colette_007 schreef:In mijn oren klinkt het of je een beetje aanrommelt.
Wat je nu het beste kan doen,
1. wachten tot volgend jaar
of
Is de baarmoeder gecontroleerd op vocht en vuil? Zo niet, keertje laten spoelen.
Dan hengstig spuiten, binnen een dag of 5-8 zijn ze dan hengstig, DA laten komen of er een ei rijp aan het worden is, zo ja, schouwen. Als merrie goed staat laten dekken (laat dit aub door prof, doen en doe dit niet zelf, ik neem aan dat je geen 50 merrie's per jaar laat dekken en je dus onvoldoende ervaring hebt).
dag na dekking op laten voelen of ei weg is. DA bepaald dan of dag erna nog een keer gedekt moet worden of dat het goed is. (evt kun je ei ook weg laten spuiten als het slecht springt)
Dan met 19 dagen weer op laten voelen, of ze drachtig is. Zo niet, ben je ruim op tijd voor hengstigheid. Zo wel moet je het tussen de 30-35 dagen opnieuw controleren op dracht en tweeling.
Ik vermoed dat je merrie een keer dragend is geweest en het veulen heeft afgezet, (gezien je niet laat controleren behalve bij de hengst?) Dan is de kans erg klein dat je dr dit jaar dragend krijgt.
dat klopt niet helemaal , ik weet niet of je mijn bovenste bericht goed hebt doorgelezen?
Wat ik dit jaar heb gedaan is ik heb der laten opvoelen voor ik der liet dekken, dat was goed wel 2 eieren. Op donderdag naar de hengst gegaan (dus niet zelf) maar ze liet het niet toe, maar was wel hengstig. Zaterdag weer terug gegaan toen was het wel gelukt, daarna zijn we op maandag weer terug gegaan en toen liet ze het niet meer toe . Dus we dachten dan zit het wel goed. na 20 dagen niet hengstig (ik was op vakantie, dus daarna hielp me vader der in de gaten) en na 4 en halve week heeft hij der laten scannen. Hij zegt omdat ze nog niet hengstig is geweest kan het zijn dat er wel wat op heeft gezeten , maar dat wist die ook niet. Nu zat der in iederen geval niks op , wel 2 eieren. Toen waren we in middels weer een maand verder. en nog steeds niet hengstig geweest. Niet met schouwen niks. Dus de dierenarts zei mij dan moet je hengstig spuiten (niet erbij gezegt dat kan 10 dagen niet blah blah blah dus wist niet van scannen vooraf, ik dacht zit altijd goed dan) dus 4 dagen later na de hengst, en daar gelaten. Hij heeft der wel 5 keer per dag geschouwd maar ze moest er echt niks van weten. Dus na 6 dagen toch weer opgehaald. En nu staat ze dus gewoon samen met een hengst jaarling en het zijn de beste vrienden. Dus volgend jaar ga ik der niet meer hengstig spuiten , ik houd niet zo van die dingen (zo onnatuurlijk , ook scannen of opvoelen is gewoon heel zielig dus nee ik ga niet iedere keer dit en dat doen ik vind dat ik nu al te veel heb laten doen, want de trailer gaat ze al niet meer op door dat. Volgend jaar ga ik gewoon de natuur de gang laten gaan en we wachten wel af, hij probeerd het gewoon een aantal keer per dag en dan komt dat wel goed.