Deken op tijdens drachttijd..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caye

Re: Deken op tijdens drachttijd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 11:22

even een opvolgende vraag tot hoe lang kan je normaal blijven rijden? imv conditie dan?
tis mijn eerste grote merrie die drachtig is. Altijd me shetten en die woren niet bereden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 11:50

Is verschillend van paard tot paard. De een geeft met 6 maanden al aan het niet leuk meer te vinden, de ander krijgt er pas op 9 maanden last van, en weer een ander kun je tot op de dag van de geboorte blijven rijden.
Luister goed naar je merrie, ze geeft het duidelijk aan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:21

Is inderdaad heel verschillend, mijn merrie vond het met 5 maanden al niet meer leuk, met 6 maanden ben ik gestopt met rijden. Maar een merrie vlakbij is tot een week voor de bevalling probleemloos doorgereden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:54

wemkelover schreef:
Cayusejuhh schreef:
Mijn merrie moet eind maart bevallen.. En die heeft ook een deken.
Maar als het veulen komt dan zit ze nog midden in het deken seizoen.
Kan die op blijven als het veulen drinkt?? gaat dat wel?
Ik zit erg te twijfelen HOE ik dat ga op lossen. want zonder deken gaat niet.. ze wordt best wat bereden en mischien geschoren als ze niet droog te krijgen is..

Kan wel hoor ! Ze zullen het eerst wel vreemd vinden dat er zomaar een deken voor hun neus hangt als ze willen drinken. Maar verder hebben ze er geen last van hoor.

Je moet alleen wel om denken dat idd. de singels zo vast zijn dat het veulen niet me de beentjes tussen kan komen en dat het veulen ook wel eens in een deken wil happen
.

Geloof me dan nog kan er een beentje door komen.

Ik had 2 jaar terug de dekensingels er af.
De deken is best zwaar en omber ging nooit liggen met veulen dus dat kon toen mooi, bleef mooi op haar rug liggen.
En daarbij hadden we een camera.

schattemaud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 22:24

Hallo.. Daar ben ik weer..
De koude periode komt eraan en ik heb nog geen deken op mijn merrie liggen. Nu dacht ik.. ze maakt vanzelf wel wat haar.. maar nee dus.. Ze blijft super dun in de haren en overdag gaat ze wel de wei in.. Ik vraag me dus af of ze het koud heeft, of ik nu toch alvast een deken op moet doen en hoe ik dan verder moet want midden maart wil ik haar toch het liefst zonder deken hebben. Hoe kan ik dan het beste te werk gaan? En stel dat ik nu een deken op doen, hoe kan k het beste afbouwen enzo..
Ik heb normaal in de winter 2 dikke winterdekens op..
Alle tips zijn welkom, want ik weet t niet meer!!

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 00:01

Als ze het koud krijgt krijg ze vanzelf wel een vachtje. Goed in de gaten houden iig. Mocht ze écht staan te rillen s nachts, dan kun je misschien s'nachts een deken op doen. Maarecht koud is het ook nog niet geweest, dus misschien is dat ook een reden dat ze er nog niet echt in zit.

Sommige paarden maken een echte deken aan en anderen hebben genoeg aan een ioo een dunne vachtje.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 00:04

Het is deze herfst nog niet echt koud geweest, dus ik zou me pas zorgen gaan maken als de temperaturen echt ver onder het vriespunt zakken. Verder niet teveel poetsen, het is niet zozeer de vacht als wel de vettigheid daarvan die beschermd bij nattigheid. Wat je wel kunt doen als je haar niet zo vet wilt laten worden is een regendeken opdoen, gevoerd of niet gevoerd. Ik zou iig maar een deken doen, anders is de overgang straks wel ontzettend groot.

Maar blijf kijken naar je paard, ondanks het feit dat ze kort in het haar blijft: heb je de indruk dat ze het koud heeft?

REGINA76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 00:10

heb ook deken op mn drachtige quarter, ze is zelfs vorig jaar bevallen met een deken op, aan de eind van de dracht wel bilsingels eraf halen, dan is er totaal geen probleem, ze is toen bevallen 31 januari...dus brrr erg koud...heb toen de kleine ook direkt onder dekentje gezet....en dat resultaat mag er zijn naar meer dan 8 mnd geen dek ofzo opgehad te hebben, heb ik hem vanavond een waterwinddichte deken erop gedaan ivm de kou hij loopt in weer en wind dag en nacht...en geen probleem erg braaf paardje...succes ermee...

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:13

Mijn merrie moest in 2003 ook eind maart bevallen. Ik heb haar in toen in november een dunne winterdeken opgedaan 's nachts en overdag stond ze met een 0 grams regendeken in de wei. Begin maart heb ik overdag de deken af gedaan en 's nachts een zomerdeken opgedaan. Een week voordat ze uitgeteld was heeft ze helemaal geen dekens opgehad. Als je twijfelt doe er dan gewoon helemaal geen op en rij gewoon wat minder want je wilt natuurlijk niet dat je veulen zich ophangt in de singels.

Rgerrits waarom doen jullie een veulen van 8 maanden een deken op? Bij onze buurman lopen ook drie veulens en drie merries dag en nacht buiten maar die hebben nooit iets op.

schattemaud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 19:35

Ik ga het voorlopig nog zonder deken proberen..De meeste zeggen dat ze vanzelf wel haren aanmaakt als ze het echt koud heeft.. En ze staat al wat meer binnen nu, dus het is te doen. Als ze de wei in gaat, krijgt ze een regendeken op.
Wel bedankt!
En als k weer hulp nodig heb, horen jullie het wel

arabianfan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:42

mijn arabische merrie heeft nu 2 dekens op omdat ze het echt onwijs koud heeft en ze krijgt ook geen dikkere vacht er staat nu nog een merrie veulen bij morgen gaan de dames naar huis en word ze afgespeend maar ik heb ook geen problemen gehad met deken en veulen ik doe het normaal ook nooit maar mijn merrie heeft het echt koud zelfs nu nog met de 2 dekens en ze kan ook niet lang op stal wand ze heeft cloustrofobie dus een lastige situatie

peetje82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 10:05

Ik ga gewoon maar vroeg de deken af doen.
De mijne is half maart uitgerekend, en ik vind het risico met deken op veeeeel te groot!
Moet er niet aan denken!

Piaffe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:41

Wat betreft het rijden; ik rijd op een merrie die op 28 februari is uitgerekend. Ik rijd nu nog zoals ik normaal ook rijd en rijd wedstrijden op M1 dressuurniveau. Dat gaat tot nu toe prima. De merrie werkt nog graag en kan het nog zat aan. Heb 10 dec. mijn laatste wedstrijd, maar mocht het eerder niet meer gaan dan stop ik met wedstrijden.
Ik rijd/ train zo lang mogelijk door wat betekent dat het op het laatst alleen om longeren zonder bijzet, buitenritjes en simpele trainingen gaat. Op die manier houdt de merrie goed conditie wat een voordeel is tijdens de bevalling, maar ook als ik dr een week na de bevalling weer ga rijden (en later weer wedstrijden)

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:18

Mijn merrie had zelfs tijdens de bevalling haar deken op (zonder bilriemen), en dat ging gewoon super goed.
maar wel uitkijken hoor, ivm verstikkingsgevaar van het veulen.
Ik ben 4 maanden voor de bevalling gestopt met rijden, maar dat was ook wegens een blessure van de merrie.
Probeer je merrie goed in conditie te houden voor de bevalling.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 23:41

Mocht je echt perse de deken op willen houden... en je hebt een merrie die wat gewend is en die de deken netjes laat liggen... Dan alle riemen eraf, de voorsluitingen niet gebruiken. Klitteband of drukknopen aan de voorzijde maken en de staartflap eveneens met klitteband of drukknopen, wat dan ook zolang het open gaat onder druk... Touwtje onder de staart door is vragen om problemen, dus ipdv gewoon de staartflap om de staart heen (niet te los, maar ook zeker niet te strak, hou rekening met het omhoog doen van de staart, even testen enzo). Uiteraard met de bevalling geen deken op of de deken los van achter en zorgen dat je er bij bent...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 18:03

Ik vind dat je een beetje een keus maakt: veulens fokken of fanatiek rijden. Bij fanatiek rijden is het 'nodig' om onder dek te staan, anders volgens mij niet. Ik rijd recreatief met mijn drachtige merries, ook wel dressuur en springles. Ze staan niet onder dek(op een regendek bij slecht weer na) en wel veel buiten, dus het zijn beertjes. Gewoon goed uitstappen e.d. en niks aan de hand.
Een bevalling is al een risicovolle gebeurtenis op zich, en jonge veulens vreten ook vanalles uit, dus ik zou nooit een hoogdrachtige merrie onder dek zettten. Als het veulen in mei komt kun je wel afbouwen, maar in maart wil dat niet. En bij de bevalling zijn, dat red j niet bij iedere merrie.
Ik zie zo'n topic al weer voor me met een gestikt veulen of gebroken pootjes. Misschien zie ik spoken maar ik vind het een onnodig risico om te nemen.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 13:49

[***] schreef:
Ik vind dat je een beetje een keus maakt: veulens fokken of fanatiek rijden. Bij fanatiek rijden is het 'nodig' om onder dek te staan, anders volgens mij niet. Ik rijd recreatief met mijn drachtige merries, ook wel dressuur en springles. Ze staan niet onder dek(op een regendek bij slecht weer na) en wel veel buiten, dus het zijn beertjes. Gewoon goed uitstappen e.d. en niks aan de hand.
Een bevalling is al een risicovolle gebeurtenis op zich, en jonge veulens vreten ook vanalles uit, dus ik zou nooit een hoogdrachtige merrie onder dek zettten. Als het veulen in mei komt kun je wel afbouwen, maar in maart wil dat niet. En bij de bevalling zijn, dat red j niet bij iedere merrie.
Ik zie zo'n topic al weer voor me met een gestikt veulen of gebroken pootjes. Misschien zie ik spoken maar ik vind het een onnodig risico om te nemen.

Hier ben ik het inderdaad wel mee eens! Ik rij zelf ook op een drachtige merrie maar die staat nu niet onder een super dik dek en wordt natuurlijk niet geschoren. Ze is eind april uitgerekend en dan staat ze zeker weten zonder dek! Met veulen erbij zou ik het risico niet nemen! Ook niet inde zomer met een vliegendeken of zomerdeken!

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:20

Neonlight schreef:
Is inderdaad heel verschillend, mijn merrie vond het met 5 maanden al niet meer leuk, met 6 maanden ben ik gestopt met rijden. Maar een merrie vlakbij is tot een week voor de bevalling probleemloos doorgereden.

Mijn merrie is op 9 december 5 maanden drachtig en vindt het zeker al ruim een maand niet meer leuk ! Ze is bijna niet vooruit te branden en als ik haar uit het land haal wil ze ook niet mee. Ze gaapt ook erg vaak . Eerst dacht ik nog dat ze wat had. Bloedtest laten doen, osteopaat langsgeweest. Bloedtest kwam niets uit. Ostheopaat heeft haar rug weer los gemaakt (zat op een bepaald punt vast). Nu loop ze wel weer wat beter met haar achterhand, maar ze heeft nog steeds helemaal geen zin ! Alleen om haar nu al op rust te zetten (ze gaat wel gewoon overdag het land op), lijkt mee een beetje vroeg.

@ neonlight: wat heb jij in die resterende maanden gedaan ?

schattemaud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 19:27

Mijn merrie was ook niet meer vooruit te branden.. Ik voer nu al 2 weekje haver na het rijden.. en ik merk echt verschil.. Ze heeft weer wat meer energie! misschien eens proberen??

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 08:08

Ze heeft de resterende maanden lekker in de wei met maatjes gestaan, af en toe ging ik aan de hand wandelen, of samen in de bak spelen, en verder heb ik niet veel gedaan. Alleen de dingen waarvan ze zelf aangaf dat ze het leuk vond. De band is daardoor weer opgebouwd, want die was behoorlijk afgebroken op het laatst dat ik haar dwong om toch te rijden. Bovendien was ze toen 3,5 jaar oud, de vakantie was sowieso goed voor haar. Ik heb haar gewoon aandacht gegeven, en niet meer gewerkt. En het is absoluut niet erg om haar nu al op rust te zetten, het zal je merrie echt goed doen.

Overigens is mijn merrie nu nog behoorlijk fit en actief, vorig jaar had ik haar dus al op rust staan. Is voor mij een bevestiging dat het niet alleen aan het weer en het vroeg donker worden en het haasten ligt. Ze is nu namelijk net 3,5 maand drachtig.

RZDLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 09:45

mijn merrie is nu 6 maanden drachtig en hoeft pas eind mei/begin juni te bevallen, dan is het allang weer warm genoeg om zonder dekentje rond te lopen

ze gaat eind februari op rust, nu is ze nog hartstikke fit, ze krijgt 1,5 kilo (Borgh) brokken per dag en rij d4 x per week drie kwartiertjes. Ze gaat zoiezo elke dag een uur in de stapmolen en in de paddock.

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 09:58

Als ze het niet koud heeft, is het toch geen probleem. Gewoon goed op blijven letten, en als de winter toch nog komt, haar misschien wel een deken geven, maar dan alleen als het echt koud is. Als ze toch een vacht aan gaat maken, rijd haar dan niet meer heel fanatiek, zodat ze niet te nat wordt. Dan is het met droogstappen ook geen probleem.