Veulen té tam maken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muzefee

Re: Veulen té tam maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:00

Overigens zou ik ook voor een gemengde koppel gaan, zoals dat hier ook gebeurd altijd. :j Er staat o.a. een merrie van 21 bij en nog wat verschillende andere leeftijden. Gaat altijd goed en je ziet echt wel een duidelijke rangorde.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:01

Muzefee schreef:
Ik benoem geen opvoeding zoals paarden dit onderling doen, dat kan een mens zeker niet overnemen, maar respect voor een mens is zeker voor een veulen al snel 'aan te leren'.

Overigens heb ik mijn pony van veulen af aan al vanalles geleerd, evenals vast zetten. No problem at all. Nu heeft zij nooit gehangen, maar had ze dit wel gedaan begrijpt ze direct dat die druk er kan zijn en dat er een release is. Overigens heeft ze daarna 3 jaar in de kudde gestaan (en staat ze nu nog dagelijks in die kudde), maar wat een enorm verschil met andere paarden die uit die kudde kwamen en als veulen niet al dat geleerd hebben. Mijn pony is dominant in de kudde, maar door onze manier van werken en het voordeel van het spelenderwijs te hebben gewerkt met haar als veulen heeft ze nu respect voor mij.

Dat geldt idd voor een volwassen paard: leren wijken voor druk... en ook hangen wanneer je vastgezet wordt kan een onderdeel zijn van dat leerproces.
De atlas is bij jonge dieren nog erg week (vergelijk het met een fontanel bijv.), wanneer een dier dan gaat hangen is vrijwel altijd schade... soms een beetje, soms erger.
Vaak openbaart zich dit later pas.... ataxie/ wobbler......

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:09

Als een paard met zijn volle gewicht op volwassen leeftijd gaat hangen lijkt me dan schade ook best voorkomelijk.

Maargoed, zoals hier al gezegd wordt en waar ik zeker in mee ga, iedereen zijn manier!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:13

Een veulen wordt niet opgevoed door leeftijdsgenootjes, nee. Maar dat wil niet zeggen dat ze niets van elkaar leren :) En het is natuurlijk leuker voor ze.

Ik zou zeggen: zoek een speelmaatje voor hem, en als de tijd daar is laat je hem lekker op de wei staan met dat maatje en evt. oudere paarden/pony's, en ga regelmatig naar hem toe om te knuffelen, poetsen, wandelen etc. Er is niets mis mee als hij leert dat mensen heel leuk zijn als hij braaf is :)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:59

Ik ben juist een grote voorstander van een opfok, maar dan wel een goede. Niet zo een waar ze in groepen van 50 veulens lopen met allemaal dezelfde leeftijd. De mijne gaat naar een opfok waar ze met 10 a 12 leeftijdsgenootjes staat en dan ook nog 5 a 6 oudere paarden. Als ze een veulen binnenkrijgen wat alleen maar loopt te klieren dan komt hij in een andere groep met alleen maar oudere paarden en later weer met leeftijdsgenootjes. Maar zulke opfokbedrijven zijn helaas erg schaars en je moet goed zoeken voor je er een vind.

Beesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:00

quarterH schreef:
combi. elkaar opvoeden is goed. maar jij wilt dalijk toch een wat anders gedrag van je paard dan het kuddegedrag.
ik vind ideaal als ze met een groepje leeftijdsgenoten staan overdag op de wei maar wel dagelijks aan de hand komen.
op latere leeftijd merk je zo'n wezenlijk verschil tussen paarden die jong maar wat op de wei zijn gegooit en er met 2 of 3 afgeplukt zijn en paarden die van jongs af aan altijd ook aan de hand zijn geweest en ook door mensen zijn opgevoed. die weten neit beter dan dat jij gewoon de baas bent en ze zich netjes moeten gedragen. dan heb je een heel stuk minder gevechten met je paard op latere leeftijd!

1+

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:20

Ik ben niet voor de opfok. Ik begrijp dat het een goedkopere en makkelijkere oplossing is als je zelf geen weiland of stallingsmogelijkheden aan huis hebt. Het is misschien financieel en praktisch niet te doen om een jong paard drie tot vier jaar lang in pension te stallen. Maar ik ben een grote voorstander van het paard aan huis houden en zelf begeleiden......natuurlijk met dagelijks contact in paddock of weide met soortgenoten.
Eerlijk gezegd ontgaat het opvoedkundig belang van de opfok mij een beetje. Eerst leert het paard de rangorde en het kuddegedrag en daarna komt het gemiddelde ( wedstrijd-)paard in Nederland alleen nog maar soortgenoten tegen in de stal, tijdens de lessen en de wedstrijden.................en zal het alleen nog maar met mensen moeten doen <<)

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:11

Ik heb niet alle posts gelezen, maar mijn mening:

Thuis houden zou best kunnen, maar zorg wel voor een leeftijdsgenootje.
Een gemengde kudde is prima, maar daar horen ook leeftijdsgenootjes bij om mee te spelen.

Mijn veulen (4,5 maanden) staat nu ook in een gemengde groep: 1 van 2, 1 van 10, 1 van 20 en 1 van 23 en toch merk in dat ze zich soms erg verveelt. Die van 2 wil nog wel eens met haar rennen en ravotten, maar niet zo veel als zij zou willen.

Mirim, bij een goede opfok heb je tegenwoordig gemengde groepen, dagelijks contact met mensen. De eerste 6 maanden zijn voor wat betreft opvoeding zeer belangrijk aangezien dat de eerste inprintperiode is. Wat ze dan leren vergeten ze niet. En aangezien ze dan normala gesproken nog bij de merrie lopen, kun je als eigenaar al een heel belangrijk begin maken.
Hopelijk komt er inderdaad een wet voor paardenhouderij waarin het wordt verboden paarden solitair te houden. Hier in Limburg zijn er heeeeeeeeeeel veel stallingen waar de paarden iig 's winters in groepsverband naar buiten gaan en je zou maar net een paard hebben die niet weet wat andere paarden zijn en dus niet met ze overweg kan.

Opfok is niet alleen een geld kwestie. Ik woon op een flat, kan haar dus moeilijk op het balkon zetten. Als ik haar op een stalling zou zetten, kan ze minder naar buiten als dat ik haar naar de opfok breng. Beweging en frisse lucht is erg belangrijk voor ontwikkeling van bot, kraakbeen en dus een gezond bewegingsmechanisme. Dat de opfok dan ook nog behoorlijk goedkoper is, is dan meegenomen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:20

Pion schreef:
Het aanwennen om 'in de hand te zijn' wat je nu doet is heel goed. De eerste ervaringen zijn opgedaan en dat vergeten ze niet 1,2,3.
Voor de verdere ontwikkeling is het beter op te groeien met soortgenootjes. Je kunt dan prima eens in de zoveel tijd langs gaan om weer even met haar bezig te zijn.
Je werk zal echt niet voor niets zijn :n doordat je zo vroeg bent begonnen met 'inprenting' blijft dat wel hangen.

Hier ga ik in mee! Te tam kan eigenlijk niet, maar je kunt ze wel verwennen waardoor het veulen weer lastig word :(:)

Daarnaast ben ik voor de kleinere opfokken! Zelf heeft mijn hengstveulen vorig jaar in een groepje van 5 gestaan waarbij de iedere dag netjes aan een touwtje van de stal naar de wei werden gebracht :) Dan komen ze nog dagelijks in de hand en daar gaat wel mijn voorkeur naar uit :o Net iets meer controle en opvoeding... Zelf heb ik dit jaar 2 veulens om op te fokken en die gaan ook netjes aan het touwtje naar buiten, en in een gemengd groepje. Dat vind ik echt ideaal! :j

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:30

Ik ben ook voor de kleinere opfokken, die van mij komt in een groep van 10. Ik ben nu een paar keer bij die mensen geweest en het is er echt super. Alle dieren kunnen zonder problemen een halster om worden gedaan, meelopen, voetjes geven alles. Je kon ook zo bij de paarden de weide in en 1 paard uit de kudde halen. De paarden daar komen echt iedere dag in handen. De mensen daar kenden ook de namen en afstamingen van ieder paard en wisten de bijzonderheden van ieder paard op te noemen. Dat was bij de andere opfokbedrijven wel heel anders.
Ik heb thuis wel een kleine kudde waar ze goed in op zou kunnen groeien, maar ik vind het prettiger als ze in de opfok staat. Dan heeft ze meer ruimte en meer leeftijdgenootjes om mee te spelen. Bij mij speelt tijd en geld ook een rol. Opfok is in de winter 170 per maand, bij mijn eigen stal 250 per maand. Als student is dat verschil voor mij toch wel erg groot. Door mijn studie heb ik ook erg weinig tijd om twee paarden tegelijk te verzorgen, dat is voor mij ook een reden om voor de opfok te kiezen.