Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
elinax21 schreef:hey, die naam hoor je niet veel. is dat de niamh uit delfzijl?
elinax21 schreef:ja dat klopt. vind het nog altijd doodzonde dat alexandra haar heeft weggedaan. ik vond haar van het begin af aan al megamooi, en ook superlief karakter. maar het gaat dus goed met haar? ik wil nu niet gelijk teveel zeuren hoor, maar zou je me een keer een foto willen sturen hoe ze er nu uit ziet? ze liep toen al zo lichtvoetig, lijkt me alleen maar mooier geworden dan!

peeky schreef:Ik vraag me juist af wanneer je een paard op zijn laatst een 1e veulen kunt laten krijgen! Ik wil nog een keer een veulen uit Jildau fokken, maar nu in ieder geval nog niet, ik wil haar namelijk eerst minimaal op M niveau hebben lopen in de dressuur. Ze is 6 jaar.
Nathalie schreef:Ik kocht 4 jaar geleden een 2,5 jarige merrie, die later drachtig bleek.![]()
De dracht is allemaal goed verlopen en ook de bevalling ging goed. Maar ze is dus gelijk gestopt met groeien. Als 5 jarige zag ze er kwa lichaam gewoon nog heel jong uit. Was ook altijd moeilijk vol te krijgen.
flettie schreef:Nathalie schreef:Ik kocht 4 jaar geleden een 2,5 jarige merrie, die later drachtig bleek.![]()
De dracht is allemaal goed verlopen en ook de bevalling ging goed. Maar ze is dus gelijk gestopt met groeien. Als 5 jarige zag ze er kwa lichaam gewoon nog heel jong uit. Was ook altijd moeilijk vol te krijgen.
De moeder van mijn paard bleek ook drachtig te zijn op 2 jarige leeftijd en heeft haar veulen op 3 jarige leeftijd gekregen. Van haar 2.5 tot 3.5 groeide ze eigenlijk niet (of zo weinig dat het ons niet opviel). Toen eenmaal het veulen eraf was en de merrie op krachten was gekomen schoot ze de lucht in en is uiteindelijk blijven steken rond de 1.51m.
Mijn paard (het veulen dus) is nu bijna 5 jaar oud en 1.54m. Dus niet bijster veel verschil met haar moeder temeer omdat we ook niet weten hoe groot (of klein) de hengst was.
Men zegt tegenwoordig dus dat het een fabeltje is dat merries helemaal stoppen met groeien als ze op 2 jarige leeftijd drachtig worden. De groei stopt tijdelijk maar wordt na het afspenen van het veulen weer snel ingehaald.
In totaal is ze in de hoogte nog 2 cm gegroeit en toen gestopt. En haar lichaam heeft er heel lang jong uit gezien. Nu is ze 6 en begint het wel ergens op te lijken. Djana schreef:Ik heb mijn merrie ook drachtig gekocht, ze is nu net 3 jaar geworden en haar veulen is 9 maanden. Ze meet nu 1,49m en ik hoop niet dat ze de lucht in schiet want ik vind 1,50/1,55 een mooie maat voor een tinker. Als ze nou niet drachtig was geweest had ik haar pas met 4 jaar laten dekken.
(niet dat jij daar wat aan kunt doen hoor
) Trea schreef:Mijn Merrie's worden beide dit jaar 3, wat is een goede leeftijd om ze te laten dekken? De ene zegt volgend jaar dan kunnen ze nog een jaartje door groeien en evt beleerd worden, de ander zegt dat ze er dit jaar al mee zouden beginnen? Wat is jullie mening.
Gr Trea