Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Ik blijf slapen op stal, al denk ik dat ik geen oog dichtdoe, met telefoon, camera en geboortespullen in de aanslag. En een paar maanden voor de geboorte gaat Fly naar een grotere box, omdat ik wil dat ze heel veel ruimte heeft.
) sloeg ik een nacht over...en jawel...toen werden we s ochtends gebelt dat mevrouw een mooi veulen op de wereld had gezet...
gerben90 schreef:heej
het is verstandig de merrie s'nachts binnen te laten en je kunt er ook altijd een beurdalarm om doen
Neonlight schreef:BleikjA, hier ben ik het helemaal mee eens, ik mis alleen het belangrijkste nog van het in de wei bevallen. De wei is tig keer hygienischer dan de stal, kans op infecties is veel en veel kleiner. Bovendien, als je je merrie laat bevallen in de wei waar meerdere paarden bij staan, zal de merrie zo snel mogelijk na de bevalling opstaan en hierdoor breekt de navelstreng. Ook dit is superveilig. Ik ken fokkers/hengstenhouders die erbij zweren buiten te bevallen in de kudde. Mijn merrie is dit jaar ook bevallen in de wei in het gezelschap van een andere drachtige merrie, dit was super en ik hoop komend jaar op weer zo'n bevalling. Enige wat ik anders zal doen komend jaar is toch zorgen dat er iemand thuis is, dat was dit jaar namelijk niet het geval.
Tinkerloos schreef:Mijn drachtige merrie staat 24/7 buiten,ook in de winter.
Als ze in april moet bevallen zal ze dat dus in de kudde doen.
(het zijn wel allemaal merries)
Ik controleer van te voren extra de omheining enzo,en ik zal iets vaker dan normaal even langs komen om te kijken hoe het met haar is.
Als ik op een ochtend de wei in kom,dan zal er een veulen liggen!!
Ik ben heel benieuwd!!
Als mijn merrie op stal staat,en snachts gaat veulenen,en het ligt verkeerd,dan gaat het ook fout hoor..Citaat:Ja en als het veulen verkeerd ligt tijdens de geboorte of er ontstaat een ander probleem dan ligt er misschien een dood veulen of in het ergste geval een dood veulen én een dode merrie...
Tinkerloos schreef:Nee,ik laat haar lekker natuurlijk op de wei bevallen..en als het fout gaat,dan gaat het fout...daar kan ik niks aan doen.

BleikjA schreef:@ MarijeR:
waarom zou je niet in kunnen grijpen als je paard in de wei bevalt ??
Tinkerloos kan dat zoiezo niet, zoals ze zelf al zei: ze kan er niet bij zijn in de stal en in de wei, dus daar hebben we het even niet over
Tuurlijk kan ik iemand inhuren om naast mijn paard te gaan slapen,maar ik weet niemand in mijn omgeving die zich daarvoor leent.Citaat:En over er niet bij kunnen zijn, kan niet bestaat niet.
Het ligt er maar net aan hoe belangrijk je het vindt dat er iemand bij de merrie aanwezig is tijdens het veulenen. Als je dat belangrijk vindt, is er altijd wat te regelen...