Merrie met veulen laten dekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:27

GJ9 schreef:
Bij bio heb ik geleerd dat er een eisprong moet plaatsvinden om vruchtbaar te zijn. En dat er 2 weken na die eisprong een ongesteldheid komt.

Als vrouwen een jaar niet ongesteld zijn na hun bevalling zijn ze dus ook een jaar niet vruchtbaar geweest (een jaar minus 2 weken). En daar gaan mensen natuurlijk wel vaak de fout in, de eerste eisprong kan je niet van te voren aan zien komen dmv je ongesteldheid, dus zijn ze al zwanger voor de eerste ongesteldheid had moeten komen als er geen bevruchting was.

ik was na de zwangerscap meteen ongesteld hoor, uiteraart de eerste telt niet mee, dat ben je direct na de bavalling. maar daarna weer elke 4 weken. moet de eerste nog tegen komen die een jaar niet ongesteld is. slechte biologie leraar heb jij gehad :j

GJ9

Re: Merrie met veulen laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:39

Dat is lekker kort door de bocht. Dat jaar was als voorbeeld. En die voorbeelden ken ik wel.
Maar is meestal een half jaar ongeveer, mits er intensieve borstvoeding wordt gegeven.

Anders lees je dit even:
http://www.borstvoeding.com/aanverwant/ ... d/vbh.html

Het gaat hier helemaal niet om uitzonderingen, maar hoe het evolutionair in elkaar zit.
Evolutionair is een merrie gewoon vruchtbaar terwijl ze zoogt.
En een vrouw niet terwijl ze borstvoeding geeft, dat in onze huidige maatschappij de vrouwen hun kind niet meer iedere twee uur aan de borst hebben heeft niets te maken met hoe het evolutionair bepaald is.

En ik kwam met die vergelijking omdat iemand zei: je bent toch ook niet gelijk weer zwanger na je kind, dat wil je toch niet. Was om aan te tonen dat vrouwen en merries niet met elkaar te vergelijken zijn.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:15

ik zelf heb helemaal geen borst voeding gegeven, ja een week, onvoldoende voedingstoffen dus gestopt.
maar ook die gewoon borstvoeding geven, moet ik de eerste nog tegen komen die 3 maand tot jaar niet ongesteld wordt. dus dat is echt een fabeltje

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:45

Ik fok ook regelmatig een veulentje en hou als stelregel aan maximaal 2 veulens achter elkaar dan een jaartje rust. Het voeden van een veulen blijft intensief en vergt het nodige van de merrie. Door de merrie een tussenjaar te gunnen kan ze de energie weer even in zichzelf steken en daarna met volle kracht weer een nieuw veulen groot brengen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:42

GJ9 schreef:
Bij bio heb ik geleerd dat er een eisprong moet plaatsvinden om vruchtbaar te zijn. En dat er 2 weken na die eisprong een ongesteldheid komt.

Als vrouwen een jaar niet ongesteld zijn na hun bevalling zijn ze dus ook een jaar niet vruchtbaar geweest (een jaar minus 2 weken). En daar gaan mensen natuurlijk wel vaak de fout in, de eerste eisprong kan je niet van te voren aan zien komen dmv je ongesteldheid, dus zijn ze al zwanger voor de eerste ongesteldheid had moeten komen als er geen bevruchting was.

Denk dat je toch je meer moet in lezen :) Vraag t bijvoorbeeld eens aan een verloskundige? of een gyneacoloog? Mij is zeker anders verteld. Denk dat een deskundige op dat gebied betrouwbaarder is als jouw bio les. Verder ga ik er niet meer op in.

En om weer ontopic te gaan: TS goede beslissing laat je merrie lekker op kracht komen en rusten en ga rustig op zoek naar een goede hengst of laat sperma in vriezen als je per see je eigen hengst wilt gebruiken (hopelijk is die wel helemaal goed etc).

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:34

Het wel of niet laten veulenen elk jaar hangt enorm van de merrie af. Sommige merries hebben er geen enkel probleem mee en worden zelfs erg chagerijnig als ze niet drachtig zijn :)
Anderen hebben moeite op gewicht te blijven met veulen. Die kunnen dan wel een jaartje rust gebruiken.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:39

GJ9 schreef:
Mioux die vergelijking werd in een post boven jou gemaakt.

Tussen de borst geven en de borst geven zit nogal verschil... Maar bij intensieve borstvoeding hoort een vrouw in principe niet vruchtbaar te zijn. Dat er genoeg uitzonderingen zijn geloof ik direct en mijn twee broers die nog geen jaar schelen zijn daar een voorbeeld van.

Maar paarden zijn gewoon vruchtbaar en kunnen in de natuur ook met het veulen aan de voet weer drachtig raken.
Mijn 16 jarige merrie met veulen aan de voet wordt voor de negende keer gedekt, en die ziet er blakend van gezondheid uit. Niets zieligs aan.

hier wil ik als kraamverzorgende even op reageren
het is een fabel dat bv een anticonceptie is. dit verhaal moet echt waar de wereld uit worden geholpen want dit is niet waar. en ook de fabel van te weinig voedingsstoffen is onjuist. het zal eerder te weinig melk zijn geweest.

en met bv word je vaak later ongesteld denk aan 7 maanden of langer sommige korter, maar de eisprong vind gewoon iedere maand plaats.

nu terug op de OP ik zou me eerder afvragen hoe je wil gaan dekken, nu een hengst bij het koppel lijkt me namelijk niet echt ongevaarlijk. ik zou ze regelmatig laten schouwen en vanuit de hand laten dekken

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:39

Mioux schreef:
GJ9 schreef:

Denk dat je toch je meer moet in lezen :) Vraag t bijvoorbeeld eens aan een verloskundige? of een gyneacoloog? Mij is zeker anders verteld. Denk dat een deskundige op dat gebied betrouwbaarder is als jouw bio les. Verder ga ik er niet meer op in.

En om weer ontopic te gaan: TS goede beslissing laat je merrie lekker op kracht komen en rusten en ga rustig op zoek naar een goede hengst of laat sperma in vriezen als je per see je eigen hengst wilt gebruiken (hopelijk is die wel helemaal goed etc).

Heb je ook de link gelezen die ik plaatste? Die sluit helemaal aan bij mijn verhaal hoor. Lijkt me geen fabeltjes site.
En nee, bio is niet mijn enige bron.
Die deskundige die je noemt is aanwezig, mijn moeder namelijk ;)

En nogmaals, het gaat er niet om of borstvoeding een goede anti conceptie is, dat halen maar weinig vrouwen in onze huidige maatschappij. Maar wel over hoe het biologisch werkt en het waarom. Bij een zeer intensieve borstvoeding is een vrouw in principe niet vruchtbaar en krijgt het lichaam dus tijd om te herstellen, dat bij een vrouw zo'n soort systeem aanwezig is als natuurlijke bescherming doet mij concluderen dat het voor een vrouw nodig is om eerst te herstellen na een zwangerschap voor dat er een volgende is.
Dat een paard direct weer goed vruchtbaar is, zegt mij dat een paard wel direct weer kan dragen.

De verdere ins en outs over borstvoeding en vruchtbaarheid lijken me niet horen op dit gedeelte van bokt ;)

StalNollie, ook offtopic dus, maar wel iedere maand een eisprong zonder dat de baarmoeder weer opgeschoond wordt dmv een ongesteldheid? Dat is echt nieuw voor mij, nog nooit van gehoord.

Mystica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:48

De keuze om jaarlijks te dekken is natuurlijk heel persoonlijk. Ik heb nu twee merries bij de hengstenhouder staan, laatste veulen is twee. Voor mij de minimale leeftijd. Maar ik heb weer veel merries met veulen zien staan bij beide bedrijven. En dan gaat het daar natuurlijk om K.I., minder belastend dan -meerdere keren- de hengst in natura erop.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 11:37

@GJ9 mijn deskundige zegt anders en daar laat ik het ook bij. Ieder geloofd wat die wilt geloven,ik hou t liever bij de feiten :).

Ts nogmaals ik vind dat je wacht een goede keuze,lekker aansterken en genieten van haar veulen,ze is jong genoeg om eventueel later nog een veulen te nemen

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 11:54

Als jij graag in je eigen riedel wilt blijven hangen zonder de context van mijn bericht te lezen, ga je gang.

TS: bij twijfel niet doen, dus wat dat betreft heb je de goede keuze gemaakt denk ik! Rustig over nadenken wat je graag wilt en of nogmaals dekken iets toevoegt in de huidige situatie/markt/jouw situatie.