Hoe vervoer ik een veulen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: Hoe vervoer ik een veulen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 08:38

Ja dat kan makkelijk! Ik heb vorig jaar mijn paard ook als vier maanden oud meisje gewoon meegenomen in de trailer zonder moeder! Ze had ontzettend veel stro in de trailer, de fokker had ze al een paar dagen in een aparte stal staan en ze stond los in de trailer. De buis aan de voorkant eruit gehaald en het ging top! Oow je moet wel echter de klep/zeil dichtdoen natuurlijk! We moesten van Wehl (gelderland) naar Wjelsryp (Friesland) en toen we aankomen was ze nog steeds krukdroog... geen zweet alleen wat hinniken. Als je moeders meeneemt moet die ook weer helemaal mee terug.. en de fokker moet dan mee enzo.. veel meer werk.

Maar.. het veulen moet wel al een deel of helemaal afgespeend zijn ja!

En vier maanden vind ik een mooie leeftijd hoor! Een half jaar kan ook wel, maar met vier maanden redden ze zich prima! Ze moeten alleen niet alleen komen te staan dus met leeftijdsgenootjes

Arabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 17:13

Je kan het veulen best op bovenstaande manier meenemen, MITS het inderdaad al voor een deel zonder de merrie kan. Dus als ze al een paar uur per dag uit elkaar staan en er zijn geen problemen zowel voor het veulen als voor de merrie kan je het veulen best in de trailer vervoeren.
Zijn merrie en veulen nog niet eerder gescheiden geweest raad ik je het ten zeerste af om het veulen in een trailer te stoppen en mee te nemen. Het dier zal in stress raken en voor de mens en trailer een ontzettende angst ontwikkelen. Succes met je beslissing!

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:25

Toen wij Kyra en Pauk gingen scheiden hebben we ze beide in de trailer gezet en zijn we naar huis gereden. ( stal was net af) Daar hebben we Kyra neergezet en zijn met Pauk teruggereden naar de manege. We hadden Kyra gespeend bij 6 maanden maar hadden dat eigenlijk 2 maanden eerder moeten doen. Was beter voor Paulien geweest. Volgend jaar hebben we weer een veulen en die wordt er met 4/5 maanden ook afgehaald.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:45

Als de verkopers erop ingaan, zou ik het veulen zeker samen met de merrie halen. Minder traumatisch voor het veulen. Straks wordt het iedere keer een gevecht om hem de trailer op te krijgen omdat hij dat met dat trauma in verband brengt. Wat de merrie zelf betreft... Niet iedere merrie hoeft totaal hysterisch te reageren en de trailer af te breken als er afgespeend wordt.

Jij kan er natuurlijk niets aan doen dat de eigenaar dit zo wil, feit blijft dat het in de meeste gevallen op een minder heftige manier hoeft te gebeuren dan op deze. Eigenlijk vindt ik het zelfs een beetje oneerlijk tegenover jou als de koper, maar wie weet reageren de dieren niet al te extreem. (Tinkers zijn toch koel in het hoofd? )

Wat het (niet) vastzetten betreft, wij zetten de veulens die opgehaald worden wel altijd vast (snel vastzetten, alles dicht en rijden maar - eenmaal onderweg hebben ze het meestal te druk met hun evenwicht te bewaren om een rel te gaan schoppen), ook omdat het hun iets meer houvast geeft. Feit blijft wel dat ze dan altijd minstens 7 mnd. oud zijn en afgespeend. Als ze met de merrie reizen staan ze los. Bij zo n jong veulen vindt ik vastzetten twijfelachtig. Al helemaal als ik bedenk dat het alleen moet staan in de trailer. Ik zou in ieder geval echt proberen om een ander paard mee te nemen als de moeder zelf geen optie is.

Ik ben in principe tegen elke vorm van chemisch sederen, en idd het kan averechts werken!

-x- Nouska

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:59

Sfieke schreef:

En vier maanden vind ik een mooie leeftijd hoor! Een half jaar kan ook wel, maar met vier maanden redden ze zich prima! Ze moeten alleen niet alleen komen te staan dus met leeftijdsgenootjes

Hangt denk ik ook van het ras en individu af. Ik heb wel eens meegemaakt dat de fokker de veulens met 4 maanden speende omdat het handiger voor hem was, en de veulens nauwelijks zelfstandig konden eten! Een kennis van ons kocht zo n veulen, en dat werd daarbij ook nog eens zwaar afhankelijk van zijn eigen oude merrie omdat het psychisch echt nog een baby was. Hij speent sindsdien zijn eigen veulens zo laat mogelijk af!

Afspenen met 4 maanden OK! Maar niet ieder veulen is er op die leeftijd klaar voor.

@TS: Vraag idd of het de fokker als het kan lukt om het veulen tenminste gedeeltelijk aftespenen voordat je het op komt halen.

/x/ Nouska

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 16:05

Als je toch beslist om het veulen alleen (zonder moeder of ander paard ) te halen, dan is de beste manier om er 1 of 2 helpers IN de trailer te zetten, die het veulen vasthouden.......

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 17:21

superwoman schreef:
Als je toch beslist om het veulen alleen (zonder moeder of ander paard ) te halen, dan is de beste manier om er 1 of 2 helpers IN de trailer te zetten, die het veulen vasthouden.......

Dat is inderdaad ook een idee. Maar mag het eigenlijk wel volgens de wet? Ik heb ook 2X keer met een veulen zo in de trailer gezeten, alleen kreeg ik bij een van hen een beetje het gevoel dat ie juist ging klooien omdat er iemand met hem in de trailer stond. Maar als er echt geen ander paard mee kan gaan zou ik het bij zo n jonkie denk ik ook niet aankunnen om geen oogje in het zeil te houden.

-x- Nouska

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 17:44

Of dat volgens de wet mag weet ik niet, maar het is zeker een stuk veiliger dan het veulen er los in te zetten....

Ik ken iemand die het ook zo deed en dat ging altijd goed.

Hij moest toen ook het veulen wat hij verkocht, brengen.
De koper had al eerder een veulen gekocht en dat veulen was niet "heel" aangekomen.Dus dat risico wou hij niet lopen...afrekenen bij aankomst... (duur veulen trouwens)

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 18:46

Volgens mij mag er niemand in de trailer erbij zitten. Ik denk dat dit juist meer onrust kan geven juist omdat je zelf ws ook zenuwachtig bent.
Ik heb afgesproken met de fokker mijn veulen in oktober/ november te komen halen. ( hij is van april dus is hij 6/7 maanden.) Hij is dan en afgespeend en over op veulenbrok dus kan ik hem gerust vervoeren. Veel stro dus en voorbalk eraf. Ik onthou het!!

jupiler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 22:08

Inmiddels zijn we weer een keer bij ons "kind"gaan kijken. Hij groeit echt enorm hard!! Moeder is maar 1.43 en meneer is nu al 1.11m. Is dit normaal?? Vader is niet bekend. Was misschien een flinke vent. Hij eet enorm goed. Pakt alle soorten vast voedsel aan en gaat er zonder ma op uit in de wei. Heeft inmiddels ook al met een van hun andere paarden en moeder samen gestaan en dat ging ook goed.
In de buurt van de verkopers is een stal met tinkerliefhebbers. Zij hebben ook ervaring met veulens (fokken ook zelf). De bedoeling is nu om hem daar naartoe te brengen. Afspenen bij hun thuis gaat echt niet lukken. Dus een klein ritje zal er maar hoeven te worden gemaakt om hem naar die stal te brengen. Is een dorp verderop, dus dat zal nog wel gaan lukken. Hij blijft daar dan in eerste instantie totdat ie gewend is dat ma er niet meer bij zal zijn. Pas dan gaat ie de lange rit naar ons toe maken. Op die stal zullen ze ons vast ook een goed advies kunnen geven over het vervoer. Wellicht hebben ze daar een paardje wat mee op rit kan. Misschien maak ik me ook veel te druk, maar beter zo dan geen info inwinnen en grote fouten maken toch?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 07:45

Dit klinkt als een hele goede oplossing. Een veulen zo maar weghalen bij de moeder, alleen in een trailer stoppen (en dacht je dat dat lukt, bij een 4 maanden oud Tinker-veulen dat tegen die tijd 1.20 hoog is???) is vragen om problemen. Eerst elders afspenen, met soort- en leeftijdsgenootjes, is een perfecte tussenstop.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 15:41

De meeste roepen hier makkelijk dat de merrie en het veulen samen gebracht moeten worden. Tuurlijk is dat voor het veulen het beste, maar wat denken jullie van die merrie? Die flipt toch helemaal als ze zonder haar veulen terug moet. Ik heb mijn veulen ook verkocht maar no way dat mijn merrie mee naar die mensen gaat. Weet zeker dat ze er een trauma aan over houdt als ze zonder haar veulen mee terug moet, ben eerlijk gezegd ook bang dat ze zou verongelukken. Ze is normaal gesproken al niet zo´n held op de trailer. Ik kan me dus ook heel goed voorstellen dat die verkopers dat niet willen. Ze dienen het veulen natuurlijk wel netjes af te spenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 16:15

jupiler schreef:
Inmiddels zijn we weer een keer bij ons "kind"gaan kijken. Hij groeit echt enorm hard!! Moeder is maar 1.43 en meneer is nu al 1.11m. Is dit normaal?? Vader is niet bekend.

Weet je hoe oud je merrie is? Het merrieveulen van mijn merrie was met 1 maand 1.10 en met 10 weken 1.19, moeder is 1.45, en vader 1.65

Geboorte: 98 cm
14-dagen: 1.04 m
1 maand: 1.10 m
6 weken: 1.12 m
8 weken: 1.15 m
10 weken: 1.19 m

jupiler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 21:03

Hoi hoi,

De merrie (moeder) is ongeveer een jaar of 10. Het is zeker niet haar eerste veulen. Het veulen is dan ook erg "vrij"opgevoed als ik het zo mag omschrijven.

Inmiddels is het zo goed als zeker dat ze hem naar die andere mensen brengen om hem daar af te spenen. Bij hun thuis is echt geen mogelijkheid. En van de meeste kanten wordt het door vakmensen afgeraden om de merrie mee te nemen, om dus inderdaad te voorkomen dat de merrie tijdens het transport terug rare dingen gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 21:27

Oops... ik zie nu dat ik merrie had getypt, maar bedoelde je veulen Sorry!

jupiler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 21:38

Ha,

Veulen is van 20 april, dus nu 3 maanden geweest, gaat dus rond 20 mei van de moeder af, met 4 maanden.

Hij was met 8 weken 1.07meter en de laatste keer (twee weken terug) was hij dus al 1.11m. En moeders is dus niet zo groot.........maar dat zegt misschien niks.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 08:09

alleen het veulen in de trailer en dan rustig aan naar huis rijden (veulen wel los, kan zichzelf dan beter staande houden dan dat wanneer ze vas staan).

Over de leeftijd, weet waar je aan begint met een veulen van 4 maanden te spenen...... ik heb 3 jaar geleden zo'n veulen gekocht (4 maanden oud) en 2 weken later was ze er niet meer. Ik zal je de verdere details besparen, maar wij wachten voortaan tot de 6 maanden en DA zeggen ook 6 maanden en niet eerder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 08:15

Samen in de trailer.

Bij ons op stal hebben we het ook zo gedaan, zonder moeder verwont het veulen zichzelf heel erg ..

illi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:39

maar als je het veulen samen met de merrie weg brengt. zit je toch zelf met een probleem, als je weer terug naar huis moet. dan kan je veulen wel veulig zijn aangekomen, maar je meot zelf ook nog veilig thuis komen met je merrie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:28

Een flippend veulen in de trailer is erger dan een merrie die een beetje naar haar baby loopt te hinniken. Op het moment dat de moeder het kind niet meer hoort is het snel over met de paniek.

eeyore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 17:22

Ik heb gister mijn veulen thuis gekregen. Zij is wel samen met de moeder gebracht, ook omdat het een rit van 2 uur was.

Het veulen heeft zich heel erg goed gedagen op trailer. De moeder stapte zonder problemen zonder veulen weer op trailer en is tijdens de terug weg ook heel rustig geweest. Ondanks dat het veulen nog maar 4 maanden en 1 week oud is, had zij toch wel genoeg er van. Zelfs bij thuiskomst hinnikte ze bijna niet en geflipt is ze zeker niet.

Het is een merrie van mijn ouders en we weten na alle veulens die ze gebracht heeft heel goed dat deze merrie na 3,5 maand geen zin meer heeft in het veulen. De merrie begint dan ook heel erg af te vallen en we kunnen er niet zoveel voer instoppen dat ze op gewicht blijft. Voor de merrie is het dus wel noodzakelijk om haar te spenen.

Het veulen is overigens voor zijn leeftijd behoorlijk aan de maat en ook veel te dik. Dus onze mening en ervaring is dat ze er prima uitkomen! Ze staat nu op box met twee paarden naast zich en heeft het prima naar haar zin.

Veel plezier van je veulentje.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:23

Cassidy schreef:
Een flippend veulen in de trailer is erger dan een merrie die een beetje naar haar baby loopt te hinniken. Op het moment dat de moeder het kind niet meer hoort is het snel over met de paniek.

Ik heb wel eens andere verhalen gehoord.
Mijn veulen heb ik 2x geleden alleen in de trailer vervoerd. Ze was toen al afgespeend en kon vast staan. Zolang je maar blijft rijden heeft het veulen het druk genoeg met zich staande houden en ze kunnen sowieso nergens heen. Een boze merrie in de trailer wil nog wel eens anders uitpakken, kosten wat het kost eruit willen komen.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:17

Tessebes schreef:
Ik heb wel eens andere verhalen gehoord.
Mijn veulen heb ik 2x geleden alleen in de trailer vervoerd. Ze was toen al afgespeend en kon vast staan. Zolang je maar blijft rijden heeft het veulen het druk genoeg met zich staande houden en ze kunnen sowieso nergens heen. Een boze merrie in de trailer wil nog wel eens anders uitpakken, kosten wat het kost eruit willen komen.

Ik neem dat iedereen hier verschillende ervaringen meeheeft. Ik ben nl ook van mening dat merries over het algemeen wat minder hysterisch reageren dan het veulen. Plus ze hebben meer ervaring met trailers en zijn wat voorzichtiger. Als ik zou moeten gokken welke van de twee gaat flippen dan denk ik toch eerder het veulen (en ja, dat heb ik dus wel al eens gezien).

Maar ik was onder de indruk dat TS al voorzorgsmaatregelen aan het nemen is

-x- Nouska

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:35

Ik heb hetzelfde probleem. Ik moet in september ook m'n veulen op gaan halen. Ik weet nog niet hoe ik het ga doen.. Het wordt ook wel een lange rit (ongeveer 2 uur).. Ik zit er over te denken om er zelf bij in te gaan, heeft iemand hier ervaring mee?

jupiler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 21:50

HIJ IS THUIS !!!!!

We hebben hem vorige week zaterdag samen met de moeder in de trailer naar het naburige dorp gebracht. Moeder en veulen een heel klein beetje sederin gegeven om paniek te voorkomen. Geen centje pijn dus. Alles prima verlopen. Moeder is mee uitgestapt en naderhand weer ingestapt en hun zijn meteen weer vertrokken.

Op die manier hoefde er geen lange rit aan te pas te komen om moeder en veulen te kunnen scheiden. Hij stond daar samen met soortgenootjes op de wei en was moeders na 1 dag al vergeten, hij heeft werkelijk waar maar 1 dag gehinnikt.

Vandaag hebben we hem mee naar huis vervoerd.
We hebben in de punt van de trailer een paar balen stro opgestapeld tot de hoogte van de buis, dit om te voorkomen dat hij bij vallen/liggen onder de buis terecht zou komen. Vervolgens hebben we hem aan de zijkanten van het halster (beide zijdes) vastgezet ter hoogte van de buis. De touwen hebben we zo lang gehouden dan hij zich er niet in kon verwarren maar dat mocht ie gaan liggen/vallen hij zichzelf niet op kon hangen. Ja ja, en dit op advies van de vader van een boer waar we mee bevriend zijn. Ja ja, die oude boertjes zijn zo gek nog niet altijd!

We moesten ongeveer anderhalf uur rijden en zijn tussendoor 1 keer heel gauw gestopt om door de ruitjes (niks opengemaakt) even te kijken hoe hij erbij stond. Nou prima hoor. We hadden niks op de bodem gelegd, omdat ik het idee had dat dat het blijven staan niet gemakkelijker zou maken. We hadden hem wel weer een heel klein beetje verdoving gegeven. Net genoeg om hem het idee te geven dat het allemaal niks uitmaakte, maar wel zo dat ie nog gewoon stevig op z'n benen stond.

Ik ben reuzeblij dat ie eindelijk hier is. Ik zag zo tegen het vervoer op!

Bedankt voor iedereen die mee heeft willen denken, en succes voor iedereen die zijn of haar veulen nog naar huis gaat halen.

groetjes karin