Wendy_Kila schreef:Je hebt gelijk hoor. Maar dan zou je inderdaad de ouders van de hengst en merrie moeten kennen, en dit is in beide gevallen niet zo. Je weet dus niet of de hengst enkel zwart draagt, of ook het gen waardoor hij bruin kan doorgeven.
Je kunt het alleen uitrekenen als je de genen kent, en van deze twee hebben we te weinig familie om hier genoeg kennis over te hebben..
Beetje late reactie, maar ik zie dit topic nu en kan het niet laten te reageren
Je kunt wel aardig de kans op een bepaalde kleur berekenen hoor
Ook als je de kleuren van de ouders van de ouders weet, kun je niet zeker zeggen welke kleur het veulen zal krijgen, behalve als je vos x vos fokt.
En de hengst draagt zeker weten alleen zwart, als hij een gen voor bruin zou dragen zou hij namelijk bruin zijn.
Paarden hebben eigenlijk 2 basiskleuren, zwart en vos. Het Agouti-gen (wat zorgt voor bruin) is een gen wat eigenlijk zwart veranderd, het dringt zeg maar de zwarte kleur naar de uiteinden (manen, staart, benen).
Agouti toont alleen op zwart. Een vos kan echter wel agouti dragen zonder dat het te zien is, er is dan namelijk geen zwarte kleur om te veranderen. Een vos kan dus wel het agouti-gen doorgeven als hij het draagt, en krijgt het veulen daarbij van de andere ouder een gen voor zwart mee, dan krijg je een bruin veulen 
Zo aan de foto's te zien zeg ik dat je zeker een bont veulen krijgt. Zowel moeder als vader hebben zgn 'inkspots', kleine gekleurde vlekjes in de witte vlekken. Dat duidt meestal op homozygoot bont (2 bontgenen dus, vererft altijd bont). Veulen zal dus waarschijnlijk ook homozygoot bont zijn.
Ik heb net ook even op de ICS site gespiekt naar zijn nakomelingen, allemaal zwart-bont, op 1 na, en die komt uit een effen bruine moeder. Helaas staan er niet zoveel nakomelingen op dat ik met zekerheid iets kan zeggen, maar ik ga een poging wagen.
Dan is de kans:
50% op vosbont
25% op zwartbont
25% op bruinbont
Bovendien heeft Kila zo te zien ook nog het Sabino-gen (zorgt voor grote witte aftekeningen, en bij bonte paarden ook vaak voor grillige vlekken). Ik ga dus voor een vosbont, grillig getekend veulen met veel wit aan het hoofd. En ik gok op een merrie