Veulen geboren! Alleen die benen ... ( foto )

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Veulen geboren! Alleen die benen ... ( foto )

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:09

Komt goed hoor. Mijn Wiz liep ook op de kogels achter. Duurde bij hem iets langer voor hij echt rechtop stond (een week of drie). In die tijd is de DA wel twee keer komen kijken. Advies: naar buiten en zoveel mogelijk laten lopen.

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:11

Geen zorgen, waarschijnlijk heeft het veulen een beetje scheef in de baarmoeder gelegen.
Wij hadden er eentje die liep echt verschrikkelijk scheef!! Echt veel erger dan deze. De DA zei toen tegen ons dat het ook wel weer goed kwam, wij geloofde er eigenlijk ook niet zo in. Na een jaar was er niks meer van te zien.
Veel bewegen dan trekt het wel weer bij Lachen

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:37

De veearst kan een vitamini E/selenium injectie geven dat zorgt dat de spieren snel sterker worden.
Dit door de koten gaan komt namelijk door slappen spieren, moet gewoon bijtrekken.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:05

Met de dag zou je steeds iets verbetering moeten zien, als je na 1 week nog geen verbetering ziet even in overleg met de DA, het is te behelpen met een kleine peessnede... Het veulen heeft krom gelegen met die voetjes in de baarmoeder, ten gevolge daarvan is de ene pees te kort en de ander te lang, dit hersteld meestal uit zichzelf, maar in een enkel geval is een kleine ingreep nodig. Onze eerste van Shanaya liep ook zo, de DA twijfelde toen ivm de mate waarin of het helemaal zou herstellen zonder ingreep, maar dat is uiteindelijk toch helemaal uit zichzelf goed gekomen. Let wel even op dat je niet op kiezelsteentjes of een hele ruwe/scherpe oppervlak gaat lopen met de kleine, dan krijg je wondjes. Verder is het wel goed te zorgen voor een hardere, stevige ondergrond om regelmatig op te lopen. We hebben hier nu een kalf met hetzelfde probleem, die staat in een box met een dun laagje stro en hij hersteld super nu.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:33

maak je absoluut niet druk !!, dit trekt allemaal bij, kijk over een dag of 10 maar weer!!
let er wel op dat het veulen in dik stro op stal staat, en niet over straat komt zodat de onderkant niet kan beschadigen.

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:50

Ik ozu ook eerst ff afwachten, mijn veulentje had dit ook, na een weekje ongeveer was het weg! Idd zorgen dat het veulen veel kan bewegen = aansterken!

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 10:21

Het lopen gaat steeds beter gelukkig! Ik zal deze week wel even nog wat foto's van de achterbenen maken, en dan kunnen jullie het resultaat ook eens zien.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 10:28

Sammie schreef:
Dit veulen loopt op z'n koten. Opzich kan het geen kwaad, maar blijf er wel op letten, want als het binnen korte tijd niet verbeterd kun je misschien speciaal ondersteunend verband om doen, waardoor de boel wat sterker kan worden. Mijn advies is laat de Da er zowieso even naar kijken, die kan dan vertellen hoe en wat.

Daar sluit ik me bij aan!

peerdjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 15:17

hoi,

het is wel vaker zo bij een veulen vorig jaar had bij ons op stal een hjengstveulen het ook 2 maanden maar als het echt lang duurt moeten ze gipsen maar maak je voorlopg maar geen zorgen hoor Knipoog

gr. peerdjuh

Ebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 15:38

Mijn veulen had dit ook bij zijn geboorte vorig jaar, iedereen die kwam kijken was erg verbaasd dat dit kon, hij had het ook echt erg. Ik vreesde dat het nooit ging goedkomen maar de DA overtuigde mij dat het wel ging goed komen, het heeft wel 3 weken geduurd vooraleer hij echt goed op zijn achterhoeven liep. En daarna zag je er niets meer van, en nu nog steeds niet. Dus maak je niet te ongerust het trekt echt wel bij. Gewoon zoveel mogelijk buiten laten, en bij twijfel de DA om raad vragen. Nog veel succes ermee en hou ons op de hoogte.