Opfokstal het PARADEPAARDJE

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diane65

Re: Opfokstal het PARADEPAARDJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:49

Kwam een keer op een zondag had mijn merrie een winkelhaak en een grote vleeswond in haar oksel. Erg fijn. Een paar weken later met schriktraining daar, zag ik weer op dezelfde plek zo'n zelfde wond. Ook een keer de merrie met een derde bil rechts aangetroffen en ze is tot 2 x toe keihard op de stelcomplaten gevallen want uitgegleden bij een scherpe bocht de stal uit naar de paddock. Resultaat: verrot rechter SI gewricht. En mijn paard is niet de enige. Gelukkig kan ik dat door trainen van de bespiering goed houden, maar ik ben er natuurlijk niet blij mee. Je brengt een gezond paard, maar vervolgens krijg je m zo terug. Kon trouwens ook gelijk beginnen met extra mineralen en vitamen bij te voeren (met muesli) want ze had duidelijk wat tekort gekomen daar. Ik was destijds blij dat ze zomaar een 2 jarige accepteerde voor de opfok, maar dat was inderdaad niet echt goed voor die paarden. Er stonden ook nog een aantal 5 jarige merries tussen de opfokpaarden lekker in de rondte te slaan, dus dat was ook erg fijn.....
Sta nu zelf bij Zwetsloot (opfok en pension) en heb daar een veulen gefokt, heeft daar dus drie jaar in de opfok gestaan, heb alleen maar positieve ervaringen. (En ja, dat kost geld).

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 22:43

Suzanne F. schreef:
Anja was ook heel aardig maar dat doet niks af aan de slechte verzorging. Ik heb mijn 2 jarige kunnen laten inslapen vanwege beengebreken ontstaan door ondervoeding.

Wow. Dat is ook wat zeg. Ik heb in het verleden ook paarden daar gehad, door slechtere ervaring verhuisd. Maar zo erg had ik het niet gedacht. (wanneer was dit?)

Ik heb mn paarden nu in friesland staan. Voor ons wel verder weg, maar een stuk goedkoper dan bij ons in de omgeving en ik krijg mijn paarden nu goed terug.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 08:00

rocksyboy schreef:
Wow. Dat is ook wat zeg. Ik heb in het verleden ook paarden daar gehad, door slechtere ervaring verhuisd. Maar zo erg had ik het niet gedacht. (wanneer was dit?)

2004-2005.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 09:35

Voor mij 2008-2009

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:50

2004 heb ik er geen gehad volgens mij. 2008 wel, laatste jaar dacht ik. Zolang hebben er geen paarden van mij gestaan, ik was er al snel achter dat ik ze beter elders kon hebben.

Had die van jou infecties dan Suzanne? Was je tussendoor ook wezen kijken?

Diane hoe kwamen ze aan de winkelhaken dan? Ik heb er geen met wonden gehad, eerder met te weinig voer en bodembedekking.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:58

Voor mij was het ook 2004/2005 volgens mij. Was een V-tje, kwam als jaarling daar.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 07:16

Anoeska27 schreef:
Voor mij was het ook 2004/2005 volgens mij. Was een V-tje, kwam als jaarling daar.

Nee dan was jij eerder. Een Vtje is geboren in 2002. Ik heb ook een Vtje gehad.
Die van mij was een Ztje, geboren in 2004.

Geen infecties trouwens voor zover ik weet. Maar hoorde ook niks. Ik ging zelf af en toe kijken en zei steeds dat hij zo mager was. Hij was heel groot en is eigenlijk een soort van kapot gegroeid. Toen ik hem weghaalde was het eigenlijk al te laat. Achteraf had ik hem eerder moeten weghalen... of helemaal niet naar toe moeten doen. Maar goed, achteraf is altijd makkelijk praten.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 08:58

Ik kan me ook voorstellen dat als je zo'n ontzettend groot veulen hebt, je steeds denkt, hij groeit harder dan dat hij bijkomt.. dat trekt wel bij..

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:01

Rocksyboy, denk van de sluiting van de deur, dat ze door die andere merries zo ongeveer in paniek uit de deur sprong en dan aan de sluiting bleef hangen, die zat rechts, en op die plek zat ook in haar oksel die wond (tot 2 x toe). Over het voerregime heb ik destijds van een goede kennis van Anja ook meer dan genoeg gehoord. Er ging van alles voor op vaste voertijden heb ik begrepen. Je denkt inderdaad eerst dat het niet zo erg is als ze een beetje schraal zijn omdat ze ander kapotgroeien, maar schraal en mager zijn toch wel twee verschillende dingen. Hoe dan ook, het is goed dat ze met dit bedrijf zijn gestopt. Ze waren ook teveel met hele andere dingen bezig om ook een bedrijf goed te kunnen runnen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:16

Ik kan je stal Veldhuizen in Nigtevecht aanraden. Zorgen echt super voor je paard.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 20:01

NatasjavE schreef:
Ik kan je stal Veldhuizen in Nigtevecht aanraden. Zorgen echt super voor je paard.

Bedankt voor de tip!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 07:31

Ik schrik wel even van de prijzen die je betaalt voor opfok. Dat betaal je hier voor een normale pensionstal incl. buitenbak. In 2008 lagen de tarieven ook al enorm hoog voor opfok. Ik heb daarom in 2009 en 2010 besloten om mijn kerstveulen van 2008 gewoon op de pensionstal van mijn merrie te stallen. Hier kwam hij niets tekort. In de zomer liepen de paarden dan in gemengde kuddes dag en nacht in het land en in de winter moest ik zelf voor uitloop zorgen, maar er was toen nog een andere klant die de paarden buiten zette en ik haalde ze weer binnen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 07:56

Ik kreeg trouwens toen ik wegging nog een dierenartsrekening.
Die dierenarts rekende echt alles, spuiten, naalden, antibiotica, maar ook nog 17,50 voor het spuiten zelf. En dan een week antibiotica spuiten voor een infectie die hij daar had opgelopen omdat ze niet goed schoonmaakten.
Die dierenarts rekende trouwens als hij voor 5 paarden kwam 1 consult en 4x een vervolgconsult. Die man kon op zn 40e met pensioen, alleen al van die opfok.
Ik heb toen gevraagd om specificaties omdat een aantal dingen me niet duidelijk waren, voor ik de rekening zou betalen, heb ik nooit gehad.. Had een rekening van meen ik 600 euro in een jaar opfok

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 08:00

Anoeska27 schreef:
Suzanne F. schreef:
Maar goed ook dat deze niet meer bestaat.
Ik denk dat als je de zoekfunctie gebruikt, je wel het een en ander kan vinden.
Meerdere mensen hier met slechte ervaringen.

Dat kun je wel zeggen, ik kreeg mijn 2,5 jarige drachtig terug...

:wow:

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:41

Billy schreef:
Ik kreeg trouwens toen ik wegging nog een dierenartsrekening.
Die dierenarts rekende echt alles, spuiten, naalden, antibiotica, maar ook nog 17,50 voor het spuiten zelf. En dan een week antibiotica spuiten voor een infectie die hij daar had opgelopen omdat ze niet goed schoonmaakten.
Die dierenarts rekende trouwens als hij voor 5 paarden kwam 1 consult en 4x een vervolgconsult. Die man kon op zn 40e met pensioen, alleen al van die opfok.
Ik heb toen gevraagd om specificaties omdat een aantal dingen me niet duidelijk waren, voor ik de rekening zou betalen, heb ik nooit gehad.. Had een rekening van meen ik 600 euro in een jaar opfok

Toen ik er stond was mijn eigen DA de vaste DA daar. En die rekende hele nette prijzen. Zo netjes, dat hij samen is gegaan met de UU omdat zijn praktijk niet meer rendabel was. Dus dan vraag ik me af van welke kliniek jij de rekeningen hebt gekregen. Want hij kon zeker niet vroegtijdig met pensioen, door het samen gaan kon hij net een faillissement voorkomen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:52

Geen idee, een of andere praktijk daar uit de buurt. Was in 2006 geloof ik dat Odin daar gestaan heeft.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:24

germie schreef:
Ik schrik wel even van de prijzen die je betaalt voor opfok. Dat betaal je hier voor een normale pensionstal incl. buitenbak. In 2008 lagen de tarieven ook al enorm hoog voor opfok. Ik heb daarom in 2009 en 2010 besloten om mijn kerstveulen van 2008 gewoon op de pensionstal van mijn merrie te stallen. Hier kwam hij niets tekort. In de zomer liepen de paarden dan in gemengde kuddes dag en nacht in het land en in de winter moest ik zelf voor uitloop zorgen, maar er was toen nog een andere klant die de paarden buiten zette en ik haalde ze weer binnen.

Zoveel betaal ik niet voor mijn opfok. Ik heb mijn rijpaarden aan huis staan, maar de veulens kan ik financieel gezien beter weg brengen dan aan huis houden. Wanneer ik ze hier in de buurt op pension zou zetten, fok ik nooit weer. Ik ga geen vermogen uitgeven aan een veulen, eerst maar eens afwachten hoe het uitgroeit. Daarom vind ik mijn opfok wel fijn, niet duur en prima, dus dan is het de gok van het opgroeien wel waard.

Wauw, drachtig terug krijgen is ook een kunst! Niet gemeld dus dat er een hengst los had gelopen of iets dergelijks?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:51

rocksyboy schreef:
Wauw, drachtig terug krijgen is ook een kunst! Niet gemeld dus dat er een hengst los had gelopen of iets dergelijks?

Nope, ze belde voor de minst belangrijke dingen en dit hoorde ik dan weer niet. Er was hier op Bokt nog iemand met een drachtige merrie terug uit die opfok. Die wist er wel van. Ik heb die van mij vanwege een ongeluk en revalidatie van mezelf vrij snel verkocht toen ze uit de opfok kwam en hoorde het pas maanden later van de nieuwe eigenaren.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:19

Dat vind ik echt laks hoor. En als er dan 2 drachtig zijn, heeft die hengst er langere tijd bij gestaan.
Was dat in de winterperiode gebeurd?

Ik heb er wel eens 1 ook terug gekregen vol met rode bloed wormen. Ook fijn. (al begin ik nu te twijfelen of dat bij deze opfok was, heb erna nog ergens anders gestaan) Dat was een fijne klus om die weer optimaal te krijgen.
Ze worden nu elke 3 maanden ontwormt, nog nooit een worm weer gezien bij mijn 3 jarigen.

Over het schraal zijn. Ik heb ook wel eens een schrale gehad. Die werd uiteindelijk 1.80. Hij was als jaarling al 160+. Mager was hij niet, daar zit inderdaad het verschil. Vooral éénjarigen zijn nog wel eens schraal in mijn beleving, maar als 2 jarige trekt dat vaak snel bij. Een 1 jarige gaat omhoog en een 2/3 jarige in de breedte is mijn ervaring.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:31

rocksyboy schreef:
Dat vind ik echt laks hoor. En als er dan 2 drachtig zijn, heeft die hengst er langere tijd bij gestaan.
Was dat in de winterperiode gebeurd?

Die van mij is toen in april verkocht en volgens mij in juli of augustus bevallen. Als ik even snel in het WV opfoktopic lees, zie ik nog 2 namen van dames wiens merrie drachtig is geworden in de opfok.