Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MarliesV schreef:Is de merrie het reizen gewend en rustig onderweg? Anders zou je kunnen overwegen ze samen op de trailer te zetten, veulen uitladen bij de opfok en de merrie mee terug rijden naar de huidige plek.
YaraMaria schreef:Bedankt voor alle reacties! Specifiek diegene die bij de vraag blijven.
tengeltje11 schreef:Als je een veulen in een trailer alleen vervoerd, dan moet die los en zonder bar of tussenschot waar ze over, onder, vast,… bij raken.
Gewoon los in een lege trailer en niets kan fout gaan. Hier al 50+ veulens zo vervoerd voor het eerst, na ook jaren te sukkelen met op/onder/vast/…. En dat is echt de oplossing.
YaraMaria schreef:Klopt inderdaad. Ik heb een vrachtwagen met hengsten uitvoering die geen bar heeft. Alles is zo gemaakt dat je nergens over of onderdoor kan. Heel fijn!
pillow schreef:Superpony jij hebt hier en in veel meer topics al lang duidelijk gemaakt dat je tegen het in jou ogen te vroeg afspenen bent. Je moet je mening niet zo doordrammen. Als TS op advies vd dierenarts gaat afspenen moet ze dat zelf weten . Bovendien is 5 maanden helemaal niet heel vroeg, dat kan prima.
Terug naar de vraag. Ik heb altijd het veulen eerst weggebracht en de merrie thuis gelaten. De merrie gaat over het algemeen een paar keer roepen en vervolgens rustig haar gang. Het veulen heeft tijdens de reis en op de nieuwe locatie zoveel dingen om te verwerken dat hij niet meer aan zijn moeder denkt.
kiki1976 schreef:Superpony er bestaan ook merries die echt alles doorgeven aan hun veulen en zelf echt wel mager worden. Daar is echt niet tegenaan te voeren.
En ja ik had eerder ook jouw mening, moet beter gevoerd worden met een veulen aan de voet. Nou bij die merrie moest ik toch echt mijn mening bijstellen toen ze wederom een veulen kreeg.
En betreft kuil, vele noemen voordroog kuil.
tengeltje11 schreef:5 maanden is prima. Tuurlijk is langer nog beter, maar er zijn ook zat veulens die nog vroeger gespeend worden en ook die groeien gewoon uit naar goeie, gezonde paarden.
Ik zou persoonlijk het veulen wegbrengen en ideaal is samen met een ander (rustig) paard of pony vervoeren, zo leren ze van hun gezelschap dat stressen niet nodig is en krijgen ze veel steun van.
Wegbrengen met de moeder erbij zou ik niet meer doen, vroeger 1x gedaan en ik kreeg een veulen die de nieuwe stal bijna afbrak omdat mam weg liep en hij op een nieuwe, onbekende plek moest blijven en een merrie die die stress een deel over nam….
Tuurlijk zullen er ook merries zijn die dat niets vinden, maar hier blijven merrie en veulen altijd thuis tot veulens vertrekken, dus reizen is altijd een beetje stress voor beiden dan.
En als een maatje niet mogelijk is, zou ik alleen de kleine wegbrengen. Op voorhand wel oefenen met in de trailer gaan, zodat dit vlot gaat en dan gewoon heel rustig rijden.
superpony schreef:pillow schreef:Superpony jij hebt hier en in veel meer topics al lang duidelijk gemaakt dat je tegen het in jou ogen te vroeg afspenen bent. Je moet je mening niet zo doordrammen. Als TS op advies vd dierenarts gaat afspenen moet ze dat zelf weten . Bovendien is 5 maanden helemaal niet heel vroeg, dat kan prima.
Terug naar de vraag. Ik heb altijd het veulen eerst weggebracht en de merrie thuis gelaten. De merrie gaat over het algemeen een paar keer roepen en vervolgens rustig haar gang. Het veulen heeft tijdens de reis en op de nieuwe locatie zoveel dingen om te verwerken dat hij niet meer aan zijn moeder denkt.
Fijn dat je mensen zo goed in de gaten houdt wat ze overal plaatsen.
5 Maanden is wel te vroeg, dat weet iedereen. Dus het is een slecht advies van de veearts. Zeker als die niet weet hoe je een merrie in conditie houdt!
En er zijn heel veel paarden met problemen waar allerlei supplementen in gaan, trainings methodes worden toegepast, therapietjes op afgeschoten worden etc, waar de basis gewoon nooit goed is geweest.
Er is iets als ontwikkeling en zodoende weet men dat goed en niet te vroeg afspenen heel belangrijk is en wel degelijk een enorm verschil maakt voor het paard.
Vroeg afspenen en slechte opfok adressen gaat alleen maar om geld. Merrie en veulen mogen niet teveel gaan kosten en de jaren dat je er nog niks aan hebt, willen mensen niks uitgeven. Maar later ga je dat wel vaak terug zien.
Lees bokt, het staat vol met ellende. Paarden die moeilijk te trainen zijn, paarden die niet sociaal zijn in een kudde, blessures, slecht gebouwde paarden als ze niet gezond konden opgroeien etc etc etc
Maar succes, we lezen het wel weer als de problemen komen.
Je had op Bokt van zogenaamde paarden mensen wel mogen verwachten dat ze al wisten dat 5 maanden echt veel te vroeg is.
YaraMaria schreef:We gaan ze binnenkort 's nachts apart van elkaar hebben. Dan staan ze tegenover elkaar zodat ze elkaar kunnen zien en ruiken. Veulen staat met een ander veulentje. Beide moeders staan er tegenover. Ernaast heeft geen zin want dan kunnen ze elkaar niet zien en raken ze meer in paniek.
Hopen dat dat wat meer rust geeft voor tijdens het officiële afspenen.