afgespeend veulen bij oudere merrie??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

afgespeend veulen..

kan aleen
1 (5%)
kan bij oudere merrie
3 (15%)
kan alleen bij andere veulens
3 (15%)
kan gewoon bij andere (volwassen) paarden maakt niet uit van welke leeftijd/hoogte
13 (65%)

Totaal aantal stemmen: 20

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 20:20

wel toch als ze zelf rijpaardhengst veulens hebben (waar komen anders als die mooie ruine vandaan Haha! )
Ik heb op een aantal sites incl bokt een advertentie gezet en gevraagd wie er ook een hengstveulen heeft, welke bij ons veulen kan...
Goed gedaan?? Haha!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 17:19

Hoi,
Ik zeg er eerlijk bij, heb niet alle reacties gelezen (sorry Knipoog )

Vorig jaar heb ik een 7 weken oud veulentje gekocht, affijn ze heeft tot 4 1/2 maand bij haar moeder gelopen toen ze gespeend werd. Liever had ik haar wat later gespeend ( 5-6maand), maar goed, die mensen keken er niet echt naar om en het was beter zo.

Eenmaal thuis heb ik haar kennis laten maken met mijn (toen) 5jarige merrie, dat klikte van meet af aan goed Ach gut Mijn merrie nam de rol van adoptie-moeder op zich, zonder dat het een klef stel werd. Ik merkte wel doordat ze niet echt goed gespeend was (men zei dat ze al los stond van de moeder en uit t zicht kon staan een hele dag, ik denk echter dat er helemaal niks gebeurd is), ze wel erg aan ruby hechte. Opzich niet erg, maar als wij met die oudere merrie naar les gingen was het veulen wel wat ongelukkig. Naarmate we vaker gingen werd t beter en op t laatst gaf ze er niks meer om. Ze stonden elk naast elkaar in een open box (4x6m) en kwamen winterdag 14u per dag buiten (dus ook in t donker)..zomerdag besloot ik het anders aan te pakken, ik wilde haar los van mijn merrie zien en besloot een maatje te zoeken.

Al snel kwam er een 12jarige fokmerrie, zij konden t samen gelijk goed vinden en haar maatje ruby was ze direct vergeten. Een dag later kwam er nog een merrie met veulen bij (van gomier hier van bokt), dat beviel erg goed. Ze kon spelen met het veulen en kreeg opvoeding van de rest...dat is mij zo goed bevallen, dat nu de merrie met veulen weer thuis zijn ik wel besloten heb die fokmerrie bij haar te laten lopen.

Overigens lopen ze al vanaf april dag en nacht buiten en nu nog steeds. Mijn andere merrie heb ik nu op stal met nog een merrie, die worden gereden en lopen niet samen met mijn inmiddels jaarling en die fokmerrie. De planning ligt er om ze de hele winter buiten te houden, we hebben genoeg grasland dus dat moet wel lukken.

Tot nu toe ben ik nog blij dat ik het zo heb gedaan, mijn eerste optie was naar een opfok, maar een aantal belangrijke aspecten die ik miste bij een opfok (en dan praat ik over de 4 opfok bedrijven waar ik geweest ben, die lagen in de buurt en binnen mijn budget) deden mij doen besluiten haar zelf op te fokken. Ik heb haar dagelijks in het zicht en in handen, ze ontwikkelt haar eigen karakter en groeit als kool. Buiten zijn vind ik belangrijk, in de opfok vond ik voor winterdag de stalling al te klein, ze lopen nu met zijn tweetjes op 4 ha grasland. Dus alle ruimte om te vliegen. Daarnaast wordt ze regelmatig bekapt ( elke 8 weken) en ontwormd. Vooral goedbekappen vind ik belangrijk, ik heb er de tijd voor om het zo te doen...en de ruimte...dus ik denk dat zoals ik haar nu heb, t voor haar t beste is..

Maar mijn ervaring met een ouder paard is wel positief...