ElLafayette schreef:Ik weet niet of dit hier goed staat,
Vanavond kwamen mijn vriend en ik terug van onze weekelijkse dansles alles leuk en gezellig tot we even langs de paarden liepen om alles af te sluiten.
Blijkt tot mijn grote verdriet dat mijn merrie haar veulen heeft verworpen, het veulentje heeft zelf teveel gedraaid waardoor de navelstreng in de knoop is gekomen en er dus geen zuurstof meer bij kwam dit komt en bijna nooit voor.
Notenie was begin mei uitgerekend en was drachtig van Johnson het veulen was een mooie zwarte hengst met 4 witte voeten en een kol echt vreselijk zonde.
Zijn er meer mensen die dit wel eens hebben mee gemaakt ? we zijn echt heel erg verdrietig.
Helaas hebben wij dit deze winter totaal onverwachts ook mee moeten maken. Voor het eerst en hopelijk voor het laatst! Op zeven maanden dracht heeft een van mijn merries haar eerste veulentje verworpen. Het veulentje zag er perfekt uit, een mooi hengstje met sokjes en een regelmatig blesje. We hebben jammer genoeg al wat nare dingen mee moeten maken met de paarden, maar dit hakte er toch in. De nageboorte kwam er ook niet goed af en we hebben meerdere DA's moeten bellen voor er eindelijk eentje kon en wou komen (Feestdag. Ik woon trouwens niet in NL.)... Leuk is anders. De DA heeft nog eigenhandig een stukje nageboorte eruit gevist en haar wat spuiten gegeven (oxytocine, AB, pijnstiller). Gelukkig had ze alleen de eerste nacht een verhoogde temperatuur, het is gelukkig verder niet misgegaan met haarzelf.
We hebben sectie laten plegen en blijkbaar had ze een baarmoederontsteking met als hoodfzakelijke boosdoener staphylococcus aureus. Conclusie van de DA: Ze had een lage weerstand... (?!) Als je haar op de dag van de abortus had gezien - ze blaakt van gezondheid en is eigenlijk te dik . De dagen erna ook trouwens en gelukkig gaf ze er niks om dat ze haar veulentje kwijt is. Het is een hyperactief racemonster dat de andere merries altijd loopt te pesten, en dan krijg je dit te horen. Maar goed, ik was al lang blij dat het geen Rhino was of iets dergelijks, want we hebben dit jaar nog een merrie drachtig.
Toch wil ik het dit jaar nog een keer met haar proberen. Maar als het weer misgaat, denk ik serieus dat we haar verkopen, want ik kan dit geen twee keer aan, laat staan drie... In de tussentijd vermaak ik me maar met goktopics hier op Bokt , want van de dracht van onze eigen tweede merrie kan ik inderdaad absoluut niet meer genieten dit jaar.
Dus, sterkte