Sugarmiss schreef:Mensen die niet nadenken vwb fokken zijn geen fokkers maar vermeerderaars. Het maakt ze dus niet uit hoe er met de dieren in kwestie wordt omgegaan als er maar veulens uitkomen.
Dat geldt niet alleen voor fokken maar ook voor het rijden.
Zie vaak zat ruiters waarbij ik denk: ga maar dammen, daar verziek je een dier niet mee.
Ook voor fokken geldt imo als je niet weet waar je mee bezig bent, stop er dan maar mee...
Maar dat betekent niet dat een goed verzorgde merrie niet meerdere veulens achter elkaar kan krijgen.
Zomaar even een voorbeeld:

11 jarige merrie.
Als 2 jarige ('96) voor het eerst gedekt.
In '97, '98 en '00 en gezonde veulens gekregen.
In '98 is ze bewust niet gedekt ivm met aanrijden en in '00 is ze door de toemalige eigenaar bewust niet gedekt ivm met verkoop.
In '02, '03, '04 en '05 heeft ze gezonde veulens gehad in inmiddels is ze drachtig van haar 8e veulen.
Altijd in 1x drachtig geworden.
Tussendoor is ze dus zadelmak gemaakt en heeft ze in '03 ook nog een verrichtingsproef onder het zadel gelopen (dressuur en springen) en ze heeft een aantal jaren goed gepresteerd met keuringen aan de hand, zowel nationaal als internationaal. Altijd mét veulen aan de voet.
Tegenwoordig wordt ze uitsluitend voor de fokkerij gebruikt en loopt ze met uitzondering van enkele weken rondom het veulenen het hele jaar 24/7 in een kudde.
En zo heb ik ook nog een 10 jarige merrie lopen die nu haar 5e veulen draagt (is het 4e op rij). Haar oma bracht tot ver in de 20 nog gezonde veulens. Ieder jaar!
En dat is zeker geen uitzondering...
Maar goed, tegenwoordig bestel je bij een hengstenhouder wat sperma, je belt de Da en na 11 maanden gaan mensen zich afvragen wat er moet gebeuren rondom de bevalling en wat je met een jong veulen moet doen.
Dan sta ik er niet vreemd van te kijken dat er problemen ontstaan 
Maar dat heeft niets te maken met mensen die serieus bezig zijn met fokken en de verzorging van drachtige en zogende merries...