wanneer mag veulen bij de merrie weg?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 23:04

FriesWytske schreef:
Gewoon er minimaal 4 maanden dan bij houden. Vooral niet eerder moeder en kind uit elkaar halen.

Dat kan best, het is juist beter om het op te bouwen dan om bij het afspenen ze ineens helemaal uit elkaar te halen. Je kunt al vrij vroeg een keertje het veulen in stal zetten en de moeder voor de stal poetsen, later mams een keer meenemen voor een kwartiertje (uit het zicht), nog later een keer een uurtje rijden zonder dat veulen meegaat, etc etc.

Wanneer moeder en veulen nog nooit gescheiden zijn geweest tot het afspenen is natuurlijk vragen om onnodige stress en moeilijkheden

ZiekieLove

Re: wanneer mag veulen bij de merrie weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 23:29

Idd minimaal 4 maanden, maar hoe langer hoe beter vind ik(als de merrie het trekt tenminste)
Ik heb 1 van mijn veulens gespeend met 4 maanden gekocht maar die heeft ook een enorme tegenslag gehad daardoor en is nu als inmiddels jaarling pas net overheen(als in netjes op gewicht, fit etc)
Mijn eigen gefokte veulen is nu ook 1 jaar en drinkt nog steeds bij mams en zijn allebei uhm 'rond en gezond' ! Merk veel verschil mbt leeftijd van t spenen!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:30

ik laat mijn shetveulens er minimaal 4 maanden bij en maximaal sjah...heb er momenteel één van 8.5 maanden nog bij lopen. Die wordt straks wel afgespeend omdat het voor moeders te lastig gaat worden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:38

Minimaal 4 maanden, maar als de merrie het trekt liever 6 maanden.

Eerder even uit elkaar halen van te voren kan ik alleen maar toejuichen. Niet voor uren in het begin natuurlijk maar dat lijkt mij vanzelfsprekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:40

Wij hebben het in overleg met de dierenarts met 3 maanden gedaan. Moeders was ziek en mocht eigenlijk niet buiten en gaf nauwelijks melk meer. Moeilijke keus geweest maar gelukkig goed uitgepakt. Was moeders gezond geweest hadden we hem er langer bij gelaten.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:40

AafkeB schreef:
Sommigen doen het al na 4 maanden, ik zou er persoonlijk voor kiezen om een veulen minstens een jaar bij de moeder te laten.

Ook een hengstveulen? ik ken een hengstje van 9 maanden die een merrie drachtig gekregen heeft!
ik zelf heb mijn veulen zo'n 5,5 maand bij de moeder gelaten. Een merrieveulen zou ik zo lang als het kan, meestal zo'n maand of 9, soms zelfs een jaar. Maar als de merrie veel geeft aan een veulen, zou ik het veulen er eerder afhalen.
Een hengstveulen max. 5 tot 6 maanden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:43

Magrathea schreef:
FriesWytske schreef:
Gewoon er minimaal 4 maanden dan bij houden. Vooral niet eerder moeder en kind uit elkaar halen.

Dat kan best, het is juist beter om het op te bouwen dan om bij het afspenen ze ineens helemaal uit elkaar te halen. Je kunt al vrij vroeg een keertje het veulen in stal zetten en de moeder voor de stal poetsen, later mams een keer meenemen voor een kwartiertje (uit het zicht), nog later een keer een uurtje rijden zonder dat veulen meegaat, etc etc.

Wanneer moeder en veulen nog nooit gescheiden zijn geweest tot het afspenen is natuurlijk vragen om onnodige stress en moeilijkheden

Ik bedoelde echt van dat ze nooit meer bij elkaar komen. Wij doen ze er ook altijd al snel even bij weg. En zetten mams ook al redelijk snel weer aan het werk. Vorig jaar heb ik zelfs gewoon door gereden, dachten dat de merrie gust was gebleven. Lag er 's ochtends een veulen bij. Helemaal geen signalen gehad, dat ze toch drachtig was. Heb toen met een merrie die 14 dagen daarvoor haar veulen had gekregen, de regiokampioenschappen gereden.

Damon12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:47

In de natuur blijven veulens tot wel 11-18 maanden bij de merrie. Zelfs als het nieuwe veulen er al is blijven ze er vaak nog bij. Niet altijd om te drinken, maar voor de familiaire band en wat ze allemaal kunnen leren van de merrie en de kudde.

Helaas gebeurt dat veel te weinig, is mijn mening. Veulen er lekker zo lang bij laten als de moeder aankan, de natuur regelt het zelf wel en zo kan het veulen nog het meeste leren van de rest van de kudde :)

Bij de shetlanders van de stal waar ik werk worden de veulens na 6 maanden gespeend en met z'n allen in een "privé" opfok gezet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:54

AafkeB schreef:
Sommigen doen het al na 4 maanden, ik zou er persoonlijk voor kiezen om een veulen minstens een jaar bij de moeder te laten.

Een jaar vind ik wel heel erg belastend voor de merrie en zeker bij een hengstveulen niet aan te raden.

Tussen de 4 en 7 maanden zou ik zeggen. Waarbij 4 maanden wel op z'n vroegst is.

Het is erg afhankelijk van de interactie tussen moeder en kind, hoe onafhankelijk het veulen is en of de merrie het nog trekt.

Tussendoor de merrie met steeds langere tussenpozen bij het veulen weg halen. Is echt erg handig op op een goed moment even iets te kunnen doen met de merrie(rijden bv) en het spenen gaat dan veel makkelijker en is minder traumatisch.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:12

Zoals gezegd vanaf 4 maanden kan het, mijn voorkeur gaat er naar uit ze zo lang mogelijk bij de moeder te laten. Zolang de moeder het trekt gaat het veulen op die manier vaak ook goed de eerste winter door. Heb mijn veulen van 11 maanden nog bij de merrie staan, gaat heel prima. Merrie is helaas nu niet drachtig, dus hij hoeft er nu niet bij weg, maar als ze drachtig was geweest was hij er zeker al een maand bij weg geweest.

Overigens zal hij er binnen nu en een maand wel bij weg gaan, lekker de weide op met pony's van verschillende leeftijden, lekker opgroeien met soortgenoten. :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:41

afhankelijk van de merrie en de tijd van het jaar, een merrieveulen blijft op stal en dan is het afhankelijk van de merrie. Haar conditie en gedrag ten opzichte van het veulen. Meestal in het winterseizoen het veulen naast de merrie op stal en overdag bij elkaar in de groep naar buiten.

Hengstveulens met vier maanden minimaal en afhankelijk van het karakter en moment van inscharen in de opfokgroep. Een vroeg hengstveulen zal hierdoor langer bij de merrie blijven dat een veulen dat bv in mei geboren zal worden.

yakari123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 12:38

Het merrieveulen staat dag en nacht buiten met de merrie en nog een hengst

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:39

Dus grote kans dat ze alweer gedekt is? Of is dat de bedoeling? :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:42

Als ze weer gedekt is, schopt de merrie trouwens op den duur zelf het veulen weg. Dat kan geloof ik ook met 10 maanden zijn, dus dat moet je ook willen, of niet.

yakari123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 12:49

De merrie staat al haar hele leven bij die hengst en word helemaal gek als ze niet bij elkaar staan...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 00:57

Handig, terwijl er zoveel paarden zijn die nog een baasje zoeken :)

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 01:45

wow dan heeft mijn veulen dus nog geluk gehad, die heeft tm 9de maand bij de mama gestaan, mocht af en toe nog gewoon drinken. het afspenen was wegens omstandigheden nog niet gebeurd. Ik wist niet dat ze al vanaf 4 maanden bij de moeder weg gingen, vond het bij mijn veulen zelfs nog sneu....

gelukkig stond hij wel gelijk met een vriendje, dat scheelt!

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 02:13

Waarom laat je de hengst niet gewoon helpen? Kunnen ze toch bij mekaar maar draag je niet bij aan het overschot. Want zo kun je ieder jaar wel een veulen verwachten..

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 02:20

Wij hebben een jaarling waarvan met 3 maanden de moeder is overleden, was erg sneu! Normaal voor onze Friezen wachten wij tot na de keuring om af te spenen, en dat is eind Sept begin Okt. Dan zijn ze 6-7 maand meestal. Vroeger dan 4 maand zou ik niet doen. Mijn ruin is met 4 maand afgespeend omdat hij pas in Juli geboren is, en in November gingen ze op stal, waar hij naast zijn moeder stond. Overdag ging hij dan gewoon met vriendjes naar buiten, werkte heel goed en weinig stress want hij kon zijn moeder wel gewoon zien.

Ik zou zelf niet na 2 weken alweer op wedstrijd gaan :n Zo'n bevalling vergt heel wat van een merrie, een paar weekjes rust om met het veulen door te brengen heeft ze dan toch wel verdiend?
Ik pak ze na 3-4 weken weer op, eerst alleen 10 minuutjes stappen, en dan steeds iets verder uitbreiden totdat het veulen gewend is om eventjes gescheiden te zijn, en bij moeder het lichaam weer hersteld is. Ga ook niet op wedstrijd tot het veulen is afgespeend... Je zal maar autopech krijgen of in de file staan! Arme beesten :oo

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 16:45

AafkeB schreef:

Je weet dat dat heel slecht is voor de darmen?;)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:59

Ik laat alle veulens gewoon bij de.merrie totdat zij ze zelf
afspenen. Meestal lopen ze het jaar erop nog.in.de.groep. Alles loopt bij mij in de.kudde met alle leeftijden bij elkaar. Moeders spenen zelf wel af als het nieuwe veulen komt.
Geen van mijn merries heeft last dat ze het niet en.trekken. Zijn vaak zogend en.dragend en ik voer.niets bij. Zijn allemaal.goed.in.conditie