Waarom een veulen afspenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linlovesyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:10

ik laat hem gewoon castreren.
Misschien moet die dan eventjes apart maar als zijn ballen gewoon normaal ingedaald zijn, kan die gewoon in de wei gecastreerd worden.
De groep loopt altijd buiten, dag en nacht ook in de winter, dus ja als hij gecastreerd wordt, en dat gaat goed, mag die er gelijk weer bij.
Maar ja ik vraag me dus ook af, drinkt hij dan niet nog als die 3 is?
Of waait dat vanzelf over, of moet ik toch echt ze uit elkaar gaan halen.
Ik rij wel gewoon al met de mama, ik ga rustig een paar uur weg, als ik dan terug kom wil die wel gelijk drinken.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:25

Het is per merrie en per sitiatie anders. Afspenen is geen must maar als je ziet dat de merrie het zat is en inteert dan is het vaak wel slim. Als er meerdere veulens zijn dan is het is het ook makkelijker het jonge spul wil spelen en dollen en niet ieder paard is dar gelukkig mee.
Hengsten zijn ook weer anders, als het veulen steeds op de moeder of de andere merries zit is dat ook niet fijn.

Er zijn situaties dat het gijn is om ze bijelkaar te lante en er zijn situaties dat ze beter af zijn uitelkaar.
Je veulen moet toch denk ik ook als het houd wel een keer zijn eigen stal krijgen ze kunnen niet voor eeuwig in het zelfde hok als ze niet buitemn zijn.

Vaak geven mensen wel de voorkeur om Merrie en veulen dan wel op stal niet naast elkaar maar uitelkaar te zetten omdat dat rustiger is. Bijelaar op de weide is dan ook meestal geen probleem.

Er is denk ik geen regel voor. Kijk naar de situatie enn naar je paarden en dan doe je wat het fijnst en makkelijst is.

En nee het veulen drinkt niet tot zijn 3e , dat red de merrie niet en dat wil het veulen ook niet. Als het goed vast voer eet en er voldoende energie uit heeft gaat dat vanzelf.

Melk drinken is voor dieren in het algemeen niet normaal namelijk. Na de zoogperiode is de lactose uit de melk zlefs ongezond.

Wist je dat de mens zo ongeveer de enige "diersoort" is die zijn hele leven door melk kan/wil drinken ?
Dieren doen dat niet. Met een jaar maximaal is het bij paarden meestal over.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 23:30

Riant schreef:
Wist je dat de mens zo ongeveer de enige "diersoort" is die zijn hele leven door melk kan/wil drinken ?
Dieren doen dat niet. Met een jaar maximaal is het bij paarden meestal over.

Recent onderzoek heeft aangetoond dat het ook bij mensen niet gezond is om op latere leeftijd veel melk te drinken. Het wordt alleen niet echt in de openbaarheid gegooid omdat de overheid jarenlang heeft geroepen dat melk gezond is. Ook de melkindustrie (melk, de witte motor) is natuurlijk niet gebaat bij dit soort praktijken ...

diddl

Re: Waarom een veulen afspenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 11:20

Nou als ze ooit uit elkaar gaan word dat een groot probleem
Doe je dat niet blijft dat veulen de hele leve door drinken
Een vriendin van mij heeft dat ook veulen is nu 2 jaar of oduer drinkt nog bij der moeder

ArGieVai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:08

ik ken 2 paardjes, Tara en haar zoon Jona, die nooit afgespeend is.. nou Jona is inmiddels 5, ik heb hem ingereden, en ja hij lurkt nog steeds bij moeders en ze zijn onafscheidelijk.. ik vind het niet goed dat hij niet afgespeent is maarja wat kan je er aan doen? het is niet mijn paard.. wel enorm lief paard hoor, maar kan heel erg etterig doen!! zodra hij mama niet ziet.. gaat hij steigeren en hij is daarmee ook een keer met mij achterover geklapt.. en nee dat was niet zo fijn.. er valt dus eigenlijk niet mee te rijden!!..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:20

Ik maakte vandaag een foutje
Had mams buiten gegooid op het landje en was vergeten dat zoon op de paddock naast het landje stond, dus ik dacht ach eens kijken wat er gebeurd.....
Mams was op slag hartstikke hengstig en zoonlief wist echt niet wat hij ermee aan moest (zat wel een stevig hek tussen hoor) en wat doet hij.....juist, op zoek naar een lekker slokje Met zijn hoofd tussen het hek doorgefrommeld wist hij het toch te bereiken en ik hoorde hem zuigen, moeders was alleen niet gecharmeerd van deze actie en gaf hem een optater
Heb ik ze toch in Mei al uitelkaar gehaald (zoon was toen 1 jaar oud) ze hebben alkaar dus een half jaar niet meer gezien of gehoord (echt uit elkaar dus, mams is bij de overburen geweest) maar hij weet het nog heel goed hoor, meteen op zoek naar de melkbar

Splash_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 16:54

Op mijn oude stal werd er een veulen niet afgespeend, stond in de kudde met mams en wat tantes. Na een behoorlijke tijd (veulen was inmiddels 2 jaar) begon het veulen aardig in te vallen en bleef voornamelijk op de melk van haar moeder leven, het hooi voedde haar niet voldoende. Op aandringen is ze toch afgespeend en ze het heeft heel erg lang geduurd voordat ze is zoals ze nu is, een prachtige 3 jarige Dus, optijd afspenen, ben ik zeker voor!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 16:58

Mijn merrie begon naar een halfjaar het veulen gevoed te hebben helemaal in te vallen (hoeveel we haar ook voerde) Dus uiteindelijk is mijn hengstje afgespeend (ook omdat hij mijn merrie ook molesteerde)

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 15:21

T@nj@ schreef:
Ik heb mijn veulen pas bij zijn moeder weggehaald toen hij 1 werd.
Moest ook wel want het is een hengstje en dat werd te link.
Ik heb ze beide gewoon bij elkaar gelaten tot moeder aangaf dat ze het zat werd, wilde het veulen drinken dan liep ze weg of gaf hem een tik, dat was voor mij het sein dat het tijd werd.
Uiteraard heb ik ze vooruit wel regelmatig gescheiden, bijvoorbeeld overdag uit elkaar en dan savonds weer bij elkaar of andersom, snachts uit elkaar en overdag bij elkaar werkte perfect en de scheiding heeft ook totaal geen stress en problemen opgeleverd.
Mijn ervaring is dus dat de merrie het zelf regelt maar zou die van jou dat niet doen dan zou ik ze toch zelf uit elkaar halen.

Bij ons is op dit moment het merrieveulen zelf bezig om af te spenen. Zij loopt in de kudde waar zij ook in geboren is , en wordt al tijdens de buitenritten van haar moeder opgevangen door de merries in de kudde. onze voorkeur was om alles in de kudde te laten gebeuren en tot nu toe krijgt ze een goede opvoeding en staat tamelijk los van haar moeder.
Zonder moeder gaat zij al mee de wei uit .Ze eet gras en kuil en krijgt mineraalkoek en laatst had ze de sloot ontdekt om uit te drinken.
Daags voor de geboorte hebben we de sloten met lint goed afgezet , i.v.m hoogte verschil waar merries tijdens de uitdrijving van het veulen nogal eens gebruik van maken.
Leuk om de verschillende ervaringen te lezen.
Als tussen hulpmiddel om het stoppen met drinken eventueel goed te ondersteunen , zou in het weiland naast de kudde het veulen met de oppasmoeder uit de kudde kunnen lopen om zo het drinken onmogelijk te maken. Vooralsnog gaan wij daar nu nog niet vanuit omdat de moeder zelf al aangeeft dat het veulen niet meer van harte welkom is om te drinken. Groetjes Ceesje

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:16

Hey Tinkerloos ik wilde net dezelfde vraag gaan stellen op het forum
Ik zag het nut van spenen in Sweety's geval ook niet. Maar ook hier zegt iedereen tegen me dat ik het echt wel moet doen.
Alleen als het een hengstenveulen word tja dan zullenz e hier wel uiteen moeten
PS:Ik pb je deze week nog ivm level 1 moet normaal nog lukken

PridesRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:58

Ayla is 7,5 maand en nog niet afgespeend. Ze staat met mams en pleegpaps in een grote stal en dat gaat heel erg goed. Ik merk wel dat mams het drinken steeds minder toelaat en de opvoeding aan mijn ruin overlaat. We houden ze hoe dan ook in de gaten. Ik wil niet dat ze langer al 12 maanden zoogt. Dat is een te zware last voor de moeder. Tot nu toe gaat het gelukkig heel erg goed. Mams komt juist nu goed in conditie, valt niet af, en ze hebben het heel erg gezellig met zijn 3tjes.

Quinzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:16

Rij je ook op de moeder? En hoe gaat dat dan in zijn werk?
Ik wil zo snel morgelijk terug buitenritjes maken met mijn merrie. In het begin met veulen bij maar nadien ook terug alleen.

lindavd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:37

k ben ook voor afspenen. k heb ons veulen met d 4 maanden al afgespeend.
moeder was heel mager geworden en kon het niet meer aan.
na 2 maanden had k ze weer bij elkaar gezet om te
kijken of ze niet meer mocht drinken.
(konden ze met zun alle op d grote wei 4 paardjes, dat vond k wel gezelliger ander
moest regina alleen staan op een kaal weitje en nu mocht ze lekker op een volle wei,
ook was ze die tijd kreupel
dus kon k ok niet rijden)eerst stoote ze het veulen af als ze het
probeerde. heb haar dan ook niet zien drinken bij mama!!maar
toen zag k na een week dat ze het weer accepteerde dus nu
staan ze weer apart.en dat laat k ff zo!!heb de wei in 2e gedeeld
met stroom erop want zelf onder de draad door liet ze haar drinken.
dan ging ze vlak lang het draad staan dat ze er bij kon.
de trutjes haha.
ook als j met j merrie werkt is het fijner dat het veulen eraf is denk k.
weer een zorg minder voor d merrie.

PridesRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:30

Quinzy schreef:
Rij je ook op de moeder? En hoe gaat dat dan in zijn werk?
Ik wil zo snel morgelijk terug buitenritjes maken met mijn merrie. In het begin met veulen bij maar nadien ook terug alleen.

Ja hoor. Ik kan beide ouders meenemen voor een buitenrit. Pride gaat ook op de trailer naar Amersfoort voor les. Als Baduh ("paps") er is blijft die bij het veulen, gaan zowel Pride als Baduh rijden of naar buiten dan past één van de andere merries (soort tantes eigenlijk) op Ayla. Dat werkt prima, al vanaf het eerste moment. We laten Ayla nooit alleen achter in de stal, ze gaat altijd de paddock in zodat ze lekker kan spelen. Soms merkt ze niet eens dat haar ouders weg zijn.
Júíst als je een veulen laat afspeent zal jij ervoor moeten zorgen dat ze in situaties komt waarin ze zelfstandigheid en moed moet tonen. Maak er geen mama's-kindje van. Onzekere veulens drinken veel vaker als stoere veulens die sociaal zijn en niet gelijk onder mams duiken als ze een keer op hun sodemieter krijgen.
Het feit dat we extra letten op het zelfstandig worden van Ayla, heeft er ook voor gezorgd dat ze nog maar heel weinig drinkt en graag bij de "grote paarden" wil horen. Ik ben de laatste om te beweren dat laat afspenen een must is. In ons geval werkt het (nog), maar ik weet dat het ook anders kan. Blijf dus goed opletten!