wat is een goede opfokplek voor kwpn hengst veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 05:50

Nickyyyy schreef:
Mijn knapperd heb ik naar de lindehoeve in Emst gebracht.
http://delindehoeve.nl/

Erg tevreden over, ze zorgen goed voor je paard en bellen snel en netjes als er iets aan de hand is.
Zo werd ik na dag 2 al gebeld dat helaas de staart van mijn paard opgegeten was, niks ernstig alleen balen, en daar werd gewoon voor gebeld.

Helemaal mee eens top service en paarden staan er echt goed bij +:)+

BiHB

Re: wat is een goede opfokplek voor kwpn hengst veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 06:19

Ik zag geen reactie op mijn berichtje, maar stal de Walschot voldoet aan je eisen.

Goed aan te rijden, altijd welkom, veel buiten en je mag ze uit de kudde halen.

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 07:08

Dhr Melsen in 's gravenmoer.
Deze man is een oude koekenboer die alles weggedaan heeft en de opfok in gegan is. Hele fijne vriendelijke man.
Ook hier mag je ze gerust uit de kudde halen.
Komen ook s winters buiten.
Fijne opfok.

dries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 07:36

BiHB schreef:
Ik zag geen reactie op mijn berichtje, maar stal de Walschot voldoet aan je eisen.

Goed aan te rijden, altijd welkom, veel buiten en je mag ze uit de kudde halen.

oh sorry deze is me ontschoten ga hem straks even opzoeken!

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 07:48

Opfok Anicare. Zeer goede ervaringen mee, meerdere mensen in mijn omgeving ook.

dries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 08:00

UK_eef schreef:
Opfok Anicare. Zeer goede ervaringen mee, meerdere mensen in mijn omgeving ook.

anicare ziet er ook al wel goed uit maar als ik me goed herinner zijn daar de groepen nogal groot. Of valt dat mee. Vind 20 paarden bij elkaar namelijk wel erg veel. Heb liever een wat kleinere groep.

Daphne_65

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 08:04

Mijn hengst heeft in opfok 't Vossegat gestaan in Uddel. Zij fokken alleen hengsten op en is een echt super fijn adres.

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 09:00

Opfok Anicare heb ik hele slechte ervaring mee. Vanuit daar is mijn paardje naar Melsen gegaan.
Hij is echt goed voor de paarden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 16:53

Wat was jouw slechte ervaring dan?

Grote groepen hebben vaak betere voordelen dan kleine. Je voorkomt eigenlijk dat je paard het mispaaltje van de groep wordt en dat ie altijd wel een maatje vindt. Dat is in een groep van 5 a 6 paarden een stuk lastiger. Bovendien als de wei groot zat is, maakt de groote van de groep niet veel uit.

dries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 18:49

Ik heb geen ervaring met de opfok nog. En vind het niet erg als ze met veel op het land staan maar wel met teveel in een loopstal zodat ze weinig ruimte hebben.

Ik wil gewoon het liefst iets in de buurt dat goed en betaalbaar is :D .

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 18:58

de ruimte waar de veulens/jaarlingen 's winters staan is echt groot zat bij hun :j Daar hoef je je geen zorgen om te maken. Verder houden ze daar alle medische gegevens bij, waar je een uitdraai van krijgt als je m weer ophaalt :)

dries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 21:11

Sammie schreef:
de ruimte waar de veulens/jaarlingen 's winters staan is echt groot zat bij hun :j Daar hoef je je geen zorgen om te maken. Verder houden ze daar alle medische gegevens bij, waar je een uitdraai van krijgt als je m weer ophaalt :)

Je heb het nu over anicare toch om verwarring te verkomen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:13

jep :)

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:30

@sammie. Daar ga ik hier op bokt niet openbaar over uitwijden. Vind ik niet nodig.
Heb niet de behoefte om ze zwart te maken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 20:22

Nou ja goed. Dat is jou eigen keuze natuurlijk. Maakt mij verder niet uit. Ik denk alleen dat áls je zegt een 'hele slechte ervaring' hebt dat je dan ook gewoon moet zeggen wát, want met alleen met een slechte ervaring en thats it. Daar kan een ander nl. weinig mee. Ik was alleen benieuwd, want als je 'm zelfs weghaalt dan moet 't wel heel erg zijn. Daarnaast is er denk ik over elk bedrijf wel een keer iemand die een mindere ervaring heeft. En geeft verder niet, want dat zou mensen scherp moeten houden :)

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:29

@sammie. Daar heb je idd een punt.
Kort gezegd we waren het niet eens over het hoe te behandelen van mijn paardje.

dries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 14:24

Ik heb alle opfokbedrijven gemaild voor een prijzen overzicht en of ze eventueel nog plek hebben voor ewn hengstveulen.

wil daarna een selectie maken en bij een aantal gaan kijken.
mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar een plek in de buurt dus mocht iemand nog een plek weten in de buurt van etten - leur hoor ik het graag!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:41

TS, naar aanleiding van je post over het uit de groep mogen halen van je veulen, ben ik benieuwd of er opfok stallen zijn waar dit uberhaupt mogelijk is? Deze vraag is dus voor alle "ervaringdeskundige" ;-)
Ik heb namelijk tot nu toe gehoord dat het (bijna) nergens mogelijk, dan wel wenselijk is...

Aangezien ik nu een veulentje in de maak heb, ben ik wel benieuwd en misbruik ik je topic even :)

Daarnaast wil ik nog even kwijt dat je (in mijn ogen :) ) grote groepen juist niet moet uitsluiten!
In kleinere groepen van 5 a 6 is er altijd een grote(re) kans dat jou paardje de zondebok is en dan heb je een hoop ellende, in grotere groepen gebeurt dit veel minder.
Wat betreft de grote binnenstallen waar ze met z'n alle instaan, ik snap dat het voor je gevoel niks is, maar over het algemeen is het echt in verhouding hoor :-) 5 paardjes in een kleiner hok heeft hetzelfde effect als 50 paarden in een grote hal :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:48

Paard uit de kudde halen zal eerder niet dan wel mogen. Bovendien waarom zou je dat willen? Kijk staan ze in de wei dan ga je er heen met een borsteltje en kun je ze borstelen en even aaien. Staan ze ’s winters in de grote stallen kun je ze er misschien uithalen om voor de stallen te poetsen.. maar dat kan je er ook in doen. Maar wat wil je verder doen met een jaarling of een tweejarige? Longeren? Verkeersmak maken door langs de weg te gaan wandelen..? Zorgt alleen maar voor stress bij die dieren en als ze weer terugkomen is het weer even aftasten wie en wat er nu bij komt.

Weet je als paard ergens goed staat dan maak je je er ook geen zorgen om. Dan ga je er heen, je kijkt even en het is goed. Dát gevoel moet je hebben en dan ga je er een keer in de zoveel weken heen om even te kijken. In het begin wat vaker, maar dan weer een aantal weken niet.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:53

opfok geertsma in Harich

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 15:04

Vesceron schreef:
TS, naar aanleiding van je post over het uit de groep mogen halen van je veulen, ben ik benieuwd of er opfok stallen zijn waar dit uberhaupt mogelijk is? Deze vraag is dus voor alle "ervaringdeskundige" ;-)
Ik heb namelijk tot nu toe gehoord dat het (bijna) nergens mogelijk, dan wel wenselijk is...

Helaas wel, maar wat mij betreft niet wenselijk. Ik heb er vanuit een andere opfok als ik nu gebruik erg slechte ervaringen mee. Ik heb er teveel onrust en gedonder in de groepen door gezien. Ik zie er ook de noodzaak en het nut niet van in om eerlijk te zijn.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:38

In de opfok doe ik benoemde, is het mogelijk je veulen uit de groep te halen als ze op weide staan. Ikzelf kies er ook bewust niet voor. Ga alleen kijken of alles ok is, en om even een knuffel te geven. Zodat hij mij wel herkent als eigenaar. Maar uit de weide halen heb ik geen behoefte. Zoals genoemd, ik heb een gerust gevoel daar en durf mijn paard daar echt lekker paard te laten zijn. Dus niet onnodig heen en weer met hem. In de winterstalling haalden we hem wel uit de box. Hij was erg schraal toen ik hem kocht, dus voerde hem bij. En ondertussen deed ik hem poetsen. Toch een band opbouwen omdat ik hem nog niet zo lang had. Nu herkent hij ons direct als we in de wei komen en komt ook altijd zijn aaitje halen. Mijn geluk is ook dat kennissen hun veulens al jaren daar heen brengen en een vriendin had haar hengstje in dezelfde groep staan. Kwamen we toen achter per toeval. Dus we letten op elkaars paarden die per toeval vanaf dag 1 beste maatjes waren.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:16

Stal de Borgelink is ook een goede plek maar dat is iets verder van waar je woont.

dries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 08:28

Bedankt allemaal maar denk dat ik mij plek al gevonden heb hier om de hoek bij stal belvedere.
daar werken meerdere mensen die ik ken dus is daar in goede handen. Ze fokken alleen hengsten op en ze gaan zomer en winter het land op. S'winters gaan ze savonds wel de loopstal in.
wat beterft het uit de groep halen weet ik niet of dat kan maar zoals ik al lees is dat niet echt wenselijk voor e groep dus ga hem wel in de wei en stal knuffelen en een borstel over halen. Kan me er wel wat bij voorstellen eigenlijk dat het veel onrust geeft.
Ben echt blij dat ik iets zo dichtbij gevonden heb kan ik er zoveel als ik wil heen al is het maar om hem even een aai over zijn bol te geven en weer te gaan.

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:30

Fijn dat je je plekje zo dicht bij gevonden hebt!
Dat zal je een bepaalde rust geven. Top!