Ervaringen met blinde veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jepsica

Re: Ervaringen met blinde veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 10:52

Heel veel sterkte ermee.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 14:00

baroen schreef:
mijn hele persoonlijke mening? ik vind niet dat zo'n diertje een paardwaardig bestaan gaat hebben en zou ook kiezen voor inslapen....hoe naar en moeilijk ook... sterkte...

Mijn eerste reaktie was idd ook, dit is niet paardwaardig en ik zou haar in laten slapen. Maar even verderop lees ik dat ze na het afspenen de beslissing gaan nemen. Dit zal zeker voor de merrie een veel betere oplossing zijn. Het veulen al direct wegnemen bij de merrie doet niet veel goeds aan haar hormoonhuishouding.

Daarentegen zal de beslissing om het veulen in te laten slapen VEEL zwaarder zijn omdat je je toch aan zo'n beestje hecht. Huilen Niettemin het welzijn van het paard dien ALTIJD voorop te staan, hoe erg wij mensen het ook vinden. In de "echte" natuur zou zo'n veulen nooit overleven.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 14:10

Niet gaan vergelijken met de echte natuur. In de echte natuur leven paarden in het wild en beslissen zelf over hun leven.

Maar dat terzijde. Ik ken meerdere paarden die blind zijn en hier geen last van ondervinden. Paarden kunnen heel goed ruiken, voelen en horen. Je moet je ook indenken dat het voor het veulen nu eenmaal niet anders is. Het zou veel erger zijn als het veulen pas later blind zou worden. Ze hoeft dan niet om te schakelen, ze weet niet anders.

Kijk anders een bij een ander topic (hier werd gevraagd wat je zou doen als iemand je een gratis veulen aan zou bieden die blind is). Hier hebben meerdere mensen op gereageerd die zelf ervaring hebben met blinde paarden.

Succes ermee. En ik wil je 1 ding meegeven. Als je het geld, de tijd en de ruimte ervoor hebt. Hou het veulen dan. Zij kan er ook niks aan doen dat ze blind is geboren... En ieder mens en dier heeft toch recht om te leven (mits dit haalbaar is). En net als blinde mensen of dieren, heeft een paard ook een kans nodig.

Ik weet dat ik hier veel reacties op ga krijgen, maar ik vergelijk dieren nu eenmaal met mensen. Als je zelf een kind hebt die blind is of iets anders mankeerd, dan ga je toch ook niet overwegen om het weg te doen! Dit is geen discussiepunt (want dan gaan we off-topic), maar het is wel mijn mening!

Heel veel succes ermee en hou ons op de hoogte.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 14:20

Ik heb ook ergens gezien dat de merrie een bel om kreeg en dat het veulen haar zo wist te vinden.
Ik denk dat het veulen er best mee kan leren leven, als de eigenaar dat ook wil denk ik dat hij best een goed leven kan hebben. met natuurlijk de nodige aanpassingen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 14:33

STOP je kan blinde veulens net zo goed op voeden als blinden honden.
Je hebt speciale kastjes waar mee ze een inpuls (geen stroom) krijgen als je ze roepen. je hebt dan een draad wat je om de wei heen kan leggen dat ze een inpuls krijgen dat daar een draad staat dat leren ze zo. Ze horen nog wel dus ze horen beter als het gemiddeld paard. je kan hem ook later in rijden maar wel op 1 voor waarden. Het veulen moet je 100% vertrouwen. Want dat moet hij ook kunnen want die kan overal tegen aan lopen. Dus je zou nu al moeten beslissen wat je er mee wil doen en of het voor langere tijd wil houden en de tijd hebt om hem alles te leren. Anders iemand anders zoeken die dat wil gaan doen en al vanaf die af gespeent is aan die andere geven

maar het is wel mogelijk succes

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 17:01

Voor ons blijft het erg lastig. We hebben er bewust voor gekozen om het veulen niet direct in te laten slapen toen wij achter de blindheid kwamen ondanks de adviezen van diverse DA.

Dat een mogelijke beslissing tot inslapen over 5 maanden een stuk zwaarder is zijn we ons terdege van bewust.
We zullen ons terzijnertijd laten leiden door
a. de verhalen/ervaringen die wij hebben gehoord.
b. hoe ontwikkeld het veulen zich de komende tijd qua "paardwaardigheid"
c. Is het voor ons realistisch dat wij het veulen haar hele leven kunnen houden en een paardwaardig bestaan geven.
d. Wat wij iig niet willen is dat dit dier in de handel terecht zal komen.

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 17:09

horselover23 schreef:
Voor ons blijft het erg lastig. We hebben er bewust voor gekozen om het veulen niet direct in te laten slapen toen wij achter de blindheid kwamen ondanks de adviezen van diverse DA.

Dat een mogelijke beslissing tot inslapen over 5 maanden een stuk zwaarder is zijn we ons terdege van bewust.
We zullen ons terzijnertijd laten leiden door
a. de verhalen/ervaringen die wij hebben gehoord.
b. hoe ontwikkeld het veulen zich de komende tijd qua "paardwaardigheid"
c. Is het voor ons realistisch dat wij het veulen haar hele leven kunnen houden en een paardwaardig bestaan geven.
d. Wat wij iig niet willen is dat dit dier in de handel terecht zal komen.

Ik vind dat je de goede beslissing maakt! Ik heb ook een paardje gekend en dat is tot 3 jaar ook prima gegaan, die is aan iets heel anders overleden, dus ze is niet oud geworden, maar die stond op een weiland met bomen en andere paardjes en ze liep nooit ergens tegenaan en als ik in de wei stond,kwam ze zonder fout naar me toe! Ik denk idd dat de andere zintuigen veel beter ontwikkelen en dat je het best ff kan aanzien!!
Veel succes, ik ga erg duimen! Ach gut

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 17:50

Ik heb ook een veulen gekend dat blind was, de moeder had idd een bel aan haar halster hangen, zo kon het veulen precies horen waar zijn moeder zich bevond.

Het is net zo behandeld als een normaal veulen, afgespeend en daarna in de opfok gegaan, in het begin zag het er allemaal een beetje hopeloos uit, maar al snel werd ie opgepikt door zijn opfokgenootjes, toen ie 2,5 was is hij uit de opfok gehaalt, en toen heeft zijn eigenaar ruim een jaar, dag in dag uit, met hem gewandeld, alles wat je maar kon bedenken, trailer in en uit, hij vertrouwde haar voor de 100%.

Toen ie ruim 3,5 besloot ze hem in te rijden, voor hem erg wennen, maar het vertrouwen was het belangrijkst, en nu is het een onwijs vrolijk ding dat een heerlijk leven heeft Lachen

Het is het proberen waard, echt waar !