Wat en wanneer bij drachtige merrie (scannen, enten etc)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaiNat

Re: Wat en wanneer bij drachtige merrie (scannen, enten etc)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 18:22

zo wat een informatie allemaal!
Mijn shetlander is 2 weken terug gedekt en ik zit eigenlijk met dezelfde vragen. Wel of geen wormenspuit, rhino enting, enting enz. Bij ons op stal worden ze allemaal gelijk ontwormd maar kan dat ook geen kwaad? Op de verpakking staat vaak ook voor drachtige merries maar hoe veilig is dat?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 18:52

Ik ontworm ook altijd gewoon door en aangezien ze hier altijd in een groep lopen ben ik daar erg nauwkeurig mee.
Ik zorg dat de merries altijd vlak voor het dekken ontwormd zijn en alleen de eerste 3 weken ontworm ik ze absoluut niet.
Dan zit je toch met de innesteling van het vruchtje en dat is een wat kwetsbaar moment.
Vaak komt het dan zo uit dat ze de 4e of 5e week ontwormd worden. En verder om de 6-8 weken of 3 maanden (ligt aan het soort middel).

Tetanus/influenza enten doe ik standaard 2x per jaar. Aan het eind van de zomer (goede bescherming tijdens herfst/winter) en 4-6 weken voor het veulenen (antistoffen in de biest). Dit komt bij mijn merries bijna altijd netjes om de 6 maanden.
Rhino enten heeft alleen zin als alles wordt geent.
Tegenwoordig heb ik de drachtige merries gescheiden van de jonge opfok en komen er ook geen vreemde paarden bij in de buurt.
Andere jaren werd alles geent, van drachtige merrie tot shetland schouwhengstje...
Ligt aan het middel hoevaak ze geent moeten worden.
Mijn DA ent met een middel wat slechts 1x per jaar hoeft als standaard enting en bij drachtige merries 2x per jaar.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 20:17

flettie schreef:
Maar euhm.... jemig wie was dat ook alweer? Die heeft haar merrie begin deze week net opgehaald bij St. Patrick.... anyway: die merrie luste er ook wel pap van en is toen ook een keer of 6-7 gedekt.

Denk dat je mij (nouja, Keeva dan Haha! ) bedoelde Flettie, maar die is "slechts" 4 keer gedekt hoor Knipoog . Zoooo'n slettie was ze nou ook weer niet Bloos

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 20:21

haha, nou Lisje is weer veilig en wel thuis, ze is in totaal 8 keer (!) gedekt, en nu is het afwachten tot we kunnen scannen... Haha!

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 20:56

8 keer ?!!? En dan noemen ze die van mij een slettie Haha! Haha! Haha! .
Spannend hé, afwachten !! We horen het wel hé ! Je hebt in ieder geval een prachtige hengst uitgekozen voor Lisje !

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 07:25

Haha, ja precies, ik was al bang dat ze hengstig zou blijven, dat ze niet meer mee naar huis wilde... Haha!

Heel spannend nog even... Ja

Dank je, ik vind het zelf een hele leuke passende combi...

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 17:09

WenK schreef:
haha, nou Lisje is weer veilig en wel thuis, ze is in totaal 8 keer (!) gedekt, en nu is het afwachten tot we kunnen scannen... Haha!

Hebben ze om de dag gedekt of elke dag.

ps:ik heb mijn merrie 2 jaar geleden met 16 dagen gescand en het was toen al duidelijk te zien.Want ik zat te denken als je haar 18 dagen na de laatste dekking scand,dan is ze als ze regelmatig hengstig is,toch al hengstig.En als je haar dan nog weg moet brengen(als ze niet drachtig is),moet je geluk hebben dat het dan ook gelijk kan.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 17:15

Elke dag...

Je ziet bij haar helaas niet of ze hengstig is, afgelopen week, bij de hengst is het de eerste keer in ruim 3,5 jaar tijd dat ik haar hengstig heb gezien. Ze zal het ongetwijfeld wel regelmatig zijn, maar ze toont het alleen niet. Met rijden erg prettig, met dekken minder.

Ik ben bang dat we met eerder scannen per ongeluk toch iets over het hoofd zullen zien en onnodig nogmaals gaan dekken.

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 17:26

Spannend hoor!
Ik houd je topic in de gaten.

dries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 18:19

erg leuk en leerzaam topic, ik zat namelijk ook wel een beetje met dezelfde vragen.
mijn merrie staat nog bij de hengst en wordt elke dag gedekt ze staat er nu pas vanaf zaterdag en is zaterdag ook voor het eerst gedekt, in totaal nu dus 3 keer. ik hoop niet dat het erg lang gaat duren voor ze afslaat want ik mis haar nu al zo erg. als ze woensdag nog niet terug komt ga ik maar eens bij haar kijken anders hou ik het niet vol hoor.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 18:49

ik sta versteld dat de merries elke dag gedekt worden
Wij hebben zelf een dekhengst.. maar wij dekken om de dag. Sperma leeft 48 uur. ook als het in de merrie zit.
Dus elke dag dekken heeft geen enkele zin. daarbij als de hengst elke dag zn kwakje kwijt raakt wordt het kwaliteit iets minder..
daarbij onnodig dekken is niet bevoordelijk voor de merrie

maar goed. ik hoop dat ze drachtig is!!!!!!!!!! daar gaat het om Knipoog

dries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:53

Cayusejuhh schreef:
ik sta versteld dat de merries elke dag gedekt worden
Wij hebben zelf een dekhengst.. maar wij dekken om de dag. Sperma leeft 48 uur. ook als het in de merrie zit.
Dus elke dag dekken heeft geen enkele zin. daarbij als de hengst elke dag zn kwakje kwijt raakt wordt het kwaliteit iets minder..
daarbij onnodig dekken is niet bevoordelijk voor de merrie

maar goed. ik hoop dat ze drachtig is!!!!!!!!!! daar gaat het om Knipoog

hoe zit het dan met de hengsten waar heel veel vraag naar is die moeten toch elke dag op de bok een kwakie afleveren, is hun sperma dan ook van mindere kwaliteit?
in de natuur denkt een hengst toch ook niet van jou heb ik gisteren al gehad dus vandaag niet hoor, morgen weer, daar worden de merries toch ook elke dag gedekt en daar dekt een hengst zelfs meerdere merries op een dag. dan zouden er in het wild dus niet veel veulens geboren worden.
of is dit nu heel raar wat ik zeg? zo denk ik er over in idergeval.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 21:06

je kan er over denken wat je wilt. maar het is gewoon bewezen. waarom zou je overdreven doen als het niet hoeft? spaart je hengst uit
een paard heeft erg veel krachten nodig om een zaadlozing te krijgen. Als het zo voorkomt dat je veel merries moet dekken tja. dan zal het moeten ..
maar met KI> kunnen ze BTW meerder merries bevruchten van 1 sprong!

Wij hebben het ook nu dat we meerdere merries hebben.. dan is het elke avond raak. maar de kwaliteit neemt wel degelijk iets af als ze elke dag dekken.
Daar heb je preparaten voor ( NEE GEEN DOPING)
maar dan nog.. ( HEE mijn naam ( CAYUSEJUHH) mag mischien wel jong overkomen ,.. maar ik ben getrouwd en moeder van BIJNA 3 kinderen.( over 10 weken word de derde geboren) . en heb een eigen hengstehouderij Knipoog)
Laatst bijgewerkt door Caye op 23-05-05 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 21:16

Ja,ik sta ook versteld van het feit dat er zo vaak gedekt is.

Mijn merrie is van de week ook gedekt 2 keer op maandag en woensdag.
Misschien is het qua ras verschillend en of het maar bij een "boer"gebeurd of op een dekstation.

Maar ik vond 8 keer dekken ook erg veel,maar ja je weet wel dat het sperma op tijd bij het eitje was.(nu nog drachtig) Knipoog

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 21:21

daarbij.. hengstn mogen pas KI dekken als ze eenhoog TNB gehalte hebben.. een hoge waarde aanlevende sperma cellen.
wij hebben gekozen voor natuurlijk dekken.. van wege dat het KI gebeuren meer geld kost dan natuurlijk.

het heeft niks met het ras te maken. want wij hebben zelf ook een tinkerdekhengst Knipoog het zelfde ras als de TS over heeft.. Haha! die hengst is van onze collega hengstenhouder en zeker een toffe meid! alleen tja.. vroeg ik me dat af ja. maar ieder zn eigen manier van dekken met dehengst.. maar niet de mijne Haha!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 21:30

Aan de hand dekken doen we hier met onze hengst ook om de dag en zo zijn mijn merries bij andere hengstenhouders ook altijd gedekt.
Maar met de hengst in de kudde zie ik hem echt niet in zijn agenda kijken wie er aan de beurt is Haha!
Vaak zie ik hem dan meerdere keren per dag dekken, geen enkel probleem met de bevruchting.
Dan heeft hij natuurlijk wel wat minder merries te dekken en hij loopt niet in de sport.
In de kudde dekken vraagt heel wat meer van een hengst.

En wat te denken over de padhengsten van vroeger? Die gingen 's ochtends op de wagen en dekten de hele dag door overal de merries.
Werd de route 2 dagen later wel andersom gereden maar dan nog...

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:24

DAAR heb je helemaal gelijk in wat je zegt MarijeR. Maar toch .. als je de mogelijkheid heb .. Verward maar goed.. ik ga dit topic niet een discussie van maken offcourse Haha!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 09:31

Ik denk dat iedereen het weer anders doet en daar andere gedachten over heeft. Voor iedere methode zal wel wat te zeggen zijn en ieder zal zijn reden wel hebben denk ik zo...

Vind het overigens wel een interessante discussie.

Ik sprak trouwens gister nog de fysio, die haar moet gaan behandelen, maar die wist niet zeker of behandelen en rijden ed geen kwaad kon met oog op het innestelen enzo, heeft iemand hier daar nog een idee over?

Ik denk zelf dat het weinig kwaad kan eigenlijk, in de natuur moeten ze ook lopen etc...

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:34

mijn merrie heeft nog gewoon wedstrijd gelopen..
Net als bij vrouwen ( ervaring hier Haha!) kan je alles doen hoor!
Dus doe wat je wilt. Haha!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 09:41

Dat dacht ik zelf dus ook, maar omdat de fysio (is wel een man natuurlijk Tong uitsteken) twijfelde wist ik het even niet meer...

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 14:58

hmmmm, zal zelf maar ff uitleggen waarom ik dagelijks dek met mijn hengst, heeft namelijk een heel simpele reden, ze staan de gehele dag naast elkaar met een stroomdraadje ertussen, als ze dan niet dagelijks dekken word zowel de hengst als de merrie erg onrustig, dus om de rust te bewaren, hoppa Knipoog
en zo vreselijk dalen in kwaliteit doet het niet, wat ik dus niet doe is meerdere merries op 1 dag dekken, dat is gewoon te intensief, als de ene merrie afgeslagen kan de volgende pas komen, zo, duidelijk nu Haha!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 15:02

Haha en dat op een christelijk tijdstip Sas... Haha! Knipoog

Wat heb je trouwens met Lisje gedaan? Ze doet helemaal gek!! Haha! Ze vind een pony in het land leuk waar ze normaal doodsbang voor was, ze speelt nu zelfs treintje met 'm en ze wil alleen maar aandacht als ik 'r ben, word gek van die aanhankelijkheid van d'r... Haha!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:20

HMMMMM, Ik wil ons niet gek maken, maarre, drachtige merries staan erom bekend dat ze enorm aanhankelijk worden Bloos , maar eerst maar eens de scan afwachten Knipoog

dries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:48

Tinkermuts schreef:
HMMMMM, Ik wil ons niet gek maken, maarre, drachtige merries staan erom bekend dat ze enorm aanhankelijk worden Bloos , maar eerst maar eens de scan afwachten Knipoog

mijn merrie is altijd al heel erg aanhankelijk, ik hoef maar naar buiten te stappen en ze staat al te hinnekken als ze meziet en loopt me altijd overal achterna, andere paarden mogen niet in mijn buurt komen ze eist alle aandacht op.
ze word op het moment ook gedekt , dus dat moet wat worden als ze nog aanhankelijker wordt, dan mag ik niet meer weg denk wordt in de stal slapen dan Haha!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:54

haha, Dries, begin maar vast een woonplaatsje in te richten in de stal van je paardje, succes met de dekkingen enz. Knipoog