Geboorte TOPIC!! hoe hebben jullie het meegemaakt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 21:36

Hollybolly schreef:
grappig inowa, dat het niet plassen was, haha, gelukkig is alles weg goed gegaan,...
@nicole288: ik zet het op dvd, omdat ik er 5 minuten met de auto ervandaan woon. Ze staat bij een boer die dit heel vaak meemaakt met de koeien en die zal op de merrie letten als het zover is.

5 minuten? Dan haal je het wel. Zeker als de camera erop staat. Of anders birth alarm erom, dan kan die boer je meteen bellen.

Sjaad

Re: Geboorte TOPIC!! hoe hebben jullie het meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 21:42

Amazing Hit ( Samba Hit x Ferro ) juni 2005.
Spada was hoogdrachtig. We zouden om de beurt gaan kijken bij haar wei. Het was ongeveer 5 uur en mijn moeder en ik hadden de beurt om even naar spada te gaan. Als iemand ( mijn opa en de buurman zouden ook om de beurt gaan, het paard is van mijn opa, staat niet bij huis). Het was dus 5 uur en mijn moeder en ik kwamen bij de wei aan. Een beentje kwam al naar buiten....snel de dierenarts, opa en drees ( buurman) gebeld. Ze kwamen allemaal snel gelukkig. Ik heb het helemaal gezien. Toen was Amazing er, in deze grote wereld! Met de kruiwagen ging ze snel naar binnen omdat het buiten te koud was. Inmiddels is ze een heel gezond veulen van een aantal maanden!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 22:50

wat leuk dat je het hebt gezien cocochanel!! @Nicole: wij hebben helaas geen birth alarm, maar met die camera moet het hoop ik wel lukken, alleen moet de boer wel vaak kijken en hij kijkt om de 2 uur, dus ik hoop dat hij het wel optijd ziet, maar dat zien we dan wel weer. het erbij zijn is leuk maar als ik het net gemist heb is het jammer, als het maar goed gaat, en dat hoop ik heel erg

Iris82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 23:34

Dit jaar 1 veulen geboren zien worden toen ik in Engeland was:
We zaten binnen film te kijken, en op een gegeven moment bonkte de baas op het raam: foal, foal! Dus iedereen schoot de jassen en de schoenen aan en rennen naar de stal.
De pootjes waren er al uit, en het ging ontzettend snel.
We stonden met zn 8en te kijken, (het was een oude fokmerrie, die geen problemen had met pottekijkers). Het was een prachtig merrietje.

Merrie had birth alarm om.
Het was perfect ingeschat, ze was die middag van de wei gehaald.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 11:08

zo, das inderdaad goed ingeschat! hoe zag je het? hars aan de uier? tis voor mij de eerste keer hoor dus heb geen flauw idee

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 21:25

Mijn merrie heeft nu drie keer een veulen gekregen. En alle drie keren ben ik er bij geweest.
Ik heb wel een camera in de stal hangen. Vanuit huis kan ik haar goed in de gaten houden en dan vervolgens naar de stal te sprinten. Maar mijn merrie geeft het ook goed aan. Het is een schat van een merrie, nooit verkeerd of chagerijnig, behalve de dag dat ze het veulen krijgt. Dan moet je een beetje oppassen. Ze willen dan nog wel eens bijten. Na de geboorte is dit dan direkt over.

PridesRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 19:01

Pride was 1 maart uitgerekend. Het was niet alleen haar eerste veulen maar ook dat van ons. We hebben vanaf 1 maart eigenlijk lopen waken. En het was kouuuuud! We staan op een pensionstal, maar de eigenaar vond het geen enkel probleem als we midden in de nacht aan kwamen zetten. We hebben wel eens getwijfeld of het zou gaan gebeuren. Lagen we 4 uur lang in het stro. Uiteindelijk op 30 maart, rond 2 uur 's nachts werd duidelijk dat de kleine op komst was. Pride werd onrustig en onzeker, had duidelijk weeen en haar temperatuur steeg al wat. Rond 4 uur werd ze weer rustig. We zijn naar huis gegaan (ik woon 200m verder op) en nog geen uur later heeft ze Ayla helemaal zelf op de wereld gezet. We hebben er niks van gezien. Om 6 uur is de staleigenaar gaan kijken en toen stond Ayla al te drinken. Hij heeft ons gelijk gebeld en de nageboorte gecontroleerd en alles ging super.
Grappig detail is dat er bij ons op stal vroeger al 5 veulens geboren zijn. Dit waren allemaal hengstjes. De staleigenaar heeft even vlug gekeken maar zag door het restant navelstreng Ayla ook aan voor een hengst. Toen ik Ayla voor het eerst zag wist ik gelijk dat het geen hengst was. Toen ik onder haar staart keek werd dit bevestigd. Ayla was een meid!
Pride heeft het duidelijk alleen willen doen, en dat heeft ze ook gedaan. De enige getuige was Baduh, die vanaf het eerste moment net zo gek is op de kleine als wij. Toen de veearts Ayla kwam controleren en de stagiares Ayla vastpakten heeft Baduh bijna het tussenschot los gedendert. Hij was des duivels dat ze aan zijn kleine meid zaten!
Maar om een lang verhaal kort te maken hebben we 30 dagen voor Jan L*l gewaakt en heeft Pride toen helemaal alleen Ayla op de wereld gezet. We hebben er niks van gezien. Maar dat maakte niks meer uit toen ik die kleine voor het eerst zag. Ik trof haar zo aan:

Afbeelding

En zo is ze nu:

Afbeelding

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 19:13

ik heb de geboorte van 2 paardjes mee gemaakt
1 daarvan was mijn verzorgpony en ze deed het midden op de dag.
ik werd gebelt dat ze wat raar deed ik der heen was ze net gaan lichen helle groep mensen staan te kijken met kamara`s enzo ik heb de geboorte hellemaal gezien was erg mooi om te zien
het tweede paard was van een vriend van mij zij hadden camara`s in de stal opgehangen en de laatste paar weken elke nacht wezen waken(gewoon in huis maar dan dat je kan zien via de tv wat er gebeurt)de nacht van de geboorte was ik daar het was rond 11 uur en ik zou net naar huis todat ze moeder zei moet je der zien dus ik ben gebleven ze had weeen enzo toen de vliezen braken zijn wij naar de stallen gegaan en hebben we zo alles kunnen zien,alleen het enge was wel dat er maar 1 voet uit kwam andere voetje zat verkeert toen hebben ze haar geholpen en der is een heel mooi veulentje uit gekomen
ik ben zelf bij de geboorte van me eigen paard niet geweest maar de vorige eigenaar wel en die heeft mij allemaal fotos geven is erg leuk om te zien

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 22:26

ik hoop dat ik het OOK mee mag maken.... de laatste keer dat mijn merrie moest bevallen (toen was ik er nog niet) had niemand het gezien: hup opeens veulen erbij

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 10:53

ik heb het al vaak meegemaakt. ik weet niet beter dan dat er veulentjes geboren worden en rondlopen.

geboortes die ik me nog goed kan herinneren zijn van Udenhout, Tivna, Zaragosa en Singapore.

mijn welsh veulens zijn allemaal heeeel snel geboren. zonder dat er iemand bij was. eenvan mijn merrie's presteerde het om het veulen onder de voerbak te werpen en zodra we smorgens met eten aankwamen ze ons de stal uitsloeg. en wij maar niet weten dat er een veulen licht

verderheb ik nog een paard geboortesgezien bij o.a. kennisen.

en toen ik klein was via de camera die op stal hing. alhoewel weet ik niet meer van welke veulens dat was. toen was ik nog te klein om dat nu nog te weten

stalshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:46

9 weken geleden ben ik erbij geweest toen mijn hengstje Luna werd geboren Het vwas heel ijzonder want ik ging met 5 andere kwmaen op het idee om op een nacht met tenten in de wei te gaan slapen. Natuurlijk wisten we helemaal niet zeker of het veulen dan wel zou komen, maar iedereen had zo'n voorgevoel. We hadden de tenten helemaal achterin de wei gezet en zijn daar met z'n zessen in de wei gaan "slapen"(uhm.. niet dus!). De hele nacht was er een mooie volle maan die het hele weiland in het licht zette. Zo wisten we gewoon zeker dat het veulen Luna moest heten (Luna = Maan in het Spaans). Rond 3 uur 's nachts kreeg ze eerst hele erge weeen. Ze begon te rennen en te bokken in de wei. Daarna werrd ze weer wat rustiger. Maar na een tijdje begon ze de hele tijd rond mijn tent te lopen. Dat ging maar door totdat ze een keer volop met haar voorbeen tegen de tent aan trapte en wij er dus snel uitgingen. Meteen toen wij eruit kwamen liet ze (precies voor onze tent) haar vruchtwater lopen. daarna liep ze een stukje weg en ging liggen. Wij dachten dat het zou komen maar ze stind weer op. Toen liep ze nog een klein stukje een andere kant uit en ging weer liggen. Rustig liepen we naar haar toe en we hebben met z'n zessen de hele geboorte onder volle maan meegemaakt. Het was een super ervaring die ik nooit zal vergeten! Alles ging super, alleen moest de nageboorte er door de veearts uitgehaald worden, maar dat is allemaal goed gegaan. Alles gaat nu super met de moeder (Shine's Claudia) en het veulen (Shine's Luna Illena)

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 13:57

wat een mooi verhaal stalshine!! echt bijzonder!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 02:38

We hebben nu 5 bevallingen van onze dames achter de rug en alleen de laatste 2 (dit jaar) meegemaakt. In 2003 en 2004 stonden we op een manege waar we niet zelf mochten waken, maar de stalhouder zou bellen als het begon.
In 2003 had ik aangeven aan hem dat ik verwachtte dat shanaya die avond of anders de volgende avond toch wel zou gaan, naar mijn gevoel... Ze ging idd de 2e nacht, maar na controle 's nachts waar ze nog lekker lag te slapen was de volgende controle dus te laat... Haar eerst kleintje heeft ze helemaal alleen op de wereld gezet!
In 2004 was Njadien 2 weken eerder uitgerekent dan Shanaya... Njadien stond een week onder controle en in de hars (mooi op tijd). Ik zag Shanaya haar laatste oefendraai maken 's morgens en gaf aan dat ze zou gaan. De volgende ochtend kwam iemand anders er achter dat Shanaya inderdaad bevallen was, weer helemaal alleen. Njadien ging uiteindelijk 2 dagen later... Die nacht was er de hele nacht controle, maar in de vroege ochtend uurtjes was er even een korte douche-pauze en uiteraard juist toen...
Dit jaar was Shanaya als eerste aan de beurt. Ze volgde haar normale patroon niet helemaal... Ze begon aan de biest na amper te hebben geharst. Op dat moment gingen we waken, in de 3 nachten dat we er hebben gezeten ging ze spontaan terug naar hars om vervolgens op zaterdagnacht/ochtend, na onze 3e nacht waken, toch ineens de biest weer te laten schieten en enkele uren erna, zo rond 11 uur, toen alleen didi en ik nog op stal waren, perste ze binnen een minuutje haar veulen naar buiten. Een voorspoedige bevalling zoals gewoon lijkt te zijn bij haar.
Njadien ging bijna een maand later, ik was daar niet bij, mijn zusje wel. Njadien bleef maar wachten en wachten. De DA had al aangegeven dat ze wilde, volgens hem, dat didi er bij zou zijn. 's nachts vroeg mijn zusje aan haar stalgenoot of ze nou zou weten dat ze even verderop in een box via de camera haar konden zien, als antwoord keek Njadien op recht in de camera die op dat moment aan stond (wisselen tussen 2 camera's afhankelijk waar het paard in de box staat). Vervolgens melde didi dat het tijd werd om te bevallen en op dat moment draaide njadien haar achterwerk richting camera, tilt haar staart op en laat het vruchtwater lopen.... In de box lag ze met haar achterwerk tegen de muur en toen didi tegen haar zei dat het veulen er zo niet uit kon stond ze direct op om zich braaf om te draaien. Nadat het veulen eruit was bleef Njadien van didi naar haar veulen kijken en weer terug tot didi zei dat ze op moest staan om voor haar veulen te zorgen...
Aparte merrie, maar absoluut 1 van goud die ons juist door dit soort dingen alleen maar dierbaarder word!
Beide merrie's bevielen dit jaar van een veulen wat 1 been te ver naar achter had liggen. Bij beide is ingegrepen, maar bij shanaya was het eigenlijk niet eens nodig. Ze is zo breed en makkelijk dat ze er bijna dwars uit kunnen komen Tegen de tijd dat het beentje vastgepakt werd was de schoft al in zicht...
Shanaya verloor haar vruchtwater, geen vruchtblaas te zien, ze ligt, niets te zien, ze perst 2 keer heel kort achter elkaar, bijna onzichtbaar, en de helft is er ineens uit

Miepp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 18:15

Ik heb het vorig jaar meegemaakt met de geboorte van ons merrietje. Het was heel mooi om te zien, maar ik heb hem niet helemaal gezien omdat ik iemand moest bellen omdat het niet helemaal goed ging. Ik heb toen nachten lang in de stal overnacht en dan maar wakker blijven he, vermoeiend hoor haha. en dan ook nog een uur heen en een uur terug naar school fietsen. Ik ben zelfs een keer bij frans in de klas in slaap gevallen, kwam mijn lerares vragen of er iets mis was thuis haha, lief mens.

Komend jaar hoop ik dat ik er weer bij kan zijn, al denk ik van niet. Zit dan midden in mijn examens

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 19:34

ik vind het iedere keer weer een belevenis.
mijn ouders haddenh vroeger een stoeterij met hard dravers.
dus als klein meisje zag ik het voor het eerst.
ben inmiddels 35 en ik kan nu nog van de geboorte van een veulen
emotioneel worden,
ik vind het prachtig om ze zien.
vorig jaar heeft terra haar bevalling in het land gedaan zonder iets of iemand erbij.
stond gewoon ineens een veulen bij.
terwijl iki 2 uur daarvoor met haar had gewandeld en er was echt niets te zien.
ben benieuwd wat ze er dit jaar van bakt.
er worden op de stoeterij waar ik voor rijd jaarlijks 15 veulens geboren.
en iederjaar maak ik er weeer een paar mee.
het blijft mooi.

4 jaar geleden was ik op een woensdag ochtend op stal en had mijn zoontje van toen 3 jaar mee.
er begon dus een merrie te veulenen.
max heeft heel stil in een hoekje zitten kijken.
met giga grote ogen.
het veulentje was er half uit.
kwam er een heel mooi stemmetje uit de hoek vandaan

mama hij zit in het plastik verpakt.
dat was zo aandoenelijk.
hij was niet meer bij dat veulen vandaan te slaan.
na een klein half uurtje probeerde het veulentje te gaan staan.
(max zat nog steeds voor de box.)
nu weten we allemaal eer ze echt goed staan ben je even verder.
max zat dat allemaal te bekijken.;
en kwam tot de conclusie het was bambi.
hij heeft zitten schateren van het lachen.
de traantjes liepen over zijn wangen.
ik weer een beetje in tranen.omdat ik mijn zoon zo zag genieten
hij herindert het zich nog steeds. en kan nog tot in detail vertellen wat er allemaal gebeurde.
mooiste is dat veulen is inmiddels een merrie van 4
en hij herkent haar nog steeds het is en blijft voor hem bambi.
grapigge is dat sinds max het geboorte vlies plastik noemde.
wij het ook altijd over het plastik hebben.
we roepen breek het plastik open.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 20:22

wat een mooie belevenissen allemaal zeg