Probleem: veulen alleen op stal breekt tent af

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:50

Manex/Midgie; wij fokken al ruim 40 jaar paarden, volgend jaar b.v. krijgen we er 4; en nog nooit één, op welke manier dan ook, getraumatiseerd veulen gehad.....................altijd blije vrolijke veulens; in de natuur zijn ze moeders ook wel eens even kwijt, daar wennen ze best aan hoor. zou niet best zijn als het anders was.
Je moet veulens niet je eigen emoties toedenken. Ze worden toch niet definitief gespeend? Moeder komt eerst al na 30 sec. weer terug en dat ga je uitbouwen. Niks mis mee.

countryhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:16

Even een zijstraatje, er mag niet met "vroeger" vergeleken worden terwijl dit een jaar of 30 terug was, wel mag er gerefereerd worden naar "in de natuur" en "van nature". Als je over "in de natuur" praat heb je het toch al gauw over een eeuwtje of 2, 3 terug. Geeneen paard van deze tijd is een andere natuur gewend als dat wij ze bieden. En een veulen menselijke emoties toekennen is dan ook echt van deze eeuw. Een veulen leren op eigen benen te staan is niks mis mee, mits het op een veilige manier (dichte stal?) gebeurt. Hoe je dat het beste kunt doen is gewoon proberen en het belangrijkste is volhouden, je hebt waarschijnlijk een kleine dominante dondersteen die niet gauw opgeeft. Als het angst was ging het veulen namelijk niet druk doen en schreeuwen omdat het instinct zegt dat zwijgen beter is. Om dan toch maar even een paar eeuwen terug te blikken, het paard is van nature een prooidier en die moet zorgen dat hij niet opvalt. Heel veel succes met je veulen en merrie je bent op de goede weg.

CrazyCat

Re: Probleem: veulen alleen op stal breekt tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:34

6 weken kan gewoon nog wat vroeg zijn. Ik zou wachten tot het veulen in de kudde er wat vaker voor kiest om bij moeders weg te gaan. En dan veulen in de kudde laten en niet op stal.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:56

manex schreef:
midgie schreef:
We leven niet meer in vroeger , tegenwoordig weten we wel beter , waarom een veulen traumatiseren , er lopen al te veel paarden met een probleem rond en die worden zo niet geboren maar door de mens zo gemaakt,

Amen!

En hoe denk je dat het op een paardenmelkerij gaat?
Daar gaan de veulens ook vanaf een week of 6 overdag van hun moeder af.
Dan lopen ze alleen 's avonds/'s nachts bij elkaar.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:43

Nou, da's dan wel weer een ander uiterste............

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:53

Inderdaad op een melkerij worden ze ook van de moeder weggehaald als ze gemolken moeten worden..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 18:04

Geloof niet dat we het hier over handel of melkerij hebben , maar over een particulier die een veulen heeft willen fokken toch?

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 18:16

Ja die veulens van die melkerij worden ook geboren alsof ze het gewoon zijn? Het gaat hier indd over een particulier maar het is en blijft een veulen, die zal moeten leren dat moeder weggaat en daarna weer terugkomt..

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 18:24

Zullen we het dan allemaal maar net zo doen als bij een paardenmelkerij?
Alsof dat een normale gang van zaken is.

De 3 dagen die eerder door iemand genoemd worden, vind ik ook absurd.

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 18:27

Zeg ik dat dan? :+

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 18:35

Waarom nu al? veulen van 6 weken is nog te jong, laat ze toch lekker genieten op t land ipv een veulen een trauma te bezorgen.

Waarom zijn jullie dan aan een veulen begonnen? als jullie toch alleen maar willen rijden.

kan je veulen er niet gewoon bij zijn als je gaat rijden en poetsen.

Als het wat ouder is gaat het makkelijker.

Zeker samen met speelgenoten/weidegenoten.

Dat van de paardenmelkerij, dat is weer van een heel andere koek.

veulens hebben de merries in het zicht en hebben leeftijdgenoten om samen doorheen te komen tot de merries terug zijn en het wordt ze bijna van af de eerste dag geleerd.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 13-07-12 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 18:36

misschien kun je rijden met het veulen los in de bak?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 18:51

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:59

Ik ben de merrie gaan trainen toen het veulen 3 week oud was. Veulen in het begin vast gezet in de box, met een ander paard in de box ernaast. De 1ste paar keren ging hij flink tekeer, maar al gauw wennen ze eraan hoor. Later heb ik hem los laten staan in de box, en voer in de voerbak gedaan, werkte prima. Dit is echt niet zielig voor een veulen hoor, het hoort bij de opvoeding.

De merrie was later allang blij dat ze even bij het veulen weg was, even rust van deze brutale aap.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:12

De paarden melkerijen gaan de merries pas scheiden van de veulens bij 6 week oud veulen.
En die veulens lopen in een grote groep, dus geen stalletje waar ze in opgesloten worden.

Een ieder doet het op zijn eigen manier.
Maar ik ben er een voorstander van om het veulen gewoon bij zijn moeder te laten.

Deden die ouwe paarden boertjes vroeger ook hoor, merrie voor de ploeg, veulen vastgemaakt aan de merrie.

Enne veulens van een paardenmelkerij, ik moet ze niet, die zijn zoveel goede voedings stoffen misgelopen uit de moeder melk.

Maar waarom mag een veulen nog moedermelk drinken ??
Zet het veulen gelijk op de fles met aangemaakte poeder melk.
Doen we toch met onze eigen baby's ook, gelijk afspenen en duw een flesje met poeder melk in dat kleine mondje.

Is dat niet de reden van allerlei probleempjes ??
Allergieen, adhd, noem maar wat op.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:37

Ariebren, baby's opvoeden met de fles, is niet automatisch het creëren van allergieën en adhd, e.d.
Mijn beide kinderen hebben alleen de fles gehad, en geen van beide is allergisch, of stuitert door het huis.
2 kerngezonde kinderen, op een verkoudheidje of een enkel griepje na nooit ziek.

Verder gaat het als het veulen mee gaat met rijden,het wel zo makkelijk.
Ze rennen in het begin even mee, maar komen er vanzelf achter dat dat vermoeiend is en gaan dan lekker zelf hun gang.
Na een paar maanden kun je ze zo in de kudde achterlaten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:43

Ik heb mijn veulens als er onder het zadel gereden word gewoon bij lopen. Als ik mijn merries voor de wagen heb houd iemand het veulen vast (veel te bang dat hij onder de wagen komt).

Na een maand of 2 merk je dat de veulens wat zelfstandiger worden, dan neem ik alleen mijn merrie mee uit het land en blijft het veulen gewoon in de groep. Soms is dat heel even paniek, maar vanaf alle weilanden kunnen ze de bak zien als ik ga rijden dus zodra er opgezadeld of ingespannen is kan het veulen de merrie gewoon weer zien.
Ik laat het veulen pas achter als ik denk dat die daar aan toe is.
Als het veulen echt geen kik meer geeft ga ik ook gewoon op buitenrit met mijn merries of gaan ze zelfs mee op wedstrijd in de buurt zonder veulen (dus alleen proefje rijden en daarna meteen naar huis).

Ik doe het al jaren zo en het bevalt me prima. Geeft weinig stress bij merrie of veulen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:56

Sommige reageren op de manier alsof een veulen een fiets is die je even ergens neerzet! :(

Veulen vast zetten in de box en tja hij gaat even tekeer maar went snel, of hij gooit zich tegen de deur enz.
Ik begin zo langzamerhand wel te begrijpen waar al die jonge paarden met kissing spines of andere problemen vandaan komen( de ongelukken uitgezonderd), het kan toch niet goed zijn voor zo'n kleintje om vast te staan en raar te doen zonder dat het iets oploopt?
Ik wilde ook rijden toen de mijne een veulen had en die heeft gewoon meegelopen naast mama, leert ie al dat het normaal is dat er mens op een paard zit en went ie aan alles wat je met een paard doet en wil gaan doen.
En tuurlijk moet ie wennen dat mama wel eens uit beeld is maar dan wel op een rustige manier zonder te veel stress, maar in de 1e paar dagen al!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:00

Mijn mond valt hier echt open van verbazing.
Veulen mag niet op stal blijven, veulen raakt getraumatiseerd....
We gaan wel steeds verder hè...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:28

Tja stef, we gaan inderdaad steeds verder. We willen wel een veulen fokken, maar oh wee als we de merrie dan niet weer binnen de maand aan het werk hebben. Ondertussen worden er allerlei excuses aangedragen om goed te praten dat wij het rijden met de merrie niet willen missen.

In mijn ogen is het dan ook heel simpel: Laat je je merrie dekken, ga er dan vanuit dat ze ongeveer 3 kwart jaar uit de roulatie is. Heb je geluk met een merrie en veulen die (op den duur) niet zo aan elkaar hangen dan zou je iets met de merrie kunnen ondernemen. Heb je pech, dan reageert een van beiden/allebei heel/te heftig en zul je dus gewoon moeten accepteren dat of de tijd er nog niet rijp voor is of dat het helemaal niet gaat lukken dit keer.
Wel zo eerlijk naar je dieren toe lijkt me. Ze geven immers iets aan en het is dan wel verdomd gemakkelijk om dat te negeren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:48

Mijn veulens (heb er twee gefokt) gingen vanaf dat ze een week oud waren steeds even alleen On de box. Rustig opbouwen, niks aan de hand. En zo zie ik het ook om me heen gebeuren.
Zijn echt geen getraumatiseerde paarden met verlatingsangst :n
Voor ts heb ik geen oplossing, want ik heb het nog nooit op die manier mee gemaakt, maar in normale gevallen, echt geen probleem.
We hebben hier een merrie gehad die weer op wedstrijd ging toen t veulen een maand of drie was. Veulen bleef dan gewoon thuis, niks aan de hand :n

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:49

is gewoon kwestie van opvoeden, niets zielig aan, jong beginnen en doorzetten.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:02

fokfanaat schreef:
is gewoon kwestie van opvoeden, niets zielig aan, jong beginnen en doorzetten.

En ik ben het helemaal met je eens.

En lees iets van veulens vastzetten tegen de muur gooien enz.
Veulens moeten toch leren vast staan! Tja dat gaat de 1ste keer echt niet van O ik sta vast nu moet ik stilstaan! En ook al staat de moeder erbij.

En ze houden er echt geen trauma aan over hoor.

De meeste paarden die bij ons op stal gefokt worden blijven hier (de merrie's). Die maak ik als 3jarige klaar. Nou ik kan je zeggen je hebt er alleen maar profijt van als ze als veulen vast hebben gestaan. En ze mogen gewoon lekker 3 jaar in het land lopen.
Deze paarden hebben echt geen trauma opgelopen, wat hun als veulentje is geleerd.

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:10

Heb mijn reactie weggehaald. :+
Laatst bijgewerkt door beaversrun op 19-07-12 11:20, in het totaal 2 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:16

en juist lastige of bloedbeestjes moet je goed opvoedden en leren vaststaan ed.
hoe langer je wacht hoe lastiger het wordt.