Kostenplaatje fokken van een veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 10:17

Er worden niet (meer) elk jaar veulens geboren op stal, dus biest van eigen stal is eigenlijk geen optie. Ik zal eens overleggen met de DA.
Bedankt voor alle adviezen allemaal!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 11:26

LiSSy schreef:
handig topic, ook voor mij aangezien ik ook graag een veulentje wil fokken, maar nog niet weet wat er allemaal bij komt kijken.
wat zijn ongeveer de kosten die boven het dekgeld opkomen? dus op hoeveel moet ik ongeveer gaan rekenen?

kan iemand mij hier antwoord op geven?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 11:30

LiSSy schreef:
kan iemand mij hier antwoord op geven?

Ik denk dat je dan even de zeer uitgebreide omschrijving van Kitten moet nemen en aan elk onderdeel een prijskaartje moet koppelen.

Ik heb ooit eens uitgerekend dat als er HELEMAAL NIETS misgaat, je tegen de tijd dat een veulen 2 jaar oud is er ongeveer 5000 Euro aan uit hebt gegeven. Dit is incl. dekgeld, inentingen, opfok ed, maar exclusief bijvoorbeeld castratie (toch ook al gauw een paar honderd Euro als je dat in de kliniek laat doen).

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 11:46

Mac schreef:
Ik denk dat je dan even de zeer uitgebreide omschrijving van Kitten moet nemen en aan elk onderdeel een prijskaartje moet koppelen.

Ik heb ooit eens uitgerekend dat als er HELEMAAL NIETS misgaat, je tegen de tijd dat een veulen 2 jaar oud is er ongeveer 5000 Euro aan uit hebt gegeven. Dit is incl. dekgeld, inentingen, opfok ed, maar exclusief bijvoorbeeld castratie (toch ook al gauw een paar honderd Euro als je dat in de kliniek laat doen).

Een ongeveer zelfde antwoord had ik gisteren ook al neergezet, maar kan het nergens weer vinden, dus er zal wel iets mis gegaan zijn.

How ever, je kunt het beste mijn lijst afdrukken en meenemen naar de VA, als hij ingevult heeft waar hij bij om de hoek komt dan heb je het grootste gedeelte al te pakken.
Dekgeld, hangt af van de hengst die je uitzoekt en de afspraken die je maakt met de hengstenhouder.
En wat er over blijft, kun je bij de drogist wel vernemen.
Succes.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 12:52

het viel mij best wel tegen wat je allemaal kwijt bent aan het stamboek e.d. Ik zit dan bij het KWPN en heb een eigen hengst gebruikt. Ik moest dus nog voor 3 paarden DNA test betalen, administratiekosten, dekbon, chippen, papsoort. Het dekgeld was 100 euro, en ik denk dat ik voor al dat gedoe bij het KWPN wel 500 euro kwijt ben geweest. Ik heb het er wel voor over gehad, dat wel. Maar de volgende keer doe ik toch maar een goed gekeurde hengst...
Oh ja, het Birth-alarm kan je huren bij Divoza en kost iets van 50 euro voor de 1e week en 40 euro voor de weken die volgen. Let wel: je moet hem van te voren reserveren als je zo'n ding wilt.
En je wilt de natuur z'n gang laten gaan? Ik denk dat hoe dichterbij de bevalling komt, hoe meer zorgen je gaat maken. Misschien zit er dan toch ook een verhuizing in het verschiet?
Ik denk dat je altijd meer betaalt dan wat je van te voren uit gerekend hebt, maar achteraf heb je het er dik voor over!

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 13:36

Teigetje008 schreef:
En je wilt de natuur z'n gang laten gaan? Ik denk dat hoe dichterbij de bevalling komt, hoe meer zorgen je gaat maken. Misschien zit er dan toch ook een verhuizing in het verschiet?

Kijk, dat denk ik dus ook, dat ik me tegen die tijd best zorgen ga maken over de moeder in spe...
ik denk erover een stuk land af te zetten, ze heeft dan een inloopstal en een stuk land tot haar beschikking. Dan loopt ze mooi vooraan en kan ze wat in de gaten gehouden worden door iedereen.

Bedankt voor de info over de kosten van het birth alarm!

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:23

oh ja, dacht er net nog aan! Je moet voor dat Birth-alarm ook borg betalen en dat is best veel 300 euro o.i.d. Je uiteindelijke rekening wordt hiermee verekend en de rest krijg je terug. Het is wel een handig ding trouwens, maar als je merrie aan het einde vd dracht koliekerig wordt dan kan je er 5 keer per nacht uit voor loos alram (goh, wat klinkt me dat bekend in de oren...haha)

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 22:25

Waah wat een hoop borgkosten zeg!
Ik ben er nog niet over uit of ik hem zal huren... aangezien ik de haar niet aan huis heb staan... Ik ben er nog niet over uit.

kraamkliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 22:09

Even over Biest:

Het allllllerbeste is inderdaad echte biest van merries, binnen 24 uur na geboorte. Dus als er ook maar een klein beetje van te krijgen is moet je het met beide handen aanpakken!!!!!!!!!!
Dan heb je poederbiest van PAVO en tegenwoordig ook van Subli. Die zijn erg duur, maximaal een jaar houdbaar . en het is afkomstig van koeien. Dat betekend dat er antistoffen inzitten die niet afgestemd zijn op Paardenziektes, dus dat de bescherming veeel minder is dan echte paardenbiest.
En dan kun je WEL de eerste biest van koeien gebruiken (over bescherming geldt hetzelfde als poederbiest) maar die moet wel wat verdund worden en moet suiker toegevoegd worden. Hoeveel zou ik moeten nakijken. maar dat is voor veel mensen veel gemakkelijker (handig midden in de nacht en in het weekend) te krijgen, veeel goedkoper dan poederbiest en echt niet slechter.

Maar echte biest van paarden/ponnies is goud waard.
Dus doe heel veel om dat te bemachtigen.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 22:25

OK, ik ga mijn best doen. Ik zal de DA ook vragen of hij een adresje weet. Hee! Er zit een paardemelkerij in het dorp waar ik aan school sta! (Nou ja, stageloop). Daar worden vast genoeg veulens geboren, die hebben misshcien wel wat biest voor mij volgend jaar!
Of zou ik ook in kunnen vriezen?

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 22:25

Koeiebiest is voo mij inderdaad erg makkelijk te krijgen, mijn neef heeft een boerderij.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 14:19

klein foutje, ach, dat heb je als je blont bent Bloos!
Laatst bijgewerkt door Teigetje008 op 24-01-05 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 14:41

kraamkliniek schreef:
Even over Biest:

Het allllllerbeste is inderdaad echte biest van merries, binnen 24 uur na geboorte. Dus als er ook maar een klein beetje van te krijgen is moet je het met beide handen aanpakken!!!!!!!!!!
Dan heb je poederbiest van PAVO en tegenwoordig ook van Subli. Die zijn erg duur, maximaal een jaar houdbaar . en het is afkomstig van koeien. Dat betekend dat er antistoffen inzitten die niet afgestemd zijn op Paardenziektes, dus dat de bescherming veeel minder is dan echte paardenbiest.
En dan kun je WEL de eerste biest van koeien gebruiken (over bescherming geldt hetzelfde als poederbiest) maar die moet wel wat verdund worden en moet suiker toegevoegd worden. Hoeveel zou ik moeten nakijken. maar dat is voor veel mensen veel gemakkelijker (handig midden in de nacht en in het weekend) te krijgen, veeel goedkoper dan poederbiest en echt niet slechter.

Maar echte biest van paarden/ponnies is goud waard.
Dus doe heel veel om dat te bemachtigen.

Even een kleine aanvulling: Biest is alleen zinvol in de eerste 36 uur na de geboorte, daarna worden de antistoffen niet meer in het bloed opgenomen.

Binnen die 36 uur, moet het veulen minimaal 2 liter paardenbiest (of gelijkwaardig) binnenkrijgen, voor voldoende antistoffen. Voor de rest kun je uitgaan van 0.5 ltr per uur, 24/24.

De eerste voeding, via het uier of via de fles, moet maximaal binnen 8 uur na de geboorte gegeven worden, na 8 uur is het veulen meestal al dermate verzwakt, dat het geen zuigreflex meer heeft, bovendien heeft het na 8 uur al ernstige uitdrogings verschijnselen.
Maar hoe eerder, hoe beter.

Bij het ontbreken van paardenbiest, idd verdunde koeienbiest (1 deel gekookt water op 3 delen biest + 1 eetlepel druivensuiker per liter).

daantjuhhh

Re: Kostenplaatje fokken van een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 00:06

regristratie kosten voor t dekken... (van de KWPN) niet van de fokker..
regristratie kosten paspoort... komt toch al op 150 euro geloof ik?

tja wat extra geld achter de hand als je gaat fokken is altijd fijn.
je weet namelijk nooit wat je kan verwachten..

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 18:09

Ik wil mijn kleine shet merrie laten insimineren door een hengst die aan de grens van duitsland staat.
Maar weet iemand dan wat het kost om het sperma na mij toe te sturen (Na de da Tong uitsteken)
En dan wat kost het insimineren(We gaan er zelf heen)
En het scannen

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 19:28

MarijeR schreef:
Houdt er wel rekening mee dat hier de kosten genoemd worden van een probleemloze dracht en geboorte zijn.
Als er ook maar iets kleins mis gaat, loopt een DA rekening sneller op dan je maar kan denken...

En reken er ook op dat het niet altijd de eerste keer lukt, bij Ivanka was het ook pas de derde keer gelukt. En opzich maakt me dat nog niet zoveel uit, tuurlijk had ik het veulen liever eerder gehad, maar het heeft me enorm veel geld extra gekost, omdat die DA van een stuk verderop moest komen en 25 euro voorrijkosten rekende.
Voordat ze de eerste x geinsemeneerd werd is de DA ook langsgekomen om te kijken hoe de baarmoeder eruit zag e.d. Daarna is hij nog heel vaak gekomen om te kijken hoeveel het eitje groeide enzo.

Ik ben er iig veel geld aan kwijt geweest en het veulen is er nog niet eens! Laat ik het zo zeggen, als het nog wat duurder uit was gevallen, dan was het veulen nu al even duur als de merrie zelf toen ik die kocht.

Als je wilt weten hoeveel ik er tot nu toe al aan kwijt ben geweest, dan pb je me maar Lachen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 20:06

Zoals zoveel mensen spreek ik met de DA een basisbedrag af over drachtigheidsbegeleiding, dat is geloof ik iets van 120 euro, daarvoor mag ik het hele jaar komen om op te voelen, scannen, insimeneren, enz. Dus dat valt dan wel mee.

Voor 't overige blijft fokken een eigenaardige hobby, waar ik ook fanatiek en enthousiast aan mee doe. Zo'n leeg gevoel, als er geen veulentjes in de wei lopen.........maar financieel gezien niet interessant.

Nu moet ik wel zeggen dat ik vorig jaar een Groninger veulen heb gefokt voor 750 euro, 'all inclusive'. Het enige dat ik niet heb meegerekend is het extra voer voor de merrie, maar echt veel was dat ook weer niet, gras zat hier!

maudlien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:22

Kitten schreef:
Koeienbiest is eigenlijk geen optie, want die is veel te vet, terwijl het suikergehalte in paardenbiest weer veel hoger is, afgezien daarvan, je hebt de biest nodig voor de immuniteits opbouw en dan kun je van een koe niet te veel verwachten.
Een beter alternatief is het noodpakket van Pavo, die hebben biest in poedervorm (en ook veulenmelk) die wel redelijk dicht in de buurt komt, maar stervens duur is.

Maar de beste optie is nog altijd biest van de eigen stal.
Degene van julie, die ieder jaar wel een veulentje hebben, doen er wijs aan om minimaal (hangt af van het aantal dragende merrie's) 2ltr biest (van de eerste 36 uur na de geboorte) in de diepvries op te slaan.

Waar kun je dan terecht voor paardenbiest??

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 17:27

Hey Alet! Wat leuk dat je met Ambi wilt gaan fokken! (tenminsten ik ga er vanuit dat je dat met Ambi wilt Haha! Er zijn hier heel veel die het over KI hebben maar dat doen ze dus bij de haflingers bijna nooit. Nou ja het dekgeld dat weet je wel, dan laten wij onze merries altijd twee keer scannen, een keer op 18 dagen en een keer op 3 maand. Wij enten de paarden niet extra, ze krijgen alleen de laatste twee maand wat extra merriebrok. Een kleine tip om met Wietse te bespreken: wie is aansprakelijk mocht er bij de geboorte wat gebeuren. (Stel, merrie word ziek enof overlijd, kan behoorlijk in de papieren lopen) Gaan we niet vanuit natuurlijk, maar is wel belangrijk omdat het niet je eigen paard is. Birthalarm zou ik niet doen, als je een beetje erop let, zal je merken dat de merrie de dagen voor het smijten onrustiger word, en aan het uier kun je ook veel zien. Bovendien worden de kruisbanden week, vlak voor het smijten. (Afhankelijk van het paard, maar altijd wel een paar uur van tevoren) Veulenregistratie kost 45 euro inclusief chippen. Grappig dat nog niemand het over de moederloze veulencentrale heeft gehad! In elk geval handig om het nummer van bij de hand te houden, kan je ook bellen voor eventuele biest van merries die hun veulen verloren hebben in geval van nood! Met welke hengst wilde je haar laten dekken?? Nog drie weekjes dan is als t goed is ons eerste kroost er.... Spannend! Haha!

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 23:16

maessie schreef:
Hey Alet! Wat leuk dat je met Ambi wilt gaan fokken! (tenminsten ik ga er vanuit dat je dat met Ambi wilt Haha!

Ik weet heel toevallig dat ze met Siki gaat fokken. Haha! (Is het goed Alet dat ik even voor je geantwoord heb? Knipoog )
Maar ook met IJslanders wordt KI niet echt gebruikt.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 01:18

Natuurlijk is dat goed Helen Lachen
Binnenkort gaan we bij de hengst op visite Haha!

Bedankt voor jullie antwoorden allemaal, toch wel heel fijn om dit allemaal van tevoren te weten OK dan!

blondytjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 23:46

[quote="Kitten"]Maand 10, 6 weken voor de geplande geboorte, worden alle inentingen opgefrist en op 3 weken voor de uittel datum, wordt de merrie ontwormt.

Wie is er bij de geboorte? Jijzelf, prima. Dan wordt het nu tijd dat het geboorte alarm wordt gekocht of gehuurd.
Denk maar niet dat het je lukt met waken, geheid dat je slaapt als het veulen geboren wordt, daar zorgt de merrie wel voor.

De kraambox, moet schoon en ontsmet worden en de merrie verhuist uiterlijk 3 weken van te voren, naar de kraambox, want zij moet zich hier nog thuis gaan voelen en de biest moet tijd hebben zich aan te passen aan de nieuwe omgeving. Het halster met touw hangt nu standaard aan de boxdeur en vanaf 3 weken voor de geboorte draagt ze die dag en nacht. (alleen het halster dus)

De kraamkist moet klaargemaakt worden, maar wat zit erin?
2 grote schone badlakens.
1 Schone zweetdeken voor de merrie, misschien niet nodig, maar makkelijk om bij de hand te hebben.
Flesje Betadine jodium en 1 navelbandje (gebruik ik zelf nooit, maar daar zijn de meningen over verdeelt)
Trek touwtjes of geboorte kettinkjes.
De praam
1 injector Sedalin of gelijkwaardig
1 veulen clisma
1 Injector breedspectrum antibiotica voor het veulen (bij ons ipv de veulenprik).
1 Zuigfles 500cc met lammerspeen. WEET JE AL WAAR JE IN GEVAL VAN NOOD, OP ELK UUR VAN DE DAG OF NACHT, BIEST VANDAAN KUNT HALEN EN ZIJN DAAR AL AFSPRAKEN OVER GEMAAKT?
1 pakje druivensuiker, lepel en een klein flesje cognac.
Veulen halster
3 schone emmers, warvan 1 bvk met deksel (om de nageboorte in te bewaren, tot de VA hem gecontrleerd heeft.)
1 Thermometer.
Een mobiele telefoon, met het nummer van degeen die jou helpt bij de geboorte, het nummer VA en van de plaats waar je de biest kan op halen.
Met een ruim voldoende bel tegoed en een volle acu.

En met 4 maanden moet er gechipt en geent worden.
Ondertussen is ook de hoefsmid al een keertje langs geweest.

[quote]

heey, over een maandje word mijn veulen ook geboren alleen als ik
dit zo lees merk ik dat ik nog niet op alles voorbereid ben...
*schaam* er komen namelijk nog wel een aantal vragen in mij op.
Eerst had ik altijd zoiets van..."als er iets is is de dierenarts er in 15 minuten" maargoed...zo te zien is er zat wat je zelf kunt doen...
alleen heb ik dus een aantal vragen..

bedoel je met dat eerste stukje dat je met de 10e maand moet gaan
inenten? en wat voor enting dan nog?? die van mij is anderhalve maand terug gewoon geent en toen was er volgens de VA geen extra
enting meer nodig..

ten 2e, wat is de beste manier om de kraambox goed te ontsmetten?
gewoon goed leeghalen en uitspuiten voldoende? of nog speciaal
ontsmettingsmiddel nodig? Mijn pony kennende is de stal na 2 dagen al
weer een giga bende...

vervolgens nog wat vragen over de kraamkist..
*waarvoor dient een navelbandje en waar te verkrijgen?
tevens waar zijn die geboortetouwtjes te verkrijgen?
*wat is een injector sedalin en waar dient het voor en waar te verkrijgen?
*wat is een veulenclisma?
*wat is een Injector breedspectrum antibiotica voor het veulen (bij ons ipv de veulenprik) en waar dient het voor? Ik had begrepen dat het veulen binnen 48 uur van de VA een veulenprik zou krijgen..
*waarom cognac?
*waarvoor de nageboorte bewaren? moet dit altijd??

haha...misschien een beetje vreemd dat ik nog met zoveel vragen zit terwijl het veulen over 30 dagen al komt...maargoed...
waar bokt al niet goed voor is! alvast bedankt..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 00:07

@ Blondytjuh, ik zou even wat verder lezen in de verschillende topics en in ieder geval zorgen voor een deskundig iemand in de buurt. De bevalling van een paard is een simpel proces en meestal gaat het gewoon goed. Maar als er wel wat mis gaat, is het ook meestal goed mis. Ook Bokt is dan maar surrogaat voor een goede ervaringsdeskundige!

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 00:28

blondytjuh schreef:
vervolgens nog wat vragen over de kraamkist..
*waarvoor dient een navelbandje en waar te verkrijgen?
tevens waar zijn die geboortetouwtjes te verkrijgen?

Ik had een navelklem gehaald bij de thuiszorg(?, iig waar je ook krukken enzo kan halen). Apotheek had ze hier niet
Citaat:
*wat is een injector sedalin en waar dient het voor en waar te verkrijgen?
Gewoon in de ruitersportzaak of bij de voerwinkel of veearts. Heet tegenwoordig geloof ik sedasan of sedasedan of iets dergelijks. Is een kalmeringsmiddel.
Citaat:
*wat is een Injector breedspectrum antibiotica voor het veulen (bij ons ipv de veulenprik) en waar dient het voor? Ik had begrepen dat het veulen binnen 48 uur van de VA een veulenprik zou krijgen..
Een soort wormenspuit alleen dan met antibiotica. Kitty gebruikt dat als vervanging van de veulenprik. Je kunt ook gewoon veulenprik laten geven door de veearts, die moet toch komen om te controleren.
Citaat:
*waarvoor de nageboorte bewaren? moet dit altijd??
Ja! Om te controleren of de hele nageboorte eraf is gekomen. Als er stukken achterblijven in de merrie kan dat vervelende ontstekingen geven.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 12:45

mijn aankomende veulen heeft tot nu toe 15 euro gekost Haha!

was een verassing.........

kost me nu wel grijze haren.... Huilen