In aanvulling op mijn berichtje van vorige week: Ook merries met veulens kunnen bij ons komen op De Lindehoeve. Onze merries met veulens hebben vrije in- en uitloop van stal naar paddock en naar weiland. Er hangt een bestuurbare camera in de stal waarmee ze dagelijks bekeken kunnen worden via onze website www.delindehoeve.nl . De meeste veulens staan ongeveer een half jaar bij de merrie en worden dan gespeend. Door dat telkens met 2 of meerdere veulens tegelijk te doen is er minder stress bij het veulen dan dat 'ie in z'n eentje wordt gespeend. Veel succes met het vinden van een geschikt plekje!
friesiszwart
Ik speen een merrieveulen niet af, het veulen staat met de moeder in de koppel (weidegang / paddock) in de wintermaanden snachts naast de merrie op stal en overdag weer bij elkaar. Een hengstveulen moet je in het najaar in opfok doen, vooral als je hem niet in het eerste levensjaar wilt ruinen.
Zou het ook graag zo doen friesiszwart, maar helaas heb ik hier die mogelijkheid niet, en heb ik tot nu toe ook geen plek gevonden waar het wel mogelijk zou zijn. We zijn inmiddels bij een aantal opfokken langs geweest, ook die genoemd zijn in dit topic. Tot nu toe zijn we heel erg enthousiast over een nieuwe opfok in Breukelen, hun ideeën komen zo overeen met de onze!
friesiszwart
Hoi Martine, ik denk dat je http://www.stalbreukelenhof.nl/ bedoelt. Inderdaad een erg mooie, nieuwe stal en de eigenaren zijn heel paardgericht en vriendelijk!
Ja, toen wij er een paar weken geleden waren waren ze nog heel druk met verbouwen. Deze winter wordt hun eerste seizoen opfok.
Caily
Geplaatst: 08-08-14 23:01
Ondanks dat ik niet helemaal voldoe aan je eisen, wil ik je toch weet geven van de opfok die wij vanaf komend seizoen gaan aanbieden. Helaas zitten we niet helemaal centraal in het land, maar in Groningen. gelukkig gaat daar ook een snelweg heen, qua bereikbaarheid is het erg makkelijk.
Hier zullen de opfokpaarden altijd buiten blijven, dus het jaar rond, dag en nacht. In de zomer lopen ze op de weide's. Er is 3ha land achter het huis, dus genoeg gras om te eten, maar niet zoveel dat het moeilijk is de dieren goed in de gaten te houden. In de winter mogen ze ook op de weide, maar wanneer deze te nat is sluit ik hem tijdelijk af en hebben we een stuk verhard met uitloop op de 30 x 60 bak (die uiteraard niet bedoeld is om in te rijden), en een klein stukje weide dat altijd open zal blijven. Er wordt onbeperkt hooi gevoerd (van eigen land). Paarden staan niet in het open veld in de winter, maar tussen de gevel en aan weerszijden bomen.
Ik heb zes boxen en mogelijkheid daarnaast een groepsstal te maken, dus mocht het nodig zijn, kan ik de paarden binnen halen. Echter leert de ervaring dat de meeste paarden liever schuilen tegen warmte en dazen dan tegen wat kou en/of regen. Voor de groei is het beste als paarden kunnen bewegen wanneer en hoe ze zelf willen, vandaar dat ze hier in principe niet op stal gaan.
Hoefsmid regel ik momenteel wanneer het bij de eerste nodig is, dat kan omdat we zo kleinschalig zijn. Hierdoor is als je langs komt het paard even meenemen voor een borstelbeurt of iets anders ook geen enkel probleem.
De groep zal bestaan uit maximaal 10 paarden/pony's. Het zal een gemengde kudde worden, ik heb zelf een merrieveulen lopen, die blijft in principe gewoon bij moeders lopen die weer drachtig is, daarnaast hebben we nog een volwassen D-pony merrie, erg lief dier, speelt leuk met mijn veulen, maar kan ook nee zeggen als er te ver gegaan wordt. Er zullen in de loop van het jaar nog sowieso twee of drie paarden bij komen (4-jarige en twee volwassen), en ook het eerste opfokpaardje staat al genoteerd.
Omdat we net beginnen is de site helaas nog niet in de lucht, wordt aan gewerkt! Je kan wel de advertentie op de boktmarkt bekijken, en uiteraard contact met mij opnemen voor meer info