog niet zeggen dat het dan dus ook oké ìs, of dat het voor jòuw pony oké is en dat jij het daarom oók op manier moet doen. De schrijfster maakte zich enorme zorgen om haar pony en zocht echt naar adviezen. Die heeft ze van diverse mensen en ook van mij gekregen (beweging en buitenlucht) en raad 'es wat: de schrijfster liet ons weten dat ze haar pony ruim 4 uur op de wei had gelaten, met haar is gaan lopen en dat de pony super fris en niet moe was, dat de buitenlucht haar dus goed had gedaan. En weet je Cayusejuhh, dan word ik blij. Niet vanwege mijn "gelijk" (want daar gaat het mij absoluut niet om), maar omdat het voortaan beter zal gaan met die pony, omdat de schrijfster ervaart dat haar pony inderdaad zoveel mogelijk buiten hoort te lopen. Nu de pony conditie kan opbouwen en steeds minder snel benauwd zal zijn, kan ze vast en zeker veel beter de bevalling aan straks. En dàt is toch waarom we hier o.a. met elkaar zitten, om elkaar te adviseren en dingen aan te reiken waarmee we verder kunnen.
De weide-stal-discussie ga ik niet aan hier, evenals sommige andere discussies, dus je verwijt dat ik mensen niet in hun waarde zou laten, beledig en aanspreek, is echt onterecht. Dat mijn schrijfstijl soms wat ongenuanceerd kan overkomen, ben ik me van bewust wanneer mensen me daarop wijzen, en daar kan ik alleen maar van leren en zeggen "Sorry, het is niet zo bedoeld".
Mocht je hier nog op willen reageren, PB me dan even, oké, dan kunnen we hier weer verder met het topic.

Koekiesgek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:23

Nog even offtopic...

Ik denk persoonlijk dat de persoon die 'ze staat wel 2 uur buiten' op een andere manier.
Niet zo van 'wel' in de opschepmanier.
Maar van 'in ieder geval'.
Wel dus in tegenstelling tot niet.

Want... het woordje WEL heeft meerdere betekenissen.

wel (bw.)
1 om een bevestiging uit te drukken <=> niet
2 met nadruk; om een ontkenning tegen te spreken
3 goed, juist
4 redelijk, vrij goed => nogal
5 om een waarschijnlijkheid, vermoeden, twijfel uit te drukken
6 om uit te drukken dat men iets toegeeft
7 om bereidwilligheid uit te drukken
8 ter geruststelling
9 om afkeuring uit te drukken, ter vermaning
10 om aan te duiden dat er sprake is van een grote hoeveelheid
11 het genoemde evenarend [met 'zo']
12 om tevredenheid, triomfantelijkheid over verkregen gelijk uit te drukken
13 om nieuwsgierigheid uit te drukken
14 ter nuancering, afzwakking
15 met 'en', na een bn.; ter aanduiding van de volkomenheid van een toestand, de voltooidheid van een handeling
16 na een zn.; om aan te geven dat de genoemde zaak of persoon ongewone kenmerken heeft

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:00

wat hebben we hier aan? het probleem lijkt nu toch opgelost? ontopic nu aub...

Zorro4love

heey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 13:43

heey!! ik heb owk een merrie Nicole ze krijgt in april mei het veulentje!! ik kon haar 6weken niet rijden omdat ik weer is mijn teen had gestoten tegen de deurpost en die weer gebroken moest worden!! ze heeft niet meer een hele goeie conditie maar ze staat van tussen 10u./1u. buiten tot 5u./6u. buiten voor de bevaling willen we haar een paar weken van te voren buiten zetten!! want dat ging bij onze shetlander owk goed ik schrok smorgens toen ik een veulen zag!! hadden helemaal niet verwacht dat die zo snel al kwam

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:58

Een paard bij ons op stal krijgt dit jaar haar eerste veulen.
Maar die is het gewend om best intensief te rijden en ook te springen.
Ik denk dat ze half mei moet bevallen (weet het niet precies) maar die gaat morgen op springwedstrijd en die heeft overal nog plezier in.
Maar een andere merrie bij ons op stal moet half maart of eind maart bevallen en die zijn ze nu gestopt met intensief rijden.
Die word alleen nog een beetje gelongeerd en losgegooid.
En 1 keer per week rijd er nu nog iemand op.
Maar die geeft ook aan dat ze het moeilijker vind worden.

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 10:43

Mijn merrie reed ik altijd door tot ongeveer de laatste dag. De wedstrijden bleef ik tot zo'n 3/4 weken van te voren rijden, zelfs bij het laatste veulen liep ze M dressuur en met succes, ik reed dan meestal mijn beste proeven. Maar ik heb gelukkig een merrie die absoluut niet zwaar draagt. Ook nu, ze wordt nu volledig ingezet voor de fok. Ze moet nog zo'n 6 weken maar gaat met staart omhoog naar buiten.
Het een en ander is natuurlijk wel afhankelijk hoe je paard draagt, de ene merrie kan met 6 maanden al niet meer en de ander heeft er geen last van. Je paard geeft het zelf wel aan.

_Kalinka_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:01

Niet helemaal mee eens
anderhalve maand van tevoren moet je iets rustiger aan gaan doen. 2 weken van tevoren kan je 1 keer per week een klein ritje maken, je kan tussen door nog 5 to 10 min longeren..
Mijn mening

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:09

Nou die van mij moet tot eind april maar je ziet het wel alleen om te rijden is het nog hetzelfde! Gewoon. Maar ik stop ongeveer 2 maanden van te voren met wedstrijden! Dan is ze het wel zat en is het te zwaar voor haar!

Lofrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:18

De merrie die ik rijd moet half april veulenen. Nu heb ik steeds het gevoel dat ik al iets voel tegen mijn been. Ze reageert ook minder op het been als voorheen. Kan dit al het veulen zijn of is het daar nog te vroeg voor. Volgens de mensen die ik heb gesproken kan het nog niet het veulen zijn en kun je rustig tot een maand voor "tijd" nog rijden. Wel wat rustiger dus bijvoorbeeld drie keer in de week. Ik heb er helemaal nog geen ervaring mee dus ben benieuwd wat jullie hiervan zeggen. Ze is trouwens wel al erg zwaar.

Groetjes

wemkelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:24

Ik ga gewoon door tot ze aangeeft dat ze het niet meer wil en niet meer kan. Maar ik bouw wel af, ik galopeer bijvoorbeeld nu al weer minder, omdat ze er al moeite mee heeft en met zon dikke buik gaat dat natuurlijk helemaal niet.