Cassidy schreef:Wat is de reden dat je perse met haar zou willen fokken?
1) Een kopie van je merrie ga je niet krijgen, ieder dier is uniek, ervaringen die een dier heeft gemaakt hebben het gevormd tot de merrie die je nu hebt en waar je van bent gaan houden. Een veulen kan compleet contra uitpakken, kan iets zijn waar je pertinent niet mee door een deur gaat kunnen, en dan ga je het moeten verkopen.
2)Is al aangekaart: de markt is niet zo best. Goede bloedlijnen is relatief, en een mix van A en B ook niet door iedereen even graag gezien. Je wilt een goede toekomst voor een te fokken dier. Dat houdt ook in dat je zorgt voor een goed baasje als je het dier niet wilt of kunt houden.
3) Dracht is een risico voor de merrie. Wil je het riskeren dat je haar verliest? Je kunt ook veulen verliezen, je kunt beide verliezen. Is het je dat waard? Ben je bereid om in geval van overlijden van de merrie een flesseveulen groot te brengen? Heb je de tijd en de financiele middelen?
4)Leeftijd van een merrie bij de dracht is zeer zeker bepalend voor de kwaliteit van het veulen. Renpaardenmerries hebben de beste nakomelingen vroeg in hun fokmerriecarriere gekregen. De doorbloeding van de placenta is vaak minder goed op latere leeftijd kan resulteren in een veulen dat tijdens de dracht toch tekort heeft gekregen. Draagtijden worden langer. Wil je een goede start voor een veulen, begin met een merrie op jongere leeftijd die het veulen de beste start kan geven.
5) Wat geldt voor de dracht, geldt ook voor de melkproductie na de bevalling. De fokstal waar ik heel vaak kom, bepaald na bevalling de antistoftiter in het bloed. Vaak zijn het de oudere merries waarvan de biest niet zo goed is, zodat het veulen voor een optimale start toch plasma infusies moet hebben.
6) Voor je broer zou ik niet fokken. Kans is gewoon aanwezig dat hij later de paarden compleet vaarwel zegt. Of te groot wordt voor een pony van 1,16m met wel of niet 5 cm erbij....
Ik ben vast een aantal punten vergeten, maar bovenstaande vat het voor mij samen. Ik zou niet meer fokken met deze merrie.
Kon het niet beter verwoorden.