Drachtig??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Steffi_H

Re: Drachtig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:50

Ik begrijp niet waarom velen die hier een topic openen met een vraag of hun paard/pony drachtig kan zijn zo'n moeite hebben met het laten komen van een DA om op te voelen.
Dat spreekt toch voor zich!

Niet aanvallend bedoeld ofzo hoor TS, maar ik begrijp gewoon niet waarom je er geen DA bij zou halen? Waarom dat blijkbaar zo moeilijk is?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:55

Je zegt dat ze dunner wordt, en haar buik gek dikker. Komt dat omdat ze drachtig is, dan moet je een hele andere weg inslaan dan als ze niet drachtig is. Verder zou je misschien kunnen bellen naar de vorige eigenaar, of er een kans is dat ze daar gedekt is en zo ja wanneer.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 23:08

Nou steffie, ik ga niet bij elke scheet de da erbij halen. dat wordt erg moeilijk... dan heb ik ze fulltime hier.
Morgen haal ik haar naar huis en bekijk het dan nog even. Ik zie het nut van opvoelen niet eigenlijk...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:12

nou dat is een beetje een rare opmerking. een mogelijk drachtig paard is niet even een 'dwarse scheet'. dus als je de dierenarts vraagt voor drachtigheidscontrole is dat meteen fulltime?

beetje apart,ik ben het met steffi eens.

maar het is jouw paard. ik zou het alleen wel zeker willen weten

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:15

Als je op laat voelen heb je zekerheid, zit je niet eventueel voor niets weken te waken.
Je zegt dat ze waarschijnlijk twee is, als ze drachtig is bestaat er een grote kans dat de bevalling een hoop indruk op haar maakt, pijnlijk is en dat ze eventueel doordat ze niet weet wat haar overkomt het veulen niet accepteerd. Om nog maar te zwijgen over de risicos voor je merrie zelf of complicaties tijdens de bevalling met risicos voor het veulen.
Een DA kan inderdaad vaak niet zeggen hoe ver de merrie is, maar je hebt wel zekerheid, kunt je merrie in de gaten houden.
Opvoelen zal iets van 25 euro kosten, daarvoor zal ik zelf geen risico nemen.
(en ja, een niet drachtige merrie kan er ook heel drachtig uit zien of andersom. Ik heb ook eens 4 weken gewaakt bij een merrie die na opvoelen toch leeg bleek, merrie was wel gescand maar later toch nog het vruchtje verloren.. Ook op Bokt genoeg verhalen van merries waaraan je bijna niets ziet..)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:19

De DA kan dan in ieder geval kijken waarom je paard lusteloos is?
@Steffi_H Mijn 23 jarige merrie had idd. al veulens gehad,2 stuks.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 23:22

maar wat weet je dan zeker??
alleen of ze wel of niet drachtig is toch? wat maakt dat uit dan? de da kan me niet vertellen wanneer...
Maar ik bedoel er niet mee dat ik de da niet laat koemn als het nodig is hoor, maar ik zie het nut er nu niet zo van in...
maar idd, ze is nog erg jon\g... zijn de risico's echt zoveel groter??? pffff moeilijk hoor....

Gohya, daar heb ik de da al voor gehad,ze had toen al een gekke opgeblazen buik. toen mestonderzoek gedaan ivm evt wormen..... niks aan de hand!!

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:22

Je kan in iedergeval een DA bellen dan zegt hij zelf wel of het nodig is. Wij kunnen ook niet vanaf de comp zien wat het precies is. Het kan ook een uierontsteking zijn en zo zijn er veel meer dingen die het kunnen zijn. Dus vandaar het nut om er een DA bij laten komen.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:23

Btw een DA kan je wel ongeveer vertellen wanneer.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 23:25

nou... jullie hbben me denk ik wel overtuigd. Morgenpchtend ga ik naat=r haar toe. Bij geen verschil of meer vermoeden haal ik haar naar huis waar ze gfwoon op een vertrouwde plek is. daar kan ze in de paddock en in stal waar ik haar goed in de gaten kan houden. dan laat ik een da komen en hou jullie op de hoogte!!!

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:26

Fijn ik ben benieuwd!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 23:40

Ik vind het trouwens wel grappig om te zien hoevaak er hier meteen wordt geroepen dat ik er een DA bij moet halen....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:41

ik vind het niet zo gek/grappig eigenlijk............. :o

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:41

Ja maar dat is ook niet voor niets.. als je met de vraag komt of ze drachtig is word er altijd geroepen laat een DA komen dan weet je het.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 23:42

Maar het is niks levensbedreigends ofzo!!
De da is hier afgelopen jaar vaker geweets dan dat ik zel bij de dokter geweest ben. dat is toch raar??

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:46

Over het algemeen is dat normaal voor inentingen etc. Maar voor de rest vind ik het niet zo raar ik ben al een paar jaar niet bij de dokter geweest en mijn paardjes wel. Ik hoop dat het niets levensbedreigends is lijkt me ook sterk maar je weet maar nooit.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:51

maar ik snap de vergelijking niet zo goed tussen je eigen doktersbezoekjes en die van je paard en de dierenarts?
je wil toch het beste voor je paard,ookal is het dan misschien niet levensbedreigend?

en ik ben er ook niet zo een die voor ieder kuchje belt,ik heb mijn merrie nu 3,5 jaar en in die tijd is 3x de dierenarts geweest,2x voor drachtigheidscontrole en 1x om het veulen te controleren en hem een veulenprikje te geven

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:55

Ja precies. Voor mijn paardjes laat ik om de haverklap een DA komen terwijl ik zellf bijna nooit naar een dokter ga als er iets is.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:58

Als jouw buik en borsten groeien terwijl je verder niet aankomt, doe je toch op een dag ook een zwangerschapstest? Al is het maar om te weten dat je beter kunt stoppen met roken en drinken, een kinderkamer moet gaan inrichten en je werkgever wat moet uitleggen :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 23:58

beauisvancie schreef:
Ja precies. Voor mijn paardjes laat ik om de haverklap een DA komen terwijl ik zellf bijna nooit naar een dokter ga als er iets is.

Euhm... jij bent 13???
ik heb 4 paarden.... ik laat de da komen als het nodig is en afegelopen maanden zijn ze voor deze merrie 2 keer geweest voor koliek (en een keer voor een enting) . als ik denk dat het nodig is laat ik natuurlijk een da komen, maar een da is nou eenmaal onwijs duur!!!

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 07:49

Ik kan kan wel 13 zijn maar dat betekent niet dat mijn ouders die het betalen ook deze mening hebben wij hebben thuis ook 4 paarden en zijn dit jaar ook al tig keer naar de DA geweest ook 1 omdat ze ook waarschijnlijk drachtig was

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:09

tuurlijk is een DA duur,maar dat is nu eenmaal zo. en dat weet iedere paardeneigenaar

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:35

Ik begrijp wat je bedoelt hoor TS,ik laat ook niet altijd gelijk een DA komen.
Is er een kreupel,bel ik ook niet meteen een DA,maar bij koliek vermoedens bel ik wél altijd meteen.
Toen mijn merrie drachtig leek heb ik ook een tijdje gewacht met opvoelen en scan.
Jou merrie is nog jong en dan lijkt het wel belangrijk om te weten of ze drachtig is.Je kan dan haar voer aanpassen en haar meer in de gaten houden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:40

nee tuurlijk maar dat zeg ik ook niet,dat er voor alles direct een DA moet komen.
maar in dit geval wel,zodat je maatregelen kan gaan treffen mocht ze wel drachtig zijn

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:46

Ja klopt maar dat zeg ik ook,paardje is pas 2 jaar!
Dus wel belangrijk om het zeker te weten.
Maar wat TS bedoelt met waarom gelijk DA erbij? begrijp ik wel,dat wilde ik zeggen.