Wanneer paard uit opfok halen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 13:00

Grapje schreef:
En hij is al.zo groot :D

Uitbreden dan ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:10

Mendy_Zabbel schreef:
sallandval schreef:
ik heb me laten vertellen dat ruinen juist groter (hoger) worden dan hengsten... maar het kan natuurlijk dat je bedoelt dat hij in de breedte moet groeien?

staleigenaar heeft het een x aan de veearts gevraagd wat nou beter en langer doorgroeit, hengst of ruin

en volgens veearts groeit ruin beter en langer door aangezien hengst veel energie ver/gebruikt met het hengst zijn dwz hinniken drukmaken om hengstige merrie e.d

maar ts ik zou hem volgend jaar uit opfok halen als de paarden naar stal gaan/winterseizoen begint
op pensionstal zetten en meteen (op korte termijn) laten snijden (in voorjaar veel last van vliegen)
de winter de tijd nemen om hem te leren kennen en de basis dingen op t gemak aanleren (poetsen vaststaan voetjes geven en dat soort dingen)
evt ook al beetje longeren
en als hij 3 is pas wegbrengen om in te laten rijden

en als je merkt dat ie echt nog te jeugdig is kun je hem altijd nog de tijd geven om te ontwikkelen op de wei
dan kent ie iig de basis al en is het daarna alleen nog kwestie van oppakken

Net op een nieuwe stal staan en dan een operatie doen die van te voren te plannen is zou ik liever niet doen. Immuunsysteem is nog ingesteld op wat er op de opfok aanwezig is en daar is ook minder insleep. Liever dus daar castreren en pas als de wondjes dicht en goed genezen zijn verhuizen.

Ik begrijp dat TS paard daar rond 3e verjaardag weg wil hebben ivm flink hogere stallingskosten vanaf die leeftijd, maar 3 is in mijn ervaring echt een scatterbrained puppie paard wat eigenlijk niet eens echt fijn werken is. Liever minstens 3.5-4, dan is de concentratie veel beter en is paard in het gedrag al een stuk gelijkmatiger aan het worden.

Quinn

Re: Wanneer paard uit opfok halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 15:34

Mijn hengst wordt in april 2. Die loopt aankomend jaar nog in de opfok. In november/december komt hij dan binnnen. Op de terugweg naar huis wil ik langs de DA voor castratie en rontgenologische keuring. Dan hebben we alles in 1x gehad. Dan ongeveer 6 weken thuis houden en dan een maand wegbrengen om zadelmak te maken. Dat is wat ik in mijn hoofd heb.

BugsFunny

Re: Wanneer paard uit opfok halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 15:47

Ik laat hem daar castreren dat staat vast voor mij.
Verhuizen zelf is al stress vol laat staan als hij daar of vlak ervoor gecastreerd word, nee dat gebeurd op zijn vertrouwde plekje.