Afspenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ingeborg67

Re: Afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 22:08

Nou allemaal alvast harstikke bedankt voor jullie reakties!!!
Ik heb zelf een Tinker veulen gehad dat met 15 manden nog aan het sabbelen was bij de moeder. En dat nadat ik de moeder dus echt 2 maanden appart van het veulen heb gehad. Het veulen is met 15 maanden inmiddels verkocht (ik denk tot grote opluchting van de moeder en dochter, hahahaha) en alle 2 doen het fantastisch.
Maar ik heb dus weer een veulen gekocht dat nu ongeveer 2 en een halve maand is en in een grote wei staat met allemaal andere veulens en zogende Tinker mamma's. Zoals jullie kunnnen begrijpen kan ik dus echt niet wachten tot ik ze hier thuis heb.
Ik zal waarschijnlijk wel wachten tot begin november..... Dan is ze 5 maanden.
Hier een foto van mijn mooie nieuwe aanwinst "Brenna" (betekend in het oud iers "mooie donkerharige")
Afbeelding

Groetjes van Ingeborg

fabienne

Re: Afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:16

Een criterium is in ieder geval volgens mij, dat het veulen zelf goed brokken en hooi eet. Als dat is kán je ze vanaf 3 maanden wel spenen. Als je bijvoorbeeld ziet dat het teveel ten koste van de merrie gaat kan dan je voor 3 maanden kiezen.

Amber wordt volgende week gespeend. Dan is ze 5 maanden. Normaalgesproken zou ik haar al met 4 maanden afgespeend hebben, maar we moeten maandag met haar naar de afstammelingenkeuring van Troy. Maar Fab is behoorlijk aan het inleveren, dus ze gaat er na maandag zo snel mogelijk vanaf............

Hopelijk vind ik snel een merrieveulen om ze komende winter samen te zetten Dat is voor een veulen veel prettiger dan bij een paar saaie oudere merries te lopen