help! iemand ervaring!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:25

@cornetlover : je kan de natuur toch een beetje tegenhouden, dat is namelijk wat de hoge dosis regumate doet.
De merrie krijgt als het ware vanuit haar baarmoeder het signaal om te bevallen, maar de hoge dosis "zwangerschapshormoon" (regumate) heeft het proces althans tijdelijk gestopt.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:54

Cornetlover schreef:
_AAASCHAAA_ schreef:
Kan zijn dat de eerste dekking wel goed was. Wij hadden dit jaar hetzelfde. We hadden de merrie laten dekken en bij de controle was ze niet drachtig. De hengstigheid daarop weer weggebracht weer gedekt en drachtig. Maar het veulen zou eind juni geboren moeten worden en hij is 2 weken geleden geboren. De eerste keer was de merrie al drachtig.

Dat kan toch haast niet als je gelijk de volgende hengstigheid hebt benut ??
Er zit maar iets van 18 tot 22 dagen tussen toch ?
En je zit met een verschil van 2 maanden

Was inderdaad niet meteen de hengstigheid, we hebben toen een andere merrie direct weggebracht en deze pas weer iets later... Vergiste me in de pony's

Cornetlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:04

Iphi schreef:
@cornetlover : je kan de natuur toch een beetje tegenhouden, dat is namelijk wat de hoge dosis regumate doet.
De merrie krijgt als het ware vanuit haar baarmoeder het signaal om te bevallen, maar de hoge dosis "zwangerschapshormoon" (regumate) heeft het proces althans tijdelijk gestopt.

ben het met je eens :j
maar heb eigenlijk geen weet van een succesvol geval voor zo'n lange periode , jij wel ?
Want TS heeft wel een erg lange tijd te overbruggen ( meer dan een maand ?)

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:09

Ventipulmin (werkzame stof: clenbuterol) is volgens mij een middel dat juist weeën remt ;) staat ook in de bijsluiter: http://www.boehringer-ingelheim.nl/prod ... iroop.html
Citaat:
Vanwege de tocolytische werking van clenbuterol dient de toepassing van dit diergeneesmiddel bij drachtige merries tenminste 2 dagen voor
de verwachte partus te worden gestaakt.

tocolyse=weeënremming en partus= bevalling

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:07

wat ik mis in dit verhaal, is hoe groot de veearts het veulen inschatte. 2 maanden verschil moet hij in principe kunnen voelen.
over een vrucht van 3 maanden (tussen eekhoorn en kleine kat in ongeveer) heen kijken (bij controle dracht na laatste dekking) en dan een vrucht zien van +/- 18-21 dagen zou heel, uhm, bijzonder zijn.

Dus uitgaande van de laatste dekking. Een beetje vroeg, maar er is normaal altijd een reden om los te laten, vroeg te bevallen. aangezien er loslating te zien was (vermoedelijk) lijkt mij een regelmatige scan op zijn plaats. Indien de loslating voortzet, is het tegenhouden van de bevalling net zo dodelijk voor het veulen als een vroeggeboorte, zo niet dodelijker...
Ik zou minstens 2x per week scannen, maar waarschijnlijker zou ik de natuur laten gaan en mijn kansen wagen op de vroeggeboorte, maar goed, het eerste dus: minstens 2x per week gaan scannen om de placenta te bekijken. Placentitis toont niet altijd in het vruchtwater, zeker niet wanneer het alleen maar tussen de baarmoeder en de placenta broeit.

Waarom zoveel scannen:

Als de placenta te veel los laat of afsterft of ontstoken raakt, krijgt het veulen steeds minder zuurstof.

De doodstrijd van een veulen (of kalf) (wanneer de zuurstof ophoudt, het diertje stikt) is afschuwelijk om mee te maken en het wilde, ongecontroleerde spartelen kan de baarmoeder beschadigen, het middenrif, de darmen e.d.

Dan een vroeggeboorte, want daar lijkt het nu het meest op.
De benen zullen nog te zwak zijn om te kunnen staan, maar dat is compleet van ondergeschikt belang!! je eerste zorgen zijn ademhaling en hartslag. Je zult voorbereid moeten zijn op een zwakke ademhaling en wellicht volgelopen longen door ademhalingspogingen in de baarmoeder. Eventueel vies vruchtwater, want benauwde veulens mesten in de baarmoeder.
Er bestaat een grote kans dat je direct moet afzuigen, met een slangetje in de luchtwegen. Dat kan niet wachten tot de veearts er is!!
Zodra de bevalling begint niet afwachten maar direct bijvoelen en helpen, een snelle geboorte kan in je voordeel werken. Het is vanaf nu een gevecht tegen de natuur, het lot bepaald wie wint en vaak is dat toch de natuur, maar als je alles doet wat je kunt doen heb je in ieder geval gevochten en het geprobeert!

Nu ja, wellicht kun je de merrie beter naar een ic-afdeling sturen waar ze 24/7 met hun neus er bovenop zitten en waar direct alles bij de hand is zoals medicijnen e.d.

Heel veel sterkte in ieder geval de komende tijd!

caramelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 19:06

ShamalArabs schreef:
wat ik mis in dit verhaal, is hoe groot de veearts het veulen inschatte. 2 maanden verschil moet hij in principe kunnen voelen.
over een vrucht van 3 maanden (tussen eekhoorn en kleine kat in ongeveer) heen kijken (bij controle dracht na laatste dekking) en dan een vrucht zien van +/- 18-21 dagen zou heel, uhm, bijzonder zijn.

Dus uitgaande van de laatste dekking. Een beetje vroeg, maar er is normaal altijd een reden om los te laten, vroeg te bevallen. aangezien er loslating te zien was (vermoedelijk) lijkt mij een regelmatige scan op zijn plaats. Indien de loslating voortzet, is het tegenhouden van de bevalling net zo dodelijk voor het veulen als een vroeggeboorte, zo niet dodelijker...
Ik zou minstens 2x per week scannen, maar waarschijnlijker zou ik de natuur laten gaan en mijn kansen wagen op de vroeggeboorte, maar goed, het eerste dus: minstens 2x per week gaan scannen om de placenta te bekijken. Placentitis toont niet altijd in het vruchtwater, zeker niet wanneer het alleen maar tussen de baarmoeder en de placenta broeit.

Waarom zoveel scannen:

Als de placenta te veel los laat of afsterft of ontstoken raakt, krijgt het veulen steeds minder zuurstof.

De doodstrijd van een veulen (of kalf) (wanneer de zuurstof ophoudt, het diertje stikt) is afschuwelijk om mee te maken en het wilde, ongecontroleerde spartelen kan de baarmoeder beschadigen, het middenrif, de darmen e.d.

Dan een vroeggeboorte, want daar lijkt het nu het meest op.
De benen zullen nog te zwak zijn om te kunnen staan, maar dat is compleet van ondergeschikt belang!! je eerste zorgen zijn ademhaling en hartslag. Je zult voorbereid moeten zijn op een zwakke ademhaling en wellicht volgelopen longen door ademhalingspogingen in de baarmoeder. Eventueel vies vruchtwater, want benauwde veulens mesten in de baarmoeder.
Er bestaat een grote kans dat je direct moet afzuigen, met een slangetje in de luchtwegen. Dat kan niet wachten tot de veearts er is!!
Zodra de bevalling begint niet afwachten maar direct bijvoelen en helpen, een snelle geboorte kan in je voordeel werken. Het is vanaf nu een gevecht tegen de natuur, het lot bepaald wie wint en vaak is dat toch de natuur, maar als je alles doet wat je kunt doen heb je in ieder geval gevochten en het geprobeert!

Nu ja, wellicht kun je de merrie beter naar een ic-afdeling sturen waar ze 24/7 met hun neus er bovenop zitten en waar direct alles bij de hand is zoals medicijnen e.d.

Heel veel sterkte in ieder geval de komende tijd!

hallo voor het ogenblik mag ze thuis blijven van veearts.

het veulen is heel rustig en dus nog niet in zuurstoftekort

de merrie is stabiel en haar uier zwelt niet meer.

wat er ook kan zijn is dat er een scheurtje is in de zak. en daarom een beetje loslating is

ma op scan is er heel weinig loslating te zien bijna niet zelf

merrie is voor het ogenblik heel rustig en stabiel

vanaf het moment dat ze doordoet zullen we de stappen zeker ondergaan, maar sorry om dit te moeten zeggen maar ik ga zeker geen 5000euro aan veearts kosten betalen. dat is het niet waart. vooral omdat op dit ogenblik de slaagkansen miniem zijn.

het beste is dus om het veulen binnen te houden

ik woon op 2 min van ziekenhuis dus op 5 min is de merrie daar. of veearts.

het veulen krijgt zeker zijn kansen. en wat betaalbaar is ga ik zeker ondergaan maar niet zotte kosten.

rolling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:35

kan zijn dat 1e x over het hoofd is gezien! hadden we ook bij onze shet

caramelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 08:33

*\o/* 281 dagen vandaag

ze heeft deze nacht heel rustig gestaan en mijn nachtrust toegestaan.

ik heb gisteren fotos genomen. zodanig dat jullie mee de evolutie kunnen zien

ik zal ze van avond op de pc zetten

InekeH87

Re: help! iemand ervaring!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:52

Even een stipje, ik ben benieuwd wat de uitkomst hiervan gaat worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:02

Wat ShamalArabs zegt is ook wat ik mij afvroeg.

Als ze namelijk drachtig zou zijn van de eerste keer zou ze in augustus een veulen van 2 maanden gehad moeten hebben, de DA heeft toen gescand en zag een veulen, als ze toen drachtig zou zijn van de eerste keer had hij dat zeker moeten zien.
Dus enkele vragen; op hoeveel dagen heeft hij toen gescand? (dus aantal dagen na laatste dekking)
Heeft hij het veulen echt goed in beeld gehad? (dus niet alleen vergrote baarmoeder of placenta)
Heeft hij toen een tweeling gezien?

Afhankelijk van de antwoorden hierop kun je bepalen of ze drachtig zou zijn van de eerste keer of dat ze een tweeling heeft. (want dat is het meest waarschijnlijk als ze zo vroeg begint en de placenta is niet los)

Als ze drachtig is van de laatste keer en nu 281 dagen heeft het echt geen zin de natuur zijn gang te laten gaan, het is dan bijna 2 maanden te vroeg, de kans dat het het overleefd is zo klein dat je het niet eens moet overwegen.

caramelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 22:02

anneliesdj schreef:
Wat ShamalArabs zegt is ook wat ik mij afvroeg.

Als ze namelijk drachtig zou zijn van de eerste keer zou ze in augustus een veulen van 2 maanden gehad moeten hebben, de DA heeft toen gescand en zag een veulen, als ze toen drachtig zou zijn van de eerste keer had hij dat zeker moeten zien.
Dus enkele vragen; op hoeveel dagen heeft hij toen gescand? (dus aantal dagen na laatste dekking)
Heeft hij het veulen echt goed in beeld gehad? (dus niet alleen vergrote baarmoeder of placenta)
Heeft hij toen een tweeling gezien?

Afhankelijk van de antwoorden hierop kun je bepalen of ze drachtig zou zijn van de eerste keer of dat ze een tweeling heeft. (want dat is het meest waarschijnlijk als ze zo vroeg begint en de placenta is niet los)

Als ze drachtig is van de laatste keer en nu 281 dagen heeft het echt geen zin de natuur zijn gang te laten gaan, het is dan bijna 2 maanden te vroeg, de kans dat het het overleefd is zo klein dat je het niet eens moet overwegen.

de merrie is gedekt geweest op 28/05/2010 (eerste keer)
drachtig gescant 18dagen later
op 28/6 heeft ze een controle ondergaan en was ze drachtig
omdat ik de merrie hengstig heb gezien heb ik de veearts geroepen op 28/07/2010
ze bleek hier niet meer drachtig te zij.
op 04/08 hebben we ze hengstig gespoten

op 06/08 is ze gedekt

en op 27/08 drachtig gescant

in september is ze nog eens op controle gegaan.

ze hebben nooit een tweeling gezien en ook nooit geen 2 eitjes

dus normaal gezien kan het niet maar het kan altijd verstopt zijn natuurlijk

caramelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 22:32

hier bij een paar fototjes

de merrie zelf:

Afbeelding

de melk op haar benen:

Afbeelding

andere kant
Afbeelding

haar uier

Afbeelding

deze foto is genomen over 3 weken toen de merrie 20jaar geworden is
Afbeelding

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 02:07

is de melk nagekeken op klontjes (uierontsteking?)

caramelle

Re: help! iemand ervaring!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 09:26

ja en dat heeft ze niet

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 10:26

caramelle schreef:
ja en dat heeft ze niet

Zoet of zuur?

caramelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 12:06

de veearts heeft test gedaan. en heeft me gezegd dat er ook geen ontsteking is in uier...