Moet een veulen een winterdeken op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 11:44

ik vind dat deken gedoe allemaal zo'n onzin, voor een paard dat in de sport loop oke, maar een veulen? ik zou er niet aan beginnen

en arabstables ik vind het voor een jaarling ook al een beetje onzin om een deken om te gaan leggen, wat heeft het voor zin? er word toch nog niks met het beestje gedaan waarom mag ze dan niet gewoon lekker een wintervacht krijgen?

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 11:49

Flip schreef:
ik vind dat deken gedoe allemaal zo'n onzin, voor een paard dat in de sport loop oke, maar een veulen? ik zou er niet aan beginnen

en arabstables ik vind het voor een jaarling ook al een beetje onzin om een deken om te gaan leggen, wat heeft het voor zin? er word toch nog niks met het beestje gedaan waarom mag ze dan niet gewoon lekker een wintervacht krijgen?

Sluit ik me helemaal bij aan !!!! Zo lang mogelijk zonder dekens werken, dan krijg je een veulen met weerstand !!

Matthanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 12:05

Ik heb het ook met Flip en Ludora eens!
Ik zou er echt geen deken opleggen

MrsSoliana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 12:11

Ik ben ervoor om hem zijn hele veulentijd dekenvrij te houden.
En een maatje zou erg leuk zijn, van zijn eigen leeftijd.

ArabStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:18

Flip schreef:

Onze jaarling is geschoren, vandaar de deken. Maar ook al zou hij niet geschoren zijn, waarom zou een jaarling geen deken opmogen, alleen omdat er niets mee gedaan wordt? Ik wil dat mijn paarden vroeg wennen aan al het 'gerommel' met dekens. Hoe langer je wacht, hoe spannender het voor paarden wordt; zo'n eng ding om je lijf. Ik wil dat ze er al vroeg aan gewend zijn, ons veulentje heeft een aantal keer een dekentje omgehad en dat gaat heel goed. Uiteraard blijft zij deze winter zonder deken staan, maar volgende winter krijgt ze lekker een deken op.

x_Irisje_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:25

idd zou ik hem geen deken opdoen, en tjah dat hij alleen staat.. Ik heb ook een merrieveulen maar die loopt bij mijn kwpn ruin en shetlander. Ze staat nu veel op stal, bak en wei zijn erg slecht, maar gaat zoveel mogelijk naar buiten.

Anoniem

Re: Moet een veulen een winterdeken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:19

Ik zie totaal het nut van dekens niet in, maar goed.
En als ik lees dat een jaarling geschoren wordt, denk ik waarom in vredesnaam?!
Een jong paard aan een deken laten wennen, is tot daar aan toe (als je dan toch denkt dat een paard op volwassen leeftijd niet zonder deken kan), maar 'laten wennen' is toch wel iets anders dan 'm meteen maar maandenlang dag in dag uit met zo'n deken laten lopen. "Lekker"???

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:19

Euh, nee.
Jaarling scheren? nee.
Twenter scheren? nee..

Achja, als je mietjes wil kweken, dan wel natuurlijk

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:43

rakkertje13 schreef:
Euh, nee.
Jaarling scheren? nee.
Twenter scheren? nee..

Achja, als je mietjes wil kweken, dan wel natuurlijk

Wegens omstandigheden hebben we onze jaarling geschoren, dat is onze zaak en ik zou het zo weer doen.
En paarden (Arabieren helemaal) zijn taaie rakkers die echt wel tegen een stootje kou kunnen. Dus waar dat 'mietjes' op slaat???

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:23

Kijk als het voor bepaalde omstandigheden niet anders kan snap ik het enigzins, maar het zou echt mijn voorkeur niet hebben.

Laat eem veulen nog maar ff lekker vrij en paard zijn...... Dat het stress met zich mee brengt als je een paard laat wennen aan een deken dekje of zadel ed vindt ik wel mee vallen, zolang je het dier de tijd geeft en zelf rust houdt kan dat geheel zonder stress....

Ik ben er dus ook echt niet voor, tenzij het medisch is kan je in mijn ogen geen goede reden aandragen !!!

Flip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:57

ArabStables schreef:
Flip schreef:

Onze jaarling is geschoren, vandaar de deken. Maar ook al zou hij niet geschoren zijn, waarom zou een jaarling geen deken opmogen, alleen omdat er niets mee gedaan wordt? Ik wil dat mijn paarden vroeg wennen aan al het 'gerommel' met dekens. Hoe langer je wacht, hoe spannender het voor paarden wordt; zo'n eng ding om je lijf. Ik wil dat ze er al vroeg aan gewend zijn, ons veulentje heeft een aantal keer een dekentje omgehad en dat gaat heel goed. Uiteraard blijft zij deze winter zonder deken staan, maar volgende winter krijgt ze lekker een deken op.

ik vind dat dus een beetje onzin, maar dat is mijn mening.
dekens schijnen steeds meer 'mode' te worden ofzo, dat je paard persé een deken opmoet ofzo tja ik zie er het nut niet van in.

waarom moet een jaarling een deken op of geschoren worden. 'om hem te laten wennen' vind ik een beetje rare reden, als je gewoon zorgt dat je paardje je vertrouwd dan kan je hem met 3 jaar (als je met hem aan het werk gaat) ook makkelijk een deken opleggen. een deken is altijd raar of het paardje nu 1 of 3 is, hij zal er toch aan moeten wennen, is een beetje onzin om dat al zo vroeg te doen.

maar dat is mijn mening he

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:59

ik raad het je af. Het veulen maakt zelf een lekkere wintervacht aan en daarmee red hij het heus wel hoor!

PridesRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:31

Ayla heeft ook geen deken om, heeft ze ook heel niet nodig. Heb nog nooit een paard gezien dat vol enthousiasme met -3 graden met beide voorbenen in haar cementemmer vol ijskoud water gaat staan, nog eens flink plenst en de sneeuw weer in duikt. Ayla dus wel. Niks rillen, niks kou. Ze heeft geen superdikke vacht, maar ze is wel lekker "winterhard". Ook in de toekomst. Geen dekens dus op veulies. De enige situatie waarin ik het zou overwegen is als een veulen in de winter geboren wordt en toch een tikkie zwak is, anders lekker aan de kleintjes zelf overlaten.
Overigens; Ayla's jongste vriendje is 3,5. Ze staat met allerlei leeftijden, maar we hebben geen andere bijna-jaarlingen voorhanden.
Op zich snap ik het "elkaar opvoeden" wel. Maar wie weet de rangorde en regels beter in een kudde als haar mams van 8 en "paps" van 16? Beide overigens tot hun 4e in een natuurgebied gelopen, dus een goed ontwikkelde paardentaal. Ik zie alleen maar voordelen tot nu toe van het laten opvoeden bij ons op stal door ons en mams en "paps" en nog een hele hoop gezellige volwassen paardenvrienden. Qua spelen doet mijn mallotige 16-jarige ruin niet onder voor een veulen. Zie mijn web-log.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:33

geen dekens op
Dat is alleen maar makkelijk met rijden zodat ze minder haren krijgen en dan eerder droog zijn.
Voor de rest onnutig en eigenlijk alleen maar een hoop gedoe.
De natuur is mooi gemaakt en het veulen kan dus gerust zonder.

Zorg dat hij een plekje heeft waar hij uit de regen en wind kan staan, dat is voldoende.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:36

Mijn "zielige" veulen vorig jaar

Afbeelding

Afbeelding

MsMarit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:45

Die van mij staat op het moment ook lekker zonder deken.. Hij heeft alleen zo weinig wintervacht dat hij het af en toen wel een koud heeft maar hij word er niet minder van hoor...
Vorig jaar heeft hij wel eens heel af en toe met een Zweetdeken gestaan omdat hij toen heel erg verkouden was weinig spek en hij stond vaak in de regen en dan had hij echt wel erg koud.. dus stond hij lekker met een zweetdeken

Ik vind het trouwens ook niet slecht hoor lekker tutten als ze zo jong zijn.. Dan zijn ze overal aan gewent.. Als ik die van mij nu zie Die weet dat hij stil moet staan met poetsen staat stil als ik bijv iets zou moeten knippen *snorharen oid* doet normaal als ik er een deken op gooi... HEERLIJK mijn paardje lekker o0p een gewone stal
*NIX mis met de opfok hoor.. maar voor mijn paard is het zo beter VEEL beter*