Merrie heeft haar veulen verworpen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sliert

Re: Merrie heeft haar veulen verworpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:48

Oh wat jammer. Sterkte toegewenst, weet wat je doormaakt.
Wij hadden een paar jaar terug een veulen van Florencio wat 5 weken te vroeg is geboren. Het heeft net een uurtje "geleeft". Waarom het veulen te vroeg geboren was? Geen idee, er was eigenlijk niks mis mee. En recent ging het bij dezelfde merrie bijna weer mis. Nu op 8 maanden dracht. Veulen lag helemaal klaar om geboren te worden en merrie toonde ook dat ze ging veulenen. Snel de dierenarts erbij. Wee-en remmers ingespoten. Veulen voelde verder goed levendig aan. 's Nachts de merrie nog een paar keer gelongeerd en gelukkig is het goed gekomen. De baarmoeder was wat gekanteld. Soms gebeurt dat blijkbaar. Het kan zijn dat het nogmaals gebeurt, dus er ligt nu preventief een spuit wee-en remmers in de koelkast. Tot nog toe gaat het gelukkig nog goed.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:29

helaas afgelopen december, mijn merrie was 10 maanden dragend. Gelukkig geen complicaties.

rogainam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:30

echt jammer
veel sterkte nog

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:53

Zonde zeg.. Sterkte ermee..

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:36

Pff altijd zwaar kl@te om mee te maken.. Heb hier 2x een dood veulen gehad (nou ja 3 veulens, 1x was een 2ling) maar nog niet meegemaakt dat de navelstreng in de knoop zat..
Zo zonde, ben je zo lang aan het wachtten en dan loopt het zo af.. Sterkte..

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:59

Dat is echt 'poedersuiker'
Je kijkt al maanden uit naar het veulen en dan dit!
Onze koeien verwerpen ook wel eens, is ook wel erg
maar wordt wat zakelijker mee omgegaan omdat er wel 180 kalveren
geboren worden per jaar..
Sterkte, en hopelijk de volgende keer een mooi gezond veulen,
ik gun het je iig van harte!

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 00:56

Heel veel sterkte gewenst, brrr, krijg de rillingen als ik dit lees, 2 van mijn merries zijn hoogdrachtig, nog 7 en 8 weken en het blijft toch altijd spannend. Zo lang op gewacht en je bent waarschijnlijk al namen aan het verzinnen en aan het fantaseren hoe het eruit gaat zien en dan krijg je dit op de dak. Nogmaals veel sterkte gewenst.

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 01:35

He bah wat naar!!
Heel veel sterkte!!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:35

Het verwerpen van een veulen is mij nog niet overkomen.
Ik heb wel een jaarling ooit gekocht, en die moest ik met 2 af laten maken omdat hij ataxisch was geworden.
En er is ooit een veulen bij mij geboren dat niet goed was, en dat ze moesten opereren en er toen achter kwamen dat ze die niet meer goed zouden krijgen en tijdens de narcose in hebben laten slapen.
Ik heb een veulen weggedaan dat ataxisch was geworden nadat ze achterover was geklapt.

Daar heb ik allemaal verdriet van gehad.
Ik zou dolgraag weer een veulen willen fokken (de laatste heb ik nog, wordt nu 2 in juni), maar als ik dit soort berichten lees, krijg ik schrik om het te doen. Want mij is nog niet veel bespaard gebleven. Het is prachtig als het goed gaat, maar heel ellendig als het fout gaat.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:23

Jeetje wat vreselijk! Heel veel sterkte.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:09

Hier helaas ook iemand die weet wat je meemaakt. Mijn merrie heeft vorig jaar op 7,5 maand verworpen. Deze dracht kan ik er niet echt van genieten en als het weer mis gaat is het echt nooit meer. Ik hou me ook nog niet bezig met namen of zo, eerst zien dat het er levend naast staat en dan zien we wel weer. Wat mij wel heel goed geholpen heeft is hoe mijn merrie ermee omging. Bij haar hing alleen de pootjesblaas eruit en de rest kwam niet. Na weeopwekkers is het veulen in het vlies "geboren". Zeg maar soort van redbag delivery. Zelf had ze zoiets van, oké buikpijn is over dan gaan we nu naar buiten. Ook 's middags en de dag erna was ze gewoon haar vrolijkeik en ze keek ook echt een beetje raar naar al die verdietige mensen om der heen :D
Hopelijk gaat jou merrie er ook zo makkelijk mee om.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:49

ElLafayette schreef:
Ik weet niet of dit hier goed staat,

Vanavond kwamen mijn vriend en ik terug van onze weekelijkse dansles alles leuk en gezellig tot we even langs de paarden liepen om alles af te sluiten.
Blijkt tot mijn grote verdriet dat mijn merrie haar veulen heeft verworpen, het veulentje heeft zelf teveel gedraaid waardoor de navelstreng in de knoop is gekomen en er dus geen zuurstof meer bij kwam dit komt en bijna nooit voor.
Notenie was begin mei uitgerekend en was drachtig van Johnson het veulen was een mooie zwarte hengst met 4 witte voeten en een kol echt vreselijk zonde.

Zijn er meer mensen die dit wel eens hebben mee gemaakt ? we zijn echt heel erg verdrietig.

Helaas hebben wij dit deze winter totaal onverwachts ook mee moeten maken. Voor het eerst en hopelijk voor het laatst! Op zeven maanden dracht heeft een van mijn merries haar eerste veulentje verworpen. Het veulentje zag er perfekt uit, een mooi hengstje met sokjes en een regelmatig blesje. We hebben jammer genoeg al wat nare dingen mee moeten maken met de paarden, maar dit hakte er toch in. De nageboorte kwam er ook niet goed af en we hebben meerdere DA's moeten bellen voor er eindelijk eentje kon en wou komen (Feestdag. Ik woon trouwens niet in NL.)... Leuk is anders. De DA heeft nog eigenhandig een stukje nageboorte eruit gevist en haar wat spuiten gegeven (oxytocine, AB, pijnstiller). Gelukkig had ze alleen de eerste nacht een verhoogde temperatuur, het is gelukkig verder niet misgegaan met haarzelf.

We hebben sectie laten plegen en blijkbaar had ze een baarmoederontsteking met als hoodfzakelijke boosdoener staphylococcus aureus. Conclusie van de DA: Ze had een lage weerstand... (?!) Als je haar op de dag van de abortus had gezien - ze blaakt van gezondheid en is eigenlijk te dik . De dagen erna ook trouwens en gelukkig gaf ze er niks om dat ze haar veulentje kwijt is. Het is een hyperactief racemonster dat de andere merries altijd loopt te pesten, en dan krijg je dit te horen. Maar goed, ik was al lang blij dat het geen Rhino was of iets dergelijks, want we hebben dit jaar nog een merrie drachtig.

Toch wil ik het dit jaar nog een keer met haar proberen. Maar als het weer misgaat, denk ik serieus dat we haar verkopen, want ik kan dit geen twee keer aan, laat staan drie... In de tussentijd vermaak ik me maar met goktopics hier op Bokt , want van de dracht van onze eigen tweede merrie kan ik inderdaad absoluut niet meer genieten dit jaar.

Dus, sterkte :(:)

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:59

Heel veel sterkte met dit verlies.
2 jaar terug heeft mijn merrie op 10 maanden dracht een dood veulentje gehad, echt verschrikkelijk om zoiets mee te maken. Ik heb het veulen toen niet laten onderzoeken, maar de placenta zag er extreem verdikt uit volgens die dierenarts.