Weer een mooi veulen erbij!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kraamkliniek

Re: Weer een mooi veulen erbij!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 17:48

Merilyn schreef:
het is wel een goed idee van de biest. Mijn merrie is er alleen niet zo van gedient dat ik op dat moment ga melken vrees ik. Wij helpen wel het veulen met overeind komen de eerste keer en leiden het meteen naar het uier. als ze het eenmaal had gevonden heeft ze de hulp niet meer nodig gehad. (geboorte was in 7 min. klaar en binnen 15 min. stond het veulen)

Onze ervaring is dat als je maar heel kort na de geboorte gaat melken en het rustig doet, er heeeeeeeeeeel weinig merries zijn die bezwaren maken.
Hoe langer er tussen geboorte en het melken zit hoe vaker ze het vervelend vinden EN hoe moeilijker het veulen aan de fles wil drinken. Wij proberen de merrie zogauw ze kennis gemaakt heeft met het veulen te melken. Dus zo'n 10 minuten nadat ze geboren zijn.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 17:56

Agut, die is lief!
Van harte gefeliciteerd Party!! !

Hoeveel merries bevallen dit jaar bij jullie?

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 19:09

kraamkliniek schreef:
neeee! Dit is geen draver hoor. Ze krijgt een veel orginelere naam.
Deze merriestam heeft allemaal namen die eindigen op -line, haar moeder heet Janneline dus zij heet nu Anneline. Ja Ja, ik weet het, vast niet mooi genoeg.

Clown Ik weet dat het geen draver is, maar het zijn wel snelle namen Haha!
Dus Speedyline. Tong uitsteken

kraamkliniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 20:29

Speedyline is inderdaad wel heel snel. Ik zal het er hier eens over hebben!
Ik heb vanmorgen nog twee foto's gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 00:08

zohee flink veulen zeg al op de laatste fotos...

Bij ons ging het helaas wat moeizaam en ons veulen dronk dus niet (zoog niet) heeft dus via een zonde voeding moeten krijgen en na 14 uur dronk het zelf pas. Ze was te vroeg geboren en alles ging moeizaam ze was erg klein.

Ze heeft dus ook een achterstand en is een laatbloeier en nu is ze 1.5 jaar en trekt ze pas goed bij...

Zo zie je maar hoe belangrijk biest is voor een veulen..

Toppie dat het zo goed ging..

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 00:23

Wat een plaatje lekker gezond merrietje! Ik wil er wel even bijzeggen dat mama heel onschuldig lief op die eerste foto staat te kijken Haha!

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 08:56

Achossie wat een lieffie. die oortjes op een paar foto's echt leuk! En wat kijkt mama trots zeg! ook een lief paard!

Gefeliciteerd!!!

kraamkliniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 09:17

Allemaal bedankt voor de reacties!
Met hun gaat alles goed.

Helaas heeft een andere merrie vannacht een misvormd (torticollis) dood veulen gekregen. Huilen Ze moest worden verlost met een keizersnede. Met de merrie gaat het vooralsnog goed. We hopen dat dit zo blijft.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 09:51

Heel mooi veulentje! Duidelijk de weg naar de melk gevonden. Haha! Veel plezier

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:07

kraamkliniek schreef:
Allemaal bedankt voor de reacties!
Met hun gaat alles goed.

Helaas heeft een andere merrie vannacht een misvormd (torticollis) dood veulen gekregen. Huilen Ze moest worden verlost met een keizersnede. Met de merrie gaat het vooralsnog goed. We hopen dat dit zo blijft.

Och, sjeetje, wat sneu!! Dit was compleet onverwachts?? Ik heb dit 1 keer meegemaakt met een shet- merrie en een misvormd veulen. Die had een dermate vreemd gevormd hoofd, die paste met geen mogelijkheid door het geboortekanaal van de merrie. Ook een keizersnede en dat is prima verlopen met de merrie.

Over je eigen opgedroogde veulen, wat een schitterende dame! Een beer om te zien zeg!! Goed aan de maat en niet zo schraal, prachtig!! Veel succes met de andere merries, hoeveel hebben jullie nog te gaan????

kraamkliniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 16:40

Dank, Dank Haha! Haha! , we zijn er heel blij mee.

Op dit moment moeten er bijna 40 nog hier veulenen.
Als je dat ook wilt moet je net als wij, van je hobby je beroep maken dus Pling

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 23:00

Ik heb stagegelopen in Polen daar werden per seizoen ongeveer 110 veulens geboren, daar zaten ook enkele misvormingen bij, waaronder zelf een veulen met 1 oog!
Ik heb van een rijpaardveulen een rare misvorming gezien, het veulen was wel levend geboren, maar blind geen normale kleur ogen en haar linker voorbeen was normaal en haar rechtervoorbeen daar begon de voorknie waar het voetje eigenlijk zou moeten zitten, dat been was 1x zo lang echt vreemd.

Maar gelukkig komen er nog vele gezonde veulens eraan Knipoog en helaas kun je dit soort narigheden nu eenmaal niet vermijden.

kraamkliniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 11:32

Dank je Gabrycha!

Inderdaad zijn er allerlei afwijkingen mogelijk bij veulens, jij hebt trouwens wel een heel bijzondere gezien zeg!
Lijkt me een bijzondere ervaring om op zo'n grote stoeterij te werken. Je hebt waarschijnlijk ook uitzonderlijk veel ervaring opgebouwd in de zorg voor merries en veulens!!