wanneer weer rijden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fardau84

Re: wanneer weer rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:29

Cassidy schreef:
Wat ik dus helemaal niet snap is dat er mensen met merrie en veulen naar een wedstrijd gaan. Voor een keuring kan ik het nog begrijpen, maar een dressuur of springwedstrijd? Merrie lekker de ring in, veulen op de trailer (of erger nog, gewoon thuis laten) en een paar uur wegblijven Hamer

Het rondje om het terrein van een kleine drie minuten kan ik nog inkomen. Maar een half uur alleen is teveel (het wordt toch heel snel meer) , en een uur of langer al helemaal not done.

Ik ging gewoon op concour met mijn pony. Wel alleen in de buurt en na de proefjes meteen terug, maar ze was toch wel een paar uur weg. Het veulen was toen denk ik 2 maand oud. Mijn pony had hier geen moeite mee en het veulen ook niet. Wel melkte ik mn pony op concour omdat anders haar uier op spanning stond.

Ik heb mijn pony ook al meteen de volgende dag even bij het veulen weggehaald. Even voor na de weg en weer terug. De eerst paar keer is ze dan wel onrustig maar als ze eenmaal weet dat ze terug mag is er niks meer aan de hand en dat geld ook voor het veulen. Na ruim een week reed ik rustig aan weer en na een maand ging ik weer naar les en was ze vollop in training.
Ik denk dat het alleen maar gunstig is als ze bij de moeder weg kunnen, zowel met afspenen maar zo kun je er ook ff mee tutten als de merrie er niet is. En dit veulen is ook groot en sterk geworden hoor Clown

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 22:07

Bella schreef:
Je kunt het ook bekijken: Een merrie uit haar ritme halen, een merrie niet meer rijden, wekt ook enige frustratie omdat je ze uit hun gewende ritme haalt. .....En waar ik ook een beetje over val is: Er wordt weer gesproken over paarden in de natuur, maar hoeveel paarden leven werkelijk nog in de natuur? Instincten veranderen, we houden paarden in boxen, hoe je het ook wend of keert, paarden reageren daar op. En wat eerlijk is tegenover veulens, tjah, daar heeft ieder zijn eigen denkwijze over. Mensen krijgen ook geen zoogverlof van een half jaar, dumpen hun kinderen ook in creches, ook allemaal stress, maar dat moet maar kunnen. De meest essentiele biest voor een veulen is de eerste twee dagen, daarna is het hooguit voeding. En dat kwartiertje tot nagenoegelijk uurtje per dag dat ze zonder die biest moeten leven heeft nog geen dood tot gevolg!

Sorry hoor, maar ik ben het toch echt volledig met Cassidy eens. Een merrie uit haar ritme halen??? Ze is 11 maanden drachtig geweest en heeft nu een veulen aan de voet. Waar héb je het over!! Al dat egoïstische gedoe van de baasjes dat ze weer in het wedstrijdritme moeten komen. Er moet helemaal niks, behalve dat je merrie met je veulen lekker een aantal maanden samen moeten zijn. Gun ze die tijd samen. Of je nu wel of niet bewust een veulentje hebt; het is er nu en laat de wereld eens niet om jou behoeftes draaien alstublieft. Overleven zullen de veulens het wel hoor, natuurlijk. Net zoals zoveel kinderen het overleven bij slecht zorgende ouders. Maar het gaat hier niet alleen om je eigen behoeftes en het feit "dat het veulen het wel zal overleven" mag ik hopen. Dan kan je beter een hobby zoeken zonder dieren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 00:08

Dankjewel Paars, gelukkig iemand die er net zo over denkt als ik. Of misschien dat er meer mensen zijn die er zo over denken, maar het niet melden.

Nogmaals, een merrie met veulen behoort het land op, en niet onder het zadel. Ongeacht wat een ander je denkt te moeten vertellen, en ongeacht je eigen ideeen.
Het feit dat wij mensen onze kinderen ook in creches dumpen omdat een van de partners niet wil stoppen of kan stoppen met werken, puur omdat het financieel niet mogelijk is, of men de carriere niet op wil geven voor een kind, is ab-so-luut geen argument om het veulen dan ook maar tekort te deon.

Maar aangezien men hier de vergelijking wil trekken met de mens: laat ik je wel vertellen dat kinderen van ouders waarbij een ouder thuis is, een veiligere thuishaven hebben, dan de kinderen van werkende ouders die na schooltijd thuiskomen met de sleutel om de nek omdat moeder of de vader zonodig aan zijn of haar eigen carriere aan het denken is, of men zonnodig de auto voor de deur wil hebben, twee keer per jaar op vakantie wil, en men verder ook geen stapje terug wil doen voor de kids....

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 00:51

Fijn dat jij het altijd zo goed weet.
Dan weet je ook dat sommige kinderen daar erg zelfstandig door worden en juist steviger in hun schoenen staan.
Na een half jaar je veulen op een trailer en moeder nooit meer zien is ook niet goed.
Eigenlijk hoort een paard helemaal niet onder het zadel en hebben wij niet het recht om te bepalen wanneer en van wie ze een veulen krijgen.
Waarschijnlijk heb jij je paarden in een prachtig groot natuurgebied lopen waar je je nooit bemoeit met ze.
Perfect natuurlijk, maar de meesten kunnen dat niet en zien een paard toch als meer dan een ornament.
Ik ga straks echt weer rijden als het er is, het veulen mee of in de buurt.
En als we toch met mensen aan het vergelijken zijn, die krijgen ook niet de kans om hun kind rustig op te voeden.
Daar word je ook verplicht van je kind gehaald om te gaan werken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 00:58

coydog schreef:
En als we toch met mensen aan het vergelijken zijn, die krijgen ook niet de kans om hun kind rustig op te voeden.
Daar word je ook verplicht van je kind gehaald om te gaan werken.

Kromme vergelijking. Maar of je nu een partner hebt, of alleenstaande moeder : er is niemand die je verplicht om te gaan werken als je er echt voor kiest om je kind op te voeden. Je zult er met je partner heel dunnetjes door moeten, maar je verhongert echt niet.

En wat betreft mijn paarden: ik gun mijn merrie met veulen het halve jaar op het land. Als ik de mogelijkheid zou hebben om ze langer bij elkaar te laten zou ik dat doen, en pas met een jaar of ouder spenen. Of idd de natuur zijn gang laten gaan, merrie opnieuw dekken, en de merrie het veulen laten spenen, op het moment dat de volgende spruit zich aankondigd.

Mijn ideale voorstelling is een groep merries en een hengst op het land. En die hengst daar het hele jaar tussen laten staan. Zou ik evengoed rijden? Ja dat wel. Maar dan op de hengst, en niet op de merries Haha!

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 01:13

Ik heb toch echt de mogelijkheid niet gehad om eronderuit te komen.
En als ik nu aan mijn dochter voorstel om thuis te blijven heb ik ruzie, zij wil haar luxe niet opgeven.
Nee je verhongerd niet nee, maar dat is voer voor een nieuw topic.

En het liefst zou ik dat ook hebben maar dat is tegenwoordig niet mogelijk.
Waarschijnlijk gaan wij vooral veel tutten met moeder en kan ze in de bak terwijl het veulen aan de rand in een box kan staan.
Ik ben dan weer niet voor het scheiden van moeder en veulen op een onnatuurlijke manier.
Laat moeder zelf maar bepalen wanneer het genoeg is, ook voor het veulen beter denk ik.
Als het veulen sterk genoeg is mag het mee naar buiten.
Meteen een goede basis voor het verkeersmak zijn, moeder geeft het voorbeeld en is een steun.
Zo voed je je veulen toch al op zonder dat je er zelf bewust mee bezig bent.
(En dan heb ik het niet over uren natuurlijk)

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 07:23

en dan als nog mijn vraag waarom die haast Verward
zijn er hier prof ruiters die geld verdienen aan de wedstrijden ?
en dus genoodzaakt zijn die ene belangrijke wedstrijd te rijden.

ik heb zo iets als niet echt nodig is doe het dan ook niet.
of als wedstrijden zo belangrijk voor je zijn neem dan geen veulen.

als je even je merrie gaat rijden om conditie op te bouwen
vind ik nog niet zo erg.
al vind ik 2 weken wel erg snel.
zal me merrie wel even wat rust gunnen.

en als de moeder even rust wil laat ze dat wel duidelijk merken hoor.
als ze in een kudde staan zal ze denk ik ook genoeg rust hebben.
wat ik meer heb gezien is merrie die juist naar hun veulen toe willen en contennu hinneken.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 09:19

Het is toch beter voor het paard als je ze vrij vlot weer wat aan het werk zet, hier hebben we niet die ellenlange vlaktes waar ze overheen moeten, soms zelfs in galop.
Dus zullen wij die zorg op ons moeten nemen en het paard beweging moeten geven.
De doorbloeding van het lijf en het gebruik van de spieren zorgt ervoor dat alles wat vlotter herstelt en dat je minder problemen overhoudt aan een dracht.
De merrie's die ik ken die wel alleen maar op een weiland staan en veulens krijgen werden niet oud.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:31

Dat ik mijn merrie na de bevalling en een half jaar land weer oppakte stond ik ervan te kijken hoe goed haar conditie nog was. Ik zeg ook niet dat je niet met een drachtige merrie moet werken, ik zeg alleen dat je na de bevalling haar een half jaartje met rust moet laten. Als je een groot genoeg weiland ter beschikking hebt en geen paddock van 3m x 4m waar ze haar benen dus echt niet kan strekken, dan zorgen ze zelf wel voor de nodige beweging. En dan is de conditie echt niet beroerd.

En als je echt maar een paddock van 3m x 4m ter beschikking hebt, zou je jezelf eens goed achter het oor moeten krabben of je dan wel een veulen moet nemen. Hoezo moeten wij voor de beweging zorgen? Doet de merrie echt zelf hoor, als je haar daar de mogelijkheid geeft.

Geen mens heeft het hier over het helemaal niet werken met een merrie, of een merrie puur voor de fok te gebruiken. Met de merrie werken tot vlak voor de bevalling kan gewoon, mit de merrie dat zo aangeeft.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:24

Je zal er versteld van staan hoe sommige merrie's een hele dag niks kunnen doen.
Verder zal ik toch doen wat ik denk dat goed is en waarschijnlijk zal jij dat ook doen.
Ik kan hier nu wel gaan vertelen dat ik haar braaf met rust laat terwijl ik toch zou gaan rijden, heeft geen nut.
Als ik merk dat ze er aan toe is gaan we weer op ons gemak naar buiten, omdat ik weet dat ze daar zo van geniet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:29

Van mij mag je hoor. Als schiet je je merrie hoogspersoonlijk een kogel door het hoofd omdat je haar zat bent, het is jou paard, en jou verantwoording.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 12:21

Cassidy schreef:
Dat ik mijn merrie na de bevalling en een half jaar land weer oppakte stond ik ervan te kijken hoe goed haar conditie nog was. Ik zeg ook niet dat je niet met een drachtige merrie moet werken, ik zeg alleen dat je na de bevalling haar een half jaartje met rust moet laten. Als je een groot genoeg weiland ter beschikking hebt en geen paddock van 3m x 4m waar ze haar benen dus echt niet kan strekken, dan zorgen ze zelf wel voor de nodige beweging. En dan is de conditie echt niet beroerd.

En als je echt maar een paddock van 3m x 4m ter beschikking hebt, zou je jezelf eens goed achter het oor moeten krabben of je dan wel een veulen moet nemen. Hoezo moeten wij voor de beweging zorgen? Doet de merrie echt zelf hoor, als je haar daar de mogelijkheid geeft.

Geen mens heeft het hier over het helemaal niet werken met een merrie, of een merrie puur voor de fok te gebruiken. Met de merrie werken tot vlak voor de bevalling kan gewoon, mit de merrie dat zo aangeeft.

Daar kan ik me heel goed iets bij voorstellen... Haha! Ik weet wel heel zeker dat Eclipse zijn moeder meer heeft laten lopen na zijn geboorte dan ik dat ook maar kon doen... Ja . Ze moest continue over de wei crossen om haar grut in de gaten te houden en te beschermen tegen de andere boze paarden en veulens... Haha! Dus wat dat betreft geloof ik ook dat het voor de conditie van de merrie niet noodzakelijk is om kort na de bevalling weer 'aan het werk' te worden gezet...

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:56

[quote

.[/quote]

en als je niet gekozen hebt voor een veulen ????

ik vind jullie wel kort hoor.....

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 20:33

cheyenne01 schreef:
[quote

.
[/quote]

en als je niet gekozen hebt voor een veulen ????

ik vind jullie wel kort hoor.....

het is rot dat je een veulen krijgt zonder dat je er voor gekozen hebt
toch zal je dan het beste ervan moeten maken.

als je alleen een kleine paddock hebt , moet je een andere oplossing zoeken
dat heb ik ook moeten doen.
weide genoeg en vaak ook niet zo duur

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:39

cheyenne01 schreef:
ze was drachtig toen ik haar kocht en dat wist ik niet

dat ze dik word is niet zo erg maar ik wil niet dat ze hoefbevangen raakt en uit conditie.....ik ben een jaar bezig geweest om haar zo te krijgen en dan is het wat sneu als het er binnen een maand weer aan zit.....

verder zou ik gewoon lekker genieten van je veulentje en kijk maar hoe je merrie het accepteerd als je het veuelen er eens bij weg haalt

Dan heb je dus een merrie gekocht en tot 3 weken voor de bevalling hard aan het werk gezet én op dieet omdat je haar te dik vond.....en in plaats van dat je je daar toch tegenover je paard achteraf een beetje banketstaaf voelt......moet ze eigenlijk meteen weer aan de bak omdat je bang bent dat ze hoefbevangen wordt. Je weet eigenlijk volgens mij nog niet eens hoe je merrie er normaalgesproken uit hoort te zien!

Ondanks dat je niet hebt gekozen voor een veulen, het is er nu en dan moet je doen wat het beste is. Voor hen, en dus niet persé voor jou. Punt.
Met je laatste opmerking ben ik het wel helemaal eens Ja : genieten van je veulen!!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:55

Cassidy schreef:
Kromme vergelijking. Maar of je nu een partner hebt, of alleenstaande moeder : er is niemand die je verplicht om te gaan werken als je er echt voor kiest om je kind op te voeden.

nee? Kom jij dan de huur betalen etc als ik straks een kleine heb? Want de regering zal het echt niet stimuleren dat ik mijn vaste baan opgeef voor een uitkering.

Verder vind ik dat er soms erg kort door de bocht gedacht wordt. En vind ik ook niet dat men kan oordelen over de situatie van een ander zonder dit aan te zien.
Mensen hebben om diverse redenen een paard en fokken om diverse redenen een veulen.
Zoals de natuur het ooit gepland heeft voor dit dier is het toch al lang niet meer. De meeste mensen die ik ken die wel eens een veulen fokken, handelen naar op hun eigen gevoel en verstand van wat het beste is voor het dier.
Zolang onze paarden niet dezelfde denkwijze en communicatiemiddelen hebben dan wij, zullen wij toch beslissingen moeten nemen voor deze dieren. En de 1 doet het zo en de ander doet het anders.

Overigens zie ik geen verschil tussen een buitenrit van een aantal uur of met je merrie op concours.
Mijn hengst is als veulen vele malen mee geweest met moeders op de trailer, omdat de merrie opnieuw gedekt moest worden.
Hij stond dan rustig een bepaalde tijd te wachten tot mama weer klaar was. Gevolg? Ik ken bijna geen enkel paard dat zich zo makkelijk en rustig laat laden als hij.... En die op het gemakje gaat staan slapen op de trailer als hij moet wachten op bijvoorbeeld de prijsuitreiking....

Alle beslissingen die we nemen hebben hun voor en nadelen. En ik denk niet de mensen die beslissen om weer te gaan rijden met een merrie bewust voor de beslissing kiezen met de grootste hoeveelheid nadelen. Ik zie persoonlijk geen gigantisch kwaad in het tijdelijk apart nemen van merrie en veulen en het trainen van beiden hierin.

Maar goed, in deze discussie staan de meningen ver uiteen, en dat zal ook blijven ook zo. Zolang ik een goed gevoel heb bij mijn werkwijze en ik merk dat het mijn dieren geen kwaad doet, zal ik dit zo blijven aanhouden....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 00:18

Leonoor schreef:
nee? Kom jij dan de huur betalen etc als ik straks een kleine heb? Want de regering zal het echt niet stimuleren dat ik mijn vaste baan opgeef voor een uitkering.

De regering zal je niet laten verhongeren, en je kind ook niet. Verder weet ik je situatie niet, maar ik denk zomaar dat er nog een thuisfront is of een partner om je op te vangen.

Ik heb een nicht van inmiddels 45 jaar die twee kinderen heeft en haar hele leven nog geen dag heeft gewerkt. Ze heeft het nu gepresteerd om in een blijf van mijn lijf huis te belanden nadat ze de huur van haar flat niet heeft betaald (terwijl ze dat dus wel had kunnen doen). Haar oudste zoon is over de 18, school niet afgemaakt en werkt niet en zit thuis, haar jongste is nu 12. Vertel mij niet dat het niet mogelijk is om zonder werk het hoofd boven water te houden, ik heb het beste voorbeeld als het ware om de hoek zitten.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 00:22

En dat zijn lichtende voorbeelden, moeder doet niets en de kinderen ook niet.
En dat vind je nog prima ook, nee je zegt het niet maar zo komt het wel over.
Ik leer mijn kinderen liever dat ze voor zichzelf moeten kunnen zorgen door zelf het goede voorbeeld te geven.
Mag ik vragen hoelang je zelf met een uitkering hebt geleefd?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 00:26

Ik vind het zeer zeker niet in orde dat een alleenstaande moeder niet in haar eigen onderhoud kan voorzien, niet als er kinderen zijn die al ouder zijn. Echter is het in dit geval ook zo dat de persoon in kwestie de situatie waarin ze zich nu bevind zelf heeft uitgelokt. Feit blijft dat ze niet op straat staat, en het kind nog steeds bij zich heeft...en niet van de honger omkomt.

Ik heb zelf helaas anderhalf jaar van een WW uitkering geleefd, en voelde me er erg beroerd onder. Helaas was het begin jaren 90 van de vorige eeuw net zo moeilijk als nu om aan werk te komen. En om vakken te vullen ben je met 27 jaar net even te oud. Lips are sealed

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 00:34

Dan moet je ook weten dat je daar echt met moeite van rond kan komen, tegenwoordig heb je het zelfs nog slechter.
En ik ben ook gaan werken omdat ik mijn kinderen de kans wil geven door te leren, ondanks de subsidies is dat met een bijstandsuitkering moeilijk.
Dat zie ik toch echt niet als een luxe maar als iets wat ik aan mijn kinderen verplicht ben, heb wel altijd een oppas aan huis gehad.
Overigens was in mijn geval pa ervandoor tijdens de tweede zwangerschap, zag de verantwoordelijkheid ineens niet meer zitten.
En ik weet dat Leonoor in een vergelijkbare situatie zit.(roddels gaan snel hier)
Zullen we een nieuw topic openen voor deze discussie, of zie je dat niet zitten?
Het wordt anders wel heel veel off-topic.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 00:49

We gaan idd offtopic. Misschien beter een ander topic te openen.
Het feit blijft dat , als je een merrie koopt die onverwachts drachtig blijkt, dat je je dient aan te passen. Net zoals je je aan dient te passen als je zelf in verwachting raakt. Of je moet overwegen om abortus te plegen, maar dat komt in mijn woordenboek sowieso niet voor. Komt er een kind of een veulen: pas je aan aan het kind of het veulen. De rest komt later wel.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 08:26

Cassidy schreef:
Leonoor schreef:

De regering zal je niet laten verhongeren, en je kind ook niet. Verder weet ik je situatie niet, maar ik denk zomaar dat er nog een thuisfront is of een partner om je op te vangen.

Ik heb een nicht van inmiddels 45 jaar die twee kinderen heeft en haar hele leven nog geen dag heeft gewerkt. Ze heeft het nu gepresteerd om in een blijf van mijn lijf huis te belanden nadat ze de huur van haar flat niet heeft betaald (terwijl ze dat dus wel had kunnen doen). Haar oudste zoon is over de 18, school niet afgemaakt en werkt niet en zit thuis, haar jongste is nu 12. Vertel mij niet dat het niet mogelijk is om zonder werk het hoofd boven water te houden, ik heb het beste voorbeeld als het ware om de hoek zitten.

ZO'n voorbeeld wil ik inderdaad érg graag zijn voor mijn kind. En nee ik heb geen partner die me kan steunen of wat dan ook.
Ik woon straks gewoon weer op mezelf en dan moet ik mezelf rooien...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 08:30

Leonoor schreef:

En waar woon je nu dan?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 08:35

Cassidy schreef:
Leonoor schreef:

En waar woon je nu dan?

eigenlijk doe ik dit liever per pb, maar goed, ik woon nu noodgedwongen tijdelijk bij mijn moeder (en dat is echt niet geweldig als je 23 bent en al jaren de deur uit bent), omdat mijn ex het zo vergald heeft bij mijn vorige huurbaas dat ik de straat op kon....
Ik heb aardig wat financiële probleempjes op moeten lossen in de tussentijd en over een paar weken krijg ik mijn sleutel.
Dat ik nu bij mijn moeder woon, zegt niet dat ik straks als ik in geldnood zit oid hoef aan te kloppen. Heb zometeen dan in totaal 1,5 maand bij mijn moeder gewoond.... Beter dan in een blijf van mijn lijf huis....
Voor een warme prak misschien, maar echt niet voor geld. Mijn expartner valt al helemaal niet van te plukken.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:32

Toch denk ik dat je ten allen tijde, als je problemen hebt, weer terug kunt bij je moeder. Of als je problemen hebt met de opvang van je kind, dat je ook weer op je moeder terug kunt vallen. Ja, je hebt gelijk, terug naar je moeder is beter dan een blijf van mijn lijf huis. Maar mijn nichtje had een erfenis gekregen en dat er doorheen gejast aan feesten, drank en drugs. Kon nadien bij haar moeder terecht waar ze het ook zo bont heeft gemaakt dat daar ze het huis uit is gezet. Dus ondanks dat ze het zo bont heeft gemaakt is er nog steeds een mogelijkheid voor haar, en staat ze nog steeds niet op straat. Nee, het is geen voorbeeld om naar te streven, en dit is bij ons in de familie gerust ook niet normaal.

Maar voordat we heel erg afdwalen even terug naar de essentie van dat wat ik eigenlijk kwijt wilde.

Stel je voor dat je gewend bent aan vaak uitgaan, veel reizen enz. en er komt een kind. Gepland of niet gepland, er komt een kind. Neem je, als je eenmaal bevallen bent, je gewone leven weer op? Neem je dat kind dan mee als je uitgaat? Neem je dat kind in zijn kinderwagen mee de rokerige kroeg in? Ga je lekker op vakantie met je rugzak en in een tentje, met het kind erbij? Nee toch? Je past je aan aan het kind. Je zet jezelf even opzij, voor het kind. Jou tijd komt wel weer. En dat is met een merrie met veulen (gepland of niet gepland) net zo. En dat is wat ik er eigenlijk mee wilde zeggen.