[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 20:03

misschien wordt het nu wel een smoky black ;)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:02

Cynthia82 schreef:
Nou... Pretty... ik vind alles best, ik ben dol op valk en dol op sabino, maar sabino op valk?? Dan heb ik nóg geen valk met zwarte benen :+
'gelukkig' heb ik uit betrouwbare bron vernomen dat sabino zich vaker uit op palomino/vos dan op valk/bruin :)

Idd, alle bont 'reist' makkelijker mee op vosbasis ipv zwartbasis :) Ik duim voor je mee dan!

Pretty: ik ben ook zo benieuwd naar de Cas-veulentjes, zo'n kleurenbommetje kan alleen maar iets moois opleveren.

MarijeR schreef:
Nee Dynamic, haar dochter Amy en de eerste dochter van Amy, Daisy. Zij worden door Deputy gedekt.
En ook Misty en haar dochter Classy gaan samen bij dezelfde hengst, Patton.
Classy is mijn eerste Deputy dochter die nu gedekt wordt. Volgend jaar kan de eerste dochter van Patton gedekt worden, door Deputy.
Daarna heb ik een nieuwe hengst nodig haha. Maar ik denk dat de kruisingen Deputy met Patton dochters en Patton met Deputy dochters heel leuk kunnen worden.

Zo leuk Marije! Ik vind het altijd leuk om zo'n dichtbije-familie te zien, wij hebben ook moeder en dochter van onze hengst gedekt en ze lijken dan allemaal zo op elkaar. Dit jaar is er hier ook een dochter van mijn oude merrie gedekt door onze Arany, ik ben ook benieuwd wat dat gaat geven :)

Noisy schreef:
Ik meld me hier ook maar eens.
Dit jaar gaan we het gewoon heel eigenwijs weer proberen. Ik ben al 2 jaar aan het proberen om mijn merrie drachtig te krijgen maar helaas nog zonder resultaat -O- Verschillende malen geïnsemineerd maar toch niet dragend volgens de scan. Ik moet wel zeggen dat ik haar momenteel toch behoorlijk bol vindt worden, maar dat zou toch eigenlijk niet moeten kunnen, of wel? Het is niet zo dat ze algemeen dik wordt, het is alleen de buik, alsof er heel veel gas in zou zitten, maar dat is niet zo. Ze mest prima en de darm geluiden zijn ook normaal.

Anyway..
We gokken dat ze niet tegen de transport vloeistof kan, althans, dat hoop ik. Dit jaar worden de zwemmers daarom vers ingebracht. Hengst op de bok, afvangen, in mijn merrie proppen en dan duimen draaien.

Mijn merrie is een quarterhorse van Joe Nowata Star en de hengst is SW Champagne Fantasy

Ik ken je verhaal min of meer en ik hoop dat je dit jaar eindelijk succes gaat hebben! Niet opgeven, eerste jaar was diepvries = altijd moeilijk, vorig jaar zullen we het maar op de onervaren hengsteneigenaar steken, dit jaar moet lukken :) Idd gewoon rechtstreeks met vers proberen en ei afspuiten..

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:14

Ik ben ook weer van de partij.
WoW jullie gaan al hard aan het denken, en zelfs al aan het dekken.
Leuk bekende mensen weer ;) en nieuwelingen voor mij, hopelijk dit jaar meer succes en mooie en vooral gezonde veulens voor 2016.
Bij mij is het de bedoeling dat Marcelleke, mijn perlino hengstje in actie schiet, Bieke, bruinbonte pony is nog te jong die is erna aan de beurt, dus nu nog op zoek naar een passende partner, en ik ben kieskeurig geworden, kwaliteit staat bovenaan mijn lijstje want ocharme je ziet er wat voorbijkomen op kapaza -O-
Misschien Floke nog eens? Maar eerst zien naar dit veulentje van 2015.

Tinniie hij is prachtig :~ :~

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 08:24

Marije dat is wel leuk om op te volgen zo die verschillende generaties met elkaar kruisen,zeker dat Patton straks nog iets moois kan maken op de deputy dochters en omgekeerd,je bent nog wen een poosje zoet. :)

Cynthia oeps wiskunde is niet mijn beste vak :o ,gelukkig heb ik jou nog om de puntjes op de i te zetten. :D

Fotsy dat is waar,je hebt nu geen merrie meer om te te dekken,of toch geen kleintje. Nog niks op het oog? Je mag mijn grullo wel komen halen hoor. O:) zo een verdunde grullo,dat moet ook grappig zijn.
En marcelleke zal denk ik ook wel wat verfijning brengen!

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:28

Tinniie schreef:
Ik ken je verhaal min of meer en ik hoop dat je dit jaar eindelijk succes gaat hebben! Niet opgeven, eerste jaar was diepvries = altijd moeilijk, vorig jaar zullen we het maar op de onervaren hengsteneigenaar steken, dit jaar moet lukken :) Idd gewoon rechtstreeks met vers proberen en ei afspuiten..

Ja, met die hengsteneigenaar was echt een drama... Als ik daar nog aan terug denk... %) -:(- En die gaat dit jaar vrolijk verder. Vraag me überhaupt af of ze een dekking krijgt aangezien de hengst een HERDA drager is.
Ik ben dus door dat hele gedoe halverwege het dekseizoen overgestapt naar de hengst van Heidi. Hals over kop naar Belgie gereden om zaad te halen omdat we anders te laat zouden zijn...Helaas toch niet gelukt..

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 11:24

Ja en ze is dit jaar ook een heel pak opgeslagen met dekgeld, een vriendin van me had er naar geïnformeerd.. Vorig jaar had ze toch ook maar 1tje he? Dat gaat dit jaar helemaal niets zijn vrees ik.

Ik hoop dat je haar dit jaar snel dragend krijgt en volgend jaar eindelijk kan genieten van een veulentje :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:06

jeej \o/ 2016 is er!!
14 dagen geleden onze eerste merrie laten dekken, volgende week dus de eerste scan. Dik duimendraaien dat ik dit jaar wel twee drachtige mopjes heb staan.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:08

Mijn merrie wordt dit jaar ook (eindelijk!) gedekt. Eigenlijk was het vorig jaar de
bedoeling maar dat ging door omstandigheden niet door. Inmiddels hebben we de paarden
aan huis, hebben we alle ruimte, tijd en geld voor een kleine.

Mijn merrie is 12 jarige kruising Quarter x Haflinger.
Ik laat haar dekken door Gio, de rode fjordenhengst. Ik fok dit veulentje puur voor mezelf,
en ik heb voor Gio gekozen door zijn maat en karakter :j

Het wordt de 1e keer voor zowel mijzelf als mijn merrie dus ik zal hier wel
veel vragen komen stellen denk ik. Ik heb mijn best gedaan me al goed in te lezen.

Afbeelding

Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:17

mooie merrie zeg! wanneer begin je met dekken? spannend :D

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:20

Set_Elkol schreef:
misschien wordt het nu wel een smoky black ;)
:')

Dankje, Tinniie :)

pretty schreef:
Cynthia oeps wiskunde is niet mijn beste vak :o ,gelukkig heb ik jou nog om de puntjes op de i te zetten. :D

Iets met perfectionistisch :+ Ik vind jou ook lief <3

Woogy!! Gezellig! :D

XApple, je ziet heel duidelijk Haflinger in je merrie terug zeg!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:21

Kan toch Cynthia :P

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:24

Haha ja ze is inderdaad qua uiterlijk overduidelijk haflinger :j

Ik kijk op van sommige merries die al gedekt zijn! Ik dacht dat het
gebruikelijk was om rond mei te dekken. Met mijn merrie heb ik 31 mei
een laatste lange rit gepland en daarna ga ik haar wegbrengen. Ze wordt
natuurlijk gedekt in de kudde. Dat past het beste bij ons en lijkt me het
prettigst voor haar. Ik ben trouwens zelf ook enorm benieuwd wat eruit komt
qua uiterlijk, hoewel ik daar helemaal zo om geef, maar toch :=

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:29

Ja, kan, Set. 'Gelukkig' is die kans maar 12,5% :)
Begrijp me niet verkeerd, ik vind SB echt niet lelijk, alleen het lijkt vaak 'gewoon' zwart en dan heb ik toch meer met valk en palomino.

xApple, ik denk graag half/eind april. Ik heb het liefst een veulentje half april, zodat ze als het veulen 2 weken oud is, rond 1 mei de wei op kunnen. Dan kunnen ze samen 24/7 op de wei tot half oktober, dan veulen weg (leeftijd 6 maanden) en dan kan Dais nog twee weken 24/7 buiten lopen tegen uierontsteking voordat ze rond 1 november weer naar stal moet. Op die manier hebben moeder en kind zo lang mogelijk samen gestaan zonder dat ze weken/maanden op stal staan als het veulen nog jong is.
En Dais draagt lang (7 jaar oud: 320 dagen, 10 jaar oud: 347 dagen, 15 jaar: 355 dagen en 17 jaar: 352 dagen). Dus met eind april dekken gok ik op een veulen half april. Zal je net zien dan ze nu kort draagt en ik half maart al een veulen heb ;)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:48

Ik snap je Cynthia :j

Apple is jouw merrie palomino? ze heeft zulke donkere oorrandjes in je profiel.

Ik heb mijn merrie vorig jaar pas begin juni weggebracht (ze staan toch 24/7 buiten) maar die verwierp het eerste vruchtje waardoor ik uiteindelijk met een veulen in augustus/september zat :+ dus als ik weer wat zou dekken zou ik het eind april/mei doen.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:28

Ik begrijp je ook wel Cynthia, mijn smoky black lijkt meestal ook gewoon zwart, maar toch veranderd ze elk seizoen een beetje van kleur, krijgt in de zomer heel leuke omgekeerde appeltjes en ze heeft ook zachte lichte ogen, wat een gewone zwarte niet heeft. En ze is dan wel weer ideaal om verder mee kleurtjes te fokken.. :)
Maar een buckskin of palomino is veel opvallender natuurlijk :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:23

Set_Elkol schreef:
Ik snap je Cynthia :j

Apple is jouw merrie palomino? ze heeft zulke donkere oorrandjes in je profiel.

Ik heb mijn merrie vorig jaar pas begin juni weggebracht (ze staan toch 24/7 buiten) maar die verwierp het eerste vruchtje waardoor ik uiteindelijk met een veulen in augustus/september zat :+ dus als ik weer wat zou dekken zou ik het eind april/mei doen.

Nee ze is dunalino. Ze heeft ook zebrastrepen op haar benen :D

Ik heb de pony's aan huis dus gelukkig kan ik zelf bepalen wanneer ze het land opgaan.
Maar inderdaad, als ik mijn paard in pension zou hebben moet je daar goed overna denken.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 14:05

Is het dan een dochter van Red Pebbles? Met een Fjorden-papa krijg je dus gegarrandeerd dun :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 14:40

Ik weet jammer genoeg haar precieze afstamming niet. Ik weet dat papa een Quarter was en mama een Haflinger..

Maar denk je dat ze dan een fjordenkleur krijgt? Gewoon Roddblak zeg maar?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 14:56

Ja fjorden zijn homozygoot dun, dus ze krijgt zoiezo een aalstreep. Met een vosse papa en palomino mama kan je dus enkel 'rood'kleuren krijgen. red dun of dunalino dus, ik weet niet hoe die precies in de fjordenkleuren noemen :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:56

Ben benieuwd! Red dun is roddblak en de andere optie is dunalino, ik dacht al dat ze dunalino is!

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 23:33

Jaaaa leuk topic! :D

Hier ook weer present! Voor Tiemeisje in juli een dekking en misschien nog eens Jazzy x Yanour! :):)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 23:51

Hoi ik laat dit jaar ook twee merrie's dekken.
Twee anderen, Rainbow heeft een jaar vrij :) .
Maar ook weer twee bonte.
Ze worden gedekt door een cremello hengst.
Blee ik heb zo geen zin om ze op logeerpartij te doen en de lange rit....

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:39

Apple wat leuk voor jou en je merrie de eerste keer, bij ons ook! Spannend he haha. Ben ook zo benieuwd. Mijn merrie is ook al wat ouder (13) en dit wordt haar eerste veulen, ben zo benieuwd!

Pff ben nu echt als een geobsedeerde malloot elke keer aan het checken of ze al hengstig is :') ben als de dood dat ik het mis haha

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:39

@Venthe; ja spannend he. Ik heb er ook gewoon heel veel zin in. Heb jij je merrie ook aan huis
of op pension? 12/13 is wel wat ouder maar geeft nog niet echt meer risico's heb ik mij laten vertellen.

Ik hoop dat alles goed gaat en dat mijn merrie het ook leuk vindt. Mijn merrie toont heel lastig hengstig. Ik heb afgesproken met de hengstenhouder dat als ze echt niet hengstig toont (vanaf nu ongeveer tot juni) dan breng ik haar gewoon en staat ze misschien wat langer. Ze wordt vaak spontaan hengstig van een knappe man :D Is het wel voordeel van natuurlijk dekken in een kudde.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 16:54

We schieten hard op richting datum dat we meer weten. Zo spannend!! Ergens tussen zondag en woensdag verwacht ik haar hengstig(ga er maar gewoon van uit, kan ze me in elk geval alleen maar verrassen hihi) vind het zo spannend!