Leeftijd jong paard schatten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Re: Leeftijd jong paard schatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 18:20

dat viezige komt door het begin van het wisselen bij die van mij, juist doordat er wat begint te veschuiven blijft er meer eten aan zitten. Als ze inderdaad klein en viezig zijn zou ik gokken op 2,5/3 jaar

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 18:21

Ik post liever geen foto aangezien ik eerst de oude eigenaar wil spreken, mocht de leeftijd echt niet kloppen. Eventueel kan ik een foto per PB sturen.
Brokken krijgt ze omdat ze zo dun is. Af en toe krijgt ze een plak hooi, maar niet met regelmaat. Zou ik nog kunnen proberen.

Ze zou van mei 2012 moeten zijn. Ik hoop dat je gelijk hebt Set_Elkol..

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 18:22

je mag mij wel een pb sturen :j de merrie die ik plaatste is van maart 2012 en die foto is al bijna een jaar oud van dat wisselen.. (oktober 2014) kan morgen wel een foto proberen te maken van nu, nu ze 3,5 is.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 18:23

Afbeelding

Afbeelding

Ze is nu 2 jaar en 4 maand. Foto is echt vers van de pers.

Hieronder was ze 1,5 jaar... en toen al met een lange staart.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anomien op 24-08-15 18:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 18:26

_suus19_ schreef:
Ik post liever geen foto aangezien ik eerst de oude eigenaar wil spreken, mocht de leeftijd echt niet kloppen. Eventueel kan ik een foto per PB sturen.
Brokken krijgt ze omdat ze zo dun is. Af en toe krijgt ze een plak hooi, maar niet met regelmaat. Zou ik nog kunnen proberen.

Ze zou van mei 2012 moeten zijn. Ik hoop dat je gelijk hebt Set_Elkol..

Dus ze staat de hele dag op het land en krijgt elke dag brokken?

Wat voor brok en hoe schraal is de weide? En ik zou toch even de dierenarts of tandarts laten kijken. Desnoods vraag je de tandarts of je hem een foto mag sturen. Da's al goedkoper dan een huisbezoek :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 18:29

Is bij mijn paard ook gebeurt, gekocht als drie jarige die achteraf ongeveer 1,5 moet zijn geweest. Wel laten keuren en zo, maar veearts had blijkbaar meer belangen bij de handelaar dan bij mij. Ook heel grappig stond in het paspoort wel een geboortedatum maar ook vader en moeder onbekend...
Ik heb gewoon afgewacht tot ik vond dat hij sterk genoeg was..

Je kunt op die leeftijd maar weinig aan het gebit afleiden, het eerste waar je iets aanhebt is het wisselen

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 16:44

Bedankt voor jullie reacties, foto's en het meedenken.

Knert; Die foto van dat ze 1,5 is doet me niet echt hoopvol stemmen.. Dat lijkt al meer paard dan de mijne nu is.. Hoop toch niet dat ze jonger dan 1,5 is =/
mrie; Klopte de chip bij jouw paard wel?

Ik heb de oude eigenaar gesproken en die zegt de chip gecontroleerd te hebben en dat die klopte met het paspoort. In ieder geval fijn dat zij nog te bereiken was. Ze zou me de gegevens van degene van wie zij het paard gekocht heeft doorsturen. Ik ben benieuwd..
Ik denk dat ik de foto's nu wel kan plaatsen aangezien ik contact met haar gehad heb.

Op het moment denk ik niet dat ze lichamelijk wat mankeert, dus wat dat betreft is er niet veel haast met een dierenarts of tandarts. Ze is wat mager maar ik denk eerder dat dit komt door wat stress van meerdere verhuizingen en door de groei.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:17

Denk eerlijk gezegd niet dat die van jou (veel) ouder is dan mijn jonkie, die is nu 2 jaar en 2 maanden. Foto hieronder is van deze week. Scheelt natuurlijk van paard tot paard, maar toch.

Afbeelding

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:26

Vind d'r zo zeker wel 3 jaar ogen, zou haar alleen nog niet inrijden maar nog lekker een jaar of misschien 2 op de weide zetten.

Vanwaar begin je nu pas te twijfelen ? Dit had je eerder kunnen zien neem ik aan?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:28

Ik denk dat ze zeker wel drie kan zijn :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:30

Lijkt al wel met wisselen bezig te gaan zie ik nu, dus misschien gewoon een laatbloeier? Zou er in ieder geval voorlopig nog niet te veel mee doen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 17:54

Dat lucht op haha :)
Maar waarom denken jullie dat ze 3 is? Het zijn wel allemaal veulentandjes toch of niet?

Ja misschien had ik het eerder kunnen zien maar ik ben ook geen expert ofzo.
Heb nog een paardje die zou 1 week jonger moeten zijn. En die wilde nooit haar mond open deon, maar van de week zag ik haar gapen en zij heeft echt 2 volwaardige voortanden. Ziet er heel anders uit dan bij deze..

Uiteraard ga ik hier zeker nog niet opzitten..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:08

foutje
Laatst bijgewerkt door mrie op 25-08-15 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:09

Ik denk eerder dattie 2 is. ik kijk dan naar bijvoorbeeld de knieën voor. Hij heeft nog zulke knots knieen dat ik denk dat hij toch echt nog een heel stuk moet groeien.

De chip van Ocho klopte wel, want die is er in gestopt waar ik zelf bij was. Toen ik Ocho kocht was dat nog maar een paar maanden verplicht. De gegevens die aan de chipper doorgegeven zijn tja die klopte dus niet.
Hier is Ocho zoals ik hem kocht Afbeelding

Volgens de handelaar was hij toen 3.

Op deze foto is hij werkelijk 3
Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:12

De binnenste snijtanden boven lijken te gaan beginnen met wisselen. Dat zou betekenen dat je paard ongeveer 2,5 is, en dus in het (vroege) voorjaar 2013 geboren is.

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:13

Ik vind haar er ook jonger uitzien dan 3. En ook al zou ze 3 jaar zijn, dan vind ik haar zo op het oog véél te veel 'puppy' ogen om er al op te gaan zitten (als je dat bedoelde met aan het werk zetten). Zelf zou ik haar zeker nog een tijd op het land zetten om lekker uit te groeien voor je dingen met haar gaat doen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:42

Je kunt niet perse zeggen dat een paard van 3 'rijklaar' is.

De fokker van mijn 5jarige haflinger vond de mijne met 3 'nog niet af' en heeft hem dus lekker 1,5 jaar laten lopenen heeft hem pas zadelmak gemaakt toen hij 4,5 is. En daarna lekker weer de hele winter met rust gelaten.
Ik heb hem net een goede 3 weken en hij is vergelijkbaar met een gemiddeld 3jarig rijpaard.
Toen ik bij hem ging kijken stond hij in de wei met een 3jarige halfzus, maar als ze me verteld hadden dat die merrie 1,5 was, had ik ze zo geloofd! Kennelijk zijn de haflingers uit deze lijn laatrijp (daarentegen bij dezelfde fokker uit dezelfde lijnen ook paarden gezien die richting of in de 20 waren en die je het ook bij lange na nog njet zou geven!)
Nu betreft dit stamboekdieren met volledig papier, dus ik geloof die leeftijd wel. Chip komt overeen met die in het paspoort en dat is keurig netjes uitgegeven 2 maanden na de geboorte. Ook de beschreven aftekeningen komen helemaal overeen met mijn pony, dus ik weet zeker dat die van mij ondanks zijn jeugdige uiterlijk echt 'al' 5 is.

Als ik jou was zou ik even rondvragen of iemand in je omgeving een chipreader heeft (de reader die schapenhouders gebruiken, werkt ook!) en even vergelijken of de chip in de pony overeenkomt met het paspoort.

Je kunt op de website [url]nl-paardenpaspoort.nl[/url] het paspoortnummer invoeren en daarmee de gegevens opvragen (bijbehorend chionummer, paspoortuitgevende instantie) en daarmee controleren of de gegevens met elkaar overeenkomen.
Als dat allemaal klopt en het paspoort is uitgegeven in het jaar van geboorte, in jouw geval zou dat dan 2012 moeten zijn, kun je er gevoeglijk vanuitgaan dat het dier 3 is.
Staar je ook niet blind op het wisselen trouwens, op mijn oude manege is een pony 35 kaar geworden op haar veulengebit! Die heeft nooit gewisseld.

En het paard van een vriendin heeft op nog net geen 2 jarige leeftijd een keer een snijtand verloren door een trap en die kreeg daar onmiddellijk zijn blijvende tand voor terug. Veel te vroeg dus, dus bij hem klopt het gebit ook niet met de standaard plaatjes.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 20:44

Bedankt voor het meedenken :)
ik laat de tandarts toch even naar haar kijken voor de zekerheid.

Verder ga ik er echt in deze toestand niet opzitten, ookal zou ze wel 3 zijn. Maar stel je voor dat ze over een half jaar goed bijgekomen is en ik haar wel in wil gaan rijden en ze blijkt dan pas net 2 te zijn ofzo, dat wil ik voorkomen. Vaak genoeg 2 jarigen gezien die kwa uiterlijk zo 5 konden zijn.

Ze staat lekker 24/7 buiten met vriendjes dus dat komt wel goed. Ik vind verder dat ookal is ze nog jong en mag ze nog wat verder uitgroeien, ze wel best vast wat basis dingetjes mag leren. Maar goed dat is een andere discussie :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:26

aishcream schreef:
Vind d'r zo zeker wel 3 jaar ogen, zou haar alleen nog niet inrijden maar nog lekker een jaar of misschien 2 op de weide zetten.

Vanwaar begin je nu pas te twijfelen ? Dit had je eerder kunnen zien neem ik aan?

Na het zien van de foto's denk ik idd ook niet jonger dan 2 jaar. En eigenlijk denk ik dat het best nog wel een 3 jarige kan zijn maar dan een die gewoon heel erg laat is. Kan ook gewoon letterlijk een laat veulen uit 2012 zijn geweest. Er zijn er meer die laat nog laten dekken of de natuur laat zijn gang laat gaan.

Idd niet inrijden.

Bovendien is mijn 1,5 jarige wel grotendeels Gelders. Dat kan ook zeker schelen in lichaamsbouw.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 10:39

Nou ze is vandaag bij de tandarts geweest.
Ze heeft de kiezen al die met 2 jaar doorkomen. Dus ze is ergens tussen de 2-2,5 jaar :)
Haar chip klopt wel gelukkig.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 10:55

door dat ze schraal/mager is oogt ze ook jonger.
Die van mij zag er in maart uit als een jaarling,maar was bijna drie.Vol met bloedwormen en een lintworm.Na vier weken zag hij er al beter uit.En was 4cm gegroeit :7 (daar was ik ook niet echt blij mee)
Maar die krijgt behalve biks ook nog ander voer en vol op hooi.

Zo is hij nu

Afbeelding

zo was hij bij aankoop.Vier weken daarvoor...

Afbeelding

Is hij wel goed ontwormd?
Ik zou er inderdaad nog niet op gaan zitten.Ik wacht ook nog zeker 1 jaar met te beginnen met longeren.Dan als hij vijf is er misschien op,misschien ook wel niet.dan weet ik zeker dat spieren en gewrichten sterk zijn.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 12:44

Die is snel opgeknapt zeg!
Ja deze schiet ook centimeters de lucht in ineens. Heb liever dat ze kleiner blijft en een beetje aankomt, Maarja.. Ben benieuwd hoeveel ze nog gaat groeien.

Ze is wel goed ontwormt.