Fokken met zomereczeem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 09:37

Pinky_girl schreef:
Zolang het niet bewezen is dat het erfelijk is zou ik me daar niet zo druk om maken. Als meer dan 50% van de nakomelingen er wel last van krijgen dan zou ik niet verder fokken, maar voordat je dat weet ben ej wel even bezig Knipoog.

Er is toch ook niet bewezen dat het niet erfelijk is! Volgens mij is er bij de Friezen met staart en maar exzeem een onderzoek gedaan en daar is uitgekomen dat het wel degelijk een bepaalde stam was die staart en maan exzeem vererfde!!

Ik ga eens even kijken of ik het artiekel kan opzoeken!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:42

hoera schreef:
Er is toch ook niet bewezen dat het niet erfelijk is! Volgens mij is er bij de Friezen met staart en maar exzeem een onderzoek gedaan en daar is uitgekomen dat het wel degelijk een bepaalde stam was die staart en maan exzeem vererfde!!

Ik ga eens even kijken of ik het artiekel kan opzoeken!

Klopt ik ben naar een lezing van die man geweest, bepaalde bloedlijnen fokte heel veel exceempaarden.
Daarentegen kon je als je een juiste hengstenkeuze maakte, bij een merrie met exczeem, gewoon met de merrie fokken.
Die meneer heeft een boekje uitgebracht waar hij die bloedlijnen in beschreef.

Dus als je idd gaat fokken zoek een hengst die het niet heeft, wiens ouders het niet hebben en het niet fokt, dat is helaas moeilijk na te gaan omdat fokkers/hengstenhouders het liever niet naar buiten brengen als het wel zo is.
Maar een beetje onderzoek kan wel helpen lijkt mij.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:52

Bedankt Meavey,Ik zou zeggen dat het dan toch wel een beetje bewijs is dat eczeem erfelijkbelast is !!!
Ik zou zeker niet met een paard/pony fokken die staart of maanexzeem heeft. Scheve mond

Djimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 16:16

Zomerexceem is vererfelijk!
Ik heb thuis een boek liggen van degene die dit bij Friezen heeft onderzocht. Wat ik eruit heb begrepen is dat een paard een soort anti-stof bij zich heeft en wanneer het paard wordt gestoken door een bepaald soort mugje er zomerexceem ontstaat, ongeacht de leeftijd van het paard.
De "antistof" is erfelijk overdraagbaar. In tegenstelling tot vroeger toen de muggen die dit veroorzaken alleen in bos gebieden voorkwamen zijn ze nu door het hele land actief.

Dus fokken met een merrie die dit heeft is een groot risico voor het veulen omdat je nooit weet of de hengst die je hebt gebruikt geen erfelijke belastbaarheid heeft.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 16:53

Dat boek/artikel bedoelde ik idd!!!

Annae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:15

hoi ....... Lachen

ik heb een ijslandse verzorg pony Lovers gehad die ook eczeem had,
maar het was een ruin dus van fokken is niks terecht gekomen. *LOL*

Maar als je wilt weten of het erfelijk is zul je het is op:
www.icelandic-horses.com moeten vragen daar weten ze alles van ijslanders en aangezien er best wat ijslanders met eczeem zijn zullen ze er wel antwoord op weten.
dan moet je naar ijslander plaza gaan en dan naar vraag en antwoord of fokkerij of medisch.

nou veel succes ermee

groetjes anne Vingers aflikken

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:45

MarijeR schreef:
Ik ken ook dieren die voor zomereczeem afgemaakt zijn.
En dan niet omdat de eigenaren er geen moeite voor wilden doen maar om het dier uit zijn lijden te verlossen. Want dat was het geworden, lijden.
Kan best zijn dat jouw paard of pony een prima leven heeft met wat aanpassingen. Er zijn ook dieren waar dat niet voor werkt.

Ik weet niet wat ik hier op moet zegggen.

Wat doe je als je weet dat je zwanger bent van een kind met een erfelijke ziekte?? Een afwijking waar het leven heel moeilijk en duur door word????

Vind ik een beejte hetzelfde....

Verder weet ik ook nog niet als het erfelijk bepaald is....

Een paar van onze fjorden hebben het ook

We hebben 2 fjorden uit 1995 die hebben nergens last van
We hebben 2 fjorden uit 200 die hebben het wel (dochters van die uit 1995)
We hebben een merrie uit 2003 die het niet heeft (dochter van 1 uit 1995)
We hebben een merrie van 2004 die het ook nog niet heeft (dochter van 1 van de merries van 2000 die het ergste exceem heeft)

Verder hebben de eiwitten er volgens mij ook een rol in

De ene merrie uit 2000 heeft het heel erg er daar rijd ik niet op
Die ander krijgt veel beweging en heeft het veel minder erg..

Zou het misschien ook niet zo wezen dat je bijv. Homozygoot moet zijn voor exceem.

Dat er paarden zijn die dragers zijn van exceem. Als je daar mee fokt met een hengst die bijv. ook drager is dat je dan zoveel % kans hebt op een veulen die homozygoot is voor de eigenschap exceem.

Als dit zo zou zijn vind je hier onder uitleg Tong uitsteken

FF uitleg voor diegenen die het niet snappen.

Je hebt een merrie met bijv. Hh als genotype (genetysche kaart)
Hh is dan hetrozygoot en is dan drager van exceem.

HH is dan homozygoot en heeft dan exceem
hh is dan ook homozygoot en heeft dan ook exceem

Als de eigenschap voor exceem dominant is heb je alleen exceem bij HH en als de eigenschap voor exceem reccesief is dan heb je bij hh exceem.

Dus als je een dragende merrie hebt die je kruist met een dragende hengst heb je dus 50 % op exceem. Ligt eraan of het nog uitmaakt of de eigenschap voor exceem reccesief of dominant is. Als dat wat uitmaakt heb je 25 % kans op exceem.

......H h
H HH Hh
h Hh hh

Verder kan je zo door gaan bijv:
Een merrie die homozygoot dominant is voor de eigenschap en een hengst die homozygoot reccesief is voor de eigenschap

.....H H
h Hh Hh
h Hh Hh

dan heb je dus 100 % kans dat je een drager krijgt...

Of is dit volkomen onzin wat ik hier nou neerzet (ik weet namelijk niet of het hier wel mee te maken heeft)!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Als het wel zo zou zijn zou het toch al wel bekent zijn???!!!!

Het lijkt namelijk wel zo bij ons.

Het kan misschien ook wel rasbepalend zijn, zoals bij die fries die getest is op manen en staart en dat daar uit kwam dat het wel erfelijk bepaald is

Ik hoop dat je het nog snapt

Maar dit zijn mijn meningen erover

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 16:10

Vosse"]
[quote="MarijeR schreef:
k ken ook dieren die voor zomereczeem afgemaakt zijn.
En dan niet omdat de eigenaren er geen moeite voor wilden doen maar om het dier uit zijn lijden te verlossen. Want dat was het geworden, lijden.
Kan best zijn dat jouw paard of pony een prima leven heeft met wat aanpassingen. Er zijn ook dieren waar dat niet voor werkt.
Ik weet niet wat ik hier op moet zegggen.

Wat doe je als je weet dat je zwanger bent van een kind met een erfelijke ziekte?? Een afwijking waar het leven heel moeilijk en duur door word????

Vind ik een beejte hetzelfde....
[/quote]
Ik snap even deze reactie niet Verward
Dit ging niet over drachtige merries maar om meerdere merries/ruinen die afgemaakt zijn omdat die dieren geen normaal leven meer konden leiden door de zomereczeem.
Net als dat er dieren afgemaakt worden omdat ze vreselijk kreupel zijn waar niets meer aan te doen is, worden er ook dieren afgemaakt omdat ze te veel lijden door de zomereczeem.

Verder denk ik niet dat zomereczeem door 1 ding of 1 gen veroorzaakt wordt.
In dat geval zou het veel makkelijker te achterhalen zijn waardoor het komt en of het erfelijk is en in welke mate.
Naar mijn idee zijn er zowel genetisch meerdere factoren bepalend voor zomereczeem en ook in de omgeving/voeding dingen die meespelen.
Vandaar misschien ook de verschillende mate waarin zomereczeem voorkomt?

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 16:18

ja ik weet ook niet als het zo is, maar het kon zo wezen jah

volgens mij speelt de rol van de opvoeding en welke omgeving het dier opgroeit ook mee jah

maar hoe kan het dan dat bij ons bijv.

alles familie is en maar een paar het hebben en ze staan allemaal bij elkaar in

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 18:24

Vosse schreef:
alles familie is en maar een paar het hebben en ze staan allemaal bij elkaar in

Dat is dus ook iets wat ik niet snap van heel dat zomereczeem Knipoog.

Maar Vosse, nu heb jij het alleen maar over dragers van zomereczeem gehad als hengst, of hengsten die het hebben. Maar er zijn toch ook hengsten die het gewoon níet hebben, of is elk paard drager, maar zijn er maar sommigen die er last van krijgen Verward

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 07:59

ik zou zeggen gewoon doen het is namelijk niet gezegd dat een paardje dat zomerexzeem heeft ervelijk is wij hebben op stal een merrie staan exzeem vrij een kruising daar is een d pony mee gevokt met de hengst njinski of nairobi weet efffe niet precies welke hengs het was dit paardje heeft zomerexzeem vader en moeder niet

ook rij ik op een stoetterij met ijslanders en ook daar fokken ze gewoon met paarden die exzeem hebben ook van paardjes met exzeem komen gewoon exzeem vrije veulens en paardjes van het kan helemaal geen kwaad

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 10:41

Dat is net zo krom als fokken met een merrie met artrose,
als je mazzel hebt komt er een gezond dier uit, maar voor hetzelfde geld is het er eentje die het nog sneller en erger heeft als de moeder.
Niemand wil toch een paard met gebreken fokken Verward
Naast alle ellende die je op je eigen nek haalt met alle kosten die erbij komen kijken is het voor het beest nog het ergste, die staat elke dag met pijn in zijn poten op stal/wei.

Ik weet niet of hier iemand wel eens last heeft gehad van exceem? Ik vroeger namelijk in een lichte mate en jeuk is erger dan pijn hoor. (en aangezien ik de laatste tijd aardig wat pijn gehad heb denk ik dat ik wel een aardig referentiekader heb)

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 11:16

Sjuimpje schreef:

Ik weet niet of hier iemand wel eens last heeft gehad van exceem? Ik vroeger namelijk in een lichte mate en jeuk is erger dan pijn hoor. (en aangezien ik de laatste tijd aardig wat pijn gehad heb denk ik dat ik wel een aardig referentiekader heb)

Pfoeh, of er iemand last heeft van eczeem dan ben ik het wel ... Scheve mond
En je wordt dus echt GIGA gek van de jeuk! Vroeger had ik het op m'n armen (aan de bovenkant van de elleboog, in die plooi snappie?) en op m'n benen (kieten) een rijbroek dragen als het warm was was een hel! Die ging dan zo lekker in de eczeem plakken waardoor het nog harder begon te jeuken, en als je krabte dan ging het open en werd het nog erger! (lekker onderwerp Haha!)
Maar het wordt nog erger! Rijbroeken zijn merendeel van de tijd vuil, ga je aan de eczeem krabben op een warme zomerdag zijn die open wondes dus een broeihaard voor bacterien en virussen en voor je het weet zit je met een staflykokken besmetting tot op je hoofd. Scheve mond
Als je dan ook nog eens allergisch bent voor Cortizone dan is de kous helemaal af want dat is zowat het enige dat helpt ... Als ik dat erop smeer is het 1 dag weg om vervolgens 10 keer zo hard terug te komen...

Ik moet wel zeggen dat ik het ben ontgroeit, ik ben nu 20 en heb nauwelijks nog last, slechts 2 heel kleine plekjes in m'n kieten.

Dus ja, ik weet wat het is om eczeem te hebben en alle nare gevolgen die het met zich kan meebrenngen ... dat wil je je paard dus niet aan doen ...
Ik fok dus ook maar niet met een eczeem lijder ... Knipoog

niekie_luf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 11:19

als het veulen toch van jou blijft. ( het zou toch erfelijk zijn ik weet het niet) en jij het niet erg vind is er toch niks aan de hand.

groetjes aniek

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 12:06

Sjuimpje schreef:
Dat is net zo krom als fokken met een merrie met artrose,
als je mazzel hebt komt er een gezond dier uit, maar voor hetzelfde geld is het er eentje die het nog sneller en erger heeft als de moeder.
Niemand wil toch een paard met gebreken fokken Verward
Naast alle ellende die je op je eigen nek haalt met alle kosten die erbij komen kijken is het voor het beest nog het ergste, die staat elke dag met pijn in zijn poten op stal/wei.

Ja dat waren mijn gedachten ook Sjuimpje !!! Bloos!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 17:03

niekie_luf schreef:
als het veulen toch van jou blijft. ( het zou toch erfelijk zijn ik weet het niet) en jij het niet erg vind is er toch niks aan de hand.

Het maakt voor het veulen toch niet uit wie zijn eigenaar is Verward
De jeuk wordt er niet minder om.

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 19:02

Tinne schreef:

Maar Vosse, nu heb jij het alleen maar over dragers van zomereczeem gehad als hengst, of hengsten die het hebben. Maar er zijn toch ook hengsten die het gewoon níet hebben, of is elk paard drager, maar zijn er maar sommigen die er last van krijgen Verward

Ik weet niet als dat hele verhaal van mij klopt.. Ik denk het niet helemaal er zal vast wel iets van kloppen ofzo

Want als mijn verhaal wel klopt was het allang bekend dat exceem erfelijk is...

Ik deed gewoon een paar gokjes hoe het allemaal kon komen met exceem. Maar toen ik het hele verhaal van die dragers enz typte dacht ik later dat het dan al wel bekend moest zijn dat het erfelijk was

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 19:05

Sjuimpje schreef:

Ik heb het op me tenen Clown haha
tja die jeuk valt wel mee als je er zalf op smeert
Verder als je krapt krijg je pijn.

Mensen hebben zichzelf nog wel een beetje in de hand, maar paarden willen alleen maar van de jeuk af. Daardoor krijgen ze pijn.

De mens kan er wel zalfjes op gaan smeren, maar welke helpt bij je paard tegen de jeuk

Deze methode werkt ook lang op het op deze manier te laten genezen etc.
En dat kost weer geld

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 09:15

mijn vorige paard hat ook last van zomerexeem,we hebben er 7 veulens mee gefokt die allemaal GEEN last hadden van zomer exeem.(Alle veulens zijn verkocht)

Dat paard erna hat ook een klein beetje last van zomer exeem,we hebben er 6 veulens mee gefokt(volgend jaar zomer de 7de) Daarvan hebben er 2 lichtelijk zomer exeem.(geen van de veulens zijn verkocht)

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 18:10

marijeR, ik ben het zelden zo met iemand eens geweest als in dit topic met jou - lekker makkelijk, bespaart me heel wat typwerk Haha! .

en voor diegene die erfelijkheid geen rol vinden spelen, hoe verklaar je dan dat sommige rassen er veel gevoeliger voor zijn dan andere Verward ? ijslanders, en blijkbaar ook meer en meer fjorden, is dat zuiver toeval dan? dacht het niet Knipoog .