Is deze merrie buikig of zou ze drachtig zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:05

Die is inderdaad wel wat dikker geworden, stiekem even offtopic, wat een leuke pony en wat ziet je dochter er gelukkig uit op de pony! :D

lucaa2

Re: Is deze merrie buikig of zou ze drachtig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:10

ik zou inderdaad de hele geschiedenis nazoeken en alles wat op drachtigheid lijkt op een rijtje zetten. Als je dan alsnog nergens wijzer uit bent, dan maar de DA :Y)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:12

Ik zou er wel even een da bij halen. Ook omdat mocht ze wel drachtig zijn jij van alles moet gaan voorbereiden! Heb je ervaring met bevallingen bij paarden en jonge veulens? Dat is namelijk helemaal zo eenvoudig nog niet..

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:14

Ik denk zelf niet dat de merrie drachtig is. Je kan zien dat ze behoorlijk vetter is geworden sinds ze bij jullie staat. Zowel haar buik als billen en schouders.

balkpetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:17

Als ze drachtig is groeit ze achter haar ribben. Kan het op de foto's niet zo goed zien.
Als ze al vaker een veulen heeft gehad en ze heeft weinig buikspieren groeit zo ook gerust wat lager
dan in de breedte.
Is haar uier ook dikker? Bij sommigen zie je die al snel een klein beetje dikker worden.

Bij twijfel gewoon even de dierenarts laten kijken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 20:19

Theeglas zou heel goed kunnen hoor, maar goed, mocht het wel zo zijn dan wil ik niet voor een verrassing staan en me inderdaad wel voorbereiden! We hebben meerdere veulens op de wereld geholpen, al is dat wel een paar jaar geleden, dus het is me niet vreemd gelukkig.

Femke dank je! Mn dochter is echt superblij met haar en de pony is ook echt heel lief en braaf dus we zijn heel blij met deze pony.

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:51

leorah: als ik jou was zou ik niet al te lang wachten met de DA er bij te halen, want zoals iemand anders al heeft gezegd kunnen merrie's der buik heel hard gaan groeien de laatste weken, dus heb je kans dat ze al verder is dan je denkt :)

heartbeat999

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 05:51

ik zou haar gewoon eventjes laten controleren door een DA!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 08:20

Ik heb net even naar haar uier gekeken, maar daar is niks bijzonders aan te zien. Misschien valt het toch mee. Ik hoor vandaag wanneer ze precies is verhuisd naar de vorige eigënaar, om te kijken of het uberhaubt mogelijk is.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 10:36

Het kan óók nog een schijndracht zijn. Mijn merrie geeft ook (nog) melk, terwijl daar al zeker 4 jaar geen veulen meer bij staat..

En anders is het rekenen. Wanneer kwam ze bij de eventuele hengst weg. Is dat al 10 maand geleden, ff snel de DA er bij die jou dan kan vertellen hoe of wat. Succes =)

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:20

Wat spannend.
Ik zou ook de dierenarts laten kijken.

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:23

Leorah schreef:
Ik heb net even naar haar uier gekeken, maar daar is niks bijzonders aan te zien. Misschien valt het toch mee. Ik hoor vandaag wanneer ze precies is verhuisd naar de vorige eigënaar, om te kijken of het uberhaubt mogelijk is.

Uier zegt niet zoveel, dat kan nog wel volschieten tijdens de geboorte :+

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:25

Ik zou haar toch even voor de zekerheid door een dierenarts na laten kijken.
Wat zou er gebeuren als ze toch drachtig was en de bevalling is zwaar en de merrie en het veulen zouden overlijden?
Ik denk dat je dan bij je zelf zegt had ik nu maar voor de zekerheid een DA erbij gehaald.
Het is zo gebeurd alleen de kosten zijn ff lastig maar een dood veulen is nog veel lastiger :o

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:29

Ze heeft wel een typisch buikje waardoor je zou kunnen zeggen dat ze drachtig is maar zou de dierenarts even laten kijken. Uiers zeggen niet altijd wat.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:05

Ik vind haar buikje ook best typisch, maar aan de andere kant heeft mijn merrie ook in een paar weken tijd zo'n buikje weten te kweken :) Ik zou wel even een dierenarts langs laten komen, om het echt zeker te weten! Ik vind het voor en na verschil wel heel opvallend.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 21:58

Volgens de vorige eigenaar is ze daar op 9 februari gekomen, wat dus uit zou sluiten dat ze drachtig bij de handelaar weg is gekomen. De vorige eigenaar zegt zelf er niet bij te kunnen dat ze bij hun drachtig geraakt is, maar zegt ook niet 100% nee. De kans is dus vrij klein lijkt me. Ik zal haar de komende weken even flink in de gaten houden en als ze wel dikker blijft worden laat ik er wel een DA naar kijken.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:04

tellom schreef:
Ik zou haar toch even voor de zekerheid door een dierenarts na laten kijken.
Wat zou er gebeuren als ze toch drachtig was en de bevalling is zwaar en de merrie en het veulen zouden overlijden?
Ik denk dat je dan bij je zelf zegt had ik nu maar voor de zekerheid een DA erbij gehaald.
Het is zo gebeurd alleen de kosten zijn ff lastig maar een dood veulen is nog veel lastiger :o

Tja inderdaad en die kosten zijn nou ook weer niet zo torenhoog..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 19:41

nou heel eerlijk, het zou dus echt onmogelijk moeten zijn, maar je kunt mij meer vertellen, ik kan er niks aan doen maar ik vind deze buik dus niet normaal. Maar nu moet ik een DA erbij gaan halen terwijl de vorige eigenaar zegt dat het praktisch zeer onwaarschijnlijk is? Dus ik moet wel spoken zien.. dit is toch serieus geen spekbuik zo? Ik weet het eigenlijk ff niet meer..

foto's van vanmorgen dus, dit valt toch zelfs een leek op?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

micksage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:46

ze word echt dikker
zeker als er word gezegt dat de kans klein is of die man liegt dat er geen hengst bij is geweesd
vind dit niet echt een spekbuik

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:48

Ik had ooit een ruin, die had een grasbuik, maar dat was als het gras ging groeien in het voorjaar. Het was een ruin, dus kon niet drachtig zijn. Dit lijkt wel op een grasbuik, maar het kan ook wat anders zijn.
En het is nog geen voorjaar. Het is een aparte buik.

Ze ziet er wel heel goed uit. Het is een hele leuke pony. Misschien eens bij de bokt kraamstal informeren? Bij dat topic staan ook foto's van de buiken, dan kun je wat vergelijkingsmateriaal zien. En ook in welk stadium van de dracht de buik groeit en hoe dat verschilt per dracht en per paard of pony.

Edit: Kun je ook iets zien of voelen bewegen wat anders dan anders is? Daar is ook een filmpje van op bokt. Hoe je kan zien dat het veulen beweegt in de buik.
Laatst bijgewerkt door zoutenootjes op 21-02-13 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:51

Hmm hoe oud is ze (heb ik daar overheen gelezen?) ons oudje heeft ook zo'n buik.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:54

Scannen kost rond de 15 euro en heb je binnen 5-10min 100% duidelijkheid. :)
Ik vind haar zo op de foto's te zien wel aardig gegroeid in korte tijd maar zoals anderen voor mij al zeiden; vanaf een foto kunnen we dat niet beoordelen..

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:57

Leorah schreef:
Maar nu moet ik een DA erbij gaan halen terwijl de vorige eigenaar zegt dat het praktisch zeer onwaarschijnlijk is?

Mensen liegen ookw el eens hoor :')
Ik kocht mijn paard en ondanks dat hij geen papieren had was hij 100% fries (volgens de eigenaar van de merrie).
Ik kreeg een papiertje in mijn hand met de gegeven van die eigenaar van de hengst en de naam..
Nou ging ik dat natrekken en wat denk je.. helemaal niemand kunnen vinden onder die naam. En de naam van de hengst (Wicher) was een goedgekeurde dekhengst maar volgens internet naar amerika toe verhuist en al een paar jaar overleden voordat mijn veulentje het daglicht zag.

Een kennis van mij kocht een mooie pony.. en beleerde het beestje (was 5 jaar volgens het paspoort en de vorige eigenaar).
Tot de tandarts na een halfjaar kwam want het beestje was wat nukkig.. wat denk je.. bleek het beestje pas 2,5 te zijn inplaats van de 5,5 die we toen dachten dat ze was ;) >;)

En geloof me.. waar ze vandaan kwamen leken super goede en betrouwbare mensen ;)

Maydine schreef:
Scannen kost rond de 15 euro en heb je binnen 5-10min 100% duidelijkheid. :)
Ik vind haar zo op de foto's te zien wel aardig gegroeid in korte tijd maar zoals anderen voor mij al zeiden; vanaf een foto kunnen we dat niet beoordelen..

Dat zei ik dus ook al.. TS ik zou gewoon kiezen voor een scan.. dan is het voor jezelf ook gewoon duidelijk.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:02

Scan gewoon, voor de kosten kun je het niet laten en dan heb je maar zekerheid. Mocht de merrie wel drachtig zijn is het verstandig dit te weten ivm voeding etc.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 20:05

Scannen kost bij ons geen 15 euro hoor, zal rond de 100 zijn. Dat heb ik er wel voor over als ik enige aanwijzing heb dat het echt zo kan zijn, maar als iedereen roept dat het niet zo kan zijn, tja wat moet ik dan denken, behalve dat mijn gevoel zegt dat dit toch wel heel frappant is.

Femke: ze wordt komend voorjaar 14, dus echt oud is dat ook nog niet dacht ik..