Moeilijk veulen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ziertje_

Re: Moeilijk veulen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:36

Heel veel geduld hebben, goed gedrag belonen en slecht gedrag negeren of corrigeren. Tegen je aan stijgeren en bijten meteen corrigeren, jong geleerd is oud gedaan ;).
Hengstenkuren lijkt me nog niet, want hij heeft nog niet echt last van mn hormonen lijkt me als hij net geboren is.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:49

je bent er op tijd bij. hengstjes zijn vaak sneller met hun voorbeentjes.

hoewel merrietjes er soms ook wat van kunnen.

mooi dat je er nu mee bezig bent. als hij eerst lekker maanden bij moeders rondloopt zonder een mens te zien, had je waarschijnlijk een groter probleem dan dat je nu hebt.soms komen hier ook zulke diertjes.. die willen door de muur heen als je alleen al voor de box staat.. gewoon sneu voor die dieren. verdoofd weg van ma in een trailer weg na een nieuwe stal. gelukkig komen ze bij ons met zijn tweeen in een binnenbakje tot dat goed gaat dan in een stal. een van de twee is dan mak en zo krijg je de andere ook mak. in uitzonderingen laten we ze wel alleen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:58

en toch krijg ik het idee dat je te veel te snel wil in 1 x
uiteraard is het niet georloofd om te bijten en te steigeren! Dus dat wel meteen aanpakken
Ik vind het wel vrij vlot dat je na 2,5 week al wil gaan rijden!
kun je niet gewoon je eigen behoeftes even aan de kant zetten en je meisje nog even laten genieten van het moederschap.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:00

En soms wil het gewoon niet om te rijden als je een veulen bij je merrie hebt lopen, daar moet je je dan bij neerleggen. Ik had vorig jaar een supermak veulen dat al snel apart kon staan en daardoor kon ik al vrij snel weer gaan rijden. Dit jaar is het een heel ander verhaal, veel angstiger veulen en rijden zit er nu echt nog niet in. Maar we zijn er heel heel erg veel mee bezig en inmiddels kan ik zo op het veulen af lopen en haar overal aaien. Halster om en af gaat ook al steeds beter, maar enkel doordat we het heel veel doen. Er wordt zeker twee uur per dag met het veulen "gewerkt". Niet meer dan 10 minuutjes per keer, maar gewoon vaak ernaar toe gaan. We voeren de kleine drie tot 4 keer per dag uit de hand muesli. Als ze in de wei staan gaan we er af en toe naartoe om te aaien en te kriebelen. Wanneer ik moeders borstel, krijgt de kleine ook een zacht borsteltje over zich heen. In de stal halster om en af doen en dat een aantal keer. In de weide en in de stal voetjes optillen, enz.
Bij die moeilijke veulens moet je er mee bezig blijven totdat ze makkelijker worden en dat duurt bij de één wat langer dan bij de ander.

Muscat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 21:46

ja, ik ben er heel veel mee bezig maar nu kent hij me al beter en als ik eraan kom komt hij ook, ik kan hem overal aaien maar dan begint hij te bijten. als er iemand bij is die hij niet zo goed kent maar toch kent, dan is doet hij niks en is hij enkel wat bang. dan bijt hij helemaal niet en van steigeren is er dan helemaal geen sprake maar zo gauw die persoon uit de wei is is het weer van bijten en steigeren..

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:13

Muscat, zoals ik je al in pb heb geschreven: vreemde ogen dwingen. Ik zou zoveel mogelijk steeds iemand meenemen zodat je met zijn tweeen bent. Een neemt hem dan aan het touwtje mee en de ander duwt hem vanachter op.

Muscat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 16:07

onley schreef:
en toch krijg ik het idee dat je te veel te snel wil in 1 x
uiteraard is het niet georloofd om te bijten en te steigeren! Dus dat wel meteen aanpakken
Ik vind het wel vrij vlot dat je na 2,5 week al wil gaan rijden!
kun je niet gewoon je eigen behoeftes even aan de kant zetten en je meisje nog even laten genieten van het moederschap.

hij is nu al bijna 1 maand... het rijden gaat goed hoor met hem erbij! enkel het achterop springen is vervelend maar het gaat wel. Het enige probleem is nog altijd het halstertje maar ik heb heeeeel veel geduld en ben er ook heel veel mee bezig zonder halstertje.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 00:16

Ook ik heb zo'n doerakje genaamd Bikkel.

Bikkel wil ook maar weinig mee lukken, is ook wel en toch ook weer niet schichtig, hij komt wel naar je toe, maar zodra je je hand uitsteekt.....borstelen vind hij wel fijn maar eerst even niet, en dus ook halsterprobleem, touwtje meeloop probleem etc.

Bikkel is geboren 31 maart 2011 dus nu bijna 5 maand.

Morgen wordt hij opgehaald door een opfok voor 4 weken, daar gaan ze hem de basis dingetjes leren die een veulen moet kennen, het gaat mij jammer genoeg niet lukken, dus ik geef het uit handen.
Misschien een idee voor jullie?

Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:32

Je pakt niet door, als je telkens los laat krijg je alleen meer problemen.

Zet ze op stal, als ze niet volgt zorg dan dat je (enkele) zelfzekere drijvers hebt die weten wat ze doen. Elk veulen gaat mee naar binnen, zelfs de meest brutale "onafhankelijke".
Neem het veulen met één arm rond de hals en de andere rond zijn achterste of eventueel pak je de staart zo dicht mogelijk bij de wortel vast, begrens hem in z'n voor- en achteruit en LAAT NIET LOS tot hij ontspant. Plekjes om dan te kriebelen zijn borstkas, onderkant hals, staartwortel of eventueel schoft. Elk veulen blijkt dit uiteindelijk toch prettig te vinden. Hetzij daarom niet meteen.
Als dat wat lukt plaats je hem op deze manier tegen z'n moeder met de kont in de hoek en doe het halster om.

MAAR LAAT HEM VOORAL NIET LOS als je ermee bent aan het "vechten".
Het klinkt mij toch vooral dat je zelf de handigheid nog mist

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 01:27

wat je ook doet, geef niet op!

ik ontmoette vorig jaar een jaarling die al sinds het afspenen helemaal alleen op stal stond omdat hij doodsbang was. niemand kon erbij.
nu heb ik hem onder mijn hoede genomen, en een jaar later zijn we wel al veeel verder, maar is hij nog steeds kopschuw en bang van mensen die hij niet kent.
geloof me, zo'n problemen wil je liever voorkomen want er kruipt achteraf nog veeel meer werk in anders.
nu moet ik hem volgend jaar ook zelf beleren omdat iemand anders er gewoon niets mee kan, tenzij die persoon zijn/haar leven grondig beu is.

probeer hem gewoon duidelijk te maken dat jij leuk bent. ga er regelmatig eens heen met gewoon wat muesli of om eens te kriebelen, zonder irritant te moeten zijn.
borstel mams, en ga ook snel eens over hem, probeer hem op een rustige manier vanuit z'n hals naar zijn hoofd aan te raken en probeer dat halster in stapjes om te doen, werkt vaak heel goed.
je begint met enkel het topje van de neus, vaak herhalen tot hij er volledig rustig bij blijft en zo ga je steeds verder.

dat bijten en steigeren moet idd gecorrigeerd worden, maar dit doe je beter met een tik op de schouder dan een tik op het hoofd ;-)