oudere merrie nog laten dekken? poll

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

deze merrie nog laten dekken?

ja
64 (35%)
nee
116 (64%)

Totaal aantal stemmen: 180

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:23

romyloverrr schreef:
Tja, ik wil het wel heel graag maar het moet niet ten koste gaan van mijn pony, dan doe ik het liever niet.

Nogmaals, heeft jouw merrie al eerder een veulen gehad? Dit is namelijk cruciaal om te weten of je nu nog een veulen uit haar kan fokken.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:36

R12312 : in de OP staat dat ze al 3 veulens gehad heeft.

R12312

Re: oudere merrie nog laten dekken? poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:38

Gisteren had ik dat niet zien staan. Maar als dat zo is dan is t geen probleem. Je merkt vanzelf wel of ze wel of niet drachtig wordt. Natuur regelt dat zelf.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:10

De natuur maakt zich meer zorgen om het overleven van een soort dan om het leven van een individu. Als een merrie drachtig wordt betekend dat niet dat ze de dracht succesvol gaat afmaken of ook maar de bevalling gaat overleven...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:26

sorry, ik zou het ook niet doen, als is het maar omdat je broertje er niks aan heeft als de pony 4 is en je broertje 14. Is echt te klein hoor!

nb: mijn dochtertje van 12 is nu al 1.70 m en ik zou haar niet op een pony kleiner dan een e-pony laten rijden!

Verder vind ik een drachtigheid ook risicovol gezien de leeftijd, maar ik denk eerlijk gezegd wel dat als de pony het niet aan zou kunnen, ze ook gewoon niet opneemt...

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:39

Ik raad het je ook af. Ten eerste wegens de leeftijd van je merrie, ten tweede heeft je broertje er pas wat aan als hij 14/15 is. Dan is hij én te groot én zijn zijn interesses/tijdsbesteding (ook ivm school ed) waarschijnlijk heel anders. Koop dat nu gewoon een leuke D of E die braaf is, dan kunnen jullie gelijk samen er mee bezig. Succes met je keuze!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 20:47

Cassidy schreef:
De natuur maakt zich meer zorgen om het overleven van een soort dan om het leven van een individu. Als een merrie drachtig wordt betekend dat niet dat ze de dracht succesvol gaat afmaken of ook maar de bevalling gaat overleven...

Als die pony in de groep zou lopen in het wild, zou ze ook gewoon gedekt worden. Als ze gewoon hengstig wordt is ze nog vruchtbaar. op oudere leeftijd merries laten dekken is gevaarlijk bij een maidenmerrie, anders niet naast de normale risico´s

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 21:18

R12312 schreef:
Cassidy schreef:

Als die pony in de groep zou lopen in het wild, zou ze ook gewoon gedekt worden. Als ze gewoon hengstig wordt is ze nog vruchtbaar. op oudere leeftijd merries laten dekken is gevaarlijk bij een maidenmerrie, anders niet naast de normale risico´s

Wat is jou redenering? In de natuur loopt het ook fout hoor... Wij kunnen het hier voorkomen, dus waarom egoistisch zijn en het dier laten dekken...

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 21:23

Chary_xX schreef:
Wat is jou redenering? In de natuur loopt het ook fout hoor... Wij kunnen het hier voorkomen, dus waarom egoistisch zijn en het dier laten dekken...

Hoe weet je nou of dit fout loopt! Helemaal niet!

Oudere merries leeg laten geld alleen bij Maiden merries.

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 21:26

Tuurlijk niet, maar waarom dan ook het risico lopen? In dit geval speel je met een leven... Als zelfs de dierenarts het riskant vind, zegt me wel genoeg. Nuja, TS beslist nog altijd zelf, maar ook in't wild gaat het niet altijd vlekkeloos...

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 21:31

Cassidy schreef:
Wat is de reden dat je perse met haar zou willen fokken?

1) Een kopie van je merrie ga je niet krijgen, ieder dier is uniek, ervaringen die een dier heeft gemaakt hebben het gevormd tot de merrie die je nu hebt en waar je van bent gaan houden. Een veulen kan compleet contra uitpakken, kan iets zijn waar je pertinent niet mee door een deur gaat kunnen, en dan ga je het moeten verkopen.

2)Is al aangekaart: de markt is niet zo best. Goede bloedlijnen is relatief, en een mix van A en B ook niet door iedereen even graag gezien. Je wilt een goede toekomst voor een te fokken dier. Dat houdt ook in dat je zorgt voor een goed baasje als je het dier niet wilt of kunt houden.

3) Dracht is een risico voor de merrie. Wil je het riskeren dat je haar verliest? Je kunt ook veulen verliezen, je kunt beide verliezen. Is het je dat waard? Ben je bereid om in geval van overlijden van de merrie een flesseveulen groot te brengen? Heb je de tijd en de financiele middelen?

4)Leeftijd van een merrie bij de dracht is zeer zeker bepalend voor de kwaliteit van het veulen. Renpaardenmerries hebben de beste nakomelingen vroeg in hun fokmerriecarriere gekregen. De doorbloeding van de placenta is vaak minder goed op latere leeftijd kan resulteren in een veulen dat tijdens de dracht toch tekort heeft gekregen. Draagtijden worden langer. Wil je een goede start voor een veulen, begin met een merrie op jongere leeftijd die het veulen de beste start kan geven.

5) Wat geldt voor de dracht, geldt ook voor de melkproductie na de bevalling. De fokstal waar ik heel vaak kom, bepaald na bevalling de antistoftiter in het bloed. Vaak zijn het de oudere merries waarvan de biest niet zo goed is, zodat het veulen voor een optimale start toch plasma infusies moet hebben.

6) Voor je broer zou ik niet fokken. Kans is gewoon aanwezig dat hij later de paarden compleet vaarwel zegt. Of te groot wordt voor een pony van 1,16m met wel of niet 5 cm erbij....

Ik ben vast een aantal punten vergeten, maar bovenstaande vat het voor mij samen. Ik zou niet meer fokken met deze merrie.

Kon het niet beter verwoorden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 21:35

Ik zou zeggen: als de merrie na 1 of 2 pogingen al drachtig is, kan ze het wss wel aan, zeker als ze nu nog 1m springt. Als het niet lukt het eerste seizoen, dan betekent het dat haar lichaam het er toch moeilijk mee heeft.

Anderzijds: voor je broertje zal het veulen wss te klein zijn, dus daarvoor moet je het niet doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 21:37

R12312 schreef:
Cassidy schreef:

Ik denk dat de merries in de natuur niet zo oud worden als ze bij ons in gevangenschap worden. Dus daar loopt je argument al niet synchroon.
En idd van dichtbij meegemaakt, merrie die het niet meer aankon wel drachtig geworden, maar de dracht niet af kunnen maken. Gelukkig kunnen wij dan ingrijpen. In de natuur was een dergelijk dier een makkelijk hapje voor de roofdieren geweest.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 21:52

Als het echt gaat om je broertje; niet doen koop gewoon een grotere pony, want tegen de tijd dat het misschien toekomstige veulen zadelmak is is je broertje enorm gegroeid (hij was 10 toch? rond hun 12-14 krijgen jongens vaak een enorme groeispurt)
Daarnaast lijkt het me niet handig om veel groter te fokken omdat het veulen dan ook groter wordt dan het veulen van haar lengte en dan zou het alleen maar moeilijker gaan. nu lijkt 5 cm me nog niet zo'n probleem.
Maar gewoon om een nageslacht te nemen ? Je hebt het voordeel dat dit niet haar eerste of tweede veulen zou worden.. Maar ondanks alles zeg ik toch nee. Er zijn zoveel risico's en straks sterft de moeder en dan heb je helemaal geen pony meer (voor je broertje) ..

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:56

Je zult wellicht aan een D-pony hengst moeten denken,ivm de verschillende sekties uit haar lijn.
Dan weet je zeker dat er geen A-tje uitkomt en wellicht je broertje er wel mee kan gaan rijden.
Zowieso kijken naar de veulens duie uit haar komen ,hoe groot die zijn en naar een hengst die groter fokt dan hijzelf..
En karakter is dan ook nog van belang.
Sucses.

456horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:52

mijn pony is 14 jaar en nog in een hele goede conditie haar stokmaat ik 1.25 zou ik haar op deze leeftijd nog kunnen dekken? /3

Lynder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:58

Mijn menig is nee!
In mensenjaren is je pony al rond de 70, dan krijgt de gemiddelde vrouw ook geen kinderen meer toch?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:27

Puur voor de leeftijd: gewoon doen, je merkt vanzelf of het lukt of niet.

natuur is zodanig dat ze vanzelf niet drachtig meer wordt als ze te oud is of niet gezond is.

Maar goed, om voor je broertje een A/kleine B te fokken is een ander verhaal, dat zou ik niet doen.

elle108030

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:34

onze 25 jaar oude merrie heeft zonder problemen een gezond veulen gekregen, het ligt natuurlijk aan de gezondheid van je merrie. jij kan het beste aan voelen wat je merrie nog aan kan en natuurlijk moet je met je dierenarts gaan praten wat hij/zij er van vind.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 23:15

Ik heb beslist het toch niet te doen.
Het net een jaartje eerder moeten weten, dan had ik haar gewoon laten dekken.
Want ik vind het toch wel heel jammer dat ik geen veulen van haar heb.
Lijkt me nog steeds super, mijn broertje zou er een jaar jaar op kunnen rijden en daarna lekker voor de kar.
Maarja, ik denk dat ik toch de goede beslissing heb gemaakt.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 23:17

Toydoll schreef:
Puur voor de leeftijd: gewoon doen, je merkt vanzelf of het lukt of niet.

natuur is zodanig dat ze vanzelf niet drachtig meer wordt als ze te oud is of niet gezond is.

Maar goed, om voor je broertje een A/kleine B te fokken is een ander verhaal, dat zou ik niet doen.

Het was vooral om zelf voor de koets te zetten, maargoed...

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 23:21

Ik zou opzoek gaan naar een leuke pony om erbij te kopen.
Een dracht brengt best wat zorgen en risico's met zich mee, waarom zou je dat willen met deze merrie?
Zijn er geen nakomelingen van haar te koop?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 23:22

Gillbo schreef:
Ik zou opzoek gaan naar een leuke pony om erbij te kopen.
Een dracht brengt best wat zorgen en risico's met zich mee, waarom zou je dat willen met deze merrie?
Zijn er geen nakomelingen van haar te koop?

Helaas niet, en wat ik gehoord heb lopen ze allemaal nog volop in de sport.