Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Muzefee schreef:Ik benoem geen opvoeding zoals paarden dit onderling doen, dat kan een mens zeker niet overnemen, maar respect voor een mens is zeker voor een veulen al snel 'aan te leren'.
Overigens heb ik mijn pony van veulen af aan al vanalles geleerd, evenals vast zetten. No problem at all. Nu heeft zij nooit gehangen, maar had ze dit wel gedaan begrijpt ze direct dat die druk er kan zijn en dat er een release is. Overigens heeft ze daarna 3 jaar in de kudde gestaan (en staat ze nu nog dagelijks in die kudde), maar wat een enorm verschil met andere paarden die uit die kudde kwamen en als veulen niet al dat geleerd hebben. Mijn pony is dominant in de kudde, maar door onze manier van werken en het voordeel van het spelenderwijs te hebben gewerkt met haar als veulen heeft ze nu respect voor mij.
quarterH schreef:combi. elkaar opvoeden is goed. maar jij wilt dalijk toch een wat anders gedrag van je paard dan het kuddegedrag.
ik vind ideaal als ze met een groepje leeftijdsgenoten staan overdag op de wei maar wel dagelijks aan de hand komen.
op latere leeftijd merk je zo'n wezenlijk verschil tussen paarden die jong maar wat op de wei zijn gegooit en er met 2 of 3 afgeplukt zijn en paarden die van jongs af aan altijd ook aan de hand zijn geweest en ook door mensen zijn opgevoed. die weten neit beter dan dat jij gewoon de baas bent en ze zich netjes moeten gedragen. dan heb je een heel stuk minder gevechten met je paard op latere leeftijd!
Pion schreef:Het aanwennen om 'in de hand te zijn' wat je nu doet is heel goed. De eerste ervaringen zijn opgedaan en dat vergeten ze niet 1,2,3.
Voor de verdere ontwikkeling is het beter op te groeien met soortgenootjes. Je kunt dan prima eens in de zoveel tijd langs gaan om weer even met haar bezig te zijn.
Je werk zal echt niet voor niets zijndoordat je zo vroeg bent begonnen met 'inprenting' blijft dat wel hangen.