drachtig? ik weet t niet meer graag antw.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re: drachtig? ik weet t niet meer graag antw.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 13:02

Ik ben benieuwd Lachen!

Die van mij was niet zo zeer dik,maar had wel hele volle uiers.(Vorig jaar wel een veulen gehad).Maar het is zeker weten geen ontsteking..dus Da was er gister weer..Hm ja misschien toch drachtig*owow* maar gelukkig was ze leeg Party!!.

Ik zou die van jou gewoon even op laten voelen..Haha!

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 13:07

Maiden betekent dat de merrie voor de eertse keer een veulen krijgt, maar ik geloof niet dat dat bij jouw merrie het geval is toch?
Mijn merrie zit nu bijna op 11 maanden en pas bij 10,5 maanden begon de uier zich te vullen, dus dit verandert per merrie. Ik zou haar gelijk op laten voelen, want als ze drachtig is dan kun je gelijk overschakelen naar merriebrok, dit hebben ze namelijk nodig!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 13:10

zou wel leuk zijn als ze drachtig is Haha! heb je er 2. Ze is inderdaad wel ronder geworden,t paard van me tante heeft het ook gehad en werd echt alleen maar dikker toen is de veearts erbij geweest en ze is dus schijndrachtig ofzoiets...

ik zou ook de DA er even bij halen om te laten voelen dan weet je t zeker Haha! hoe lang heb je d'r nu?

meimei_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 17:44

Myrdal schreef:
Maiden betekent dat de merrie voor de eertse keer een veulen krijgt, maar ik geloof niet dat dat bij jouw merrie het geval is toch?
Mijn merrie zit nu bijna op 11 maanden en pas bij 10,5 maanden begon de uier zich te vullen, dus dit verandert per merrie. Ik zou haar gelijk op laten voelen, want als ze drachtig is dan kun je gelijk overschakelen naar merriebrok, dit hebben ze namelijk nodig!

neej ze heeft inderdaar bij dr vorige eigenaar al 2 keer een veulen gehad.

Citaat:
hoe lang heb je d'r nu?

nu ruin 5 maanden

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 09:47

En weet je het al? Haha! ik heb even naar de drachtige merrie's bij mij op school gekeken zijn er 4. Die hadden al een behoorlijk gevulde uier. Ik vind Myrthe er wel drachtig uit zien. Staat ze nu vaker in de wei? Of rijd je nu minder? M&M staan nu vaak in de wei, krijgen(vind ik) veel te veel biks(m'n moeder zorgd nu voor ze) nog meer dan dat Umi krijg! komt ook nog bij dat ze sinds november/december stil staan....dus ze hebben wel een buikje gekregen Tong uitsteken

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 11:48

@ Louiza: Mijn merrie was op die foto bijna 11 maanden drachtig. Ze is nu al overtijd.

Ik vond op de laatste foto's van je ook wel dat je merrie er drachtig uit ziet. Maar die uier kan ook wel zo zijn vanwege het feit dat ze fokmerrie is geweest. Het is natuurlijk ook niet uitgesloten dat ze drachtig kan zijn met zoveel hengsten eromheen. Maar toch maar even de DA laten komen, want aan een buik kun je zo weinig zien, kan ook een grasbuik zijn en vooral Haflingers kunnen nogal eens vet worden.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 12:30

Sjen schreef:
@ Louiza: Mijn merrie was op die foto bijna 11 maanden drachtig. Ze is nu al overtijd.

Maar toch maar even de DA laten komen, want aan een buik kun je zo weinig zien, kan ook een grasbuik zijn en vooral Haflingers kunnen nogal eens vet worden.

hier ben ik t mee eens, er zitten nu ook veel eiwitten in t gras.

meimei_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 19:28

heej
nee het is zeker geen grasbuik, dit omdat ze al heel lang niet meer op het land gestaan heeft.
het is eigenlijk bijna zeker dat er een veulentje in zit maar zeker weten doen we het op 12 mei dan word ze opgevoeld.
de symptonen die we nu hebben gemerkt:
-dr banden zijn slap
-ze heeft een dikke buik ( achterbuik en in de vorm van een punt)
-ze is sinds gisteren super sjaggerijnig naar andere paarden ook naar dr lieve vriendje waar ze eerst dikke vriendjes mee was...
-alleen ik mag lang aan dr buik komen en aan dr uiers bij meeste anderen trapt ze dan omhoog
- er zit meer beweging in de buik dan normaal, dit heeft vooral een vrouw opgemerkt die zelf jaren lang in een fokkerij heeft gewerk en zelf fokt.
- ze is nog niet hengstig geweest bij mij, ook niet toen er een paardje kwam die 3 weken ervoor geruind was andere merries werden helemaal hengstig en zei trok zich niets van hem aan en ging piepen en boos doen
- ze is alleen bij dr buik dik verder dr ruggraat en front en bij t kruis zijn super( te) dun

sinds vandaag doet ze dr staart ook steeds een stukje opzij is dit ook een teken ofzo?
verder zegt bijna iedereen van stal het.. dit wil niets zeggen maar er zijn wel een paar van stal die ervaring ermee hebben.

deze foto is gisteren van boven gemaakt:
Afbeelding

Valentinotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:34

Hoihoi!
Ze ziet er inderdaad wel drachtig uit jah! Ik ga de topic zeker volgen! Vind het erg spannend!
Zou wel leuk zijn voor je! 2 voor de prijs van 1!!!
Ga je het veulen houden als er een veulen zou komen?
Ben benieuwd iig veel succes!!!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 21:49

Waarom wacht je helemaal tot 12 mei om haar te laten opvoelen? Als ik dit zo lees en zie zou ik direct actie ondernemen. Mijn merrie is nu 10,5 maanden drachtig en ziet er net zo uit als jouw merrie.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 22:00

Ik zit met ong. hetzelfde probleem, en vraag het dus aar even in dit topic.

Mijn merrie is de laaste tijd veel dikker dan voorgaande jaren dat ze op het land stond. Normaal had ik moeite om haar op gewicht te houden terwijl ze dit jaar veel dikker is dan mijn fjord
Het is ook echt alleen de buik die dik is, voor de rest ziet ze er prima uit, ook altijd op tijd ontwormt.

Het aller ergste vind ik nog wel dat als ze zwanger is de papa een tuiger x fries moet zijn Dat was de enige hengst op mijn vorige stal). Mijn paardje is een appaloosa Verdrietig

Maandag de dierenarts maar even bellen om op te voelen.... Kan iemand mij een beetje vertellen hoe dit gaat?

Weet iemand of ik de kosten op de eigenaar van de hengst kan verhalen? Mag eventueel ook via pb.
En mocht mevrouw zwanger zijn dan kan ik met wat advies gebruiken Bloos

meimei_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 22:09

Vasthi schreef:
Waarom wacht je helemaal tot 12 mei om haar te laten opvoelen? Als ik dit zo lees en zie zou ik direct actie ondernemen. Mijn merrie is nu 10,5 maanden drachtig en ziet er net zo uit als jouw merrie.

het zit zo>
ze is kreupel en moet daarvoor naar utrecht, maar as. maandag tot vrijdag ga ik naar athene dus dan kan het zowiezo niet.
en in utrecht hebben we donderdag al een afspraak.

als ik kijk naar de foto s die ik van de oude eigenaar gekregen heb waar ze een veulen heeft zal ze nog wel wat dikker moeten worden.( of worden ze na het veulenen weer dikker door het eten?)
ik zelf vind t ook wel stom dat het nog 12 dagen duurt maar k kan er zelf ook weinig aan doen... ik vind het namenlijk onzin om mn eigen da te laten komen om dr te laten opvoelen als ik een paar dagen later naar utrecht met dr ga. (en als ik de da laat komen ben ik alleen aan de voorijdkosten al ruim 30 euro kwijt.. die paar dagen kunnen er dan ook nog wel bij) Je hebt wel gelijk hoor ik zou het ook veel liever eerder willen maar het kan gewoon niet.
ik hou het er maar op dat er met dr uiers nog niets is gebeurt en dat dr buik nog een stukkie dikker moet worden.

dit is de foto die ik gekregen had toen ze daar een veulen had gekregen
Afbeelding

lisa6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 22:27

heej heej

ik ben de vandaag geweest Haha! Haha! ik heb elke jaar een veulen!!
ik denk dat ze wel drachtig is en dat z enu op de 9 of 10 maanden zit
als jij kijkt naar de eertse foto´s van der buik en de laatste van boven is ze heel wat dikker!!! en een gras buik kan het niet zijn want heeft nog nooit bij jou op het land gestaan!
bel me wel ff he als je 12 mei iets weet
en maak na je vak weer foto´s van uiers en van bovenaf kan je miss wel verschil zien

-x-x-x anne

p.s. stuur me een kaartje Tong uitsteken

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 18:27

Heey, ik heb hier helemaal geen verstand van.. Knipoog maar ik heb wel eens dingen gehoort, dus zo aan die aanwijzingen te zien lijkt het wel dat ze drachtig is.. ( van wat ik heb gehoord) niet hengstig enzooi. Ik ga dit topic ook maar eens volgen.. zou wel willen weten of het een kleintje word.. Knipoog