Lange dracht, DA bellen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mona2008
Berichten: 300
Geregistreerd: 14-07-10
Woonplaats: Hof van Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:18

JiskaVV schreef:
Hoi allemaal,

Mijn lief paardje Dolly is nu ongeveer rond de 379 dagen drachtig...
Zelf loopt ze nog gezond en fris rond, en het veulentje beweegt ook nog regelmatig. Haar uiers zijn helaas nogal leeg.

Moet ik me zorgen maken? De DA bellen?

Gr, Jiska

P.S.: Alsjeblieft geen commentaar wat ik allemaal verkeerd zou hebben gedaan, dat heb ik bij m'n vorige topic al genoeg gehad :D


Ik zou er wel een dierenarts bij halen, mijn mini paard heeft ook bij een hengst in gestaan, volgens mensen was ze hartstikke drachtig, beetje hang uier, en puntige onderbuik zou het aan te zien zijn, ook veel beweging. Zelfs de dierenarts vond haar op eerste opslag drachtig uitzien. tot dat ze inwendig ging voelen, ze was leeg, daarna met een apparaat erin. was ze `dekrijp` bij ons was het niet de bedoeling dat ze drachtig zou zijn, dus wij waren opgelucht. de genoemde mensen waren verschillende fokkers. De enige zekerheid heb je dus, als de dierenarts inwendig voelt.

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:21

Nou, heb even de berichten teruggelezen van TS, in november was de DA nog steeds niet geweest om te scannen. Daarna niet meer over een mogelijke dracht geschreven tot nu toe?!
Denk dat we dit topic met een flinke korrel zout moeten lezen...

tengeltje11
Berichten: 7186
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:22

hier ook al meermaals een merrie gekocht die 'drachtig' was,maar waar nooit een veulen uitgekomen was.
een van die fokkers kon het maar niet geloven,dacht echt dat we hem een verhaaltje opspelden,zijn DA had ze drachtig gescand.
maar tuurlijk kan een paard ook vroeg in de dracht een miskraam krijgen,vruchtje is dan vaak klein en kan echt ongemerkt ergens afkomen.
gebeurd best regelmatig.

JiskaVV

Berichten: 238
Geregistreerd: 27-07-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 12:24

dromertje2 schreef:
K snap nooit niet dat bij zo n zaken geen dierenarts bijgehaald wordt. Dan wel een compleet nutteloos topic openen, precies of wij kunnen door tekst te lezen, weten of je merrie drachtig is of niet en of het in orde is?


Waarom zeg je al dat er geen dierenarts wordt bijgehaald als je het eigenlijk nog geeneens weet?
De DA zegt dat we haar temperatuur vooral in de gaten moeten houden, maar dat voor de rest we de natuur haar gang moeten laten gaan. DA zegt dat er nog altijd een veulen inzit dat nog leeft.

JiskaVV

Berichten: 238
Geregistreerd: 27-07-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 12:25

Wijsje schreef:
Nou, heb even de berichten teruggelezen van TS, in november was de DA nog steeds niet geweest om te scannen. Daarna niet meer over een mogelijke dracht geschreven tot nu toe?!
Denk dat we dit topic met een flinke korrel zout moeten lezen...


Aan jouw commentaar heb ik niets hoor moest je dat soms denken. :evaw: :evaw:
Dolly is wel degelijk drachtig.

Kabayo

Berichten: 14238
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:25

JiskaVV schreef:
dromertje2 schreef:
K snap nooit niet dat bij zo n zaken geen dierenarts bijgehaald wordt. Dan wel een compleet nutteloos topic openen, precies of wij kunnen door tekst te lezen, weten of je merrie drachtig is of niet en of het in orde is?


Waarom zeg je al dat er geen dierenarts wordt bijgehaald als je het eigenlijk nog geeneens weet?
De DA zegt dat we haar temperatuur vooral in de gaten moeten houden, maar dat voor de rest we de natuur haar gang moeten laten gaan. DA zegt dat er nog altijd een veulen inzit dat nog leeft.

Heeft de da gescand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:26

Oei ts, als jou dierenarts dit zegt zou ik heel snel op zoek gaan naar een andere!
Misschien is ze wel drachtig en is het veulen overleden, dat gaat ontbinden en dan word je merrie ziek!
Laat er een veearts naar kijken die er verstand van heeft.

Wat is nu de temperatuur van je merrie?

JiskaVV

Berichten: 238
Geregistreerd: 27-07-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 12:27

De DA heeft niet gescand maar je hoeft een paard niet te scannen om te weten dat het drachtig is, of wel soms?

JiskaVV

Berichten: 238
Geregistreerd: 27-07-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 12:27

amoj schreef:
Oei ts, als jou dierenarts dit zegt zou ik heel snel op zoek gaan naar een andere!
Misschien is ze wel drachtig en is het veulen overleden, dat gaat ontbinden en dan word je merrie ziek!
Laat er een veearts naar kijken die er verstand van heeft.

Wat is nu de temperatuur van je merrie?


Ik ga zo eventjes kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:27

Tuurlijk wel, hoe wou je het anders zien?

Dikke buik kan ook grasbuik zijn of wormen...

Kabayo

Berichten: 14238
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:29

JiskaVV schreef:
De DA heeft niet gescand maar je hoeft een paard niet te scannen om te weten dat het drachtig is, of wel soms?

Ja... Wel

Azmay
Berichten: 18011
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:30

JiskaVV schreef:
De DA heeft niet gescand maar je hoeft een paard niet te scannen om te weten dat het drachtig is, of wel soms?

Later in de dracht kan opvoelen ook, is dat wel gebeurt dan?

ziyadah
Berichten: 634
Geregistreerd: 06-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:31

Met een topic als deze schiet je weinig op, niemand kan via een scherm zien of jouw paard drachtig is of wat er aan de hand is. Natuurlijk is het fijn om ervaringen te horen, maar, als je het echt wilt weten? Bel dan gelijk je DA en ga er niet op Bokt over praten. Hoeveel kennis iemand ook heeft, digitaal een paard beoordelen kan niemand.

Kabayo

Berichten: 14238
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:31

Opvoelen en scannen.. Ik noem het t zelfde haha. Bedoel dus, is de da er met de hand in gegaan om te voelen :+

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:32

JiskaVV schreef:
dromertje2 schreef:
K snap nooit niet dat bij zo n zaken geen dierenarts bijgehaald wordt. Dan wel een compleet nutteloos topic openen, precies of wij kunnen door tekst te lezen, weten of je merrie drachtig is of niet en of het in orde is?


Waarom zeg je al dat er geen dierenarts wordt bijgehaald als je het eigenlijk nog geeneens weet?
De DA zegt dat we haar temperatuur vooral in de gaten moeten houden, maar dat voor de rest we de natuur haar gang moeten laten gaan. DA zegt dat er nog altijd een veulen inzit dat nog leeft.


Ik denk dat ze bedoeld dat het minder moeite is om de dierenarts even op te bellen dan dit topic te openen. Je kan ook telefonisch vragen of het nodig is dat hij al komt of niet. Je dierenarts weet er sowieso meer over dan we hier op bokt kunnen raden.

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:34

Het is wel verstandig om te scannen. ..Je wil niet voor verrasingen staan. Stel je paard is drachtig van een tweeling dan wil je dat graag weten. Weet je zeker dat je de uitgerekende datum goed hebt? Zo ja zou ik toch even een Vee arts laten komen desnoods om te luisteren of er een tweede hart te horen is.

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:34

JiskaVV schreef:
De DA heeft niet gescand maar je hoeft een paard niet te scannen om te weten dat het drachtig is, of wel soms?


Wel dus. Je schrijft ergens dat je kleinere broertjes of zusjes hebt, neem aan dat je moeder ook eerst een zwangerschapstest heeft gedaan? En zich tijdens de zwangerschap heeft laten controleren door een verloskundige/gynaecoloog?
Waarom zou dat voor paarden anders zijn?

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:36

JiskaVV schreef:
Wijsje schreef:
Nou, heb even de berichten teruggelezen van TS, in november was de DA nog steeds niet geweest om te scannen. Daarna niet meer over een mogelijke dracht geschreven tot nu toe?!
Denk dat we dit topic met een flinke korrel zout moeten lezen...


Aan jouw commentaar heb ik niets hoor moest je dat soms denken. :evaw: :evaw:
Dolly is wel degelijk drachtig.

Gefeliciteerd dan maar, pfff

Kabayo

Berichten: 14238
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:36

Nou ja. Ts blijft nog maar even lang wachten. Zo aardig reageerd ze hier ook niet meer :evaw:

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:37

Wat is het ts? Mag het geen geld of geen moeite kosten?

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:38

Ik snap het niet meer - is de DA er nu wel of niet bijgeweest?

Als de DA haar heeft gescand en alles is ok, dan warom nog een topic op bokt?

Ik zie dat je pas 14 jaar bent - wat zeggen je ouders?

Iedereen is bezorgd om de paarden in kwestie vandaar de felle reacties.

Hou je ons op de hoogte?

Kabayo

Berichten: 14238
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:39

FatCat schreef:
Ik snap het niet meer - is de DA er nu wel of niet bijgeweest?

Als de DA haar heeft gescand en alles is ok, dan warom nog een topic op bokt?

Ik zie dat je pas 14 jaar bent - wat zeggen je ouders?

Iedereen is bezorgd om de paarden in kwestie vandaar de felle reacties.

Hou je ons op de hoogte?

Ik gok dat ze telefonisch contact heeft gehad. Zo interpreteer ik het

Birdie60

Berichten: 8405
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:48

TS heb je een foto?
Ben wel benieuwd of de DA vandaag of gisteren is geweest.
Zo zien of ze drachtig is kan niet. Heb hier ooit een DA gehad die kwam naar mijn drachtige merrie kijken en die zei: Hartstikke drachtig. Was bijna toen ze uitgeteld was. ( was voor een prik) Nou ik kan je vertellen dat het veulen nog geboren moet worden.Is nu 8 jaar geleden.

JiskaVV

Berichten: 238
Geregistreerd: 27-07-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 12:49

Wijsje schreef:
JiskaVV schreef:
De DA heeft niet gescand maar je hoeft een paard niet te scannen om te weten dat het drachtig is, of wel soms?


Wel dus. Je schrijft ergens dat je kleinere broertjes of zusjes hebt, neem aan dat je moeder ook eerst een zwangerschapstest heeft gedaan? En zich tijdens de zwangerschap heeft laten controleren door een verloskundige/gynaecoloog?
Waarom zou dat voor paarden anders zijn?


Ik ken anders ook mensen die helemaal niet naar een gynaecoloog gaan.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:50

Ik heb ook het gevoel dat we het niet zo serieus moeten nemen als een 14 jarige zelf verantwoordelijk is voor haar pony en de ouders nergens te bekennen zijn.