Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
InekeH87 schreef:Paafke dan blijf ik zeggen dat je echt een paar maanden ze uit elkaar moet houden. Als je de veulens goed hebt geleerd om gescheiden te staan dan kunnen ze met een paar weekjes al terug, maar in dit geval denk ik niet. Ik meen te hebben gelezen dat het een veulen is dat ook nog erg plakt aan zijn moeder, dus dan zeker gaan voor wat langer scheiden.
Is het geen optie voor die vriendin om hem in de winteropfok te doen? Dan kan ze hem een half jaartje daar laten staan, het veulen heeft vriendjes en is zo veel sneller gewend aan het apart staan. Dan heb je na een half jaar helemaal geen problemen meer met terugzetten.
paafke schreef:XladyX schreef:Wij hebben ook zonder enkele problemen een veulen afgespeend terwijl de moeder gewoon in de box ernaast stond. Gewoon een kwestie van rustig opbouwen. Bovendien staat het veulen in kwestie nu samen met een ander veulen, en ondanks dat hij zijn moeder regelmatig ziet, ruikt en hoort is er verder niets aan de hand, geen gehinnik of paniek. Nou is het veulen ook wel een eigenwijs hengstje, wellicht heeft het karakter van het veulen en van de merrie er ook (veel) mee te maken. Veulen is nu 6,5 maand en staat al 1 maand apart, gaat super.
Je zegt rustig opbouwen, hoe gaat dat dan precies in zijn werk?
max66 schreef:ik ben nu al erg nerveus, want morgen gaar het veulen afgespeent worden!
Ze is nu ruim zes maanden. Het veulen gaat in de stal tegenover de stal van de merrie (in een ander gebouw), ze kunnen elkaar wel horen maar niet zien.
Natuurlijk is het veulen wel vaker alleen in de stal achtergebleven, als ik ga poetsen en rijden. Dit gaat helemaal prima. Maar morgen gaat het veulen dus niet alleen van moeders weg, maar komt ook nog in een, voor het veulen, vreemde stal. Naast haar komt ook het veulen van de andere merrie, dat wel.
Ik ben heel benieuwd hoe lang ze blijven gillen naar elkaar en of mijn merrie erg onrustig zal zijn met rijden (ga zondag rijden)... Heeft iemand hier ervaring mee??
Volgens de eigenaar moeten ze minstens drie maanden uit elkaar zijn. omdat het veulen anders weer gewoon gaat drinken.
the_titan schreef:Ik ben geen paardekenner, maar heb wel een fascinatie voor hen. mag ik een vraagje stellen? Wat is het idee nu om zo 'vroeg' af te spenen en niet op zijn beloop te laten? Ik kan wel een paar redenen bedenken, maar helemaal volg ik het nog nieet.
Bedankt voor de moeite.
T.