Hoelang moeder en veulen uit elkaar houden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Re: Hoelang moeder en veulen uit elkaar houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:45

paafke het rustig opbouwen begin je als het goed is al mee als het veulen een week of 2 a 3 oud is. Je haalt ze af en toe uit elkaar en dit breid je langzaam uit. Ik wachtte meestal een week of 6 voordat ik weer ging rijden, maar daarvoor nam ik mijn merrie al wel mee naar de club of mee op wandelingen. Het veulen moest dan samen met de andere paarden op de weide blijven. Je kan de veulens ook achterlaten op stal, maar mijn ervaring is dat ze rustiger zijn als ze samen met de andere paarden staan. Ik begin met opbouwen door het veulen op de wei te zetten met twee andere paarden en mijn merrie in de bak ernaast te longeren. Veulen kan moeder zien en horen en er zijn andere paarden als steun. Raakt het veulen in paniek dan kan hij naar zijn moeder toe (er staat de eerste keren namelijk altijd iemand bij de draden om ze te openen als dat nodig is).
Dit bouw ik langzaam op totdat het veulen het niet erg meer vind als ik met moeders in de bak ernaast aan het werk ben. Dan ga ik langzaam met moeders uit zicht en de perioden dat ik weg ben breidt ik steeds meer uit. Ik begin met een paar seconden en uiteindelijk kan ik ze met vier maanden rustig een dag uit elkaar hebben zonder dat ze elkaar missen. Als ze dit gewend zijn dan is het scheiden met 5 a 6 maanden totaal geen probleem meer. Veulen van dit jaar is een paar uur onrustig geweest omdat ze ook op een nieuwe stal stond met vreemde paarden. Veulen van vorig jaar keek niet eens op toen ik met moeders wegreed (ook die stond op een vreemde stal). Dit jaar heeft mijn merrie 's nachts wel een paar keer gehinnikt, maar dat was alles. Verder zijn ze er allebei ontzettend rustig onder omdat ze al gewend zijn om van elkaar gescheiden te zijn.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 09:48

Ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest, maar als de moeder weer terug gaat blijven ze wel op verschillende weides lopen en in verschillende stallen staan. Ik ben er dus niet zo bang voor dat ze weer melk gaat geven...

Het gaat er meer om dat veulen en moeder niet zo sterk meer gaan reageren op elkaar dat ze willen uitbreken ( en zichzelf bezeren) . Het veulentje komt bij twee shetten te lopen en blijft dus niet helemaal alleen achter.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:49

Dan zou ik alsnog een paar maanden aanhouden. Sommige veulens plakken erg aan hun moeder en willen ook graag terug als ze moeders na een maandje al weer zien. Dan krijg je gevaarlijke situaties.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 09:51

Het opbouwen zoals jij aangeeft is precies zoals ik dat ook doe met mijn veulens... Alleen is dit veulen van een vriendin. Het veulen is nu 5 maanden oud en nog nooit bewust uit elkaar gehaald. Vandaar dat ik het nu even niet weet wat wijsheid is...

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:56

Paafke dan blijf ik zeggen dat je echt een paar maanden ze uit elkaar moet houden. Als je de veulens goed hebt geleerd om gescheiden te staan dan kunnen ze met een paar weekjes al terug, maar in dit geval denk ik niet. Ik meen te hebben gelezen dat het een veulen is dat ook nog erg plakt aan zijn moeder, dus dan zeker gaan voor wat langer scheiden.
Is het geen optie voor die vriendin om hem in de winteropfok te doen? Dan kan ze hem een half jaartje daar laten staan, het veulen heeft vriendjes en is zo veel sneller gewend aan het apart staan. Dan heb je na een half jaar helemaal geen problemen meer met terugzetten.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 10:03

InekeH87 schreef:
Paafke dan blijf ik zeggen dat je echt een paar maanden ze uit elkaar moet houden. Als je de veulens goed hebt geleerd om gescheiden te staan dan kunnen ze met een paar weekjes al terug, maar in dit geval denk ik niet. Ik meen te hebben gelezen dat het een veulen is dat ook nog erg plakt aan zijn moeder, dus dan zeker gaan voor wat langer scheiden.
Is het geen optie voor die vriendin om hem in de winteropfok te doen? Dan kan ze hem een half jaartje daar laten staan, het veulen heeft vriendjes en is zo veel sneller gewend aan het apart staan. Dan heb je na een half jaar helemaal geen problemen meer met terugzetten.

Dat is grappig, die winteropfok is ook precies wat ik aan haar had voorgesteld :D . Maar dat wil ze niet vanwege die wond die het veulen nog op haar schouder heeft. Ik zal het in ieder geval door geven dat een paar maanden toch wel raadzaam is... Bedankt voor je uitleg.

veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:48

ik haal ze 3 maanden uit elkaar. dan gaat 1 van de 2 weg, dat de andere het niet meer kan zien, ruiken en horen. en dan komen ze als ze weer terug zijn niet meer bij elkaar tot 3 jaar. dan zijn ze elkaar geheel vergeten. en dit vind ik het meest veiligste manier. dan weet je zeker dat ze nooit ergens door gaan of wat dan ook. en bespaar je ook in de kosten van DA. want als ze ooit door een hek gaan omdat. wat zijn dan de gevolgen..........

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 21:56

Bij mij heeft moeders eerst een paar weken in de box (tussenwand met spijlen) of paddock naast haar hengstveulen en vriendje gestaan. Dat ging prima, heel relaxed voor beiden. Na een paar weken is de merrie een paar boxen opgeschoven, dat was geen enkel probleem. Ik kon ze overigens pas na het ruinen weer bij elkaar zetten, meneer voelde zich erg hengst.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:04

Mijn ervaring (en zeker als ik sommige posts lees in dit topic) is dat de eigenaren en vreemden die de dieren niet eens kennen zich drukker maken vóór het spenen dan de dieren zelf ná het spenen. :D

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:21

Wij, de pension houder en ik, hebben meestal een stuk of 3 merries met veulen, die merries worden gewoon gebruikt om te rijden en de veulens blijven als je jong zijn op stal met een oppas erbij. Later als ze gewend zijn dat moeders gaat en weer terug komt blijven ze gewoon in de wei met de anderen.
Nu zijn ze naar een wei ver van de stal gebracht, daar blijven ze een week je met z'n 6-en en dan wordt er één merrie uitgehaald en naar stal gebracht. Het veulen weet echt niet dat zijn moeder niet meer terug komt als ze vertrekt. Natuurlijk zal die na verloop van tijd wel gaan schreeuwen, geeft niet ze staan dan buiten gehoorsafstand.
Als de rust is weer gekeerd gaat de volgende merrie. Als de laatste merrie weggaat zetten we een oude merrie erbij als oppas oma.

Na een week of 3 kan ik met mijn merrie weer langs de wei waar de veulens staan rijden zonder dat ze overstuur raken.

Wij spenen niet eerder dan dat de veulens 6 maanden zijn.

Van jonge veulens abrupt spenen ben ik geen voorstander, dat geeft veel te veel stress.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 23:01

paafke schreef:
XladyX schreef:
Wij hebben ook zonder enkele problemen een veulen afgespeend terwijl de moeder gewoon in de box ernaast stond. Gewoon een kwestie van rustig opbouwen. Bovendien staat het veulen in kwestie nu samen met een ander veulen, en ondanks dat hij zijn moeder regelmatig ziet, ruikt en hoort is er verder niets aan de hand, geen gehinnik of paniek. Nou is het veulen ook wel een eigenwijs hengstje, wellicht heeft het karakter van het veulen en van de merrie er ook (veel) mee te maken. Veulen is nu 6,5 maand en staat al 1 maand apart, gaat super.

Je zegt rustig opbouwen, hoe gaat dat dan precies in zijn werk?

Bv even de moeder uit de box halen terwijl veulen er nog in staat. Voor de box vastzetten (in het zicht!) en even poetsen/kroelen bijvoorbeeld en daarna weer terugzetten en beide belonen. Als je dit dagelijks doet (al is het maar 5 minuten) krijgen ze er vanzelf acceptatie voor. Als het veulen netjes geleid kan worden en vastgezet kan worden kun je het ook andersom doen; merrie laten staan, veulen eruit halen. IMO werkt dat iets beter, omdat een veulen van zichzelf vrij snel afgeleid is. Dus als je dan iets nieuws doet (poetsen bv) dan heeft hij ook niet zo snel/bewust door dat hij gescheiden is van zijn moeder. Zodra dat allemaal goed gaat, kun je ook eens ergens anders gaan staan, evt. een keer uit het zicht. Zorg er overigens voor dat het paard dat 'achterblijft' op stal voldoende hooi/kuil heeft oa om zich bezig te houden. Wij kunnen nu gewoon, na het opbouwen, veulen en merrie in weilanden naast elkaar zetten zonder dat er ook maar één aangestalten maakt om tussen het hek door te gaan (wij hebben geen schrikdraad/lint en ruime openingen tussen de omheining, dus als hij wil kan hij er zo tussendoor springen, wat hij weleens heeft gedaan.)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 00:56

Cassidy schreef:
Je hoeft het niet te geloven als je dat niet wilt. Het verandert niets aan het feit dat het werkt.

Je kunt pas zeggen dat iets werkt als je herhaalbare onderzoeksresultaten hebt gevonden. Elke andere aanname berust op (bij)geloof en acausaliteit.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 01:27

Spenen op 4 maanden ben ik ook niet voor. Ik vind zelf 5 a 6 maanden beter, behalve bij ontzettend brutale vervelende ( vaak hengst) veulens. Dan spenen op 4 maanden om de moeder niet te slopen.

Cassidy, het is niet te bewijzen wat jij zegt.

kimberly135

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:48

Ik heb m,n veulen en merrie 2maanden uitelkaar gehouden..
Maar advies vragen aan de dieren arts is ook wel handig.
Xx

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:07

ik ben nu al erg nerveus, want morgen gaar het veulen afgespeent worden!
Ze is nu ruim zes maanden. Het veulen gaat in de stal tegenover de stal van de merrie (in een ander gebouw), ze kunnen elkaar wel horen maar niet zien.
Natuurlijk is het veulen wel vaker alleen in de stal achtergebleven, als ik ga poetsen en rijden. Dit gaat helemaal prima. Maar morgen gaat het veulen dus niet alleen van moeders weg, maar komt ook nog in een, voor het veulen, vreemde stal. Naast haar komt ook het veulen van de andere merrie, dat wel.
Ik ben heel benieuwd hoe lang ze blijven gillen naar elkaar en of mijn merrie erg onrustig zal zijn met rijden (ga zondag rijden)... Heeft iemand hier ervaring mee??

Volgens de eigenaar moeten ze minstens drie maanden uit elkaar zijn. omdat het veulen anders weer gewoon gaat drinken.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:19

Als jij er een hele toestand van gaat maken zal het veulen dat waarschijnlijk voelen en overnemen.
Gewoon rustig net doen of er niets vreemd aan is.

Succes!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:27

mmm, ja, dat klopt wel denk ik. Ik zal "normaal" proberen te doen.... Vind het ergens wel zielig voor het veulen hoor, ze hangt toch al zo aan d'r moeder.. Ik hoop maar dat ze geen gekke fratsen uithaalt in d'r nieuwe stal (proberen uit te breken ofzo).
Het veulen komt ook in ander wei natuurlijk. Ze kunnen elkaar dan wel zien, maar is niet vlak naast elkaar. Ik ben ook bang dat het veulen over de omheining zal proberen te springen, maar misschien valt het ook allemaal wel mee (hoop ik dan maar!)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:47

max66 schreef:
ik ben nu al erg nerveus, want morgen gaar het veulen afgespeent worden!
Ze is nu ruim zes maanden. Het veulen gaat in de stal tegenover de stal van de merrie (in een ander gebouw), ze kunnen elkaar wel horen maar niet zien.
Natuurlijk is het veulen wel vaker alleen in de stal achtergebleven, als ik ga poetsen en rijden. Dit gaat helemaal prima. Maar morgen gaat het veulen dus niet alleen van moeders weg, maar komt ook nog in een, voor het veulen, vreemde stal. Naast haar komt ook het veulen van de andere merrie, dat wel.
Ik ben heel benieuwd hoe lang ze blijven gillen naar elkaar en of mijn merrie erg onrustig zal zijn met rijden (ga zondag rijden)... Heeft iemand hier ervaring mee??

Volgens de eigenaar moeten ze minstens drie maanden uit elkaar zijn. omdat het veulen anders weer gewoon gaat drinken.

dan had je dat beter van te voren kunnen oefenen toch? als het toch zo dicht bij is?
en waarom komt het veulen van de andere merrie, niet bij haar in de stal? veulens alleen zijn veel gestresster dan veulens die samen worden gezet..

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:56

wat oefenen bedoel je?
De eigenaar kiest ervoor om ineens af te spenen, niet om af te bouwen.
We hebben erover gedacht om de veulens in een grote stal samen te zetten (ze komen nu naast elkaar, dus dan hadden we het tussenschot er tussenuit gehaald) maar dit durfden we toch niet aan. Je weet niet of dit goed gaat. De eigenaar heeft eens meegemaakt (niet met paarden van hemzelf hoor) dat 1 van de twee veulens het andere veulen had doodgetrapt!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:07

dat is wel heel erg voorzichtig zijn...maar begrijp dat zeker wel als je zoiets hebt meegemaakt!!
maar dan zouden er ook geen opfoks meer bestaan ;)

ik zou de minste stress van mn veulen willen regelen...daarom heb ik ze ook opbouwend van elkaar gehaald moeder en veulen. eerst een uurtje, steeds langer zonder mama. en daarna paar dagen, en nu staan ze gewoon naast elkaar.

maar ik dacht even dat het om een paard van jezelf ging en er nu heel zenuwachtig om was ;) En als het zo in de buurt is dacht ik dan zou ik persoonlijk lekker gaan oefenen :j

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 15:25

ik beschouw het paard zeker als van mezelf. De eigenaar overlegt alles met mij, maar omdat hij een oudere man (78) is die al zijn hele leven in de paardenhandel zit, vind ik altijd heel waardevol wat hij te vertellen heeft... Hij is voor ineens afspenen omdat het leed dan meestal sneller is verdwenen bij het veulen, met afbouwen rek je het alleen maar vindt ie. Zit ook wat in vind ik, ik sta er ook achter om het op deze manier te doen.

Ik moet alleen zorgen dat de veulens binnen staan als ik ga rijden, zodat ze moeders niet zien... Verwacht dat dit 1 of 2 weken nodig is? Maar dat weet ik dus niet hoe lang dat duurt...

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 16:54

zal vast ook per veulen verschillen.
tuurlijk moet je oudere mensen zeker op hun woord geloven. maar ondertussen zijn er weer onderzoeken gedaan etc etc ;) en daar komt uit dat veulens juist heel gestresst zijn van dat ineens afspenen. Vandaar dat er nu zoveel opgebouwd wordt! mensen ontdekken weer nieuwe dingen he ;)

Ik ben het zeker met je eens dat oudere paardenmensen heel veel waardevolle dingen te vertellen hebben, maar alles kan veranderen, zeker met de onderzoekstechnieken van tegenwoorden natuurlijk ;)

Maar hoe gaat het nu? Want vandaag zou het gebeuren toch?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:14

Ik ben ook voor ineens spenen. Onderzoek stond laatst op bokt geloof ik? Ben het er biet helemaal mee eens. Beetje hetzelfde als maandag een onderzoek lezen waarin staat dat chocola slecht is voor je tanden en dinsdag een onderzoek waarin staat dat chocola goed is voor je hart.

the_titan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 01:50

Ik ben geen paardekenner, maar heb wel een fascinatie voor hen. mag ik een vraagje stellen? Wat is het idee nu om zo 'vroeg' af te spenen en niet op zijn beloop te laten? Ik kan wel een paar redenen bedenken, maar helemaal volg ik het nog nieet.

Bedankt voor de moeite.
T.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 12:41

the_titan schreef:
Ik ben geen paardekenner, maar heb wel een fascinatie voor hen. mag ik een vraagje stellen? Wat is het idee nu om zo 'vroeg' af te spenen en niet op zijn beloop te laten? Ik kan wel een paar redenen bedenken, maar helemaal volg ik het nog nieet.

Bedankt voor de moeite.
T.

Veulens die de moeder leegtrekken en/ of plagen, moeders die de sport weer inmoeten, veulens die verkocht zijn, plekje in de opfok is anders vergeven enz. Enz. Enz.