HELP, wil degene met een drachtige tweejarige merrie.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

Re: HELP, wil degene met een drachtige tweejarige merrie....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 11:13

jubeltje schreef:
Veel sterkte ermee. Ik weet nog wel dat je een tijdje terug zei dat je vriend zei als ze maar niet drachtig is, die zal wel helemaal geschrokken zijn. Ik hoop dat verder alles goed verloopt voor je.

Ja, die moest ik gister wel even op een stoel zetten met een fles chloroform ernaast
Hij weet gelukkig dat het niet mijn schuld is, maar hij bang dat als alles goed gaat dat ik me aan het veulen ga hecht etc. En dat hij dan weer een drama in huis heeft als het weg moet (we kunnen qua financieen en tijd echt geen derde erbij houden namelijk).

Is voor mij ook erg begrijpelijk hoor, dit zat natuurlijk helemaal niet in de planning. Zowel niet voor hem als voor mij als voor het paardje...

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:21

tjoh, das ook wat!

nah ja, wens je paardje maar sterkte, en hopen dat het goed gaat

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:06

Jeetje ik lees het nu pas, wat erg voor je.
Hopelijk gaat alles goed!!
Sterkte!!!
( baasje van Xantha)

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 22:08

Malibu schreef:
jubeltje schreef:
Veel sterkte ermee. Ik weet nog wel dat je een tijdje terug zei dat je vriend zei als ze maar niet drachtig is, die zal wel helemaal geschrokken zijn. Ik hoop dat verder alles goed verloopt voor je.

Ja, die moest ik gister wel even op een stoel zetten met een fles chloroform ernaast
Hij weet gelukkig dat het niet mijn schuld is, maar hij bang dat als alles goed gaat dat ik me aan het veulen ga hecht etc. En dat hij dan weer een drama in huis heeft als het weg moet (we kunnen qua financieen en tijd echt geen derde erbij houden namelijk).

Is voor mij ook erg begrijpelijk hoor, dit zat natuurlijk helemaal niet in de planning. Zowel niet voor hem als voor mij als voor het paardje...

Als ik het goed begrepen heb is dus een hengst uitgebroken bij de opfokstal waar jij je paard heb staan. Goed kan gebeuren maar kunnen die mensen niet als compenstatie je veulen goedkoop opfokken? Wie weet als hij/zij drie is ziet het er finacieel dan heel anders uit voor je.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 07:58

mamauba schreef:
Als ik het goed begrepen heb is dus een hengst uitgebroken bij de opfokstal waar jij je paard heb staan. Goed kan gebeuren maar kunnen die mensen niet als compenstatie je veulen goedkoop opfokken? Wie weet als hij/zij drie is ziet het er finacieel dan heel anders uit voor je.

Tja, heb ik ook aan zitten denken. Maar denk niet dat ik dat voor elkaar ga krijgen bij m'n vriend

En hij heeft ook wel gelijk, ik heb een bedrag apart voor de DA voor mijn merrie thuis en mijn nu drachtige tweejarige. Maar met een derde erbij wordt het erg moeilijk. Als er dan wat met de 1 gebeurt kan ik straks de DA voor de ander niet betalen als er wat gebeurt, en in zo'n situatie wil ik eigenlijk niet terecht komen.

Maar misschien als het wel goedkoop kan staan dat m'n ouders wel zoiets hebben om 'm aan te houden voor me zusje ofzo.

Eerst maar afwachten of het blijft leven en natuurlijk dat mijn merrie hier goed doorheen komt....

Het voelt ook allemaal zo dubbel, er zitten in dit forum zoveel mensen in zenuwen en spanning te wachten. En die zijn er zo blij mee...
En ik ben er gewoon doodziek van dat ze drachtig is en kijk er helemaal niet naar uit
Als alles goed gaat en het veulen is er, is het misschien anders, wat meer opluchting als ze het allebei gehaald hebben. Maar evengoed, mijn merrie zal er misschien heel anders door worden dan wat ik gehoopt had...

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 08:47

Dat zijn de eerste spanningen joh. Hoelang weet je het nou? ALs het er helemaal is draai om als een blad aan de boom, het blijft altijd vertederend zo'n veulentje. Probeer gewoon positief te blijven, meeste oplossingen liggen dichterbij dan je denkt.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 09:31

Nou, ik zou er ook goed ziek van zijn hoor. Ik kan het helemaal begrijpen. Je zit niet op een veulen te wachten en ook niet op een 2-jarige met een groeiachterstand. Ik hoop dat het allemaal goed gaat komen met Malibu.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 09:57

jubeltje schreef:
Dat zijn de eerste spanningen joh. Hoelang weet je het nou? ALs het er helemaal is draai om als een blad aan de boom, het blijft altijd vertederend zo'n veulentje. Probeer gewoon positief te blijven, meeste oplossingen liggen dichterbij dan je denkt.

Thanks, hoop dat je gelijk krijgt

Tessebes schreef:
Nou, ik zou er ook goed ziek van zijn hoor. Ik kan het helemaal begrijpen. Je zit niet op een veulen te wachten en ook niet op een 2-jarige met een groeiachterstand. Ik hoop dat het allemaal goed gaat komen met Malibu.

Hoop het ook, plannen voor de keuring volgend jaar zitten er even niet meer in. Maar dat is ook niet zo belangrijk meer, ik laat haar denk ruim een half jaar langer lopen ipv naar stal te halen en volgend jaar zomer ook alleen maar op het land ipv beleren. Dan hoop ik dat ze tijd krijgt om aan te sterken en wat groei in te halen.

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 14:30

Wat ik wel zou doen is hoe l*llig het ook klinkt, even met de eigenares van de opfok gaan babbelen, wat ze eventueel kunnen doen en regelen. Want het is hun verantwoordelijkehid om behoed te zijn voor dit soort dingen, want het jaagt jou toch op kosten, DA moet erbij, komen kosten bijkijken.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 15:01

Heel vervelend voor je dat je dit moet meemaken, aangezien het je op deze manier is overkomen en je er niet op zat te wachten.
Dat als eerste....maar nu even heel praktisch: Anja weet dus welke hengst is uitgebroken! Vraag aan haar welke het was en wat zijn afstamming is!
Ik begrijp dat je een KWPN merrie hebt, voor het veulen kun je dan een register B papier erbij aanvragen, dan heb je in iedergeval een papier met daarop zijn afstamming en dat is weer van belang voor de verkoop.
Prent jezelf in dat je 4 à 4,5 maand van je veulen mag genieten en ondertussen zoek je een nieuwe eigenaar voor hem/haar.
Om je veulen weg te doen is niet makkelijk, maar ook niet onoverkomelijk en als je hem/haar verder kunt zien opgroeien, al is het op een afstand, is dat heeeeeel bijzonder.
Als het een beetje een leuke afstamming is kun je er verder ook nog best wel een leuke prijs voor krijgen en is je vriend ook minder verontrust.

Ik fok dan wel bewust veulens, maar kan ze niet houden.
Ik hoop ooit genoeg over te hebben gehouden zodat ik één merrieveulen van mijn merrie kan aanhouden om de lijn voort te zetten.
Zidane, die ik als veulen aan Fred heb verkocht, heeft het erg goed getroffen met zijn nieuwe eigenaar, ik mag hem gewoon zien opgroeien en hij heeft het bij Anja erg goed.

Alle begin is moeilijk als je een nieuw bedrijf opstart en dat geldt ook voor Anja, maar je kunt zeggen wat je wilt ze heeft hart voor de zaak en de paarden!!!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 15:38

karinna schreef:
Ik begrijp dat je een KWPN merrie hebt

Malibu schreef:
Het is een D-pony, maar er heeft dus een rijpaard hengst opgezeten

Ik had haar gefokt met uitzicht op de stokmaat 1.46 ongeveer. Ze is nu net aan 1.40 en ze is gegroeid tot begin voorjaar. Toen is het gestopt...

Ze heeft een Welsh (K?) en geen kwpn.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 17:59

malibu ,ik denk toch ook dat jij eens een hartig woordje met die mensen van de opfok moet spreken .Zij zijn toch verantwoordelijk voor wat er gebeurd ,misschien hebben ze wel (moet dat niet?) een verzekering voor paarden die uitbreken en de schade die er veroorzaakt is . In het ergste geval (ik hoop echt van niet ) sterft je merrie tijdens de bevalling en zijn hun daar toch de oorzaak van of niet .Ik zou het in elk geval niet zo laten bovendie zit jij echt wel met een "ongewenst "veulen je hebt niet eens de hengst uitgekozen !!
Is je merrie trouwens nu 2 of 3 jaar .Want als ze twee is en een heel groot deel van de voedingsstoffen (en Calcium bvb) is naar dat veulen gegaan dan is dat toch een nadeel voor jouw merrie en dat terwijl je er helemaal niet om gevraagd had ;
Als ze wisten dat die hengst bij de merries heeft gezeten vindt ik dat ze op zijn minst de merries op hun kosten hadden mogen laten scannen dan hadden er maatregelen kunnen genomen worden!!

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 18:25

tessebes schreef: Ze heeft een Welsh (K?) en geen kwpn.

Sorry, waarschijnlijk door de hitte overheen gelezen!

Libke schreef: malibu ,ik denk toch ook dat jij eens een hartig woordje met die mensen van de opfok moet spreken .Zij zijn toch verantwoordelijk voor wat er gebeurd ,misschien hebben ze wel (moet dat niet?) een verzekering voor paarden die uitbreken en de schade die er veroorzaakt is . In het ergste geval (ik hoop echt van niet ) sterft je merrie tijdens de bevalling en zijn hun daar toch de oorzaak van of niet .Ik zou het in elk geval niet zo laten bovendie zit jij echt wel met een "ongewenst "veulen je hebt niet eens de hengst uitgekozen !!
Is je merrie trouwens nu 2 of 3 jaar .Want als ze twee is en een heel groot deel van de voedingsstoffen (en Calcium bvb) is naar dat veulen gegaan dan is dat toch een nadeel voor jouw merrie en dat terwijl je er helemaal niet om gevraagd had ;
Als ze wisten dat die hengst bij de merries heeft gezeten vindt ik dat ze op zijn minst de merries op hun kosten hadden mogen laten scannen dan hadden er maatregelen kunnen genomen worden!!

Zoals ik al zei is het vervelend, maar is het nou echt nodig om er van te voren zo'n toestand van te maken?
Malibu heeft een behoorlijke tegenslag, maar van uitspraken als "in het ergste geval sterft de merrie tijdens de bevalling", help je haar ook niet echt om de boel weer op een rijtje te krijgen.
Hoe je het ook bekijkt dat veulen komt er aan en Malibu zal zo goed mogelijk voorbereid hieraan moeten beginnen.

Ook het hele verhaal over de Calcium ed., als het al waar is wat schiet Malibu daar mee op?

Sorry Malibu, ik vind het heel naar ...echt waar, maar probeer er het beste van te maken!
Begint ze al te uieren?
Wat dacht de dierenarts, hoelang moet ze nog?
Hou je ons op de hoogte, ook als het geboren is? en... een goed gesprek met Anja kan natuurlijk nooit geen kwaad.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 19:16

over de groei bij een tweejarige gedekte merrie hoef je je normaal geen zorgen te maken, mijn DA adviseert soms zelfs te laten dekken op die leeftijd om de groei te stimuleren.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 19:27

Rhea schreef:
over de groei bij een tweejarige gedekte merrie hoef je je normaal geen zorgen te maken, mijn DA adviseert soms zelfs te laten dekken op die leeftijd om de groei te stimuleren.

ik dek ook wel om twee jaar ,dat heb ik hierboven al gezegd ,maar ik denk dat haar merrie als jaarling is gedekt en nu als tweejarige moet een veulen krijgen (correct me if i'm wrong)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 19:44

Ik vind het echt een grove fout van de opfok.Het zal je maar gebeuren.
Mijn pony vroeger is op 2,5 jarige leeftijd bevallen en heeft er een doorgezakte rug aan over gehouden.Nu weet ik niet wat ze verder gedaan of gekregen heeft ,want ze was al zes toen wij haar kochten.
Maar ik zou inderdaad iets zien te regelen met die mensen, is het niet dat ze de dierenartskosten op zich nemen dan is het maar dat ze de opfok verder gratis doen.

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 20:05

Ik snap trouwens niet dat als je weet dat er een hengst is ontsnapt, dat je het niet doorgeeft aan eigenaren van merrie's en dat je ze in de gaten houdt en laat bekijken om ze eventueel te laten spoelen. Dat vind ik al een grove fout, zat ik me net te bedenken. Dan kunnen die mensen nog zo lief/goed en aardig zijn, maar jij zit ermee.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 08:44

karinna schreef:
Zoals ik al zei is het vervelend, maar is het nou echt nodig om er van te voren zo'n toestand van te maken?
Malibu heeft een behoorlijke tegenslag, maar van uitspraken als "in het ergste geval sterft de merrie tijdens de bevalling", help je haar ook niet echt om de boel weer op een rijtje te krijgen.
Hoe je het ook bekijkt dat veulen komt er aan en Malibu zal zo goed mogelijk voorbereid hieraan moeten beginnen.

Tja, ik wil er geen hele toestand van maken. Maar je moet wel goed begrijpen dat ik een kans heb om de nadelen hiervan voorgoed te zien aan Malibu. Ik had gehoopt om voor een 1ste premie te gaan met keuringen etc aangezien ze een goed stamboek papier heeft. Als ze achterblijft in groei, overbouwd blijft, of zoals silvana zegt een doorgezakte rug er aan over houdt. Dan is mijn droom voorbij. Dan heb ik drie jaar gewacht en kosten gemaakt voor iets wat straks niet meer mogelijk is...

Het is misschien heel naar wat Libke zegt, dat ze de bevalling misschien niet overleeft. Maar geloof mij, ik hou dat goed in m'n achterhoofd dat dat wel eens zou kunnen gebeuren.
Ik kan wel leuk en vrolijk gaan doen van 'we krijgen nog een veulen' maar dan wordt de klap alleen maar groter als ze overlijd of het veulen overlijd.
Dit is gewoon een kwestie om met beide benen op de grond te blijven staan en realistisch blijven, dit is natuurlijk alles behalve 'normaal'...

jubeltje schreef:
Ik snap trouwens niet dat als je weet dat er een hengst is ontsnapt, dat je het niet doorgeeft aan eigenaren van merrie's en dat je ze in de gaten houdt en laat bekijken om ze eventueel te laten spoelen. Dat vind ik al een grove fout, zat ik me net te bedenken. Dan kunnen die mensen nog zo lief/goed en aardig zijn, maar jij zit ermee.

Dit heb ik me dus ook bedacht. Ik heb het al aan een paar mensen gevraagd, maar diegenen waren ook niet ingelicht...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 09:44

Malibu schreef:
Dit heb ik me dus ook bedacht. Ik heb het al aan een paar mensen gevraagd, maar diegenen waren ook niet ingelicht...

Jij was een tijd terug al aan het roepen van "ze zal toch niet drachtig zijn?". Natuurlijk zeiden wij allemaal van niet, want volgens ons was er nooit een hengst bij geweest. Nu blijkt dat dus anders te zijn...

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 10:35

Tessebes schreef:
Malibu schreef:

Jij was een tijd terug al aan het roepen van "ze zal toch niet drachtig zijn?". Natuurlijk zeiden wij allemaal van niet, want volgens ons was er nooit een hengst bij geweest. Nu blijkt dat dus anders te zijn...

Heb er nog grapjes over gemaakt tegen over mijn vriend en dan is het echt zo...
Maar heb het voor ze het land op gingen nooit vermoed omdat we idd nooit hebben geweten dat er een hengst is bij geweest...

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 17:04

Wat dacht de dierenarts, hoelang moet ze nog?
Hou je ons op de hoogte, ook als het geboren is?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 13:29

Als het goed is, is de opfokstal verzekerd tegen dit soort "calamiteiten". Je kunt dus alle kosten op hen verhalen en ook de gelden die je misloopt als je merrie hierdoor 'slechter' wordt dan je verwachtingen waren!!
Ook als je hierdoor je merrie een jaar langer moet laten staan (in de opfok, niet beleren, oid) om haar bij te laten trekken. Ondanks dat ze er niets aan over hoeft te houden, vreet een veulen wel energie, straks ook na de bevalling.
Daarnaast had je op de hoogte moeten worden gebracht van het feit dat er een hengst ontsnapt was, zodat je gelijk actie had kunnen ondernemen (scannen en eventueel wegspuiten van de vrucht).

De opfokstal is in gebreke gebleven, maar zoals ik al zei, zijn ze daar waarschijnlijk voor verzekerd en betaald hun verzekering gewoon uit!

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 14:38

Ach wat vreselijk voor je dat ze drachtig is zeg.
Dit had niemand verwacht. Hopelijk gaat alles goed , veel sterkte.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 21:18

Mijn 2 jarige Welsh A merrie heeft 4 weken geleden ook een veulen gehad (zie viewtopic.php?f=59&t=427024&p=8896832&hilit=#8896832 voor hele verhaal).
Het ging allemaal goed en ze is in prima conditie. Volgens de veearts heeft ze er niet onder geleden.
Succes met jouw merrie.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 09:02

Pff, hou geen nagels meer over. Ze is begonnen met kegelen!

Melanie, bedankt voor je reply! Ben blij om te horen dat het bij jou goed is gegaan, geeft mij ook weer een beetje hoop

Hoop jullie zsm bericht te kunnen geven dat merrie en veulen er goed doorheen zijn gekomen!

@Donja, bedankt. Ik moet mijn verzekering bellen en die nemen contact op met de verzekering van het opfokbedrijf, dat was geen probleem gelukkig.
Maar geld is natuurlijk ook maar geld, daar koop je helaas geen gezondheid en welzijn voor

We gaan er gewoon het beste van hopen. Meer kun je niet doen...

Ben op van de zenuwen en inmiddels 2 kilo kwijt, maar als ik gerust op vakantie ga straks komt dat er vanzelf wel weer aan