Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Muzefee schreef:Ze is in een week niet zomaar dikker, daar moet wel wat tijd overheen gaan.![]()
Mag ik vragen hoe oud het veulen is? Die zal op den duur zelf ook wel gras eten etc.
Ariebren schreef:Ik heb dit jaar dus ook het probleem met de zogende merrie.
Voorgaande jaren, niks aan de hand.
Merrie redelijk in conditie, veulen lekker spekkig.
Nu een speknek van een veulen en een magere merrie.
Maar er is één groot verschil met de vorige jaren.
Het veulen, nu al weer drie maand, drinkt geen water !!!
Als ze dorst heeft hangt ze gelijk aan de melkbar.
De vorige veulens van deze merrie gingen wel eens aan de dunne door het water drinken.
De veulens eten mee van het krachtvoer en het hooi.
gr_roos schreef:Misschien lees ik eroverheen, maar hoe groot is jouw merrie? Mijn merrie viel na een maand ook terug en die krijgt nu 2 scheppen Marstall merrie muesli en 2 scheppen merriebrok. Als ze gelopen heeft krijgt ze nog een halve schep sportmuesli.
Mijn paard is 1.67 en liep op 1 tot a1,5 schep Marstall Corn Z sgw. Paard is ook echt niet dik van zichzelf en met Marstall kan ik der goed op gewicht houden. Ik wil alleen maar aangeven dat mijn merrie nu 3 keer zoveel voer nodig heeft dan zonder veulen. Mij is ook geadviseerd om niet meer merriebrok/meusli te voeren, maar de extra's te zoeken in sportbrok/meusli.
Reden, sportmuesli gaat naar het paard en merriebrok/meusli heeft invloed op de melk. Melk wordt rijker/vetter. Veulen groeit door, maar de merrie krijgt daar weinig energie van.
wilmatj schreef:gr_roos schreef:Misschien lees ik eroverheen, maar hoe groot is jouw merrie? Mijn merrie viel na een maand ook terug en die krijgt nu 2 scheppen Marstall merrie muesli en 2 scheppen merriebrok. Als ze gelopen heeft krijgt ze nog een halve schep sportmuesli.
Mijn paard is 1.67 en liep op 1 tot a1,5 schep Marstall Corn Z sgw. Paard is ook echt niet dik van zichzelf en met Marstall kan ik der goed op gewicht houden. Ik wil alleen maar aangeven dat mijn merrie nu 3 keer zoveel voer nodig heeft dan zonder veulen. Mij is ook geadviseerd om niet meer merriebrok/meusli te voeren, maar de extra's te zoeken in sportbrok/meusli.
Reden, sportmuesli gaat naar het paard en merriebrok/meusli heeft invloed op de melk. Melk wordt rijker/vetter. Veulen groeit door, maar de merrie krijgt daar weinig energie van.
mijn merrie is 1.65 maar kreeg daarvoor nooit biks!!!!!
dus ze krijgt zoizo al veel meer dan dat ze kreeg.
ik geef haar nu 1,5 per dag merriebrok en 1 per dag musli.
en longeer haar vaak met touwtjes zodat ze die rug ook weer gaat gebruiken en bespiering krijgt.
nu zie ik wel dat haar rug weer wat voller wordt, en haar ribben verdwijnen langzaam aan.
Merel_Claire schreef:Mijn merrie begint ook een beetje terug te vallen. Zij krijgt echt enorm veel voer. Kreeg ze altijd al, maar nu met veulen nog meer. Ze heeft het echt nodig en heeft ook telkens trek.
Bo_Cassey schreef:Ik neem aan dat het verschilt hoeveel een merrie tot zich moet nemen voor voldoende melkproductie? Ik moest ook meer rusten, eten en drinken dan andere moeders om genoeg melk aan te maken. Terwijl mijn overgrootmoeder kleine kinderen thuis had, een kruidenierswinkel alleen moest runnen, met een tweeling aan de borst (ondertussen naar beneden rennen bij het belletje van de winkel) en ook nog afkolven voor een andere moeder in de straat die niet genoeg melk had!
Verder is het vaak bij onze schapen en koeien dat de 1 niet genoeg melk maakt, en dat de ander genoeg maakt voor 2.
wilmatj schreef:sorry dat ik het zeg, maar een paard heeft altijd wel trek.
al zet ik de voerkar voor mijn paard neer vreet ze hem ook leeg,
dat zouden de meeste paarden doen!!!!!!!
je paard moet voer krijgen hoeveel ze aan energie en vitamine nodig heeft. niet omdat ze "honger" heeft.
keona schreef:nou ts ik ga je ander advies geven dan de andere.ik zou er voor zorgen dat je merrie waar ze ook staat dus in de stal/of op de schrale weide,zorgen dat ze altijd hooi/voordroog tot haar beschikking heeft.
ik ben dus helemaal niet voor zoveel krachtvoer geven.ik heb dan wel een pony merrie van 128cm dus stukje kleiner en die deed het zo heel goed,ze kreeg dan 2 handjes krachtvoer bij.dat je jou merrie 1 kilo merrie veulen brok geeft oke maar dat sommige je 4/5 kg aanraden vind ik niet normaal.je kunt ook nog eventueel wat pulp maken om haar te geven,dan meng je halve kg met wat pulp en dat 2x per dag.ik keek ook goed naar de merrie en mij viel op.heb 2 veulens van haar dat het hengstje haar leger trok,deze heb ik met 5mnd gespeend want hij kreeg over gewicht haha,hij at bij moeders mee dronk bij haar en at gras/hooi.en het merrie veulen heb ik tussen de 5,5/6mnd gespeend dit veulen was zelf goed op gewicht maar toen zag moeders wat mager.ik heb ook nooit problemen met spenen gehad,want hier werden ze geboren in de groep en vanaf dat ze 1mnd waren pakte ik hun er zelf even uit weg bij moeders klein stukje wandelen en terug en ook anders om.en toen ze oud genoeg waren bleven hun in de kudde bij de tantes en moeders zette ik in een weide ernaat.nooit problemen van stress gehad
Die hebben nèt een iets andere voerbehoefte.... Loe_Loe schreef:keona schreef:nou ts ik ga je ander advies geven dan de andere.ik zou er voor zorgen dat je merrie waar ze ook staat dus in de stal/of op de schrale weide,zorgen dat ze altijd hooi/voordroog tot haar beschikking heeft.
ik ben dus helemaal niet voor zoveel krachtvoer geven.ik heb dan wel een pony merrie van 128cm dus stukje kleiner en die deed het zo heel goed,ze kreeg dan 2 handjes krachtvoer bij.dat je jou merrie 1 kilo merrie veulen brok geeft oke maar dat sommige je 4/5 kg aanraden vind ik niet normaal.je kunt ook nog eventueel wat pulp maken om haar te geven,dan meng je halve kg met wat pulp en dat 2x per dag.ik keek ook goed naar de merrie en mij viel op.heb 2 veulens van haar dat het hengstje haar leger trok,deze heb ik met 5mnd gespeend want hij kreeg over gewicht haha,hij at bij moeders mee dronk bij haar en at gras/hooi.en het merrie veulen heb ik tussen de 5,5/6mnd gespeend dit veulen was zelf goed op gewicht maar toen zag moeders wat mager.ik heb ook nooit problemen met spenen gehad,want hier werden ze geboren in de groep en vanaf dat ze 1mnd waren pakte ik hun er zelf even uit weg bij moeders klein stukje wandelen en terug en ook anders om.en toen ze oud genoeg waren bleven hun in de kudde bij de tantes en moeders zette ik in een weide ernaat.nooit problemen van stress gehad
een sober ponietje vergelijken met een warmbloed paard???Die hebben nèt een iets andere voerbehoefte....
Ik denk dat je meer hebt aan de andere tips, TS! Lekker bijvoeren, jouw merrie! En anders helaas het veulen iets eerder afspenen.
sigrid1182 schreef:vind topic starter zich wat meer mag verdiepen in lacterende merries .
en dat ze vorig jaar wel op weinig kon, wil toch neit zeggen dat ze dat nu kan....vind ik wat een loze opmerking...
lacterende merrie, verbruikt net zoveel energie als een topspring of dressuurpaard...ze verbranden heel veel energie omdat ze melk moeten produceren....
zulke merries kunnen het soms op weinig eten doen....maar sommigen hebben ook meer nodig.
en als ze dat nodig hebben, dan geef je dat...lijkt mij
Ik heb 1 merrie t ene jaar 8 kilo bix moeten voeren, incl goede weide en onbeperkt goede kwaliteit voordroog. en andere keer deed ze t wel op 2 a 3 kilo.
Als de bovenkant, van je merrie er af gaat, teert ie uit..., dit voer je er niet gemakkelijk weer op....
bij sommige merrie krijg je er dan pas weer vlees op na afspenen....
Ik weet niet of je de ponie rijd, maar daar zou ik gelijk mee stoppen....alle energie heeft ze nodig voor haar zelf... en mocht je wel willen rijden, dan moet je dat iig compenseren met meer voer.....
Ik ben wel benieuwd in wat voor weide het paard loopt? veel gras? kwaliteit van t grasland, is ook van belang....
Oja en als je merrie altijd trek heeft zegt dat ook wat.....
je voert mijn inziens een merrie tot ze redelijk verzadigd is....
word ze dan te dik, dan zal zon paard als ze geen veulen, heeft, een matige kwaliteit ruwvoer meot hebben....bv natuurhooi....zodat ze wel veel kan kauwen....een paard heeft 40.000 kauwbewegingen per dag nodig om zijn darmstelsel optimaal te laten werken, dit staat gelijk aan 16 uur per dag.....
In t algemeen, zouden veel paardeneigenaren zich eens moeten verdiepen hoe t spijsverteringskanaal van een paard werkt.....
wilmatj schreef:sigrid1182 schreef:vind topic starter zich wat meer mag verdiepen in lacterende merries .
en dat ze vorig jaar wel op weinig kon, wil toch neit zeggen dat ze dat nu kan....vind ik wat een loze opmerking...
lacterende merrie, verbruikt net zoveel energie als een topspring of dressuurpaard...ze verbranden heel veel energie omdat ze melk moeten produceren....
zulke merries kunnen het soms op weinig eten doen....maar sommigen hebben ook meer nodig.
en als ze dat nodig hebben, dan geef je dat...lijkt mij
Ik heb 1 merrie t ene jaar 8 kilo bix moeten voeren, incl goede weide en onbeperkt goede kwaliteit voordroog. en andere keer deed ze t wel op 2 a 3 kilo.
Als de bovenkant, van je merrie er af gaat, teert ie uit..., dit voer je er niet gemakkelijk weer op....
bij sommige merrie krijg je er dan pas weer vlees op na afspenen....
Ik weet niet of je de ponie rijd, maar daar zou ik gelijk mee stoppen....alle energie heeft ze nodig voor haar zelf... en mocht je wel willen rijden, dan moet je dat iig compenseren met meer voer.....
Ik ben wel benieuwd in wat voor weide het paard loopt? veel gras? kwaliteit van t grasland, is ook van belang....
Oja en als je merrie altijd trek heeft zegt dat ook wat.....
je voert mijn inziens een merrie tot ze redelijk verzadigd is....
word ze dan te dik, dan zal zon paard als ze geen veulen, heeft, een matige kwaliteit ruwvoer meot hebben....bv natuurhooi....zodat ze wel veel kan kauwen....een paard heeft 40.000 kauwbewegingen per dag nodig om zijn darmstelsel optimaal te laten werken, dit staat gelijk aan 16 uur per dag.....
In t algemeen, zouden veel paardeneigenaren zich eens moeten verdiepen hoe t spijsverteringskanaal van een paard werkt.....
wat ik toch altijd geleerd heb, is dat meer dan 2 kilo biks geven per keer geen enkele nut heeft omdat de maag van het paard daar te klein voor is! dus 8 kilo, of je voerde 4 keer of zonde van het voer!
ik weet egt wel dat een lacterende merrie meer nodig heeft, logisch.
maar mijn merrie werdt vet van alleen al een plukje hoor en gras.
dus ik geef nu echt al veeel meer als toen!
dat ze nog steeds niet fijn op gewicht blijf verbaast mij wel.
en dan nog iets, een paard heeft geen honger, van naturen eten ze zich helemaal vol omdat ze genoeg binnen moeten hebben als ze plotseling moeten voeren.
grappig dat je zegt over andere dat die zich meer moeten verdiepen in het paard, maar jij mist ook een stukje!!!
ook kan ik haar wel slechte kwaliteit hooi geven, maar dan geef ik liever minder van goed hooi!!!
daarbij, goed hooi zit juist weinig in! en slecht hooi zit te veel in of is schimmelig!!!![]()
ik heb gewerkt op een fokkerij en daar gaven ze normale basis brok, 2 kilo per dag.
en die paarden gingen daar goed op.
alle 15 fokmerries!
niet om jou af te snauwen hoor, maar je geeft advies, zegt daarbij dat ik me meer moet verdiepen, terwijl je zelf ook een boel info mist.
ergerde ik me lichtelijk aan!
...ik dacht dat je wel zoveel idee van voeren van paarden zou hebben dat t mij logisch leek dat je dat in minimaal 4 keer verstrekt.....
. ( krijgt ze voor zich zelf een beetje reserve bij)