Hoe doen jullie het rond de uitrekendatum??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BleikjA

Re: Hoe doen jullie het rond de uitrekendatum??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 12:17

ik wou er wel graag bij zijn maar ik heb geen camera's enzo opgehangen. Toen ze net gedekt was wou ik als ze zou kunnen gaan bevallen in een tent in de wei gaan slapen, maar daar is niks van gekomen. 3 dagen voordat ze was uitgerekend kwam ik s'ochtens aanlopen en toen was ze net begonnen met bevallen....

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 16:29

Ik heb het al helemaal geregeld Ik blijf slapen op stal, al denk ik dat ik geen oog dichtdoe, met telefoon, camera en geboortespullen in de aanslag. En een paar maanden voor de geboorte gaat Fly naar een grotere box, omdat ik wil dat ze heel veel ruimte heeft.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 23:21

De Shetlanders hier die doen het meestal zelf...
Ik ging afgelopen jaar wel eens kijken midden in de nacht...maar er was steeds niks...
Naar 4 weken waken (veulen was een maand te laat ) sloeg ik een nacht over...en jawel...toen werden we s ochtends gebelt dat mevrouw een mooi veulen op de wereld had gezet...

Vorig jaar heb ik het gemist omdat ik op vakantie was
Daar had ik anders bij kunnen zijn omdat ze om half 2 overdag geveulend heeft....

En dit jaar probeer ik die van Rachel te zien...en Dips laten we haar gang gaan omdat die toch niet veulent als er mensen bij zijn...

gerben90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 10:03

heej
het is verstandig de merrie s'nachts binnen te laten en je kunt er ook altijd een beurdalarm om doen

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 11:26

gerben90 schreef:
heej
het is verstandig de merrie s'nachts binnen te laten en je kunt er ook altijd een beurdalarm om doen

Niet l*llig bedoeltd hor
Ik vind dat je een paard makkelijk buiten kan laten bevallen want dat gebeurt in het wild ook, en het is eigenlijk minder gevaarlijk want je paard gaan dan niet zo gouw met zn kont in een hoek liggen als hij gaat bevallen. En ik denk dat het ook belangrijk is dat je veulen gelijk kan proberen te rennen als hij wilt, dat gebeurt in het wild ook dus ik denk dat er dan wel een goede reden voor is. in een stal kan dat niet. Als je veulen dan dood gaat aan een longontsteking ofzo dan is hij mischien niet sterk genoeg (klink heel l*llig nu ik dit hier neer zet, ik zou het ook heel erg vinden als mijn veulen daar aan dood gaat). En als je denkt je paard een plezier te doen met in de stal te laten bevallen, maak er dan maar eens een inloop stal van zodat ze zelf kan kiezen. Dan zul je zien dat de meeste (ik zeg niet alle) buiten bevallen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 12:44

BleikjA, hier ben ik het helemaal mee eens, ik mis alleen het belangrijkste nog van het in de wei bevallen. De wei is tig keer hygienischer dan de stal, kans op infecties is veel en veel kleiner. Bovendien, als je je merrie laat bevallen in de wei waar meerdere paarden bij staan, zal de merrie zo snel mogelijk na de bevalling opstaan en hierdoor breekt de navelstreng. Ook dit is superveilig. Ik ken fokkers/hengstenhouders die erbij zweren buiten te bevallen in de kudde. Mijn merrie is dit jaar ook bevallen in de wei in het gezelschap van een andere drachtige merrie, dit was super en ik hoop komend jaar op weer zo'n bevalling. Enige wat ik anders zal doen komend jaar is toch zorgen dat er iemand thuis is, dat was dit jaar namelijk niet het geval.

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:04

Tegen de tijd dat mn merrie was uitgerekend ben ik gewoon iig eens per nacht er heen geweest om te kijken. (ze staan bij mij thuis) Toen ik echt kon zien dat het eraan kwam ben ik elk uur gaan kijken en die nacht er gebleven. Het was er dezelfde nacht.

Ik heb het zonder camera/ birthalarm gedaan en dat kon ook prima. Ik heb wel het geluk dat het minder dan 100 mtr lopen is. Kan je tegen die tijd niet op stal slapen?

Ik heb mn merrie s' nachts binnen gehad omdat het begin april nog niet echt warm was. Bovendien wist ik niet hoe het zou gaan met onze ruin erbij. Zorg wel dat je stal groot genoeg is want dat was bij ons wel enigzins problematisch...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 15:27

Neonlight schreef:
BleikjA, hier ben ik het helemaal mee eens, ik mis alleen het belangrijkste nog van het in de wei bevallen. De wei is tig keer hygienischer dan de stal, kans op infecties is veel en veel kleiner. Bovendien, als je je merrie laat bevallen in de wei waar meerdere paarden bij staan, zal de merrie zo snel mogelijk na de bevalling opstaan en hierdoor breekt de navelstreng. Ook dit is superveilig. Ik ken fokkers/hengstenhouders die erbij zweren buiten te bevallen in de kudde. Mijn merrie is dit jaar ook bevallen in de wei in het gezelschap van een andere drachtige merrie, dit was super en ik hoop komend jaar op weer zo'n bevalling. Enige wat ik anders zal doen komend jaar is toch zorgen dat er iemand thuis is, dat was dit jaar namelijk niet het geval.

De wei is idd hygienischer, maar een dat gedeelte over merrie & de navelstreng vind ik een kant tekening. Juist die paar extra minuten (en liters bloed) kunnen van levensbelang zijn, maar verder is het vaak buiten een stuk beter om te bevallen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 15:56

Het gedeelte navelstreng is belangrijk als de navelstreng bijvoorbeeld om de nek gedraaid zit. Ken diverse oudere fokkers die vroeger nog wel eens een dood veulen hadden om die reden, maar sinds ze het op deze manier doen nooit meer een dood veulen gehad hebben. En ja, het komt nogal eens voor dat je verrast wordt door een geboorte, dit is ons afgelopen jaar dus 2 keer overkomen! De eerste was een maiden die op 341 dagen bevallen is, maar op de dag van de bevalling amper uier toonde, normaal gedrag, niet kegelen. De 2de is een merrie die eigenlijk alleen het laatste uur voor de bevalling uier krijgt, en verder ook niks toont. Ze heeft 7 veulens op 334 t/m 336 dagen gegeven, zeer constant dus, en nr 8 werd dus na 314 dagen geboren. Overigens hebben we bij deze merrie nog nooit een bevalling gezien, die piept het in dat ene minuutje dat je je even omdraait.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:05

Mijn drachtige merrie staat 24/7 buiten,ook in de winter.
Als ze in april moet bevallen zal ze dat dus in de kudde doen.
(het zijn wel allemaal merries)
Ik controleer van te voren extra de omheining enzo,en ik zal iets vaker dan normaal even langs komen om te kijken hoe het met haar is.
Als ik op een ochtend de wei in kom,dan zal er een veulen liggen!!
Ik ben heel benieuwd!!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:57

Tinkerloos schreef:
Mijn drachtige merrie staat 24/7 buiten,ook in de winter.
Als ze in april moet bevallen zal ze dat dus in de kudde doen.
(het zijn wel allemaal merries)
Ik controleer van te voren extra de omheining enzo,en ik zal iets vaker dan normaal even langs komen om te kijken hoe het met haar is.

Als ik op een ochtend de wei in kom,dan zal er een veulen liggen!!

Ik ben heel benieuwd!!

Ja en als het veulen verkeerd ligt tijdens de geboorte of er ontstaat een ander probleem dan ligt er misschien een dood veulen of in het ergste geval een dood veulen én een dode merrie...

Als ik mijn merries de afgelopen jaren in de wei had laten veulenen, had me dat minstens een dood veulen en een dood veulen + dode merrie opgeleverd.
Wel een natuurlijke dood
Maar onnodig en ondanks dat je sommige dingen niet kan voorkomen probeer ik er wel alles aan te doen om het risico op problemen zo klein mogelijk te houden.
Verkeerde liggingen, een red bag of een flink nabloedende merrie lossen niet spontaan op...

In de wei veulenen heeft een aantal voordelen maar voor mijn persoonlijk te veel nadelen.
In de wei laten afveulenen zou ik alleen doen als er voldoende licht bij is, je de merries voordurend in de gaten kan houden, het goed weer is en de bodem droog is, de omheining 100% veulenproof is en de merrie goed te pakken is tijdens en kort na het veulenen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 17:03

Citaat:
Ja en als het veulen verkeerd ligt tijdens de geboorte of er ontstaat een ander probleem dan ligt er misschien een dood veulen of in het ergste geval een dood veulen én een dode merrie...
Als mijn merrie op stal staat,en snachts gaat veulenen,en het ligt verkeerd,dan gaat het ook fout hoor..
Alsof het wat uitmaakt of ik haar in de wei of op stal laat bevallen.
Ik ga er toch niet bij liggen s'nachts,dus wei of stal maakt geen verschil voor mij qua opletten.
Wei is hygienischer,en het veulen maakt meteen kennis met de kudde.
Ik heb het deze zomer nog meegemaakt.
Een tinker merrie in de kudde van mijn merrie heeft in de wei haar veulen gekregen.
De placenta lag achterin de wei,en het veulen lag met moeder voor in de wei.
De rest van de kudde stond erom heen als een soort beschermde kring.
Als die merrie op stal was bevallen,had ze het veulen misschien wel in een hoek verdrukt..
In Ierland (waar de tinkers vandaan komen) bevallen ze allemaal gewoon buiten in de kudde.
Hengsten,ruinen,merries,veulens,jaarlingen,alles loopt daar door mekaar.
Nee,ik laat haar lekker natuurlijk op de wei bevallen..en als het fout gaat,dan gaat het fout...daar kan ik niks aan doen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 17:24

Tja, ik zorg er dus wel voor dat ik erbij ben en in al die jaren ben ik slechts 1x een minuut te laat geweest om erbij te zijn.
Ik zag op de camera nog net het veulen eruit floepen...

Mijn oude merries komen uit Wales en zijn daar ook in de heuvels geboren zonder dat er mensen bij zijn.
Maar het sterftecijfer is op die manier wel vele malen hoger (zo'n 6-8% van de veulens en 2-4% van de merries) terwijl in veel gevallen dat niet hoeft te gebeuren als er iemand bij is die de problemen herkent en hulp kan bieden of een DA kan bellen.

En ja het kost heel wat slapeloze nachten maar ALS er iets mis gaat, is het mij die gemiste nachtrust wel waard.
En dat betekent voor mij van eind februari tot mei of zelfs juni veel nachten van hooguit 2 of 3 uur slaap maar de merries zijn nooit langer dan een half uur zonder toezicht als de kans bestaat dat ze gaan veulenen.
Dan nóg is er de kans dat een geboorte vreselijk mis gaat, maar dan is er wel alles aan gedaan om problemen op te lossen door mij en de DA.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:59

Tinkerloos schreef:
Nee,ik laat haar lekker natuurlijk op de wei bevallen..en als het fout gaat,dan gaat het fout...daar kan ik niks aan doen.

Maar je kan wel ingrijpen als het fout gaat en je bent er bij. Ik vind je reactie nog al roekeloos. Heel veel dingen die fout gaan bij een bevalling kunnen op tijd gered worden of geholpen juist door dat er iemand aanwezig is en heeft kunnen helpen. Ik denk dat, als je straks in het ergste geval beide verlies, jezelf ontzettend voor je kop gaat slaan mbt tot deze uitspraak.

Bij een redbag, verkeerde liggingen, navelstreng problemen, en andere dingen die fout kunnen gaan, kan die mensenhulp nét het verschil uitmaken tussen leven en dood.

Tuurlijk kan ze gewoon in de wei bevallen, maar probeer toch om erbij te zijn. Jíj of iemand anders.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 17:25

Ik kan er niet bij zijn,in de wei niet ,en in de stal niet.
Gaat niet lukken..(als het in de nachtelijke uurtjes geboren word..)
Ik heb meerdere bevallingen gezien,en ik weet dat het net zo goed fout als goed kan gaan.
Maar ik kan echt niet weken vantevoren in de wei gaan camperen.
Zal je zien dat zodra ik op mijn werk ben,dat ze dan gaat bevallen...

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 18:53

@ MarijeR:
waarom zou je niet in kunnen grijpen als je paard in de wei bevalt ??
Tinkerloos kan dat zoiezo niet, zoals ze zelf al zei: ze kan er niet bij zijn in de stal en in de wei, dus daar hebben we het even niet over
Laatst bijgewerkt door BleikjA op 22-10-05 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 19:00

Zie jij mij dat ergens typen?

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 19:04

sorry ik had het over MarijeR ik ga het ff veranderen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 19:16

Ehm, ik ga gewoon elke keer kijken, om en om met mijn zwager. (paard krijgt tegelijk veulen met de koeien) Ook heb ik een babyfoon in de stal staan. Heb ook een paar nachten gewaakt, maar dan doet ze het toch niet. Ze heeft me een week laten wachten terwijl de melk al langs de achterbenen stroomde.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 19:42

BleikjA schreef:
@ MarijeR:
waarom zou je niet in kunnen grijpen als je paard in de wei bevalt ??
Tinkerloos kan dat zoiezo niet, zoals ze zelf al zei: ze kan er niet bij zijn in de stal en in de wei, dus daar hebben we het even niet over

Als er wat mis is, heb je wel wat meer licht nodig dan een zaklantaarn.
Kan jij een beentje rechtleggen met 1 hand en in de andere hand een zaklantaarn? Ik niet.
Overdag mogen de merries van mij best buiten veulenen, dan heb ik altijd een kist met de nodige spullen bij de wei klaar staan als ze op het eind lopen.
's Avonds en 's nachts staan de merries binnen waar ik volop licht heb in de stallen en ook alle spullen naast de box staan.

En over er niet bij kunnen zijn, kan niet bestaat niet.
Het ligt er maar net aan hoe belangrijk je het vindt dat er iemand bij de merrie aanwezig is tijdens het veulenen. Als je dat belangrijk vindt, is er altijd wat te regelen...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 22:41

Citaat:
En over er niet bij kunnen zijn, kan niet bestaat niet.
Het ligt er maar net aan hoe belangrijk je het vindt dat er iemand bij de merrie aanwezig is tijdens het veulenen. Als je dat belangrijk vindt, is er altijd wat te regelen...
Tuurlijk kan ik iemand inhuren om naast mijn paard te gaan slapen,maar ik weet niemand in mijn omgeving die zich daarvoor leent.
Ik heb 2 kids,die niet de hele nacht alleen thuis kunnen zijn,en die ook echt niet mee de wei in gaan om daar te slapen en om herrie te maken in plaats van rust te hebben.Als de boer mij belt dat mijn merrie om 4 uur snachts ligt te bevallen,dan kom ik..maar ik ga er niet de hele nacht bij waken...

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 21:09

Er zijn hier nu de afgelopen jaren 5 veulens geboren en ik heb er daarvan maar 1 gemist.
Ik heb een camera op stal hangen gewoon met een kabeltje naar binnen. Zodra de merrie op stal staat doe ik binnen een aparte tv ervoor aan die snachts mee naar boven gaat. Meestal zet ik de wekker niet eens en kijk ik even naar de tv als ik wakker wordt. Tot nu toe werd ik iedere keer op het juiste moment wakker. 2 veulens zijn overdag in de wei geboren. Mijn wei ligt iets verder van huis, in beide gevallen fietste ik er even heen om even te kijken en kwam ik net op tijd. Puur geluk denk ik zomaar hoewel ik er wel voor zorg mijn paarden door en door te kennen dan meestal heb ik wel in de gaten als de bevalling in aantocht is.
Nu maar hopen dat het volgend jaar ook lukt met 5 te verwachten veulens !

En bevallen in de wei vind ik het mooiste alleen snachts ben ik altijd een beetje bang dat als er wel iets mis is de dierenarts er moeilijk zicht op heeft in het donker. Mijn drachtige merrie gaat dus snachts lekker naar binnen.