kan ik mijn merrie in de 'kudde' laten bevallen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 07:10

Jennyj01 schreef:
Maar rust is toch in haar eigen kudde? Het is nu ook rustig.

Kan ik niet zien van hieruit, ik reageer puur op de vraag en dit is dan mijn mening.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 07:27

saddledancer schreef:
Bij ons is t een keer per ongluk gebeurd, merrie besloot opeens Te vroeg, midden op de dag, hop, in de Wei t veulen eruit Te kieperen. Ze stond met de hengst op dat moment (die niet de Vader was maar hij vond zelf altijd van wel :j ) en die kregen we er dus mooi ook niet Meer bij vandaan. Hebben het dus maar laten gebeuren zo, en het was prachtig :j hengst stond erbij als 'bezorgde papa' heeft t allemaal van dichtbij bekeken, en stond erna zelfs samen met merrie het veulen schoon Te likken, daar stonden we wel even van Te kijken! :j zouden het waarschijnlijk nooit 'bewust' zo gedaan hebben, toch Meer risico op infectie e.d. En er is altijd de kans dat de kudde jou er niet bij laat als het mis gaat. En bevalt ze snachts, Dan heb je niet zomaar even volle lichten op de Wei. Maar als het zo gebeurd, is het wel bijzonder :)

Ahh wat bijzonder!! Echt wel heel erg aandoenlijk.

Zou haar niet apart houden van de kudde ts, maar zoals meerderen het gezegd hebben: zorg voor een heel goed hek en een plek waar ze rustig kan bevallen. Succes!

Nynke04

Re: kan ik mijn merrie in de 'kudde' laten bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 07:45

Ik heb 15 jaar friezen verzorgd op een fokstal. Over het algemeen werden alle drachtige paarden op tijd uit de kudde gehaald, maar er zijn er ook genoeg tussendoor geslopen, en dat ging altijd goed. Zelfs de hele jonge merries redden zich prima. Nu stond er wel geen hengst bij, maar de kudde was wel groot (20-40 paarden).
Zoals een aantal voor mij, denk ook ik dat het weinig problemen op zal leveren. Als het weiland groot genoeg is en de merrie heeft behoefte aan "privacy", zal ze dat echt wel opzoeken.
Imo is het stressvoller om ze van de kudde te scheiden.

beatje

Re: kan ik mijn merrie in de 'kudde' laten bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 07:51

Als kind en dat is echt jaaaaaaaren terug ,kwam ik altijd bij een fokker van hackney's en welspony's.De merrie's stonden in één grote kudde en bevielen daar ook.Ik heb het er nooit fout weten te gaan.Wel stond er geen hengst bij.Mijn eigen welsh pony is daar toen ook in de kudde bevallen.

Draksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:55

Mijn verzorgpony heeft in de wei wen veulen op de wereld gezet. De andere pony's besteedde er nieteens echt aandacht aan

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:02

Wij proberen de merries altijd op stal te hebben voor het bevallen. helaas uit ervaring dat het heel vaak wel goed gaat, maar dus niet altijd.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:08

Sizzle schreef:
Het gaat meestal wel goed, maar het kan dat je merrie weg veel stress krijgt als de hengst opdringerig is.
Ze zal dan niet rustig willen liggen en zo lang mogenlijk proberen 'op te houden'.
Het is aan jou om dat in te schatten.

Denk er om dat je merries 3 weken na de bevalling weer vruchtbaar zijn!

ze kunnen in de veulenhengstigheid al weer gedekt worden deze is met 10 dagen al